در سال ۱۹۹۲ میلادی بود که بازی مورتال کمبت – Mortal Kombat توسط «اد بوون» و استودیو کوچکش خلق شد. عنوانی که سعی کرده بود با وارد کردن خشونت فراوان و استفاده از مدلهای واقعی شخصیتها، مسیر تازهای در سبک فایتینگ به وجود آورد. به دلیل کیفیت بالا و طراحی جالب شخصیتها، به مرور زمان گیمرهای بسیاری این سری را تجربه کرده و به یکی از طرفداران پر شمار آن تبدیل شدند. تاکنون شمارههای متعددی از این سری راهی بازار شده و حال Mortal Kombat 11 قرار است دوباره شخصیتهای جذاب تری را به جان یکدیگر بیندازد! چندی پیش Mortal Kombat 11 در دسترس قرار گرفت و در این مقاله به بررسی این بازی مبارزه ای مهیج میپردازیم. با ماگرتا همراه باشید.
داستان بازی
بخش داستانی احتمالا قسمتی است که تجربه بازی را با آن آغاز خواهید کرد. یکی از بخشهایی که بازی در آن از موفقیتهای Injustice 2 الهام گرفته، همین بخش داستانی است و به همین سبب شاهد روایتی هستیم که بیش از همیشه سینمایی شده است و برای مثال نحوه انتقال بازی از میانپردهها به مبارزات حالتی کاملا سینمایی بهخود گرفته و از همیشه جذابتر است. بهعنوان بخش داستانی یک بازی مبارزهای، این قسمت در مورتال کمبت ۱۱ – Mortal Kombat 11 قابل قبول و کار راهانداز است. اما اگر بخواهیم کمی دقیقتر آن را بررسی کنیم و به دنبال این باشیم که آیا بخش داستانی بازی واقعا داستان خوبی روایت میکند و جذابیت بالایی دارد، خب یک سری نقاط ضعف را میتوان در این بخش پیدا کرد.
کلیت داستان بازی، حول محور ایده دستکاری زمان میچرخد. به بیان دقیقتر، داستان از جایی آغاز میشود که شخصیت شیناک شکست خورده و Raiden در حال شکنجه کردن وی است. با اینکه همهچیز بر وفق مراد دنیای ایرثرلم بهنظر میرسد، اما پس از ظاهر شدن کرونیکا، شخصیت منفی جدید بازی، متوجه میشویم که از این خبرها نیست و وی همهچیز را تحت کنترل دارد. قدرت اصلی کرونیکا، دستکاری زمان است و خب سازندگان از این ایده استفاده کرده و مخصوصا در دقایق ابتدایی بازی تقابلهای جذابی رقم زدهاند. برای مثال مشاهده مبارزه دو جانی کیج با یکدیگر که از بعدهای زمانی متفاوتی هستند یا تماشای تقابل دو جکس باهم که حضور در بازههای زمانی مختلف آنها را تبدیل به افرادی با خصوصیات متفاوت کرده است، جالب است و ایده خوبی هم بهنظر میرسد.
با این حال و حتی با اینکه بخش داستانی بازی کلا ۵-۶ ساعت بیشتر گیمپلی ندارد، اما پس از گذشت مدتی اینگونه حس میشود که سازندگان کمی بیش از حد در حال زیادهروی از این ایده دستکاری زمان هستند و استفاده از ترفندهای تکراری بیشتر به عاملی برای طولانیتر کردن این بخش میماند تا دلیلی که بتواند داستان خوبی برای مخاطب روایت کند. از این مهمتر اما ضعف بخش داستانی بازی در معرفی شخصیتهای منفیاش بهعنوان افرادی کاریزماتیک و اصطلاحا خفن است که از این طریق بتواند تقابل شخصیتهای مثبت و منفی را پرتنش و جذاب جلوه دهد.
برای مثال کاراکترهایی مثل کلکتور و گراس که از جمله شخصیتهای جدید بازی هستند و انتظار میرود در قسمت داستانی با آنها آشنا شویم، صرفا در میان پردهها کمی قدرتمند بهنظر میرسند و سازندگان هرگز نمیتوانند مبارزاتی فراموشنشدنی با آنها برایمان رقم بزنند یا حتی روند روایت داستان را به شکلی پیش ببرند که حس کنیم بله، این شخصیتها واقعا قدرتمند هستند و تهدید بزرگی بهحساب میآیند. این قضیه حتی در رابطه با خود شخصت کرونیکا هم صدق میکند و ما وی را بیشتر از اینکه واقعا در حال انجام کاری خطرناک بببینیم، در حال رجزخوانی و تهدیدی میبینیم که البته سرانجامی هم ندارند و نهایتا همهچیز در اصل همان تقابل کلیشهای روشنایی و تاریکی است که نتیجه آن را هم میتوان از قبل خیلی ساده حدس زد. با این حال در مجموع بخش داستانی بازی نه خیلی خوب و عالی، که قابل قبول است و مخصوصا فرصتی بهمان میدهد تا با شخصیتهای مختلفی در آن بازی کنیم و در مجموع یک نوع تجربه آموزشی خوب پنج ساعته است که بازی کردنش میتواند تمرین خوبی برای ورود به دنیای رقابتی و جذاب مورتال کمبت ۱۱ – Mortal Kombat 11 باشد.
گیم پلی بازی
شاید جالب باشد که بدانید بازی Mortal Kombat 11 هم اکنون یکی از کاملترین عنوان های مبارزه ای به حساب می آید و نسبت به گذشته خود تغییرات اساسی و جالبی داشته است. کاراکترهایی از قسمت های کلاسیک آن از جمله Sub-Zero، Scorpion ،Raiden و Sonya Blade در این نسخه حضور دارند و دو شخصیت جدید با نام های Geras و Kronika در این قسمت متولد شده اند.
کاراکتر Geras قابلیت های جالبی از جمله کنترل زمان وساخت ابزارهایی با شن و سنگ دارد و می تواند برای مدتی زمان را متوقف یا به عقب برگرداند. کاراکترهایی که در نسخه قبل حضور نداشتند در این نسخه دیده خواهند شد و نسخه ۱۱ بازی را جذاب تر از قبل ساخته اند. با اینکه شخصیت های جدید از دید سازندگان بسیار قدرتمند هستند ولی نتوانسته اند با روایت جذابی آن را به مخاطب القا نمایند. در تصویر شماره ۱ صحنه هایی از مبارزات را مشاهده خواهید کرد.
گیم پلی بازی دست خوش تغییرات بسیار دلچسب می باشد و از طرفی دیگر حس بسیار آشنای مورتال را برای شما حفظ کرده است. همانطور که در تریلرهای بازی مشاهده کردید این قسمت خشونت و خون و خون ریزی را بیشتر از پیش به تصویر می کشد و مسلما برای دوستاران هیجان جذاب تر خواهد بود.
شما در این بازی ۵-۶ ساعت مشغول بخش داستانی خواهید شد که بیشتر برای آموزش بازیکنان می باشد و آنها را برای بخش بعدی راه می اندازد. شما در بخش های بعدی می توانید چه به صورت تک نفره و چه به صورت گروهی از بازی لذت ببرید. یکی از بخش های تک نفره Towers of Time نام دارد و شما به مراتب می توانید شاهد به روز شدن مناظر باشید. شما در این بخش می توانید پاداش های ارزشمندی دریافت کنید و در واقع لذت یک بازی آنلاین را دریافت می کنید.
بخش بعدی در قسمت تک نفره Klassic Towers می باشد. باید بدانید که این قسمت چندان تغییری نسبت به نسخه های پیشین نداشته است. در این بخش هدف شما زنده ماندن به صورت طولانی مدت می باشد و در آن بقا از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
بخش دیگری با نام Krypt وجود دارد که نسبت با سری های قبل تغییر بسیاری کرده و شما در آن می توانید از دید سوم شخص به ماجراجویی بپردازید. شما در این بخش وارد جزیره ای خواهید شد و با یافتن صندوقچه هایی منابع ارزشمندی دریافت می نمایید. البته این جزیره تنها به این صندوق ها ختم نمی شود و پر از اتفاق جذاب و لرت بخش است که چیزی از لذت مبارزات کم ندارد.
یکی از جذاب ترین بخش های مورتال کمبت بخش گروهی آفلاین است. شما در این بخش با دوستان خود به مبارزه می پردازید و مسلما ساعت ها از آن خسته نخواهید شد. این بازی با هدف مسابقات رقابتی طراحی شده و چه در بخش آنلاین و غیره جذاب و لذت بخش خواهد بود. سرورها در این بخش بسیار مهم هستند و نسبت به نسخه های پیشین شما هیچ گونه احساس ضعفی در این زمینه حس نخواهید کرد. شما می توانید پیش از مسابقه با دیگران در بخش های تمرینی کاراکترهای مورد نظر خود را تمرین کنید و با تمامی حرکات آنها به طور کامل آشنا شوید. در تصویر شماره ۲ آیتم های انتخاب کاراکتر را مشاهدهخواهید کرد.
یکی از نکته های مهم در بازی های مبارزاتی وجود گیم پلی جذاب است. این بازی نسبت به نسخه های پیشین ارتقا چشم گیری داشته و در گیم پلی بی نظیر ظاهر شده. سرعت و نوع حرکات تاثیر زیادی بر روی نوع مبارزات می گذارد و حس و حال واقعی به بازی بخشیده است. البته بخش هایی از بازی سلیقه ای بوده و ممکن است بازیکنی از این همه خشونت لذت نبرد ولی مسلما همه بازیکنان از ساختار اصلی آن اطلاع دارند و متناسب با آن این بازی را خریداری می نمایند.
تغییراتی در نوارهای بازی رخ داده که ممکن است در ابتدا گنگ و مبهم باشد. در گذشته یک نوار برای حرکات ویژه لحاظ شده بود که در اینجا دو نوار برای حمله و دفاع قرار گرفته است. هنگامی که نوار حمله شما پر می شود شما می توانید با زدن دکمه ای حرکت قوی تری لحاظ کنید و آسیب بیشتری به دشمن خود بیاورید. هنگامی که نوار دفاع شما پر می شود شما می توانید از اشیا موجود در اطراف خود استفاده کنید و از برخورد ضربه به خود فرار کنید. همچنین ضربات X-Ray به Fatal Blow تبدیل شده اند و شما تنها یکبار از آنها می توانید استفاده نمایید. ضربه های قسمت Fatal Blow برای هر کاراکتر دارای تصاویر سینماتیک بسیار جذاب است و دریافت آن به منزله شکست یا پیروزی شما شناخته می شود. برای مقابله با آن باید پیش از زدن حرکت حتما از خود دفاع نمایید تا این اتفاق برای شما ناخوشایند نباشد و از آن به نفع خود استفاده کنید.
گرافیک بازی
Mortal Kombat 11 یکی از بی نظیرترین گرافیک ها را عرضه می کند و به واقع زیباترین عنوان مبارزه ای است که تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز از لحاظ بصری به خود دیده است. بازی چشم های شما را از واقعی جلوه دادن خشونت مبارزات و نبردها به خود خیره می کند و به قدری زیبا و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که جای گرفتن هیچ گونه ایراد و اشکالی را از لحاظ گرافیکی نه برای من و نه برای هیچ منتقد دیگری در سراسر دنیا باقی نمی گذارد. خشونت بی پرده که ذات و روح فرنچایز مورتال کامبت است، به خاطر گرافیک فوق العاده بالای این نسخه خیلی شدیدتر نمایش داده می شود و کاملا حس هیجان محض گیم پلی را به بازیباز منتقل می کند.
در واقع Mortal Kombat 11 از ان عناوینی است که تاثیر گرافیکش مستقیما در گیم پلی آن تنیده شده است و شدیدا روی گیم پلی بازی و نبردهای آن (مخصوصا برای افرادی مثل بنده که دلیل اصلی عشق به این سری برای آن ها خشونت ذاتی آن است) تاثیرگذار است زیرا “خشونت محض” که شاخصه اصلی این سری است، در Mortal Kombat 11 به واسطه این گرافیک بالا و واقعی، خیلی بیشتر به بازیباز منتقل می شود و آدرنالین خونش را بالا می برد، چرا که همه چیز را خیلی واقعی تر می بینید و لمس می کنید.
از لحاظ گرافیک و طراحی های هنری چه در خلق شخصیت ها و چه در محیط های نبرد، Mortal Kombat 11 فوق العاده عمل می کند. در حقیقت Mortal Kombat 11 یکی از بازی های خوش گرافیک با طراحی های تاریک و فانتزی و مخوف در نسل هشتم است که پر است از انواع و اقسام شخصیت هایی با طراحی های شاهکار و محیط های نبردی که به خوبی حال و هوای این سری از نخستین بازی ها تا به امروز را به شما منتقل می کنند.
تنها کافیست تا دقایقی با دقت به اطراف خود و صحنه نبردی که در آن هستید و جزییات بی نظیر طراحی تک تک شخصیت ها و افکت های مبارزات و خشونت بازی نگاه کنید تا متوجه شوید قضیه از چه قرار است و با چه طراحی هنری بی نقص و بی نظیری در یک عنوان مبارزه ای روبرو هستید. بازی تنوع خوبی در وجود مکان های نبرد مختلف دارد و در انواع و اقسام مناطقی کاملا آشنا که از قدیم با این سری همراه بوده اند و مناطق جدید با رقیبان خود نبرد خواهید کرد. تک تک این میدان های نبرد طراحی هنری بسیار جذاب و هیجان انگیزی دارند که کاملا مناسب با ذات خشن و مخوف این سری است و مبارزاتی حماسی و فوق العاده جذاب را برای ما رقم می زنند.
در کل از لحاظ گرافیک هنری باید گفت Mortal Kombat 11 در زمینه طراحی محیط های نبرد و خلق شخصیت ها و جزییات بی نظیر آنها، فوق العاده عمل کرده است و الحق که شاهد یک شاهکار فایتینگ در این زمینه هستیم. در مبحث فنی نیز اوضاع Mortal Kombat 11 چندان تفاوتی با بخش هنری بازی نمی کند و این عنوان کاملا روان، بدون کوچکترین مشکل و با ثبات کامل اجرا می شود و البته انتظاری هم غیر از این از یک عنوان مبارزه ای که در آن کوچکترین حرکت و واکنش، مهم و تاثیرگذار است نداریم، مخصوصا در یک بازی مورتال کامبت. بازی به بهترین شکل از لحاظ جلوه های بصری فنی بهینه شده است و هرگز شما را با مواردی از قبیل باگ یا افت فریم آزار نمی دهد و شاهد یک عنوان کاملا با ثبات و جذاب هستیم که به شما اجازه می دهد بهترین تجربه را از بازی کسب کنید و شما را با موارد فنی هرگز اذیت نمی کند.
در واقع هنگام تجربه Mortal Kombat 11 به هیچ وجه حتی در پر افکت ترین لحظات نبرد و پر جزئیات ترین صحنه ها نیز کوچکترین افت فریمی مشاهده نمی شود و بازی از لحاظ ثبات در نرخ فریم ریت نیز بسیار مقتدر عمل میکند. سازندگان به طرز ویژه ای بر روی تمامی جزئیات گرافیکی بازی اعم از تکسچرها و طراحی چهرهها و طراحی ظاهری شخصیت ها وقت گذاشتهاند و با وسواسی خاص آنها را به بهترین شکل در بازی پیاده کردهاند و همچنین شاهد زیباترین انیمیشن های ممکن در یک بازی فایتینگ هستیم. از لحاظ کیفیت بافت ها و تکسچرها نیز بازی بسیار مقتدرانه عمل می کند و اصلا با مواردی مثل بی کیفیتی بافت ها و گوشه دار بودن آنها و همچنین تکسچرهای ضعیف یا پارگی تصویر و … برخورد نمی کنیم.
از دیگر جهات فنی نیز بازی در بهترین کیفیت ممکن قرار دارد و هیچ گاه مواردی مثل دیر لود شدن برخی تکسچرها را مشاهده نمیکنید که البته همان طور که قبل تر عرض کردم به هیچ عنوان هم از یک بازی فایتینگ انتظار چنین مشکلاتی نمی رود. به طور کلی در مبحث گرافیک فنی باید گفت Mortal Kombat 11 کاملا عاری از ایراد و اشکال عمل می کند. در مجموع در مبحث گرافیکی بازی در بخش فنی و هنری باید اذعان داشت که Mortal Kombat 11 بدون شک یک الگو و یک میزان برای سایر عناوین ژانر مبارزه ای از لحاظ بصری (و البته سایر بخش ها) است و هر عنوان فایتینگی را که بخواهیم از لحاظ کیفیت گرافیکی بسنجیم می توان آن را با Mortal Kombat 11 که مثالی از یک عنوان بی نقص در زمینه خلق یک بازی فایتینگ شاهکار از لحاظ بصری است مقایسه کرد.
Mortal Kombat 11 یک بازی مبارزه ای کاملا خاص و یونیک است و طراحی و جلوه های بصری آن نیز خاص و منحصر بفرد است.
موسیقی و صداگذاری بازی
در بخش صداگذاری و موسیقی در Mortal Kombat 11 شاهد یک بازی کاملا بی نقص از سوی سازندگان هستیم و سازندگان ساندترک و صداگذاران مبارزان مختلف بازی کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند تا Mortal Kombat 11 در این زمینه نیز کمبودی را نداشته باشد و شاهد یک بازی با کیفیت از این نظر باشیم.
صداگذاران شخصیت های مختلف بازی به خوبی از پس اجرای دیالوگ های خود بر آمده اند و همین طور صدای تمامی شخصیت ها کاملا با پیشینه ای که از آنها به یاد داریم و صدایی که از آنها شنیده ایم همخوانی دارد. در واقع باید بگویم خوشبختانه صداگذاری شخصیت ها در بازی Mortal Kombat 11 در اوج کیفیت قرار دارد و حتی کوچکترین و جزئی ترین دیالوگ ها نیز به بهترین شکل ممکن ادا می شوند. در صدای تمامی مبارزان، انگار نوع شخصیت و تیپ و استایل آن ها (حتی شاید تیپ و استایل نبرد آن ها) مشهود است و به بازیباز منتقل می شود، مخصوصا این موضوع برای بازیبازان قدیمی تر این سری که کاملا با ذات شخصیت ها و خصوصیات آنها آشنا هستند بسیار مهم تر است که با صداگذاری های ضعیف و نامتناسب، دلزده نشوند.
ترکیب این صداگذاری حرفه ای با گرافیک فوق العاده بازی و انیمیشن های بی نظیر نبردها و ضربات، باعث شده است تا لحظه لحظه تجربه Mortal Kombat 11 بسیار لذت بخش تر باشد، ساندترک Mortal Kombat 11 نیز به مانند صداگذاری آن بسیار عالی و بی نقص انجام شده است و در بخش های مختلف مانند بخش داستانی و نبردها و مبارزات هیجان انگیز بازی، شنوای موسیقی بسیار محو و کاملا هماهنگی با حال و هوای نبردها هستیم.
تمامی قطعات موسیقی ساندترک بازی بسیار عالی، متناسب با ذات سری و همچنین بسیار با کیفیت Compose شدهاند و حال و هوای این فرنچایز و دنیای سرد و مرگبار آن را در هر لحظه و بسته به موقعیت خاص بازی در بخش داستانی، به خوبی به ما منتقل میکنند. موسیقی متن بازی کاملا در پس زمینه آن حل شده است و با این که گاهی شاید اصلا موسیقی را انگار نمی شنوید اما به صورت ناخودآگاه موسیقی بازی در حال تاثیر گذاشتن بر روی شماست و بازیباز را بیشتر در نبردهای جذاب و بخش داستانی هیجان انگیز بازی غرق می کند.
در نهایت باید گفت خوشبختانه در بازی Mortal Kombat 11 شاهد صداگذاری و موسیقی بسیار عالی و با کیفیتی هستیم که به مانند سایر بخش های بازی یکی از عوامل اصلی موفقیت آن است.
جمع بندی
بازی Mortal Kombat سالیان سال عنوان محبوب بسیاری از بازیکنان بوده و هم اکنون در نسخه جدید خود بسیار ارتقا و پیشرفت داشته است. همانطور که می دانید این بازی در بین عنوان های مبارزاتی به یکی از کم نقص ترین های سبک خود تبدیل شده و امیدواریم شما هم از آن به خوبی لذت ببرید. هم اکنون این بازی جذاب برروی پلتفرم های pc ،ps4 و xbox1 قابل اجرا می باشد.
نکات مثبت
– سیستم مبارزه در تمام سطوح مهارت عمیق و هیجان انگیز است
– حالت سینماتیک داستانی بی نظیر است
– جالب ترین شخصیت های جدید در میان فهرست کلاسیک
– تغییرات شخصیتی معنادار را افزوده است
– آموزش بازی به خوبی تمامی سطوح را نمایش می دهد
نکات منفی
– برخی از صحنه ها خسته کننده به نظر می رسند
– شخصیت ها و لوازم جانبی دشوار
نظر شما درباره این بازی مبارزه ای مهیج چیست؟ در قسمت دیدگاه بیان کنید.