این روزها برای ساختن آهنگ لازم نیست استودیو بزرگ داشته باشید یا نوازنده حرفه ای باشید. کافی است یک ایده ملودی در ذهن داشته باشید و بتوانید آن را با صدای خودتان بخوانید یا حتی فقط زمزمه کنید. ابزارهای امروزی می توانند همین صدا را به ملودی، ساز پس زمینه، درام، بیس و حتی تنظیم کامل تبدیل کنند و در نهایت یک آهنگ بسازند که قابل انتشار باشد و کیفیتش از حد یک دمو خام خیلی بالاتر است. این یعنی شما می توانید از یک خط ملودی ساده در گوشی شروع کنید و به یک ترک کامل با ورس و کورس برسید، حتی اگر تئوری موسیقی بلد نیستید یا ساز نمی زنید.
بعضی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی اکنون می توانند از توصیف شما یا صدای شما یک آهنگ کامل و حتی بک ترک های بدون وکال تولید کنند، چیزی که قبلا فقط با حضور تنظیم کننده و صدابردار ممکن بود. این مقاله از بخش سبک زندگی ماگرتا، یک مسیر کاملا عملی مرحله به مرحله می گیرید تا یاد بگیرید چطور فقط با صدای خودتان آهنگ بسازید. از ایده اولیه و ضبط گرفته تا ساخت بیت، هارمونی، بک ترک، تنظیم، تمرین و در نهایت خروجی گرفتن.

چرا صدای شما بهترین نقطه شروع آهنگ است
وقتی یک آهنگ محبوب را می شنویم، معمولا اول با صدای خواننده درگیر می شویم نه با جزئیات فنی. ایده اصلی آهنگ در حقیقت ملودی و حس بیان است. این یعنی حتی اگر نت بلد نباشید، باز هم می توانید یک هسته موسیقایی قوی تولید کنید، چون مغز شما می تواند الگوی ملودی و ریتم را به صورت شهودی بسازد و آن را با زمزمه، سوت یا ضرب دهانی منتقل کند.
صدای شما علاوه بر ملودی، انرژی و شخصیت کار را مشخص می کند. حتی اگر بعدا تصمیم بگیرید برای اجرای نهایی از افکت های وکال یا حتی صدای بازتولیدشده با هوش مصنوعی استفاده کنید، باز هم ایده خام از خودتان است و بنابراین اصالت کار مال شما خواهد بود. بعضی ابزارها حتی امکان می دهند از نمونه صدای شما یک مدل وکال اختصاصی ساخته شود تا بعدا بتوان آن مدل را روی ملودی ها و شعرهای مختلف اعمال کرد. این کار باعث می شود که شما رنگ صدای خودتان را حفظ کنید، حتی وقتی می خواهید اجرای نهایی را تمیزتر و هموارتر از حالت خام رکورد کنید.
پس قدم اول در ساخت آهنگ با صدای خودتان، پذیرش این نکته است که لازم نیست از اول همه چیز کامل باشد. کافی است ایده را ثبت کنید. ما در ادامه یاد می گیریم چطور این ایده خام را به قطعه حرفه ای تبدیل کنیم.
گام اول. ایده سازی و شکل دادن تم کلی آهنگ
در این مرحله لازم نیست چیزی جز تخیل و صدایتان داشته باشید.
۱. یک ملودی کوتاه در ذهنتان بسازید
معمولا این ملودی چیزی است که دوست دارید روی آن شعر بخوانید. لازم نیست کامل باشد. حتی دو خط ملودی که بعدا تکرار شوند می توانند هسته کورس آهنگ باشند.
۲. درباره حس آهنگ تصمیم بگیرید
غمگین می خواهید یا پرانرژی ورزشی. ریتم تند یا آرام. حالتی آرام و احساسی یا فضایی رپ، ترپ، پاپ الکترونیک، آکوستیک. همین انتخاب حسی بعدا به ما کمک می کند از ابزارهای ساخت بک ترک و سازبندی کمک بگیریم، چون الان سیستم های هوش مصنوعی می توانند بر اساس توصیف حس، بک ترک بسازند و آن را با تمپو، سبک و حال و هوای خاص تنظیم کنند.
۳. ریتم پایه را با دهان بزنید
اگر آهنگ شما قرار است ضرب قوی داشته باشد، می توانید با دهان صدای درام تقلبی بسازید. مثلا بم برای کیک و تیک برای های هت. این ریتم بعدا برای ساخت بخش درام مفید است. حتی اگر خجالت می کشید، همین را برای خودتان ضبط کنید.
۴. چند کلمه یا عبارت کلیدی بنویسید
اینها می توانند هسته شعر باشند. مثلا یک جمله احساسی، یک شعار انگیزشی یا یک تصویر روایی. داشتن این عبارت ها باعث می شود در مراحل بعد، وقتی می خواهید وکال را جدی بخوانید، خط فکری تان گم نشود.
نکته خیلی مهم در این مرحله ثبت سریع است. گوشی را باز کنید، ضبط صدا را روشن کنید و همین زمزمه و ضرب دهانی و چند کلمه را یک مرتبه با هم بگیرید. لازم نیست تمیز باشد، ما فقط اسکچ می سازیم.

گام دوم. ضبط خام صدای خودتان
ضبط اولیه یعنی همان چیزی که قرار است بعدا تبدیل به ملودی اصلی آهنگ شود. این ضبط از نظر فنی باید تا حد ممکن تمیز باشد، چون اگر از همان ابتدا نویز خیلی زیادی وارد کار شود، در مراحل بعدی و هنگام پردازش یا تبدیل صدا به نت، کیفیت پایین تر می شود.
برای ضبط خام چند نکته رعایت شود
۱. در فضایی آرام با حداقل نویز محیطی ضبط کنید. صدای پنکه قوی، تلویزیون، خیابان یا حرف زدن دیگران روی صدا می نشیند و تفکیک را سخت می کند.
۲. گوشی را نزدیک دهان نچسبانید. فاصله حدود یک وجب کافی است تا پاپ و ترکیدن حروف پ و ب کمتر شنیده شود.
۳. برای زمزمه یا هوم کردن ملودی از یک ارتفاع صدای راحت استفاده کنید، نه خیلی بلند و نه خیلی پایین.
در همین ضبط اولیه، سه چیز مهم را جداگانه ضبط کنید
الف. ملودی بدون شعر. فقط آآآ یا هوم.
ب. همان ملودی با کلمات اصلی که می خواهید در کورس یا ورس باشند.
پ. ریتم دهانی یا دست زدن برای نشانه گذاری ضرب آهنگ.
این سه لایه بعدا مثل سه ترک موازی قابل استفاده هستند. مثلا می توانید ملودی هوم شده را به ترک میدی تبدیل کنید، ریتم دهانی را به الگوی درام، و وکال با کلمه را به صدای اصلی یا راهنمای خوانندگی.
امروزه بعضی ابزارهای تولید موسیقی هوشمند قابلیتی دارند که می توانند خط ملودی شما را که با زمزمه ضبط شده، به اطلاعات نُت و بعد به ترک میدی تبدیل کنند، یعنی ترک قابل ویرایش که می شود با آن پیانو، گیتار، سینت یا حتی درام ساخت. این کار عملا فاصله بین «من فقط یه چیزی با دهنم زمزمه کردم» و «من یک ملودی واقعی برای ساز لید دارم» را در چند ثانیه پر می کند.
گام سوم. تبدیل صدای شما به ساختار موسیقی
تا الان فقط یک ضبط داریم. حالا باید آن را به اجزای قابل استفاده در آهنگسازی تبدیل کنیم.
۱. تبدیل ملودی به میدی
وقتی یک ابزار هوشمند ملودی زمزمه شده شما را می شنود، می تواند آن را به یک لاین میدی تبدیل کند. میدی مثل یک نقشه است که می گوید در هر لحظه چه نتی با چه طولی باید نواخته شود. با این نقشه می توانید صدای سینت لید، پیانو یا گیتار الکتریک را جایگزین کنید و یک لاین سازدار واقعی بسازید. این تبدیل در حال حاضر حتی روی موبایل و مرورگر هم ارائه شده و فقط لازم است ترک وکال را انتخاب کنید و بگویید خروجی ساز یا درام می خواهید.
۲. ساخت درام اولیه از ریتم دهانی
اگر در ضبط خام صدای بم بم و تیک تیک برای درام زده اید، همان ابزار می تواند بفهمد کدام ضرب باید تبدیل به کیک، کدام باید تبدیل به های هت یا اسنیر شود. بعد شما می توانید این درام را تمیز کنید، چند بار کپی کنید، و عملا ضرب آهنگ اصلی آهنگ را داشته باشید بدون این که با دست درام برنامه نویسی کرده باشید.
۳. لایه گذاری هارمونی
اگر دوست دارید آهنگتان حس گروه کر یا بک وکال داشته باشد، همین الان خودتان چند لایه روی همان ملودی اصلی بخوانید. برای مثال یک بار زیرتر، یک بار بم تر یا یک بار فقط با آاا بدون کلمه. این لایه ها بعدا می توانند یا همان طور استفاده شوند، یا به صورت میدی دربیایند و به شکل کر سینت، پد وکال یا آواهای فضاساز در بک گراند استفاده شوند. داشتن هارمونی لزوما نیاز به دانش آکادمیک ندارد، کافی است با گوش خودتان فاصله ای که قشنگ می شنوید را ضبط کنید.
۴. ساخت پیش درآمد یا اینترو
همین الان بخشی از ملودی را آرام تر و کشیده تر بخوانید و جدا ضبط کنید. این می تواند مقدمه آهنگ باشد. بسیاری از هنرمندان ابتدا یک فضای ملایم می سازند که شنونده را وارد حس ترانه کند و بعد ضرب اصلی و وکال اصلی را می آورند. شما هم می توانید همین تکنیک را با صدای خودتان بسازید.
گام چهارم. ساخت بک ترک و سازبندی
در این مرحله ما به چیزی نیاز داریم که به آن می گوییم بک ترک. بک ترک یعنی لایه سازها و ریتم و فضا سازی بدون وکال نهایی. شما الان می توانید دو رویکرد داشته باشید.
رویکرد اول. بک ترک از صفر
ابزارهای تولید موسیقی با هوش مصنوعی الان می توانند بر اساس توضیحات شما یک بک ترک کامل تولید کنند. شما می توانید مشخص کنید که آهنگتان پاپ غمگین باشد با پیانوی ملودیک و درام نرم، یا رپ تند با بیس سنگین و های هت تند، یا حتی یک فضای الکترونیک سینمایی.
این سیستم ها با استفاده از الگوهای موسیقی موجود، آهنگ های جدیدی تولید می کنند که شامل ملودی، هارمونی و ریتم هماهنگ است و حتی می توانند تمپو، سبک و شدت احساسی را مطابق توضیح شما بسازند. آن ها دقیقا برای این طراحی شده اند که ساخت موسیقی را برای همه قابل دسترس کنند و حتی به شما اجازه می دهند برای ویدیو، پادکست، بازی یا انتشار روی پلتفرم ها از موسیقی بدون دردسر حق کپی رایت استفاده کنید.
رویکرد دوم. جدا کردن وکال از یک آهنگ موجود و استفاده از بخش سازی آن
یک راه دیگر این است که یک آهنگ الهام بخش را انتخاب کنید، و با ابزار جداسازی استم ها، وکال را از آن حذف کنید و فقط بخش سازها و بافت ریتمیک را نگه دارید. این کار شبیه ساخت یک بک ترک کارائوکه برای تمرین خواندن است. سیستم های امروزی می توانند صدای خواننده را از بقیه لایه ها جدا کنند و به شما یک ترک ساز خالص بدهند تا روی آن بخوانید، تمرین کنید یا حتی ایده ملودی جدیدتان را امتحان کنید.
این روش در راه اندازی سریع دمو فوق العاده است چون دیگر لازم نیست از صفر بیت بسازید، فقط باید لاین وکال خودتان را روی بک ترک آماده امتحان کنید.
هر دو رویکرد مزایای خودش را دارد. اگر می خواهید آهنگ اوریجینال داشته باشید و بعدا حتی تجاری اش کنید، بهتر است رویکرد اول یعنی ساخت بک ترک اختصاصی را انتخاب کنید. اگر فقط می خواهید تمرین کنید یا حس بگیرید که صدای شما روی چه نوع ریتمی بهتر جواب می دهد، رویکرد دوم سریع تر است.

گام پنجم. قرار دادن صدای شما روی بک ترک
حالا که بک ترک را دارید، نوبت خواندن وکال اصلی است.
۱. میکروفن را ثابت نگه دارید
اگر میکروفن حرفه ای ندارید، همان گوشی کافی است. فقط اجازه ندهید فاصله دهان تا گوشی وسط برداشت ها عوض شود. هر بار یک جای ثابت بنشینید یا بایستید.
۲. روی بک ترک بخوانید
گوشی یا هدفون را بگذارید، بک ترک را پلی کنید و همزمان ملودی اصلی را بخوانید. بهتر است هر بخش (ورس، کورس، بریج) را جداگانه ضبط کنید تا لازم نباشد از اول تا آخر بدون اشتباه بخوانید. این باعث می شود بعدا بتوانید قسمت های قوی تر را انتخاب و کنار هم بگذارید.
۳. بک وکال و لایه های حمایتی
یک بار دیگر فقط آواهای پشتیبان (مثلا آآآ یا اوووه) را در پس زمینه بخوانید. این لایه ها بعدا می توانند کم صدا در میکس قرار بگیرند و حس حرفه ای بودن آهنگ را چند برابر کنند.
۴. دوبل کردن خطوط مهم
کورس یا جمله کلیدی آهنگ را دوباره بخوانید و این برداشت دوم را خیلی کم زیر برداشت اصلی بگذارید. این کار باعث می شود صدای شما حجیم تر شنیده شود و شنونده حس کند یک گروه دارد آن قسمت را تکرار می کند.
۵. اصلاح دقیق کلمه ها
اگر جایی از شعر یا ادای واژه ها عجیب شد، همان خط را به صورت تکی دوباره رکورد بگیرید. لازم نیست کل برداشت را تکرار کنید. فقط همان تکه بعدا جایگزین می شود.
گام ششم. ویرایش، افکت و تمیزکاری
این بخش همان جایی است که صدای شما از حالت خام گوشی به حالت «استودیویی» نزدیک می شود.
۱. بالانس حجم صدا
بعضی قسمت ها خیلی بلندند و بعضی خیلی آرام. با کم و زیاد کردن گین یا ولوم ترک وکال، این اختلاف را کم کنید. گوش شنونده نباید مجبور شود ولوم را بالا و پایین کند.
۲. اکولایزر
اکولایزر یعنی کم و زیاد کردن فرکانس های بم و زیر. معمولا لازم است نویز بم محیط کمی کم شود تا وکال تمیزتر و واضح تر شنیده شود. این کار کمک می کند درام و بیس با صدای شما قاطی نشوند.
۳. کمپرسور
کمپرسور در ساده ترین تعریف، اختلاف بین صداهای خیلی بلند و خیلی آرام را کمتر می کند تا وکال یکنواخت تر شنیده شود. برای وکال پاپ یا رپ بدون کمپرسور اغلب صدای نهایی خام و ناپایدار است.
۴. افکت فضا
ریورب ملایم می تواند حس اتاق، سالن یا استودیو بدهد. با ریورب خیلی زیاد آهنگ به نظر دور و نامشخص می شود، ولی با ریورب کنترل شده صدا حرفه ای تر شنیده می شود. در بعضی سبک ها دلـی کوتاه (تکرار خیلی کم و سریع) هم برای شخصیت دادن به صدا استفاده می شود.
۵. پاکسازی نفس های خیلی بلند
نفس کشیدن طبیعی است و باید باقی بماند تا کار انسانی بماند. اما بعضی جاها نفس خیلی واضح و بالاست. می توانید این بخش ها را آرام تر کنید تا حواس شنونده پرت نشود.
۶. سینک بودن وکال با بیت
اگر در بعضی جاها کلمه شما کمی جلوتر یا عقب تر از ضرب اصلی افتاده، آن بخش را کمی جابجا کنید تا دقیق روی ریتم بنشیند. این مخصوصا در سبک های ریتمیک خیلی مهم است.
گام هفتم. خروجی گرفتن و نسخه نهایی
پس از اینکه وکال و بک ترک را کنار هم گذاشتید، باید نسخه نهایی را بسازید.
۱. لول بندی نهایی
ولوم بک ترک نباید وکال را خفه کند. در سبک های وکال محور، صدای خواننده باید واضح تر و جلوتر باشد. در سبک های رپ و ترپ هم بیس و درام اهمیت زیادی دارند ولی باز هم کلام باید خوانا باشد.
۲. گوش دادن روی چند وسیله
حتما آهنگ را با هدفون، اسپیکر لپتاپ، اسپیکر ماشین یا حتی یک اسپیکر کوچک ارزان گوش کنید. اگر جایی مثلا بیس خیلی زیاد است یا صدای شما در یک خروجی خیلی تیز و آزاردهنده است، قبل از نهایی کردن اصلاح کنید.
۳. خروجی با فرمت مناسب
ابزارهای تولید آهنگ مدرن معمولا اجازه می دهند خروجی را به صورت فایل های محبوب صوتی ذخیره کنید، مثل فرمت های MP3 یا WAV. WAV کیفیت بالاتری دارد و برای کار حرفه ای یا انتشار رسمی بهتر است. MP3 سبک تر است و برای شبکه های اجتماعی راحت تر آپلود می شود. در بعضی سرویس ها حتی می توانید استم ها یعنی جداگانه وکال، درام، بیس و غیره را دانلود کنید. این کار برای ریمیکس یا اجرای زنده فوق العاده است.
۴. حقوق استفاده
بعضی ژنراتورهای موسیقی امروزی آهنگی می سازند که بدون مسئله کپی رایت می توانید در ویدیو، پادکست یا حتی پلتفرم های استریم منتشر کنید. این یعنی شما مالک استفاده تجاری از موسیقی تولیدشده هستید و خطر بلاک شدن به خاطر موزیک دیگران کمتر می شود. این مزیت برای کسی که می خواهد آهنگش را به شکل مستقل منتشر کند بسیار مهم است.
تمرین خلاقیت با صدای خودتان
تا اینجا فنی جلو رفتیم. الان چند تمرین خلاقانه می آوریم تا ایده های بیشتری بسازید.
۱. تمرین زمزمه آزاد
روزانه فقط 2 دقیقه بدون فکر ملودی بسازید و ضبط کنید. بعد از یک هفته می بینید چندین ایده برای کورس و ورس دارید.
۲. ساخت ریف تکرارشونده
یک خط آوازی خیلی کوتاه درست کنید که ریتمیک باشد و مثل شعار تکرار شود. این خط می تواند هوک آهنگ شما باشد، همان تکه ای که شنونده حفظ می کند.
۳. بازی با حالات احساسی
یک ملودی را یک بار با حس ناراحت بخوانید، همان را یک بار با حس عصبانی و بعد با حس انگیزشی. شما در واقع سه ترک با حال و هوای کاملا متفاوت دارید که هر کدام می تواند سبک متفاوتی از بک ترک و درام طلب کند.
۴. دیالوگ گفتاری روی بیت
لازم نیست همیشه خوانندگی ملودیک باشد. می توانید روی بک ترک فقط حرف بزنید و ریتم گفتار را با ضرب هماهنگ کنید. این تکنیک در سبک های گفتاری و ترکیبی خیلی جواب می دهد.
۵. ساخت کُر چند صدایی با خودتان
خودتان را به عنوان سه نفر تصور کنید. یک نفر زیر می خواند، یک نفر وسط و یک نفر اوج. هر سه را جداگانه ضبط کنید و بعد با ولوم پایین تر در پس زمینه لایه کنید. این حس حرفه ای بودن آهنگ را زیاد می کند حتی اگر هیچ ساز زنده ای نداشته باشید.
مستندسازی و نظم شخصی
یکی از اشتباه های رایج این است که هنرمند مبتدی فقط یک بار می سازد و بعد فایل ها گم می شوند. شما باید پروژه را مثل یک کار جدی نگه دارید.
نامگذاری فایل ها
هر برداشت وکال را با نامی واضح ذخیره کنید. مثلا کورس 1 تمیز یا ورس 2 برداشت دوم. این کار باعث می شود دفعه بعد که برگشتید بدانید کدام برداشت بهتر بود.
یادداشت برداری
روی کاغذ یا داخل گوشی بنویسید که حس آهنگ چی بود، تمپو حدودا چقدر بود، و چه چیزی توی آن لحظه الهام شما بوده است. این نوشته ها بعدا به شما کمک می کند شعر کامل تر بنویسید یا ویدیو موسیقی ایده بگیرید.
پشتیبان گیری
از فایل نهایی و حتی از برداشت های خام یک نسخه دوم نگه دارید. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک ملودی عالی ضبط کرده باشید و فردا پاک شود.
پرسش های متداول
آیا حتما باید ساز بلد باشم تا با صدای خودم آهنگ بسازم؟
نه. الان ابزارهایی وجود دارند که می توانند صرفا با شنیدن زمزمه شما آن را به ملودی و حتی نت های قابل پخش روی ساز مجازی تبدیل کنند. همین یعنی شما فقط باید ایده ملودی و حال آهنگ را داشته باشید و بقیه مسیر را می توان با کمک این ابزارها پیش برد.
چگونه می توانم از زمزمه خودم بک ترک حرفه ای بسازم؟
شما می توانید صدای خودتان را ضبط کنید و بعد از یک مولد موسیقی بخواهید که بر اساس توضیحات شما یک بک ترک در سبک دلخواه بسازد، مثلا پاپ آرام با پیانو یا هیپ هاپ تند با بیس سنگین. این سامانه ها می توانند در چند ده ثانیه یا چند دقیقه موسیقی کامل با درام، بیس و هارمونی تحویل دهند.
اگر من فقط شعر دارم و هیچ ملودی ندارم چه کار کنم؟
شما می توانید شعر را با ریتمی که در ذهن دارید با صدای بلند بخوانید و ضبط کنید، بعد همان را به عنوان راهنما استفاده کنید. حتی می توانید از مولد موسیقی بخواهید روی همین حس و تم شعر، یک ملودی و آکوردپروگرشن بسازد تا الهام بگیرید.
چطور می توانم درام بسازم بدون اینکه درامر باشم؟
کافی است با دهان ضرب بزنید، مثلا بم بم برای کیک و تیک برای های هت. ابزارهای هوشمند الان می توانند همین ریتم دهانی را تشخیص دهند و تبدیلش کنند به ترک درام میدی که می شود ویرایشش کرد، جا به جایش کرد یا طولش را زیاد کرد.
امکان جدا کردن وکال از یک آهنگ و استفاده از بقیه ترک هست؟
بله. نرم افزارهای جداسازی استم ها می توانند صدای خواننده را از بقیه آهنگ جدا کنند. نتیجه یک بک ترک تقریبا تمیز است که می توانید روی آن بخوانید و تمرین کنید یا از آن برای ایده گرفتن استفاده کنید. این روش برای تمرین یا ساخت دمو خیلی سریع است.
چطور صدایم را حجیم تر کنم که حرفه ای تر شنیده شود؟
کورس یا جمله اصلی را دوباره بخوانید و این برداشت دوم را خیلی آرام زیر برداشت اصلی بگذارید. این کار شبیه دوبل کردن است و باعث می شود وکال قوی تر و پرتر شنیده شود.
آیا لازم است میکس و مسترینگ بلد باشم؟
شما می توانید با چند کار ساده مثل تنظیم ولوم، کمی اکولایزر برای شفافیت صدا، و یک ریورب ملایم، نتیجه بسیار قابل قبولی بگیرید. برای مراحل حرفه ای تر مثل مسترینگ کامل، بعدا می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید یا از ابزارهای خودکار که لول بندی و کیفیت خروجی را به شکل استاندارد تنظیم می کنند.
آیا آهنگ تولید شده با این روش قابل انتشار است؟
بله. اگر بک ترک شما اوریجینال و تولید شده برای شما باشد، بسیاری از سرویس های ساخت موسیقی امکان استفاده تجاری و بدون کپی رایت را می دهند. یعنی می توانید کار را در شبکه های اجتماعی، پادکست، و حتی پلتفرم های استریم موسیقی منتشر کنید بدون این که درجا بلاک شود.
چطور می توانم حس آهنگ را بهتر منتقل کنم؟
قبل از ضبط نهایی، چند نفس عمیق بکشید و دقیقا همان احساسی را که می خواهید شنونده دریافت کند در چهره و بدن خود بیاورید. بدن و صورت شما روی لحن وکال اثر می گذارند. اگر می خواهید خشم شنیده شود، با بدن محکم تر بخوانید. اگر می خواهید حس آرامش بدهید، نفس را روان تر و نرم تر نگه دارید.
بهترین راه برای پیشرفت مداوم چیست؟
هر روز حتی چند ثانیه ضبط کنید، نامگذاری و آرشیو کنید و بعد از یک ماه بهترین ایده ها را جدا کنید. تمرین پیوسته از هر کلاس تئوری قوی تر است، چون گوش شما کم کم یاد می گیرد کدام مسیر ملودی برای شما طبیعی تر و اثرگذارتر است.
نتیجه گیری
ساخت آهنگ فقط با صدای خودتان دیگر یک کار رویایی دور از دسترس نیست. شما می توانید ایده را با زمزمه ثبت کنید، آن را به ملودی و درام قابل ویرایش تبدیل کنید، بک ترک بسازید یا جدا کنید، و سپس روی آن وکال اصلی را بخوانید و با کمی ویرایش و افکت، یک ترک واقعی تحویل بگیرید. حتی انتشار و استفاده تجاری از موسیقی تولید شده اکنون ساده تر شده و نیاز به استودیو بزرگ یا نوازنده حرفه ای برای شروع کار ندارید. مهم ترین چیز استمرار، ضبط ایده ها و نترسیدن از خام بودن برداشت اول است.
به اشتراک گذاری نظرات شما
شما دوست دارید آهنگتان بیشتر بر پایه وکال احساسی باشد یا ریتم قوی. تا حالا شده فقط با زمزمه یک ملودی ناگهانی در گوشی ضبط کنید و بعد ببینید همان تبدیل به هسته یک آهنگ کامل شده. اگر از بک ترک آماده یا از بک ترک ساخته شده با هوش مصنوعی استفاده کردید، تجربه تان از هماهنگ کردن وکال با آن چه بوده. ایده ها، تکنیک ها و ترفندهای شخصی خودتان را بنویسید تا بقیه هم از مسیر شما الهام بگیرند.


















