معنی کلمات، خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس نهم فارسی هفتم
معنی لغات ، خودارزیبابی و فعالیت های نوشتاری درس ۹ نهم کتاب فارسی پایه هفتم (اول متوسطه) درس نصیحت امام و شوق خواندن
معنی کلمات و هم خانواده و مسند و آرایه های ادبی درس 9 نصیحت امام فارسی هفتم و درس شوق خواندن : در این نوشته واژگان درس نهم نصیحت امام و معنی کلمات سخت درس شوق خواندن درس 9 فارسی پایه هفتم به همراه بخش خود ارزیابی صفحه ۸۴ و دانش ادبی و همچنین فعالیت های نوشتاری صفحه ۸۵ کتاب پارسی پایه اول متوسطه قرار داده شده است. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
بعدی: معنی لغات ، جواب خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس دهم فارسی هفتم
معنی شعر های درس دهم فارسی هفتم
جواب خودارزیابی ، نوشتن و معنی کلمات درس یازدهم فارسی هفتم
معنی کلمات و شعر رستگاری درس دوازدهم فارسی هفتم
آرایه های ادبی متن درس نهم فارسی هفتم قسمت نصیحت امام
نصیحت امام (ره)
دانشآموزان یک مدرسهٔ دخترانه برای امام خمینی (ره) نامه مینویسند. آنها در نامهشان به کتاب درسی خود اشاره میکنند که در آن نوشته شده است، امام محمّدتقی، علیه السّلام، نامهای نصیحتآمیز به یکی از یاران خود نوشته است.
دانش آموزان مینویسند: «ولی اماما، ما شما را نمیتوانیم نصیحت کنیم، زیرا شما بزرگوارید و از همهٔ گناهان به دورید. شما آن امام بت شکنی هستید که مدّت چهل سال است نمازهای شبتان ترک نشده». امام خمینی در پاسخ نامهٔ دانش آموزان که خواسته بودند آنها را نصیحت کنند، نوشتند:
باسمه تعالی
«فرزندان عزیزم، نامهٔ محبّتآمیز شما را قرائت کردم. کاش شما عزیزان مرا نصیحت میکردید که محتاج آنم. امید است با نشاط و خرّمی درسهایتان را خوب بخوانید و در همان حال، به وظایف اسلامی که انسانها را میسازد، عمل کنید و اخلاق خود را نیکو کنید و اطاعت و خدمت پدران و مادرانتان را غنیمت شمارید و آنها را از خود راضی کنید و به معلّمهایتان احترام زیاد بگذارید. سعی کنید برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشورتان مفید باشید. از خداوند، تعالی، سلامت و سعادت و ترقّی در علم و عمل برای شما نور چشمان، آرزو میکنم. سلام بر همهٔ شماها».۲۹شهر صفر ۱۴۰۳ – روح الله الموسوی الخمینی
آرایه های ادبی:
ولی اماما ما شما را نمیتوانیم نصیحت کنیم: عبارت دارای سه جمله است
اماما: ندا و مُنادا
زیرا شما بزرگوارید و از همهی گناهان به دورید.
شما: نهاد
بزرگوار: مسند
همه گناهان: متمم
به دور: مسند
کنایه: نور چشمان کنایه از عزیزان
آرایه های ادبی متن درس نهم قسمت شوق خواندن فارسی هفتم
علّامه محمّدتقی جعفری، از همان کودکی کنجکاو و دقیق بود. همراه دایی و برادرش به دامن طبیعت میرفت. طبیعت را دوست داشت و میکوشید از زیباییهای آن لذّت ببرد. او، گاه دقایقی طولانی به یک گل خیره میشد و نشاط عجیبی احساس میکرد.
گاهی وقتها برای شنیدن صدای پرندگان، روی تخته سنگی دراز میکشید و چشمهایش را میبست و به آواز آنها که با صدای رودخانه در هم میآمیخت، گوش میسپرد.
از تلخترین خاطرات روزهای کودکی او، دیدن کسانی بود که با تیرکمان به صید پرندهها میپرداختند. او از صید گنجشکی کوچک با تیرکمان، احساس بیزاری و تنفّر میکرد.
وقتی در حیاط مدرسه میشنید که هم کلاسیهایش با هیجان از شکار پرندهای حرف میزنند، با ناراحتی از آنها دور میشد. او شیفتهٔ طبیعت بود و از اینکه کسانی با خشونت سعی میکردند طبیعت زیبا و آرام را بر هم بزنند، رنج می برد.
آرایه های ادبی: کنجکاو و دقیق: مسند
بود: فعل اسنادی
از روزی که وارد مدرسه شده بود، کلاس درس را نیز مثل گشت و گذار در صحراها و باغها دوست میداشت. همان قدر که از بازی کردن لذّت میبرد، از حلّ مسائل ریاضی، خواندن جغرافیا و علوم به وجد میآمد. او تعجّب میکرد که چرا بعضی از بچّهها درس را به اندازهٔ بازی کردن دوست ندارند و موقع شنیدن و خواندن شعر، احساس شادی نمیکنند.
در اوّلین ساعات حضورش در قم به حرم حضرت معصومه (س) پناه برد. سر بر ضریح آن حضرت گذاشت و آرام اشک ریخت. از خداوند خواست به او در راهی که انتخاب کرده است؛ اخلاص و همّت بلند، عطا کند و به قلب نگران مادر نیز آرامش و نشاط بخشد و بیماری و کسالت او را شفا دهد.
زیارت حضرت معصومه (س) به او آرامش بخشید. باز هم شوق خواندن و عطش مطالعه در وجودش زنده شد. مشتاقانه به سوی «مدرسهٔ دارالشّفای» قم به راه افتاد. از حرم تا مدرسه راهی نبود، تنها چند قدم.
حرم، دل او را آرام میکرد و مدرسه، اندیشهاش را.
آرایه های ادبی: حرم: نهاد
دل او: مفعول
مدرسه: نهاد
اندیشه اش: مفعول عبارت دارای دو جمله است.
حجرهای ساده و کوچک نصیب او شد. حجرهای که فضای آن بیش از شش متر مربّع نبود و گلیم کهنه و سادهای کف آن را پوشانده بود.
حجرهای که برای محمّدتقی از همهٔ دنیا بزرگتر بود. حالا میتوانست در کلاس درس استادان مختلف، شرکت کند و هر روز تا نیمههای شب به مطالعه و اندیشیدن بپردازد.
آرایه های ادبی: نهاد
نصیب او: مسند
آرایه: مبالغه
حجره: نهاد
محمدتقی: متمم
همه دنیا : متمم
بزرگتر: مسند
بود: فعل اسنادی
علّامه جعفری»، محمّد ناصری، با کاهش و اندک تغییر»
معنی کلمات مهم درس نصیحت امام و واژگان درس شوق خواندن صفحه ی ۸۰ و ۸۱ و ۸۲ و ۸۳ فارسی هفتم
امام: پیشوا
بیزاری: تنفر، بی میلی
قرائت: خواندن
ترقی: پیشرفت ، برتری یافتن
غنیمت شمردن: فایده و سود بردن از چیزی، قدر دانستن
شیفته: عاشق
وجد: خوشی بسیار، ذوق
نصیب: قسمت
اخلاص: پاکی عقیده
عطا کردن: بخشیدن
کسالت: بیماری
عطش: تشنگی
صید: شکار
دار الشفا: خانه ی تن درستی
حجره: اتاق کوچک
تعالی: بالارفتن
علامه: بسیار دانا، بسیار دانشمند
نشاط: شادمانی
ضریح: سازهای که از چوب سر مقبره ی امامان و بزرگان دین سازند
گشت و گذار: تفریح و گردش
نور چشمان: عزیزان
جواب خودارزیابی درس نهم فارسی هفتم صفحه ی ۸۴
١- چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟
پاسخ: زیرا اعتقاد داشتند که امام فردی بزرگوار و دانا بودند و از همهی گناهان به دورند و خجالت کشیدند که ایشان را نصیحت کنند.
۲- چگونه میتوان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟
پاسخ: خوب دس خواند، عمل به وظایف انسانی و اسلامی، احترام گذاشتن به بزرگتر ها ، نیکو کردن اخلاق، اطاعت از امر پدر و مادر و احترام به معلمان، تلاش و کوشش برای پیشرفت
۳- دربارهٔ عبارت «حرم، دل او را آرام میکرد و مدرسه، اندیشهاش را» توضیح دهید.
پاسخ: وقتی به حرم حضرت معصومه (س) می رفت دلش آرام می گرفت و وقتی به مدرسه می رفت فکر ها و اندیشه های او شکوفا می شد و فکرش باز میگشت.
۴- امام خمینی (ره) در پاسخ نامه دانش آموزان چه نوشتند؟
پاسخ: فرزندان عزیزم، نامه محبت آمیز شما را خواندم. کاش شما عزیزان مرا نصیحت میکردید که محتاج آنم. امید است با نشاط و خرّمی درس های تان را خوب بخوانید.
دانش های زبانی درس نهم فارسی پایه هفتم
نکته
– هوا روشن است.
– زهرا شاد بود.
– چای سرد شد.
چنان که ملاحظه میکنید فعل جملههای بالا اسنادی است. در جملهٔ اوّل روشن به هوا، در جملهٔ دوم شاد به زهرا و در جملهٔ سوم، سرد به چای نسبت داده شده است.
به کلمههای «روشن»، «شاد» و «سرد» که به نهاد نسبت داده میشود، «مسند» میگویند.
– در نوشتن املای دو کلمهٔ گزاردن و گذاردن نباید باهم اشتباه کرد. گزاردن به معنای ادا کردن و به جا آوردن و گذاردن به معنای نهادن و قرار دادن است.
– بهتر است هنگام شنیدن نشانههای اختصاری در املا، شکل نوشتاری کامل آنها نوشته شود؛ مانند «ص» : صلوات اللّه علیه.
جواب کار گروهی درس نهم صفحه ی ۸۴ فارسی هفتم
۱- درباره یکی از بزرگان محله ی زندگی خودتان گفت و گو کنید.
پاسخ: معمولاً اسم برخی کوچه ها، به نام شهیدانِ خانواده های ساکن در همان محله نامگذاری شده اند. می توانید درباره یکی از این شهیدان اطلاعاتی کسب کنید و درباره آن گفتگو کنید.
۲- قسمت هایی از کتابی را که درباره ی زندگی یکی از دانشمندان یا شهیدان است، در کلاس بخوانید و درباره ی آن گفت و گو کنید.
پاسخ: شهید مصطفی احمدی روشن یکی از پایه گذاران سایت هسته ای نطنز بود و تاثیر بسیار مطلوبی در بخش تامین کالاها و خرید تجهیزات هسته ای در حوزه غنی سازی در زمان تحریم ها داشت. سرانجام ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰، دکتر مصطفی احمدی روشن در حالیکه عازم محل کار خود بود، هدف عملیات تروریستی دو موتور سوار قرار گرفت و به شهادت رسید.
جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۸۵ درس نهم فارسی پایه هفتم
١- در جملههای زیر مسند را مشخّص کنید و مُسند مناسب دیگری به جای آن بگذارید.
– علّامه جعفری کنجکاو بود. پاسخ: مسند (کنجکاو) = علامه جعفری فعال بود. یا علامه جعفری دقیق بود.
– او شیفتهٔ طبیعت است. پاسخ: مسند (شیفته) = او علاقه مند طبیعت است. او عاشق طبیعت است.
۲- برای هریک از واژههای زیر دو کلمهٔ هم خانواده بنویسید.
درس: تدریس، مدرس، دروس، مدرسه
سعادت: سعید، مسعود
راضی: راضیه، مرضیه
طبیعت: طبیعی، طبع
۳- با حروف درهم ریختهٔ روبرو واژههایی بنویسید که ارزش املایی داشته باشند و در متن درس به کار رفته باشند.
(ج – ح – م – ر – ه – ض – ی – ت)
پاسخ: حجره، حضرت، ضریح، حرم، محضر
۴- با توجّه به معنی، املای صحیح واژه را انتخاب کنید.
الف) (نصیب – نسیب) : قسمت ==> نصیب
ب) (گشت و گزار – گشت و گذار) : گردش ==> گشت و گذار
قبلی: جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه ۷۷ فارسی هفتم
معنی کلمات درس سفرنامه اصفهان فارسی هفتم
جواب سوالات درس هشتم فارسی هفتم
معنی کلمات درس 8 هشتم فارسی هفتم
معنی و آرایه های ادبی حکایت دعای مادر فارسی هفتم
توجه: شما دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی هفتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله معنی لغات ، جواب خودارزیبابی، کار گروهی و فعالیت های نوشتاری درس نهم فارسی هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
عالی
عالیییییی
عالی بود
مثل همیشه ممنون
عالییی
عالی
عالیه ممنونم از سازندش خداقوت ✌🏻😜🧡
عالییی بود
خیلی خوب بود
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
چقدررررر پست گذاشتی 😐 چه حوصله یا داری عامو 😂 ولی خیلی فعالیت میکنید تو پیجت
سلام ببخشید میشه مسند توضیح بدین
ممنون
ععععععععععععععععععععععاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییی
خیلی کانال خوبی است من که خیلی از این سایت استفاده می کنم از سازنده اش ممنونم
عالی
عالیه من این سایت رو خیلی دوست دارم عالیه 🌹😘💝
واقعا عالی بود
کاشکی حداقل کنایه هاش را میزاشتید ولی بازم عللییی
پس ارایه ها کوووو😞
خودت پیدا کن دیگه🙁
ایول عالی بود
عالی بود ممنون از شما خداقوت
مثل قبلی ها نبود ولی خوب بود
بسیار عالی
خیلی تشکر میکنیم ازسازندش
زحمت کشیدن🌺
خیلی عالی دستتون درد نکنه هر کی این سایت رو درست کردن خدا سلامتش کنه
عالییی اگر میشه آرایه ها قافیه ها رو بگید
سلام خیلی ممنون عالی بود🙏😇
عالی
فقط اگه از رنگ هم استفاده کنید تو نوشته که خسته کننده نباشه بهتر میشه😘
عاااااااااااالییی
عالی
سلام واقعا ممنون کارتون عالی بود همه رو یاد گرفتم
نه پس چرا آرایه های ادبی رو نگفتند
میشه نقش هارو هم بنویسید ممنون میشم
سلام خیلی خوب بود خوشم اومد
مِــثـل هَمیـشه عــــــــالیـــ🤍
خُـدا قُـوَت خَسـته نباشیـد🙏🏻