نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای : همه کسانی که در استارتاپ ها یا کسب و کار های نو پا در حال فعالیت هستند چه به صورت تمام وقت و چه به صورت پروژه ای برای خود یک رزومه و cv دارند که در واقع مدرکی است از فعالیت هایی که در این چند سال اخیر داشته اند و تحصیلاتی که در زمینه کاری خود داشته اند در این مقاله ماگرتا سعی داریم که شما را در نوشتن یک cv و رزومه حرفه ای کمک کنیم تا بتوانید بیشترین موفقیت را برای معرفی خود بدست آورید.
اگر به دنبال شغل هستید و میخواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که معرفینامهی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید یا در حقیقت باید رزومه خود را برای موقعیت شغلی بنویسید.
در حقیقت، شما با ارسال معرفینامه به کارفرما سعی میکنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کنید.
بیشتر افرادی که می خواهند سوابق تحصیلی و کاری خود را قید کنند رزومه و cv را یکسان می دانند و فکر می کنند که هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد که این طرز تفکر بسیار غلط است.
رزومه چیست؟
رزومه در واقع بیانی خلاصه از تجربیات شخصی، تحصیلی و کاری شما می باشد که حد اکثر در ۲ یا ۳ صفحه نگاشته می شود در رزومه بیشتر باید به نوشتن نکات مهم و دقیق بپردازید و مانند cv نیازی به بیان جزئیات نیست .
نکته ای که باید رعایت کنید این است که رزومه شما با توجه به پست شغلی که قصد دارید در آن فعالیت کنید تغییر می کند یعنی دیگر نیازی نیست که شما تجربه های دیگری که به شغل مورد نظرتان ربطی ندارد بنویسید و برعکس cv ترتیب بر اساس زمان یا تاریخ در رزومه مهم نیست.
در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارتها، تواناییها، صلاحیتها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیمگیری برای کارفرما راحتتر خواهد بود.
یک رزومه حرفهای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگیهای شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند. بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد.
رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما میتواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تیشرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژهای میدهد) چاپ شود.
انواع دسته بندی رزومه ها
رزومه هدفمند
در این نوع از رزومه شما باید نسبت به شغل مورد نظر توانایی و سوابق خود را بنویسید این نوع از رزومه وقت گیر تر از نمونه های قبلی است و با دقت بیشتری باید انجام شود ولی بازخوردی بهتری دارد مخصوصا اگر تواناییهای شما با شغل مورد نظر یکسان باشد.
رزومه زمانی
در این نوع از رزومه شخص آخرین پست و مکان شغلی خود را به ترتیب تاریخ و یا زمان قید می کند اغلب مدیران به این سبک از رزومه علاقه بیشتری نشان می دهند زیرا به سادگی و آسانی می توانند متوجه شوند که شغل شما چه بوده و در چه شرکتی مشغول به کار بوده اید این نوع از رزومه بیشتر برای کسانی که سابقه خوبی در زمینه کاری خود دارند مناسب است.
رزومه کارکردی
در این نوع رزومه، ابتدا باید تجارب و مهارت هایی که دارید را بنویسید و برعکس نمونه قبلی، پس از آن به بیان موقعیت شغلی خود بپردازید این رزومه بیشتر مناسب کسانی می باشد که سابقه شغلی موفقی نداشته اند.
رزومه ترکیبی
در رزومه ترکیبی شما باید در ابتدا سوابق تحصیلی خود را نوشته و سپس مهارت و تجربه های شغلی که نسبت به آن شغل دارید را بنویسید و بیشتر بر روی آن تاکید کنید.
چه مشخصاتی را در رزومه بیاوریم؟
۱- مشخصات فردی
نام و نامخانوادگی، تاریخ تولّد، وضعیت تاهّل، خدمت سربازی (برای آقایان)
۲- اطلاعات تماس
آدرس محل سکونت، شماره موبایل، شماره تلفن ثابت، پست الکترونیکی
۳- سوابق تحصیلی
رشته، مقطع، زمان و محل تحصیل، دورههای آموزشی عمومی و تخصصی، تجارب پژوهشی و فنی در محیط آکادمیک، معدّل(در صورت بالا بودن)
توجّه داشته باشید، دیپلم و مشخصات مربوط به آن را فقط در صورتی که مدرسهی محل تحصیلتان شناختهشده باشد، ذکر کنید.
۴-سوابق شغلی
محل کار، عنوان شغلی، نوع استخدام (تماموقت، پارهوقت، پروژهای، قراردادی و…) و مدت زمانی که مشغول به کار بودهاید.
در این قسمت ميتوانيد سوابق کارآموزی و استخدامی خود را بیاورید. اگر در ابتدای مسیر شغلی هستید و سابقهی شغلی لازم را ندارید، میتوانید مدّتی در شرکتهای مورد علاقهتان به عنوان کارآموز مشغول شوید تا هم از نظر مهارتی آموزش ببینید و هم در قدم اولِ ورود به صنعت رزومهی پرباری داشته باشید.
همچنین باتوجه به فرصت شغلی مورد نظر، هر یک از قسمت های زیر را میتوانید به رزومهتان اضافه کنید:
۵- علایق کاری، تفریحی، محیطی و …
۶- مهارتهای زبان، مدیریتی، نرم افزاری، رفتاری و …
۷- دستاوردها و افتخارات علمی، اجتماعی، ورزشی و …
چطور یک رزومه عالی بنویسیم؟
- با بررسی رزومه های حرفه ای موجود در وب
- گنجاندن اطلاعات تماس
- انتخاب قالب مناسب برای رزومه
- انطباق دادن مهارت هایتان با مهارت های ذکر شده در آگهی های شغلی
- استفاده از کلمات کلیدی و افعال مناسب
- انتخاب فونت مناسب و تم های رنگی خوب
- نوشتن عنوان شغلی تان و خلاصه رزومه
- تمرکز روی دستاوردها
- بازخوانی و ویرایش پیش از ارسال
در نظر داشته باشید برای نوشتن رزومه کاری حرفه ای نیازی نیست که رزومه خود را از اول بنویسید و برای این منظور میتوانید از ابزارهای ساخت رزومه موجود در وب کمک بگیرید که قالب های رایگان رزومه هم در آنها موجود است (با سرچ عبارت قالب رایگان رزومه به نتایج خوبی در وب می رسید) و به لطف آنها تنها کافیست روی محتوای رزومه خود تمرکز کنید.
چه مهارت هایی را به رزومه های خود اضافه کنیم؟
بخش مهارت ها در ساخت رزومه حرفه ای باید ترکیبی از مهارت های سخت و مهارت های نرم را در بگیرد. از آنجایی که در قالب های معمولی رزومه، فضا محدود است توصیه می شود که صرفا مهارت هایی را در رزومه خود ذکر کنید که در آگهی استخدامی به آنها اشاره شده و میتوانید مدارک و مستندات برایشان ارائه کنید یا به صورت عملی صلاحیت خود را در آنها نشان دهید.
نمونه مهارت هایی که میتوان در رزومه به آنها اشاره کرد:
مهارت های سخت:
- تحلیل نرخ های مالی
- مهارت در مکاتبات انگلیسی
- مذاکره
- کار با نرم افزار فتوشاپ
نمونه مهارت های نرم
- هوش حسی
- سرویس محور
- تفکر انتقادی
- شنونده فعال
بخش های اضافی در ساخت رزومه حرفه ای
در رزومه های خود علاوه بر بخش هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم میتوانید موارد زیر را هم در نظر بگیرید:
- دستاوردها (مثلا دریافت بورسیه یا جوایز صنعتی)
- زبان هایی که بلد هستید (مثلا انگلیسی، فرانسوی و آلمانی)
- گواهی ها (مثلا گواهی دوره خبرنویسی دانشکده خبر)
- کنفرانس ها یا دوره ها (مثلا از سخنرانان تداکس تهران)
- سازمان ها (مثلا عضویت در یک موسسه یا سازمان حرفه ای/ عضویت در انجمن نویسندگان ایران)
این مقاله سعی شد درباره نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای کاملا صحبت شود. نظر شما درباره یک رزومه حرفه ای چیست؟در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.