جواب درس ششم نگارش یازدهم ☑️ فعالیت ها و تمرینات کارگاه نوشتن
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت ، کارگاه نوشتن و حکایت نگاری صفحه 109 ، 110 ، 111 ، 114 ، 118 ، 120 ، 121 ، 122 و 123 درس 6 ششم کتاب نگارش یازدهم انسانی و تجربی و ریاضی
جواب درس ششم نگارش یازدهم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب فعالیت ۱۰۹ ، ۱۱۰ ، ۱۱۱ ، ۱۱۴ و ۱۱۸ و تمرین های کارگاه نوشتن صفحه ۱۲۰ ، ۱۲۱ و ۱۲۲ و حکایت نگاری صفحه ۱۲۳ درس ۶ ششم کاهش محتوا:خلاصه نویسی کتاب نگارش یازدهم رشته تجربی ، ریاضی و انسانی متوسطه دوم آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
قبلی: جواب درس پنجم نگارش یازدهم
جواب فعالیت های صفحه ۱۰۹ ، ۱۱۰ ، ۱۱۱ ، ۱۱۴ و ۱۱۸ درس ۶ نگارش یازدهم
فعالیت ۱: متن زیر را بخوانید و با حفظ زبان متن اصلی، آن را خلاصه کنید.
اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بندۀ ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل دربارۀ گذشته است.
عزیزان! نادانستهها را جز با تجربۀ خود یا گوش سپردن به تجربۀ دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزمودهایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیدهایم و شما خواهید دید. دهههای آینده دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پرُانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ ـ ارواحنا فداه ـ است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، تحریف و دروغ پردازی دربارۀ گذشته و حتی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همۀ ابزارها برای آن بهره میگیرند.
رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمیتوان شنید.
نکتۀ مهمی که باید آینده سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی میکنند که از نظر ظرفیتهای طبیعی و انسانی، کم نظیر است و بسیاری از این ظرفیتها با غفلت دستاندرکاران تاکنون بیاستفاده یا کم استفاده مانده است. همّتهای بلند و انگیزههای جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.
مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیت جوان زیر چهل سال که بخش مهمّی از آن نتیجۀ موج جمعیتی ایجاد شده در دهۀ شصت است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. سیوشش میلیون نفر در سنین میانۀ پانزده و چهل سالگی، نزدیک به چهارده میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبۀ دوم جهان در دانش آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیۀ انقلابی رشد کرده و آمادۀ تلاش جهادی برای کشورند و جمع چشمگیر جوانان محقق و اندیشمندی که به آفرینشهای علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوختۀ مادی با آن مقایسه نمیتواند شد.
دانش، آشکارترین وسیلۀ عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهی دستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوء استفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، اما مؤکّدا به نیاز کشور به جوشاندن چشمۀ دانش در میان خود اصرار میورزیم.
«بخشهایی از بیانیۀ «گام دوم انقلاب
حضرت آیت الله خامنهای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی ایران
(به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی)
پاسخ: اینک در آغاز فصل جدیدی از جمهوری اسلامی، این بندۀ با جوانان عزیزم، سخن بگویم. سخن اوّل دربارۀ گذشته است.
عزیزان! نادانستهها را جز با تجربۀ خود یا گوش سپردن به تجربۀ دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزمودهایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، تحریف و دروغ پردازی دربارۀ گذشته و حتی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همۀ ابزارها برای آن بهره میگیرند.
نکتۀ مهمی که باید آینده سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی میکنند که از نظر ظرفیتهای طبیعی و انسانی، کم نظیر است. همّتهای بلند و انگیزههای جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.
مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد است. جمعیت جوان زیر چهل سال که بخش مهمّی از آن نتیجۀ موج جمعیتی ایجاد شده در دهۀ شصت است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. سیوشش میلیون نفر در سنین میانۀ پانزده و چهل سالگی، اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوختۀ مادی با آن مقایسه نمیتواند شد.
دانش، آشکارترین وسیلۀ عزت و قدرت یک کشور است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند. ما به سوء استفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، اما مؤکّدا به نیاز کشور به جوشاندن چشمۀ دانش در میان خود اصرار میورزیم.
فعالیت ۲: متن زیر را بخوانید و با حفظ زبان نویسنده، آن را خلاصه کنید.
«او با تحقیق دربارۀ نحوۀ بحث کردن در ژاپن و آمریکا، در زمینۀ سبکهای متفاوت تحلیلی ماجرا، به نتایج جالبی دست یافته که حاکی از تأثیر سبک نوشتن بر شیوۀ صحبت کردن است.
دانشجویان ژاپنی هنگامی که میخواهند دلیل و علت را توضیح دهند، ابتدا به یک نقطه یا برهه در زمان گذشته برمیگردند و ماجراهایی را که از آن نقطه به بعد رخ داده است، به ترتیب و پشت سر هم تعریف میکنند؛ در حالی که دانشجویان آمریکایی فقط به ذکر دلیل اصلی و مستقیم یک اتّفاق بسنده میکنند.
در روش توضیح و توصیف در بستر زمان (شیوۀ سلسلۀ زمان) که دانشجویان ژاپنی عمدتاً از آن استفاده میکنند، ذکر مهمترین و اصلیترین دلیل ماجرا به آخر صحبت موکول میشود ولی دانشجویان آمریکایی حتّی اگر در ابتدا روش توصیف در بستر زمان را در پیش بگیرند، به محض اینکه متوجّه طولانیشدن صحبتهای خود میشوند، داستان گویی را قطع کرده، شروع به بیان اصل ماجرا و جمع بندی موضوع مورد بحث میکنند.»
پرورش هنر استدلال، واتانابه
پاسخ: او با تحقیق درباره نحوه بحث کردن در ژاپن و آمریکا، به نتایج جالبی دست یافته است که [نشان می دهد] دانشجویان ژاپنی هنگامی که می خواهند دلیل و علت را توضیح دهند، ماجرا را [از آغاز] به ترتیب و پشت سر هم تعریف می کنند؛ در حالی که دانشجویان آمریکایی فقط به ذکر دلیل اصلی و مستقیم یک اتفاق بسنده می کنند.
در شیوه دانشجویان ژاپنی (شیوه سلسله زمان)، ذکر مهمترین و اصلی ترین ماجرا به آخر صحبت موکول می شود؛ ولی دانشجویان آمریکایی به محض اینکه متوجه طولانی شدن صحبت های خود می شود، داستان گویی را قطع و شروع به بیان اصل ماجرا و جمع بندی موضوع می کنند.
توجه: صورت سوال ایراد دارد و در این فعالیت، باید خلاصه نویسی به زبان خود صورت گیرد؛ به همین دلیل، متن را به زبان خود خلاصه می کنیم: نتایج تحقیق درباره شیوه بحث کردن در ژاپن و آمریکا نشان می دهد، دانشجویان ژپنی هنگام شرح دلیل و علت وقایق، ماجراها را از گذشته (نقطه شروع) آغاز می کنند و به ترتیب و پشت سر هم تعریف می کنند و مهمترین دلیل ماجرا را در آخر صحبت بیان می کنند؛ اما دانشجویان آمریکایی تنها به بیان دلیل اصلی و مستقیم یک اتفاق می پردازند و از داستان گویی خودداری می کنند.
فعالیت ۳: یکی از درسهای مندرج در کتابهای درسی خود را خلاصه کنید؛ سپس متن خلاصه شده را با بهرهگیری از روشهای دسته بندی (نمودار، جدول، نقشۀ مفهومی) به یادسپاری آن را افزایش دهید.
پاسخ: خط در ایران: ۱- پیش از اسلام: میخی – اوستایی – پهلوی
۲- پس از اسلام ← خط عربی (خط فارسی امروزی)
سه قرن اول هجری: ۱- فعالیت های علمی و ادبی ایرانیان، پس از سقوط دولت ساسانی در این دوره نیز ادامه یافت و آثار فراوانی به زبان های فارسی پهلوی و عربی پدید آمد.
۲- یعقوب لیث صفاری، زبان فارسی دری را زبان رسمی اعلام کرد و اجازه نداد زبان عربی در دربارش به کار برود.
۳- حکومت های ایرانی که در این سه قرن به رشد زبان فارسی کمک کردند، عبارت اند از:
دولت های طاهری، صفاری، سامانی و آل بویه
قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم: مهمترین دوره تمدن اسلام در ایران
دوره شکوفایی نظم و نثر فارسی
رواج رسم ها و سنت های کهن ایرانی به دست دولت سامانی
عمده ترین مرکز فرهنگی سامانان شهر بخارا است.
تشویق شاعران فارسی گو، از سوی امیران صاحب فضل سامانی، به رشد شعر فارسی کمک کرده است.
شاعران دربار غزنوی که در عهد سامانی تربیت یافته بودند: عنصری، فرخی و منوچهری
ویژگی های شعر و نثر این دوره (قرن ۴ و نیمه اول قرن ۵) :
۱- سادگی فکر و روانی کلام
۲- توجه به واقعیت بیرونی
۳- آوردن ترکیب های تازه، استعاره های دلپذیر، تشبیهات و انواع توصیف
۴- اوج حماسه ملی ایران به دست فردوسی
۵- رواج شعر مدحی یا مدیحه سرایی
۶- استحکام شعر غنایی توسط رودکی و شهید بلخی
۷- رواج شعر حکمی و اندرزی توسط کسایی مروزی و ناصر خسرو
۸- رواج داستان سرایی و قصه پردازی
شاعران آن دوره: پایه گذار شعر فارسی
پدر شعر فارسی
ویژگی های نثر: ۱- ساده و روان ۲- موضوع: حماسی، ملی و تاریخی
آثار مهم نثر در قرن ۴ و نیمه اول قرن ۵
اثر | نویسنده | موضوع |
---|---|---|
شاهنامه ابومنصوری | عده ای دانشوران خراسان | تاریخ گذشته ایران |
ترجمه تفسیر طبری | جمعی از دانشمندان زمان (اصل اثر عربی و از محمدبن جریر طبری است) | تفسیر قرآن |
تاریخ بلعمی | ابوعلی بلعمی به دستور منصوربن نوح سامانی | تاریخ ایران و ممالک دیگر |
جواب تمرینات کارگاه نوشتن صفحه ۱۲۰ ، ۱۲۱ و ۱۲۲ درس ششم نگارش یازدهم
تمرین ۱: متن زیر را بخوانید و مشخص کنید به چه شیوهای خلاصه شده است.
«این جزیره از شمال به جزیرۀ تنب کوچک، از باختر به جزیرۀ سیری و از جنوب و خاور به امارات متّحدۀ عربی محدود است. شهر ابوموسی با مساحتی حدود ۲/۲ کیلومتر مربع در جنوب خاوری بندر لنگه و در خاور جزیره سیری، بین ۲۶ درجه و ۱ دقیقه عرض شمالی و ۵۴ درجه و ۵۹ دقیقۀ طول خاوری قرار دارد. این جزیره تقریباً لوزی شکل است. بلندترین نقطۀ آن، قلۀ کوه است که ۱۱۰ متر از سطح دریا بلندتر است. این جزیره دارای آب شیرین است. آب آشامیدنی مردم از چاه آب و باران تأمین میشود یا اینکه با لنج و کشتی از بندر لنگه یا بندر عباس به این جزیره حمل میشود.
آبوهوای این جزیره گرم و مرطوب است و چون به خطّ استوا نزدیک است، هوای آن از هوای سایر جزایر ایرانی خلیج فارس گرمتر است. فصل بارندگی آن بیشتر در اواخر زمستان و اوایل بهار بوده، بارش به صورت رگبار لحظهای و موقّت است.
این جزیره به نام های «بوموسی، بن موسی، بوموف، بابا موسی، گپ سُزو و بوم سوز» نامیده شده است. بوموسی از دو پاره «بو» و «موسی» تشکیل شده که بو به معنی رایحه و کوتاه شدۀ بود، باشد، باشم و بوم است، به معنی جا و مقام، منزل و مأوا و سرزمین. موسی هم نام شخص است. مردم بندر لنگه تا ۸۰ سال پیش آن را گپ سزو (سوزو: سبز) یعنی «سبزهزار بزرگ» میخواندهاند.
از نظر تاریخی، خلیج فارس و جزایر آن از جمله بوموسی، در روزگار ایلامیان، به ویژه در زمان پادشاهی شیلهک ابن شوشیناک (۱۱۶۵-۱۱۵۱ ق. م)، در دست این سلسله بوده است. دولت ماد در روزگار پادشاهی هووخشتره، به بزرگی و توانایی رسید و حدود آن از جنوب به کرانههای جنوبی خلیج فارس کشیده شد. جزیرۀ بوموسی با دیگر جزایر خلیج فارس در این دوره، ابتدا جزء یکی از ایالتهای جنوب باختری و سپس جزء ساتراپ (استان) چهاردهم دولت ماد به نام درنگیانه و بخشی از کرمان بود.»
فرهنگ مردم هرمزگان، سعیدی
خلاصه متن
«بوموسی از شمال با تنب کوچک، از غرب با سیری و از جنوب غرب کشور با امارات همسایه است. ابوموسی با شکل لوزی ۲/۲ کیلومتر، در جنوب غربی بندر لنگه قرار دارد و آب آشامیدنی آن از باران و چاه یا از بندرعباس یا بندر لنگه تأمین میشود و آبوهوای آن گرم و مرطوب است.
ابوموسی نامهای مختلفی داشته است مانند: «بن موسی، بوموف، بابا موسی و گپ سُزو و بوم سوز»، که به معانی «بابا موسی، منزل موسی یا سبزهزار بزرگ» است.
این جزیره از هزارۀ دوم قبل از میلاد، یعنی از دوران ایلامیها، مادها و هخامنشیان تا به امروز جزء سرزمین ایران بوده است.»
پاسخ: خلاصه نویسی به زبان خود صورت گرفته است.
تمرین ۲: متنی از کتاب های درسی خود انتخاب کنید و با یکی از روش های این درس، خلاصه آن را بنویسید.
پاسخ: در دوره غیبت، بنا به فرمان امام زمان (عج) و به نیابت از ایشان، «فقیهان» واجد شرایط، دو مسئولیت «مرجعیت دینی» و «سرپرستی و ولایت جامعه» را بر عهده دارند و در حد توان، جامعه اسلامی را در مسیر اهداف و رهبری می کنند. در این میان، گروهی از فقیهان احکام را در اختیار مردم قرار می دهند. بدین صورت که کسانی که در احکام دین متخصص نیستند، به این متخصصان مراجعه می کنند و احکان دین را از ایشان می پرسند. این مراجعه، البته یک روش عقلی است؛ یعنی هر انسانی در چیزی که تخصص و مهارت ندارد، به کسی که در آن متخصص و ماهر است، مراجعه کند. این مراجعه را پیروی یا تقلید می گویند. و پس تقلید در احکام، به معنای رجوع به متخصص استو چنین فقیهی را نیز مرجع تقلید می نامند.
همچنین از میان فقیهان دارای شرایط، آن کس که توانایی سرپرستی و ولایت جامعه را دارد، به ترتیبی که خواهد آمد، عهده دار حکومت می شود و قوانین الهی را در جامعه به اجرا در می آورد. به فقیهی که این مسئولیت را بر عهده می گیرد، ولی فقیه می گویند.
بدین ترتیب در عصر غیبت:
۱- مرجعیت دینی در شکل مرجعیت فقیه ادامه می یاد.
۲- حکومت اسلامی به صورت ولایت فقیه، استمرار پیدا می کند.
شرایط مرجع تقلید:
۱- اعلم باشد؛ یعنی از میان فقها از همه عالم تر باشد.
۲- با تقوا باشد.
۳- عادل باشد.
۴- زمان شناس باشد و بتواند احکام دین را متناسب با نیازهای روز، به دست آورد.
خلاصه: مسئولیت مرجعیت دینی و سرپرستی و ولایت جامعه در دوره غیبت امام زمان (عج) بر عهده فقیهان واجد شرایط است. تقلید در احکام، به معنای رجوع به متخصص است و این مراجعه یک روش عقلی است.
مرجع تقلید فقیهی است متخصص که احکام را در اختیار مردم قرار می دهد.
ولی فقیه کسی است که از میان فقیهان دارای شرایط توانایی سرپرستی و ولایت جامعه را دارد و عهده دار حکومت و اجرای قوانین الهی در جامعه می شود.
شرایط مرجع تقلید:
۱- اعلم
۲- با تقوا
۳- عادل
۴- زمان شناس
تمرین ۳: نوشتۀ دوستانتان را براساس معیارهای جدول ارزشیابی درس، تحلیل کنید.
پاسخ پیشنهادی: اغلب دوستان در خلاصه کردن متن به زبان خود بهتر عمل کرده بودند و در خلاصه کردن متن به زبان مولف در چند مورد، بی دقتی کرده و مطالب مهم را حذف کرده بودند؛ در نتیجه متن دچار نقص شده بود. استفاده از نمودار بیشتر از جدول و نقشه مفهومی بود. املا و نکات نگارشی نیز به درستی رعایت شده بود.
پاسخ حکایت نگاری صفحه ۱۲۳ درس ششم نگارش یازدهم
حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
یکی را شنیدم از پیران مربیّ که مریدی را همی گفت: ای پسر، چندان که تعلقّ خاطر آدمیزاد به روزی است اگر به روزی ده بودی، به مقام از ملائکه درگذشتی.
گلستان سعدی
پاسخ: روزی استاد پیری به شاگردش گفت: ای پسر این قدری که انسان به رزق و غذای روزانه اش علاقه دارد و بی تاب آن است. اگر به خداوند و کسی که به او روزی می رساند عشق می ورزید، قطعا مقامش نزد خداوند از فرشتگان هم بالاتر بود.
پاسخ دیگر: از زبان یکی از مربیان مجرب شنیدم که به شاگردش میگفت: ای پسر اگر آن طوری که به فکر رزق و روزی خود هستی به فکر روزی دهنده (خدا) می بودی اکنون هم مقام فرشتگان می شدی.
پاسخ دیگر: روزی یکی از پیران و مربیان به شاگردش گفت: “ای پسر، اگر انسان به اندازهای که به روزی و رزق خود وابسته است، به مقام و معنویت اهمیت میداد، میتوانست از ملائکه هم بالاتر برود.”
این جمله به ما یادآوری میکند که باید بیشتر به رشد روحی و معنوی خود توجه کنیم تا فقط به تأمین نیازهای مادی زندگی.
همچنین بخوانید: گام به گام نگارش یازدهم با جواب
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب نگارش پایه یازدهم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس 6 ششم نگارش یازدهم متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 🤗
واقعا عالی و مفید❤️