ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم ادبیات فارسی دهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 115 و 116 درس 14 چهاردهم ادبیات فارسی دهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم فارسی دهم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب سوالات تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمرو زبانی ، ادبی و فکری صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ درس ۱۴ چهاردهم طوطی و بقال کتاب ادبیات فارسی دهم انسانی ، تجربی ، ریاضی و فنی حرفه ای متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری درس سیزدهم فارسی دهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم ادبیات فارسی دهم
جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم ادبیات فارسی دهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 115 درس چهاردهم فارسی دهم

۱) معادل معنایی واژگان زیر را از متن درس بیابید.

پاسخ: * ابر: (میغ
* آسوده: (فارغ)
* چیره دست: (حاذق)
* مردان کامل: (اَبدال)

۲) دربارۀ کاربرد کلمۀ «را» در بیت زیر توضیح دهید.

هدیه‌ها می‌داد هر درویش را / تا بیابد نطق مرغ خویش را

پاسخ: «را» نخست در معنای «به» و به عنوان حرف اضافه به کار رفته است. و «را» دوم نشانه مفعول است.

۳) درباره تحوّل معنایی کلمه «سوداگران» توضیح دهید.

پاسخ: این کلمه در گذشته به معنای «بازرگان و کاسب» به کار می رفته است، ولی امروزه بیشتر به «معامله گران مواد مخدر و کارهای خلاف قانون» گفته می شود.

۴) پسوند «وش» در کلمه «خواجه‌وش» به چه معناست؟ دو واژه دیگر که این پسوند را دارا باشند، بنویسید.

پاسخ: پسوند «وش» در کلمه «خواجه‌وش» به معنای «مانند» است. / کلمات دیگر: مهوش، مهوش، پریوش، تلخ‌وش

جواب قلمرو ادبی صفحه 115 و 116 درس 14 ادبیات فارسی دهم

۱) کنایه ها را در بیت هشتم بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.

پاسخ: ریش بر کندن کنایه از پشیمان شدن و افسوس خوردن / آفتاب نعمتم شد زیر میغ کنایه از از دست دادن نعمت

۲) مؤثرّترین شیوه‌ای که مولوی در «مثنوی معنوی» از آن بهره می‌گیرد، «تمثیل» است. تمثیل به معنای «تشبیه کردن» و «مَثَل آوردن» است و در اصطلاح ادبی، آن است که شاعر یا نویسنده برای تأیید و تأکید بر سخن خویش، حکایت، داستان یا نمونه و مثالی را بیان کند تا مفاهیم ذهنی خود را آسان‌تر به خواننده انتقال دهد.

اکنون ارتباط محتوای این درس را با تمثیل به کار گرفته شده، توضیح دهید.

پاسخ: مولوی برای بیان اینکه سنجش نابجا و داوری ظاهری نادرست است از «تمثیل» استفاده کرده است، «طوطی» نماد انسان های عجول است و از روی ظاهر قضاوت می کنند؛ هدف مولوی از بیان این داستان، نکوهش سطحی نگری و شتاب زدگی در داوری است.

۳) در بیت ششم درس، کلمات «چرب» و «ضرب» در یک حرف اختلاف دارند و آرایۀ جناس ناهمسان (ناقص) را دربردارند. کلماتی نظیر «روان» (روح) و روان (جاری) که جز معنی، هیچ گونه تفاوتی از دید آوایی و نوشتاری با هم ندارند، جناس همسان (تام) را پدید می‌آورند؛ مثال:

گلاب است گویی به جویش روانهمی شاد گردد به بویش روان
جویش و بویش: جناس ناهمسان
روان و روان: جناس همسان

از متن درس، نمونه هایی برای انواع جناس بیابید.

پاسخ: دلق، خلق: جناس ناهمسان / شیر، شیر: جناس همسان، شیر نخست: شیر بیشه، شیر دوم: شیر نوشیدنی / جناس: ‌زان، زین / آب، ناب: جناس ناهمسان / هست، دست: جناس ناهمسان

حل تمرین قلمرو فکری صفحه 116 درس چهاردهم فارسی دهم

۱) مولوی در بیت های زیر، بر چه مفهومی تأکید دارد؟

هر دو نی خوردند از یک آبخور / این یکی خالی و آن پُر از شکر 

دست کان لرزان بُوَد از ارتعاش / وانکه دستی تو بلرزانی ز جاش

هر دو جنبش آفریدۀ حق، شناس / لیک، نتوان کرد این، با آن قیاس

پاسخ: ۱) در پدیده هایی که از نظر ظاهری شبیه هم هستند تفاوت هایی وجود دارد. ۲) از اندازه گیری و قیاس بر اساس ظاهر و سطحی نگری خودداری کنید.

۲) با توجّه به بیت زیر:

«جمله عالم زین سبب گمراه شد / کم کسی ز ابدال حق آگاه شد»

الف) مقصود از «ابدال» چه کسانی است؟ 

پاسخ: مردان حق

ب) از نظر شاعر، علّت گمراهی جمله عالم چیست؟ 

پاسخ: قیاس نادرست و قضاوت بر اساس ظواهر

۳) مولوی در بیت زیر، آدمی را از چه چیزی برحذر می دارد؟

چون بسی ابلیس آدم روی هست / پس به هر دستی نشاید داد دست

پاسخ: مردم را تشویق می کند که از انسان های اهریمن صفت دوری کنند و به آنها اعتماد نکنند.

همچنین بخوانید: جواب درک و دریافت صفحه ۱۰۹ فارسی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی ، تجربی و انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به معنی کلمات و جواب سوالات تمرین درس های کتاب ادبیات فارسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ تمرینات کارگاه متن پژوهی صفحه 115 و 116 درس 14 چهاردهم ادبیات فارسی دهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۱۳ دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید عرض میکنم خدمت گردانندگان سایت ماگرتا، خیلی ممنونم که مطالب رو بطور کامل ارائه میدین فقط یه خواهش کوچیک داشتم اینکه لطفا تو این سایت بجز مطالب درسی و آموزنده تبلیغ و تیزر های دیگه ای نیاد
    باتشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =