نقد و بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare ؛ چند روزی از عرضه بازی شوتر اول شخص عالی کالاف دیوتی: مدرن وارفار – Call of Duty: Modern Warfare می گذرد که نظر اکثر منتقدان را بسوی خود جلب کرد و یکی از بهترین بازی های این فرانچز دوست داشتنی شده است.
بازی Call of Duty: Modern Warfare هم یک تجربه داستانی پرهیجان و باکیفیت است و هم بخش چندنفره شدیدا سرگرمکنندهای دارد که به شدت پیشنهاد می شود این بازی تجربه کنید.
حال اگر شما نیز از طرفداران فرانچز Call of Duty هستید ، نقد و بررسی تخصصی بازی جدید این سری یعنی Call of Duty: Modern Warfare را در بخش فیلم و بازی ماگرتا را از دست ندهید و در ادامه با ماگرتا همراه باشید.
همچنین بخوانید:
نقد و بررسی بازی گیرز ۵ – Gears 5 – چرخ دنده های خسته و خشن
نقد و بررسی بازی کنترل ، Control – همه چیز تحت کنترل است !
نقد و بررسی بازی PES 2020 – تجربه و هیجان فوتبال واقعی
نقد و بررسی بازی فیفا 20 ، FIFA 20 – ولتا و همان فیفای قدیمی!
نقد و بررسی بخش داستانی بازی Call of Duty: Modern Warfare
برگشت بخش داستانی در مدرن وارفر، به خودی خود خبر خوبی است. درست است که بلک آپس 4 یعنی نسخه سال گذشته سری با وجود حذف این بخش کماکان بهلطف داشتن قسمت چندنفره جذاب و همینطور حالتهایی مثل بلکاوت توانست اثر موفقی باشد، اما هرچه که باشد و هرچقدر هم که قسمت چندنفره بازیهای این مجموعه را دوست داشته باشیم، کالاف دیوتی یکی از آن دست بازیهای شوتر اولشخص بهحساب میآید که در نسخههای مختلفش موفق شده داستانهای خیلی خوبی هم برایمان روایت کند و از آن مهمتر شخصیتهای دوستداشتنی زیادی از کاپیتان پرایس گرفته تا سوپ مکتاویش، گوست و خیلیهای دیگر را به کاراکترهای محبوبی برای خیلیها بدل سازد.
اما مهمتر از برگشت بخش داستانی در مدرن وارفر ۲۰۱۹، این است که اینفینیتی وارد تا حد خیلی زیادی به تمام وعدههایی که برای این قسمت از بازی داده بود عمل کرده و در نتیجه روایتی را شاهد هستیم که شاید به اندازه دو نسخه اول سهگانه اصلی مدرن وارفر مراحل جادویی و شگفتانگیزی نداشته باشد، اما چند سر و گردن بالاتر از قسمت داستانی نسخههایی که بعد از این بازیها از مجموعه ساخته شدند قرار میگیرد.
داستان این نسخه از کال آف دیوتی، روایتگر تلاش سربازانی امریکایی و بریتانیایی برای مقابله با یک گروه تروریستی موسوم به القتاله است که خود را مبارزان آزادی سرزمینی خیالی به نام اورزیکستان میخوانند و با سرقت یک محموله اسلحههای شیمایی سعی در پیش بردن مقاصد شوم و شیطانی خود را دارند.
برای جا افتادن در دنیای خاکستری مدرن وارفر میبایست باورهای ذهنی پیشین خود در خصوص جنگ و نیروهای خوب و بد را فراموش کنید، چراکه در غیر اینصورت، آنچه در محیط بازی خواهید دید، بدون شک برایتان ناخوشایند خواهد بود! دار زدن شهروندان و غیرنظامیان، بمبارانهای متعدد، عملیاتهای تروریستی و صحنههای دلخراشی نظیر به قتل رساندن وحشیانه یک مادر در برابر چشمان کودک چند ساله و زجههای او، از حمله مواردی هستند که به خصوص در نیمه اول بازی به کرات شاهد رخ دادن آنها خواهید بود.
هر اتفاق که در داستان بازی رخ میدهد، به نوعی شما را با خود درگیر خواهد کرد. دست آخر، این شما هستید که تعیین میکنید آیا در راه مقابله با خطر نیروهای تروریستی که به مبارزه با آنها مشغول بودید، توانستید از ریختن خون بیگناهان جلوگیری کنید یا اینکه در این فرآیند، شما نیز به هیولایی خونخوار و بیرحم تبدیل شدهاید که انجام ماموریت به هر نحو ممکن را بالاتر از حفظ جان همنوعان خود قرار میدهید.
از سوی دیگر داستان کلی بازی مدرن وارفر، راهی برایتان باقی نمیگذارد جز اینکه دنبالهرو مسیر آثار سینمایی متعددی شوید که در آنها، قهرمانان بازی برای مقابله با دشمنانشان، چارهای جز تبدیل شدن به کاراکترهایی بد و تخطی از روح انسانیت ندارند. با این وجود، همانگونه که اشاره شد، این شمایید که تعیین میکنید این خلق و خوی وحشیانه را تا چه حد ادامه دهی
در عمل میتوانم بگویم تمام مراحل بازی دارای چنین صحنههایی است. ست پیس ها و لحظات به یاد ماندنی و نابی که باعث خلق یکی از بهترین مراحل سری شدهاند. در آخر هم باید به روند و پیسینگ بازی اشاره کنم که در نوع خودش عالی است. IW سعی کردهاست تا در هر مرحله تصویری متفاوتی از جنگ را به تصویر بکشد. در یک سری از مراحل به صورت مخفیانه به دشمنان حمله خواهیم کرد و در مواردی دیگر هم شاهد به تصویر کشیدن جنگی تمام عیار خواهیم بود.
تنها مواردی که به آنها انتقاد وارد است، زمان نسبتا کوتاه به پایان رساندن بازی و تنوع کم کشور هایی است که مراحل اثر در آن جریان دارد. به پایان رساندن بازی کمتر از ۵ ساعت به طول میانجامد و اکثر مراحل اثر هم در کشور Urzikstan جریان دارد و به شدت جای خالی روسیه و برف سنگینش حس میشود. در نهایت این عنوان موفق شده در زمینه داستانی تبدیل به یکی از بهترین شماره های سری شود.
در آخر اما ناراحتم از اینکه باید بگویم در کنار این کمپین آبرومندانه، مشکلاتی هم وجود دارد که به تجربه کلی لطمه میزند. بزرگترین مشکلی که از جایی به بعد دیگر قابل تحمل نیست، هیچ ارتباطی به طراحی بازی ندارد و تصمیمی است که به نظر بیشتر به ناشر مرتبط باشد. به دلایلی که درکش برایم دشوار است، نسخه پیسی بازی Modern Warfare که این بررسی روی آن انجام شد، نیازمند اتصال دائمی به اینترنت است و این یعنی با کوچکترین تایمآوت اینترنت یا هر قطعی جزئی (که بارانهای چند روز اخیر برایم تشدیدشان کرده بود) گیمپلی به ناگاه متوقف میشود و پس از تایید اروری که به نمایش در میآید، بازی بسته میشود.
یعنی اگر حتی برای کسری از ثانیه اینترنت را از دست بدهید، باید منتظر اجرای دوباره بازی، عبور از منوها، تماشای لودینگ و بسته به شانستان، تکرار دوباره مرحله از آخرین چکپوینت باشید. همه اینها به خاطر یک لحظه قطعی اینترنت که هیچ ارتباطی به شما ندارد و یک سختگیری احمقانه که هیچ ارتباطی به سازندگان بازی ندارد. با تمام وجودم امیدوارم که حداقل ماحصل این تصمیم، جمعآوری دیتاهای مختلف درباره نحوه تعامل گیمر با محیطها و مراحل باشد و به اطلاعاتی مفید برای بهبود هرچه بیشتر سری کال آو دیوتی تبدیل شود.
نقد و بررسی بخش گیمپلی بازی Call of Duty: Modern Warfare
در کنار داستان و روایت عالی، در بخش گیمپلی هم با یک عنوان شوتر نظامی طراز اول طرف هستیم. در حالی که چند شماره قبلی بیشتر به سوی یک شوتر فانتزی پیش رفته بودند و سرعت عمل و استفاده از قدرت های مختلف نقش به سزایی در پیشبرد بازی داشتند، در این شماره همه چیز به کل عوض شده و حالا با گیمپلی به شدت کندتر و واقعگرایانه ای طرف هستیم.
گانپلی بازی یکی از کمنظیرترین بازیهای اول شخص در نسل هشتم است.نشانهگیریهای دقیق و روان همراه با Recoilهای منطقی و تنوع بسیار خوب اسلحه، کاری به جز تحسین را از ما بر نمیآورد. محیطهای تنوع خوبی دارند و این را مطمئن باشید که تا پایان بازی، مراحل و روند بازی برای شما حالت تکرار نخواهد گرفت.
اگر تا کنون، بازی را به خاظر راحتی آن در درجات سختی پایین تهیه میکردید، باید بگویم با وجود اینکه چنین گزینهای در این نسخه هم هست; اما برای لذت بردن از بازی، سعی کنید بازی را روی حالت سخت تجربه کنید. اتمسفر و اتفاقات شبیه به واقیعیت بازی، همراه با اتفاقاتی داینامیک که در ادامه توضیح میدهم، بازی را بسیار Realstic و واقعی کرده است و بر جنبه تاکتیال آن هم اضافه کرده است.
به گیم پلی بازی بپردازیم که دیگر خبری از دابل جامپ و یا پرک های مخصوص نیست و همه چیز با قدرت اسلحه و جنگهای کند زمینی پیش میرود. البته این بدان معنا نیست که با یک گانپلی منسوخ شده طرف خواهیم بود، بلکه در بسیاری از موارد سازندگان سعی کردهاند تا مکانیزم های جدیدی را در قلب گیمپلی جای دهند.
به عنوان مثال امکان تعویض خشاب اسلحه در هنگام زوم کردن وجود خواهد داشت. اسلحهها حالا قابلیت mount شدن دارند و تقریبا از تمام آبجکتهای محیط میتوان به عنوان کاور استفاده کرد. حتی در هنگام نبرد با دشمنانی که در فاصله دورتر نسبت به شما قرار دارند، جهت وزش باد میتواند هدف را تغییر دهد.
اسلحهها هنگام تیر اندازی دارای لگد بیشتری هستند و تعویض خشاب هم کندتر صورت میگیرد. جزیئات و موارد نسبتا کوچکی که وقتی آنها را در کنار هم قرار میدهیم باعث ایجاد تغییرات فراوانی در Modern Warfare شدهاند. حتی به لطف فیزیک پیشرفته و موتور جدید، نبرد ها و عکس العمل دشمنان به برخورد تیر هم بسیار نزدیک به واقعیت است. تمام این تغییرات در تمام بخشهای بازی اعم از تکنفره و چند نفره باعث دمیده شدن جان تازه در روح سری شدهاند.
البته تمام تغییرات به مواردی که اشاره کردم خلاصه نمیشود و مواردی مانند دوربین دید در شب و حتی امکان کنترل هواپیما های RC جزو موارد جدیدی هستند که به بازی اضافه شده و استفاده از آنها هم بسیار جذاب و جالب است. تنها موردی که شاید MW در آن همچنان دچار ضعف باشد هوش مصنوعی دست نسبتا قدیمی است.
هوش مصنوعی در مراحلی که بر پایه مخفیکاری ساخته نشدهاند، بسیار خوب عمل میکند و شاهد استراتژی و جای گیری مناسب دشمنان برای نبرد با بازیکن خواهیم بود، اما در مراحلی که بیشتر متکی به مخفیکاری هستند، در بعضی از موارد هوش مصنوعی عکس العمل های مناسبی از خود نشان نمیدهد.
به بخش چند نفره بازی میرسیم. باز هم شاهد اضافات و تغییرات خوبی در این بخش هستیم. اولیت تغییر مهم بازی در بخش Multiplayer حذف مینیمپ بازی است. بازی در این نسخه به جای نقشه کوچک گوشه صحه، از یک قطبنما استفاده میکند که به سبک بسیاری از بازیها( خصوصا بازیهای نقشآفرینی) موقعیت تقریبی دشمنان و همراهنتان روی آن نمایش داده میشود.
واضح است که به دقیقی نقشه نخواهید توانست موقعیت دیگران را روی آن حدس بزنید و این تغییر به واقعیتر شدن بازی کمک شایانی کرده است. تغییر مهم بعدی حذف بخش زامبی و بازگشت حالت Spec Ops است که متاسفانه باید بگویم اصلا در حد و اندازههای بخش کامل زامبی نیست و به نوعی به عنوان مکمل داستان در بازی حضور دارد. این بخش نیازمند رسیدگی در آپدیتهای بعدی است و روی برخی مواردمانند قدرت ویژه کاراکترهای مختلف باید بررسی و اصلاح شود.
دد ۲۱ برای تعداد نقشههای یک بازی چند نفره عالی نیست، معرکه است! تنوع نقشهها و محیطها بسیار خوب است و این بخش هم مانند بخش چندنفره اصلا حس تکرار به شما نمیدهد.سیستم Matchmaking بازی بسیار خوب است و طی تجربهای که در این بخش داشتم به مشکلاتی مانند Matchmakingهای بسیار طولانی یا غیربالانس بر نخوردم.
نکته بسیار مهم و مثبت، پشتیبانی بازی از Crossplay است و کاربران تمامی پلتفرمها میتوانند با یکدیگر در لابیهایی مخصوص با یک سیستم مچمیکینگ عالی با هم بازی کنند. این سیستم بازیبازان با جویاستیک را باهم و بازیبازان با موس و کیبورد را جدا میکند تا تجربهای عادلانه داشته باشند. بازی از موس و کیبورد برای کنسولها هم پشتیبانی میکند و یک پکیچ ایدهآل از کراسپلی را شاهد هستیم که بازی را تا سالیان سال( و احتمالا همیشه) ماندگار خواهد کرد.
گیمپلی بخش چندنفره، به جز نقشه، تغییرات دیگری هم دارد. مکانیسمهایی چون خراب کردن درها بسته به جنس آنها و Breach کردن به بازی اضاقه شده است که هیجان آن را بسیار بیشتر میکند. هر سلاح بسته به قدرت نفوذش (Penetration) میتواند در جنسهای خاصی از در و پنجره نفوذ کند.
اگر حس میکنید دشمنی از پشت در در حال نزدیک شدن به شماست، منتظر باز شدن در نباشید، شروع به تیراندازی به سمت در کنید تا بسته به قدرت سلاحتان، دشمن را قبل از رسیدنش به در زخمی کنید یا حتی از پای در آورید. دیگر هم خبرب از شمارش ظولانی قبل از شروع هر بازی نیستیم و یک Intro جذاب از پیاده شدن خود و همتیمیهایتان در منطقه یا انیمیشنهایی دیگر را خواهید دید. تمام تغییرات این بخش، همانطور که قبلا هم گفتیم، در جهت Realstic شدن بازی و تاکتیکال شدن آن بوده است.
نقد و بررسی بخش گرافیک ، موسیقی و صداگذاری بازی Call of Duty: Modern Warfare
تغییر موتور گرافیکی بازی مطمئنا بزرگترین تاثیر را در این نسخه گذاشته است و بدون شک شاهد یکی از زیباترین و پولیش شدهترین بازیهای این نسل از لحاظ جلوههای تصویری هستیم. کیفیت بافتهای بازی و همینطور متحول شدن انیمیشنها و در راس همه این تغییرات نورپردازی بی نظیر بازی با وجود 60 فریم بر ثانیه بودنش دستاورد بسیار خوبی برای استدیو Infinity Ward به شمار میرود.
هرچند در کنسول پایه PS4 شاهد بعضا افت فریمهایی هستیم که تجربه بازی را مختل میکند و این مورد زمانی بسیار وخیم میشود که بازی در حال ذخیره سازی آن مرحله و Checkpoint باشد و ممکن است در این هنگام فریم تا 10 نیز افت کند!
مورد قابل اشاره دیگر کیفیت صداگذاری بازی چه از لحاظ صداهای محیطی و اسلحهها و چه از لحاظ دوبلورها و بازیگران آن است که همه آنها در بالاترین کیفیت ممکن قرار دارند و شاید جز مورد مربوط به بخش چند نفره بدون عیب و ایراد ترین قسمت بازی همین بخش صدایی آن باشد.
صدای برخورد پوکههای گلولههایتان با سطحهای مختلف بی نظیر صداگذاری شده است. اما موسیقی بازی و نحوه کنترل آن برای ریتم بخشیدن به بازی و داستان نیز قابل ستایش است. موسیقی بازی از لحاظ کیفی و نوع آن یکی از بهترینهای تاریخ این سری است و شنیدن تنهای آن بسیار لذت بخش است اما در مراحلی که بالاتر توضیح دادم و شما در فضاهایی تنگ و کوچک قرار میگیرید، موسیقی قطع شده و فقط شنیدن صدای پا و گلولههایتان در محیط طنین انداز میشود که استرس و نحوه تعاملتان با فضای بازی را دو چندان میکند.
جمع بندی نقد و بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare
بازی Call of Duty: Modern Warfare بازگشت با شکوه سری به تخت پادشاهی سبک شوتر نظامی است. تجربه بخش تک نفره همان لذتی است که آخرین بار بعد از به پایان رساندن شماره دوم Modern Warfare از آن لذت بردم و حالا به لطف این شماره دوباره توانستم لذت به پایان رساندن یک شوتر بینقص را تجربه کنم.
هر چند این تجربه فوقالعاده به سرعت هم به پایان میرسد. البته با وجود بخش چند نفره، Modern Warfare قطعا ارزش تجربه را دارد. در نهایت عنوان جدید نوید آینده درخشانی را برای سری میدهد. عنوانی که در نسل بعدی کنسولهای مایکروسافت و سونی میدرخشد.
- روایت و شخصیت پردازی های فوقالعاده
- گرافیک چشم نواز
- موسیقی بسیار زیبا
- صدا گذاری و صداپیشگی عالی
- بازگشت به یک شوتر نظامی نسبتا واقعگرایانه
- وجود نوعی شتابزدگی در پایانبندی بخش داستانی
- حالت نهچندان جذاب Co-Op
- نیاز به بهبود بالانس مخصوصا در حالت گراند وار بخش چندنفره