بررسی بازی Resident Evil 3 Remake 😱 به ترس و بقا خوش آمدید
بررسی و تحلیل تخصصی بازی ترسناک و بقای مهیج رزیدنت اویل 3 ریمیک - یک بازی بازسازی شده مهیج ولی نباید به داستان نسخه اصلی بازی دست زد!
نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake ؛ بالاخره نسخه بازسازی شده بازی رزدینت اویل 3 (Resident Evil 3 Remake) توسط کپکام ساخته و منتشر شد و رویای بازگشت دوباره به راکون سیتی و چشیدن طعم وحشت روبهرو شدن با نمسیس به حقیقت پیوست. Resident Evil 3 Remake یک بازی ویدئویی در سبک ترس و بقا است و به عنوان نسخه بازسازی شده رزیدنت ایول 3: نمسیس (1999) محسوب میشود و داستان بازی روایتگر شخصیت جیل ولنتاین در شهر راکون و تلاش وی برای فرار از آخرالزمان زامبیها است. در ادامه برای نقد و بررسی بازی رزدینت اویل 3 ریمیک با بخش فیلم و بازی ماگرتا همراه باشید.
نقد و بررسی بخش داستانی بازی Resident Evil 3 Remake
وقایع سری سوم بازی رزیدنت اویل، 24 ساعت قبل از سری دوم آن اتفاق میافتد. شهر “راکون سیتی” (Raccoon City) در آشوب به سر میبرد. پس از شیوع T-Virus شهر مملوء از زامبیها شده و هرج و مرج در خیابانها موج میزند! در همین هیاهو، یک موجود بیولوژیکی کشنده به نام Nemesis-T Type نیز در شهر پرسه زده و در حال حاضر، هدف اصلی وی هم شخصیت “جیل ولنتاین” (Jill Valentine)، عضو سابق تیم Special Tactics and Rescue Service (که به اختصار S.T.A.R.S نوشته میشود) است. در ادامه، جیل با شخصیت “کارلوس الیویرا” (Carlos Oliveira) عضو تیم نظامی Umbrella Biohazard Countermeasure Service یا به اختصار U.B.C.S، ملاقات میکند و ماجراجویی این دو شخصیت در ساعات نهایی شهر راکون سیتی، آغاز خواهد شد.
داستان Resident Evil 3 از نگاه هر دو شخصیت جیل و کارلوس روایت میشود؛ منتها این بار برخلاف Resident Evil 2، خط داستانی هر دو شخصیت قابل بازی با یکدیگر ترکیب شده و در یک دور روایت میشوند. این مسئله باعث شده تا در Resident Evil 3 شاهد یک تجربهی منسجم و سینماتیکتر باشیم، اما به قیمت کاهش مدت زمان گیمپلی بازی! بازی تقریبا ۶ ساعت گیمپلی دارد که البته اگر از بازیکنان حرفهای این سری باشید، میتوانید در مدت زمان بسیار کوتاهتری بازی را به اتمام برسانید. هرچند که Resident Evil 3 با عنوان چندنفرهی Resident Evil: Resistance در یک پکیج به فروش میرسد اما همچنان یک تجربهی ۶ ساعته که برخلاف نسخههای پیشین تنها دارای یک سناریو است، چندان کافی نیست.
در حالی که دو شماره اول RE تمرکز بیشتری بر روی بخش Survival و ترس داشتند و کمتر بازیکن را درگیر مبارزات میکردند، شماره سوم مسیر متفاوتی را انتخاب کرده بود که در آن بیشتر بازیکن را درگیر مبارزات بازی میکرد. کپکام در نسخه ریمیک شماره دوم سعی کرده بود تا تعادل بیشتری را بین بخش مبارزات و پازلها و ترس برقرار کند. به همین صورت نه بخش اکشن و مبارزات بیش از حد نیاز در طول بازی وجود داشت و نه پازلها اذیت میکردند.
هر چند در شماره دوم هم با عنوانی نسبتا اکشن در اواخر بازی همراه بودیم. با این تفاسیر انتظار داشتم ریمیک شماره سوم هم مسیر ریمیک شماره دوم را انتخاب کند. مسیری که به نظر میرسد کمک شایانی به موفقیت ریمیک شماره سوم میکرد. با این حال کپکام از آن روند صرف نظر کرده و سعی کردهاست تا همان روند اصلی شماره سوم به اینجا منتقل شود.
بدین صورت با یک عنوان به شدت اکشن طرف خواهیم بود. همانند ریمیک شماره دوم، این بار هم از دوربین روی شانه استفاده شدهاست. عنوانی که تا دلتان بخواهد مهمات، بستههای سلامتی و زامبی و موجودات دیگر در مسیرتان قرار میدهد و شما را هم تشویق به شرکت در مبارزات میکند.
همان طور که در بالا گفتم شخصیت کارلوس هم در این ریمیک قابل بازی است و در دو مرحلهای که کنترل او را در دست خواهیم گرفت این بار اکشن به شدت بیشتر میشود و حتی در یکی از مراحل، بازی از شما میخواد با دهها زامبی مبارزه کنید و همانند بخش زامبی سری Black Ops در مقابل موج بیپایان زامبیها زنده بمانید. در طرف دیگر کمبود معما و پازل به شدت در نسخه ریمیک به چشم میخورد. در حالی که نسخه اصلی از پازلهای نسبتا کاملی برخوردار بود، حال کپکام از استفاده از آنها خودداری کرده و به جز چند مورد پازل بسیار آسان، دیگر خبری از معما و پازل در طول مراحل نمیشود.
نقد و بررسی بخش گیم پلی بازی Resident Evil 3 Remake
در آغاز گیم پلی بازی جیل در آپارتمان خود از خواب بیدار شده و بلافاصله با Nemesis روبرو شده و حالا باید پا به فرار بگذارید. با اینکه شروع بازی بسیار پرهیجان و زیبا انجام شده، اما در همان لحظههای ابتدایی و سکانس فرار، با خود احساس خواهید کرد که یک جای کار میلنگد! اما امید خود را از دست نداده و به ادامه بازی میپردازید.
حتما میپرسید که مشکل کجاست؟ مشکل دقیقا خود شخص نمسیس و سکانسهای فرار از دست اوست! در طول بازی چندین بار با این کاراکتر به ظاهر ترسناک و نامیرا روبرو خواهید شد، اما تمامی این برخوردها یا بصورت کاتسینهای سینمایی روایت میشوند و یا در یک فرار 20 ثانیهای از ابتدای یک کوچه با پهنای 1 متر تا انتهای آن خلاصه شدهاند! تقریبا تمامی این فرارها نیز کاملا از پیش تعیین شده و اصطلاحا اسکریپت شده هستند و از این بابت هیچ ترسی نداشته باشید. کافی است مسیر مستقیم را ادامه دهید تا با کاتسین بعدی از دست نمسیس فرار کرده باشید.
ناحق نباشیم که در یکی دوجای بازی نمسیس بصورت آزادانه حرکت میکند اما به علت هوشمصنوعی و انیمیشنهای مضحکش بیشتر از 30 ثانیه دوام نیاورده و با خارج شدن از یکی از درها، غیبش میزند! چندین بار نیز به عنوان Boss Fight به مبارزه با او خواهید پرداخت که به علت وجود تیرمکفی و سیستم مبارزه مشابه، بدون هیچ ترس و استرسی از مبارزه سربلند خارج خواهید شد. شاید بزرگترین ناامیدی این بازسازی را بتوان همین نمسیس دانست.
نمسیس در مقابل Mr.X که دائما در حال تعقیب شما بود و با قدمهای سهمگینش لرزه بر اندامتان میانداخت، هیچ حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر به یک شوخی بیمزه شبیه است. اتمسفری که در نسخه اصلی تجربه کرده بودیم به هیچوجه در اینجا وجود ندارد و آن استرس و ترسی که در راهروهای اداره پلیس (در RE2R) داشتیم اینجا جای خود را به آرامش دادهاند!
از سوی دیگر بازسازی شهر راکون سیتی آن چیزی نیست که انتظارش را داشتیم. صرف نظر از اینکه محیط شهری تقریبا هیچ شباهتی به نسخه اصلی ندارد، مکانهای موجود نیز بسیار کوچک و بدون هیچ چالش خاصی طراحی شدهاند که در کمتر از یکی دو ساعت به پایان میرسد و وارد محیطهای دیگری مثل آزمایشگاه میشوید.
حذف مکانهای بسیاری مثل برج ساعت و معماهای آن نیز به مزاجمان خوش نیامد. از سوی دیگر با هیچ معمای خاصی در طول بازی روبرو نخواهید شد و همه چیز سرراست و اکشن دنبال خواهد شد! با اینکه بازی را برروی درجه سختی معمولی و بدون فعال کردن هیچ Assist به پایان رساندیم، باید گفت که بازی حداکثر 5 ساعت به طول انجامید که در این راه هیچ محدودیتی اعم از گلوله و سلاح و مکانهای ذخیره نخواهید داشت.
گانپلی و سرعت بازیها در خدمت بخش اکشن قرار گرفته و با عنوانی بسیار سریعتر نسبت به شماره دوم طرف هستیم. حال جیل میتواند در مقابل زامبیها ازقابلیت dodge کردن استفاده کند و بدین صورت در کسری از ثانیه از مهلکه جان سالم به در برده و به ماجراجویی خودش ادامه دهد. در کنار این موارد مثل همیشه شاهد وجود اسلحههای مختلفی هستیم که همچنان استفاده و پیدا کردن آنها لذت بخش است. از شاتگان معروف جیل گرفته تا کلت مگنومش همچنان جذاب و استفاده از آنها برای کشتن زامبی ها رضایتمند است.
قطعا بخش اکشن نیازمند دشمنانی است که بتوانند روند آن را هم سخت و چالش برانگیز نگهدارند. در کنار زامبیهای کلاسیک و سگهای معروف سری، شاهد حضور دیگر موجودات مانند عنکبوتها، Gamma و گونههای جدیدی از دشمنان هم هستیم، اما در این بین تعداد زیادی از دشمنانی که در شماره سوم حضور داشتند، در این جا نقشی ندارند. به عنوان مثال خبری از کلاغهای زامبی و کرم های زیر زمینی نیست.
البته باید خاطر نشان شوم که یکی از مراحل مربوط به کارلوس در اداره پلیس راکون اتفاق میافتد. همان محیطی که در ریمیک شماره دوم هم از آن استفاده شده بود. البته این جا دیگر خبری از معما ها و Mr.X نیست و تنها کارلوس و رگبارش در این جا حضور دارند. شماره سوم برای سیستم سیو مراحل، از مکانیزمی استفاده میکرد که در آن مجبور بودیم تا از ماشین تایپ برای سیو بازی استفاده کنیم.
ماشین تایپی که برای هر سیو نیاز به جوهر داشت و جوهر آن هم محدود بود. با این که این مکانیزم منسوخ شده و خوشبختانه در نسخه ریمیک هم فقط ماشین تایپ وجود دارد و نیازی به جوهر نیست، اما نکته آزار دهنده تعداد بسیار زیاد این ماشینهای تایپ برای سیو کردن بازی است. تقریبا به فاصله هر پنج دقیقه در بازی میتوان یک Safehouse و ماشین تایپ پیدا کرد. موضوعی که باز هم بیشتر باعث آسان شدن نسخه ریمیک شدهاست.
عنوان Resident Evil 3 تقریبا ارزش تجربهی مجدد نسبتا خوبی دارد، اما به چه صورت؟ خب در بازی تعداد قابل توجهی چالشهای مختلف وجود دارد؛ از تمام کردن بازی روی درجه سختی خاصی گرفته تا کشتن تعدادی از دشمنان با یک اسلحهی خاص. هر کدام از چالشها مقداری امتیاز به شما میدهند که شما با استفاده از این امتیازها، میتوانید از قسمت “فروشگاه” در منوی اصلی، لوازم مختلفی خریداری کنید. این لوازم شامل لباس، سکههای کمک کننده در گیمپلی، اسلحههای جدید، سلاحهایی با تیر بینهایت و یا حتی آیتمهای کلیدی میشوند.
بنابراین شما با هر بار تمام کردن بازی و انجام چالشهای مختلف، امتیازات بیشتری کسب کرده و ابزار بیشتری خریداری میکنید و در دور بعدی بازیتان، تجربهی جذابتر، لذتبخش و البته سریعتر را خواهید چشید! این فرمول باعث شده تا ارزش تجربهی مجدد بازی افزایش یابد و بازیکن ترغیب شده تا درجه سختیهای بالاتری را تجربه کند و رکوردهای بهتری در مدت زمان مصرف شده در به اتمام رساندن بازی را به ثبت برساند.
نقد و بررسی بخش گرافیک، موسیقی و صداگذاری بازی Resident Evil 3 Remake
موتور RE Engine کپکام، در بازیهای قبلی هم که استفاده شده قدرتش را نشان داده است و این بار هم سازندگان به لطف این موتور گرافیک شدیدا چشمنوازی برای بازی خلق کردهاند. کیفیت فنی طراحی شخصیتها و محیطها بینهایت عالی است.
همچنین اتمسفر کلی بازی هم واقعا تاثیرگذار است؛ تماشای راکون سیتی برای اولین بار پس از خروج از آپارتمان جیل و دیدن مردمی که از ترس زامبیها در حال فرار در سطح شهر هستند، واقعا مو را به تن بازیکن سیخ میکند. درست است که راکون سیتی در نسخه ریمیک بهمراتب پرزرق و برقتر از نسخه اصلی کار شده، ولی در اینکه اتمسفر ترسناک بازی خیلی خوب در این نسخه هم حفظ شده شکی نیست.
به همین دلیل هم رزیدنت ایول ۳ ریمیک کماکان بازی ترسناکی بهحساب میآید؛ حرکت در کوچههای باریک راکون سیتی با اتمسفر سنگینش واقعا دلهرهآور است و این حس ترس در محیطهای دیگر بازی هم تا حد زیادی حفظ میشود. البته کاستیهایی مثل تنوع پایین انیمیشنها چه در زمینه زامبیها و چه در زمینه شباهت زیاد انیمیشنهای بین جیل و کارلوس هم در این زمینه دیده میشوند ولی در مجموع، کپکام تجربه بصری خیلی خوبی در بازی خلق کرده
نکته دیگر پیرامون موسیقی است که قطعا طرفداران از بازی کلاسیک را راضی خواهد کرد. در طول این بازی، مجموعا ترکهای مدرن شده از منشا کلاسیک بیشتری به نسبت ریمیک بازی دوم پخش شد؛ ویژگی که تجربه این بازی را برای کلاسیکبازان واقعا دلپذیرتر میکند. موسیقی البته همانطور که اشاره شد ورژن مدرنی از ترکهای کلاسیک هستند و نمیتوان گردش در کوچه و پسکوچههای راکون سیتی را بدون آنها تصور کرد.
جمع بندی نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake
عنوان Resident Evil 3 Remake اصلا بازی بدی نیست، اما نمیتوان آن را عنوانی شایسته و خوبی یاد کرد. عدم توازن در محتویات بازی و بازسازیای که برخلاف نسخه قبلی، هیچ حس نوستالژیای را در بازیکنان قدیمی ایجاد نمیکند باعث میشود حتی بعد از اتمام بازی حسی دوگانه نسبت به آن داشته باشید.
کوتاه بودن بخش تکنفره که برروی درجه سختی معمولی حداکثر 6 ساعت به طول میانجامد از ارزشهای آن میکاهد. این در حالی است که هیچ محتوای اضافیای بعد از آن در اختیارتان قرار نمیگیرد. قابل پیشبینی و اسکریپت شدن نمسیس موردی است که این کاراکتر پرابهت را تبدیل به یک شوخی کرده و براستی که ناامید شدیم.
نبود شباهت و حتی حذف مکانهایی که در عنوان اصلی دیده بودیم نیز به این نامیدی میافزاید. اگر شرکت کپکام در آینده قصد دارد دیگر عناوین این سری را نیز بازسازی کند، بهتر است قبل از هرچیزی، نگاهی دوباره به RE2R انداخته و دلایل موفقت آن را جویا شود.
- گرافیک چشمگیر و خیرهکننده
- بخش بصری و صداگذاری فوقالعاده بازی
- گیم پلی با سبک اکشن همراه با بخشهای سینمایی جذاب
- صداگذاریهای عالی
- سیستم مبارزات خوشساخت
- کنار گذاشتن بسیاری از محیطهای مهم نسخه اصلی
- تعداد پایین پازلها (حذف برخی از پازل های نسخه اصلی)
- مدت زمان گیمپلی کوتاه
- برخی از محیطهای نسخهی اصلی بازی حذف شدهاند
- حضور کوتاه، ناامید کننده و اسکریپ شده نمسیس
- مشکلات تعادل بخش چندنفره Resistance