جواب درس ۱۶ نگارش ششم ☑️ آداب مطالعه صفحه ۹۵ ، ۹۶ ، ۹۷ و ۹۸
گام به گام درس شانزدهم نگارش کلاس ششم دبستان و پاسخ تمرینات و سوالات درس آداب مطالعه
جواب سوالات نگارش درس 16 کلاس ششم شامل قسمت های املا و واژه آموزی صفحه 95 و 96 ، نگارش صفحه 97 و کارگاه نویسندگی صفحه 98 از درس آداب مطالعه می باشد. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا جهت مشاهده پاسخ ها همراه باشید.
مطلب پیشنهادی: معنی لغات درس آداب مطالعه فارسی ششم
جواب املا و واژه آموزی صفحه ۹۵ و ۹۶ نگارش ششم
۱- در هر جمله، زیر شکل صحیح واژه های داخل کمانک، خط بکشید.
الف) باید دانست که جماعت، (لایق – لایغ) چه نوع سخن است.
ب) اگاه شدن از (اهوال – احوال) گذشتگان از فواید قصه خوانی است.
پ) از آداب حکایت گویی این است که سخنان محال و (گذاف – گزاف) نگوید.
ت) در نظم خوانی، چنان نکنند که (مستمع – مصتمع) ملول گردد.
۲- در جدول زیر، واژه های معنی دار از درس آمده است، آنها را پیدا کنید و بنویسید.
واژه ها: لایق، سلاطین، اعتدال، نظم خوانی، محنت، زوال، عبرت، راغب.
۳- پنج واژه را که با «خوان» و «خوانی» ترکیب می شوند، بنویسید.
کتاب خوانی، نظم خوانی، تابلوخوانی، شعر خوانی و تعزیه خوانی.
آوازه خوان، درس خوان، خبر خوان، کارت خوان، درس خوان.
جواب نگارش صفحه ۹۷ درس آداب مطالعه پایه ششم
۱- متن زیر را در یک بند ادامه دهید و عنوانی برای نوشتهی خود انتخاب کنید.
موضوع: کلیله و دمنه
در اتاق نشسته بودم و به کتاب های کتابخانه نگاه می کردم، ناگهان چشمم به کتاب کلیله و دمنه افتاد، به نظرم جلد کتاب خیلی جالب بود و همین باعث شد که کنجکاو شوم آن را بخوانم. وقتی کتاب را باز کردم که بخوانم دیدم کتاب از زبان حیوانات است و جملاتی که در آن بکار رفته است خیلی سخت است و نمی توانم آن ها را بخوانم، از مادرم کمک خواستم که کتاب را برایم بخواند. با این که تنها چند قصه از کتاب را بیشتر نخوانده ام توصیه می کنم که همه باید این کتاب را بخوانند.
۲- یکی از حکایت هایی را که تا به حال شنیده اید، به زبان ساده بنویسید.
آگاه باش كه انسان ها از ٣ دسته تشكيل مى شوند. بعضى همانند غذا هستند كه براى ادامه زندگى به آنها نياز داريم. بعضى ديگر مانند دارو هستند كه هر وقت دچار مشكل مىشويم، به کمک ما مى آيند و مشكلات ما را برطرف میكنند. دستهى ديگر مانند بيماری هستند كه ما هرگز به وجود آنها نياز نداريم، چون كه سراسر درد و رنج هستند.
جواب کارگاه نویسندگی صفحه ۹۸ نگارش ششم
۱- ضرب المثل «کبوتر با کبوتر باز با باز، کند هم جنس با هم جنس پرواز» را توضیح دهید.
این ضرب المثل به این معناست که انسان بايد با افراد مثل خودش آمد و رفت و نشست و برخاست داشته باشد، زیرا اینگونه انسان ها مانند ما هستند و می توانند دوستان بسیار خوبی باشند.
۲- دریافت خود را از ضرب المثل «این دغل دوستان که می بینی، مگسانند گرد شیرینی» بنویسید.
بیشتر دوستان ما زمانی خیلی با ما خوب هستند و هوای ما را دارند که اوضاع اقتصادی و اجتماعی ما خوب باشد و به محضی که گرفتاری در کارهای ما پیش می آید، میروند و پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند!
۳- دو ضرب المثلی را که در کتاب فارسی سال های گذشته آموخته اید، بنویسید.
نابرده رنج گنج میسر نمیشود.
میهن دوستی نشانه ایمان است.
هر که خربزه بخوره پای لرزش هم می شینه.
آشپز که دوتا شود اش یا شور می شود یا بی نمک.
کوه به کوه نمی رسد آدم به آدم می رسد.
دانش آموز گرامی جواب سایر درس های کلاس ششم به صورت کامل در سایت موجود می باشد، برای دسترسی کافیست درس موردنظر را در گوگل سرچ کرده و در انتهای آن عبارت «ماگرتا» را نیز اضافه کنید.
🔔 همچنین مشاهده کنید: گام به گام نگارش ششم
✅ اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با جواب درس ۱۶ نگارش ششم قسمت آداب مطالعه دارید، کافیست به انتهای این مطلب مراجعه کرده و هر چه دوست دارید بنویسید.
مرسی
خوب بود
درباره بندی که گفته بود کتاب صفحه ۹۷ سوال ۱ همان موضوع کلیله و دمنه اطلاعات کم بود یعنی من خوشم نمیاد
عالی عالی
خوب بود ولی بهتره روی سوال دوم بیشتر کار کنید:)
سلام واقعا عالی ممنون از شما که درست کردید این رو مرسی
عالی بود
عالییییییییییییئیه
سلام عالی هست
ولی لطفا جواب هارو خلاصه تر بدید ممنون میشم
مرسی واقعا عالی بود ممنون از سازندش یعنی هرکی اینو ساخته یعنی باید بگم خدا خیرت بده😜👏🏻😍
سلام ممنون خوبم شما ولی اگه میشه جواب هارو خلاصه تر کنید ممنون خدا نگهدار
عالی
عالیه دست سازنده اش درد نکنه »
دمت گرم
عالی بود ممنونم
یعنی عالی
واقعا دست سازندش درد نکنه
عالی بود
مرسییییی عالیه ❤️
مرسی عالی بود
عالی بود ممنون
واقعا عالی بود❤️❤️
مرسی ❤️
ممنون ❤️
عالی بود ممنون
عالی بود
ازشما ب خاطر زحماتتون ممنونیم
دستتوندر نکنهکهاینقرزحمتمیکشید
فقطاینسایت بعضی مزایا هم دارد مانند جوابهایی را که ینویسید خیلی زیاد است و ما دانش آموزان هم در نوشتن آنها دچار شکل میشویم لطفاً از سازنده این کانال خواهش میکنم که جواب های زیادی را در اختیار ما دانش آموزان قرار دهند
برای سوال ۱ قسمت نگارش میتوان گفت :
عنوان: کتاب زرد رنگ
*در اتاق نشسته بودم و به کتاب های کتاب های کتابخانه نگاه میکردم. ناگهان چشمم به کتاب* با جلد زرد رنگ که پر شده بود از خاکستر سیاه و به نظر قدیمی می امد توجه من را جلب کرد به سمت کتاب رفتم مشخص بود چند سالی است که دست نخورده ، خاکستر را پاک کردم تازه روی جلد کتاب دیده می شد .
و روی آن نوشته بود (شاهنامه فردوسی) من تابه حال آن را شنیده و دیده بودم اما نخوانده بودم برایم جالب بود که پدرم باخنده کنار من ایستاد و گفت : زمانی که کودک بودم به کتاب (شاهنامه فردوسی) علاقه مند بودم و آن را کامل خوانده بودم چون این کتاب پر از اسرار است و این کتاب میتواند بهترین یادگار از زندگی برای تو باشد
خیلی خوبه ممنونم
عالی بود
عالیی😍
خوبه
عالی هستش
دستون درد نکنه سایت ماگرتا فوقالعاده است
👌👌👌👌
عالی بود 👏 👏