سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۱۴ مطالعات هفتم 🏞️ منابع آب و خاک

گام به گام درس چهاردهم (14) مطالعات اجتماعی هفتم - پاسخ فعالیت‌های صفحه 79 - 80 - 81 - 83 - 85 و 86 درس منابع آب و خاک

پاسخ فعالیت های درس چهاردهم ۱۴ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ در این نوشته پاسخ سوالات صفحه ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۳، ۸۵ و ۸۶ درس چهاردهم «منابع آب و خاک» کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه را برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۱۵ مطالعات هفتم

جواب فعالیت های درس ۱۴ مطالعات اجتماعی هفتم
جواب فعالیت های درس ۱۴ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب صفحه ۷۹ مطالعات هفتم

۱- همفکری کنید و روی یک کاغذ بنویسید مردم در چه فعالیت هایی (در منزل، شهر، روستا، مدرسه و …) از آب استفاده می کنند؟ فهرست خود را در کلاس بخوانید.
جواب: آب دادن به گیاه ها و باغچه، نظافت و حمام کردن، شستن لباس، آب کولر، شستن دست ها و …

۲- به شکل چرخه (گردش) آب درطبیعت توجه کنید و مقابل اعداد ۱ تا ۵، هر مرحله را توضیح دهید.

گام به گام فعالیت های درس 14 مطالعات هفتم
گام به گام فعالیت های درس 14 مطالعات هفتم

جواب:
۱- تبخیر آب دریا بر اثر تابش نور خورشید.
۲- از کنار هم قرار گرفتن بخارهای آب ابر تشکیل می شود.
۳- ریزش باران از ابرها و فرود آمدن بر زمین.
۴- بارش بر روی سطح زمین آب های جاری را ایجاد می کند.
۵- ریختن آب ها به داخل دریاچه ها و برکه ها یا فرو رفتن در زمین (آب های زیرزمینی)

جواب صفحه ۸۰ مطالعات هفتم

۳- میانگین بارش سالانه کشور ما حدود ۲۳۰ میلی متر است. روی نمودار مقابل این میانگین را با برخی از کشورهای همسایه مقایسه کنید. چه نتیجه ای می گیرید؟

حل فعالیت های درس چهاردهم مطالعات اجتماعی پایه هفتم
حل فعالیت های درس چهاردهم مطالعات اجتماعی پایه هفتم

جواب: با توجه به نمودار می شود فهمید که ایران در دسته کشورهای کم باران می باشد. ایران از نظر بارش بعد از ترکیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان می باشد پس نتیجه می گیریم که منابع آبی در کشور ما کمتر از کشورهای همسایه است و باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا دچار مشکلاتی مثل قطعی آب نشویم.

جواب صفحه ۸۱ مطالعات هفتم

۴- کاربرگه شماره (۱۱) نقشه پراکندگی رودهای ایران را در کلاس کامل کنید.

حل سوالات کاربرگه شماره ۱۱ مطالعات اجتماعی پایه هفتم
حل سوالات کاربرگه شماره ۱۱ مطالعات اجتماعی پایه هفتم

نام رودهایی را که با شماره مشخص شده بنویسید.
جواب (روی نقشه مشخص شده است):
۱- اترک
۲- ارس
۳- سفیدرود
۴- سیمینه رود
۵- دز
۶- زاینده رود
۷- دالکی

نام دریاچه ها را بنویسید.
جواب: نمک قم، ارومیه، جازموریان، بختگان

نام باتلاقی که زاینده رود به آن می ریزد چیست؟
جواب: گاوخونی

دریاچه ها و دریاها و مسیر رودها را با مداد آبی رنگ کنید.
جواب: روی نقشه مشخص شده است

کدام یک از رودها و دریاچه هایی که نام بردید، خشک یا بسیار کم آب شده اند، پرس و جو کنید و بنویسید.
جواب: زاینده رود و سیمینه رود

۵- اگر به شما بگویند چرا با آنکه کشور ایران از شمال و جنوب به دریاهای بزرگی راه دارد با مشکل کمبود آب مواجه است، شما چه پاسخی می دهید؟

جواب: زیرا آب این دریاها شور می باشد و از طرفی کوه های البرز نمی گذارند بادهای مرطوب به داخل وارد شوند و از میزان بارندگی در داخل کشور کم می شود. همچنین در بخش مرکزی ایران خورشید زیاد می تابد و این مناطق زیاد گرم می شود و امکان تشکیل ابر و بارندگی در زمین این نواحی کم است.

۶- آیا تاکنون نام سواحل مکران را شنیده اید؟ با معلم خود این محدوده را در نقشه مشخص کنید.

جواب سوالات فصل 14 مطالعات اجتماعی هفتم درس منابع آب و خاک
جواب سوالات فصل 14 مطالعات اجتماعی هفتم درس منابع آب و خاک

جواب: سواحل مکران در امتداد دریای عمان قرار دارد و از جاذبه‌ های گردشگری استان سیستان و بلوچستان می باشد. این منطقه دارای سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی زیبا و از همه مهم تر آثار تاریخی و باستانی در کنار دریا می باشد.

جواب صفحه ۸۳ مطالعات هفتم

۷- با یکی از سالمندان خانواده یا فامیل طبق کاربرگ شماره (۱۲) مصاحبه کنید و نتیجه را در کلاس بخوانید.

مصاحبه من با خانم / آقای ….(یک نام بنویسید)…. درباره مصرف آب در زمان گذشته.

آیا وقتی هم سن من بودید به راحتی به آب دسترس داشتید؟ چطور؟
جواب: خیر، دسترسی به آب آسان نبود و برای تهیه آب باید به قنات و سرچشمه ها می رفتیم. بعضی از خانواده ها در خانه شان چاه داشتند و از چاه آب می‌کشیدند.

وقتی جوان بودید، مصرف آب در خانه شما چه فرقی با امروز داشت؟
جواب: در زمان ما مصرف آب خیلی کمتر بود، به اندازه الان آب نداشتیم و دسترسی به آن راحت نبود. ما فقط به اندازه آشامیدن و دست شستن آب می آوردیم.

آیا شما در خانه تان حمام و دوش داشتید؟
جواب: خیر، از حمام های عمومی و خزینه استفاده می کردیم.

آیا شما در خانه تان آب گرم داشتید؟ آب را چطور گرم می کردید؟
جواب: خیر، آب را در داخل کتری روی آتش گرم می‌کردیم.

لباس هایتان را چطور می شستید؟
جواب: خانم ها با دست در رودخانه ها و یا منزل لباس‌ها را می شستند.

آیا در زمان شما، مردم از صرفه جویی در آب یا قطع آب یا کمبود آب حرف می زدند؟ چرا؟
جواب: خیر، چون قدیم جمیعت و مصرف این همه زیاد نبود و به ندرت در مواقع خشکسالی حرف صرفه جویی در مصرف و کمبود آب زده می شد.

جواب صفحه ۸۵ مطالعات هفتم

۸- همفکری کنید و کاربرگه شماره (۱۳) «پیشنهاد درباره مصرف صحیح آب» را در کلاس انجام دهید.

به طور گروهی درباره هر یک از این موارد پیشنهاد یا پیشنهاداتی بدهید که آب کمتر مصرف شود.
جواب:

آبیاری باغچه

  • به جای استفاده از آب آشامیدنی، از آب چاه یا منابع مشابه استفاده کنیم.
  • برای آبیاری، از آبپاش‌های مناسب استفاده کنیم تا توزیع آب بهتر و کنترل‌شده باشد.
  • باغچه را در ساعات غروب یا عصر، زمانی که میزان تبخیر کمتر است، آبیاری کنیم.
  • از شلنگ‌های مخصوص آبیاری با سری آبپاش استفاده کنیم تا آب بهینه‌تر مصرف شود.

مسواک زدن

  • هنگام مسواک زدن، شیر آب را باز نگذاریم و از یک لیوان آب برای شستن دندان‌ها استفاده کنیم.
  • این روش را به اعضای خانواده نیز آموزش دهیم تا مصرف آب کمتری داشته باشند.

حمام کردن

  • هنگام شست‌وشو، دوش حمام را باز نگذاریم و تنها در زمان نیاز از آن استفاده کنیم.
  • زمان حمام کردن را کوتاه‌تر کنیم و از طولانی شدن آن پرهیز کنیم.
  • از دوش‌های کم‌فشار یا قابل تنظیم استفاده کنیم تا آب کمتری هدر رود.
  • از لوازم کمکی مانند لگن برای کاهش مصرف آب بهره بگیریم.

شستن سبزی و میوه

  • سبزی‌ها و میوه‌ها را ابتدا در یک ظرف آب خیس کنیم و سپس یک‌بار آبکشی کنیم.
  • ضایعات سبزی را پیش از شست‌وشو جدا کنیم تا آب کمتری مصرف شود.

شستن اتومبیل

  • با تمیز کردن روزانه یا هفتگی اتومبیل، از کثیف شدن زیاد آن جلوگیری کنیم تا شست‌وشو آب کمتری نیاز داشته باشد.
  • به جای استفاده از شلنگ باز، از سطل آب برای شستن اتومبیل استفاده کنیم.
  • از مواد شوینده مخصوص ماشین همراه با آب استفاده کنیم تا تمیزکاری مؤثرتر باشد.
  • در صورت امکان، از آب رودخانه‌ها برای شست‌وشوی ماشین بهره ببریم.

استفاده از ماشین لباسشویی

  • تا زمانی که ماشین لباسشویی کاملاً پر نشده است، آن را روشن نکنیم.
  • لباس‌های کم‌تر کثیف را جداگانه بشوییم تا زمان شست‌وشو کاهش یابد.

نظافت حیاط و راه‌پله

  • پیش از شستن حیاط یا راه‌پله، آن‌ها را جارو و تی بکشیم تا نیاز به مصرف زیاد آب کاهش یابد.
  • به جای استفاده از شلنگ، از سطل آب استفاده کنیم.

شستن ظروف

  • تمام ظروف را ابتدا در یک ظرف بزرگ آب خیس کنیم و سپس شست‌وشو را انجام دهیم.
  • در صورت امکان، از ماشین ظرفشویی استفاده کنیم که مصرف آب کمتری دارد.

۹- اگر ۱۰ دقیقه زمان دوش گرفتن در حمام طول بکشد چند لیتر آب (معادل چند لیوان) مصرف می شود؟ حساب کنید.

جواب: هر دقیقه ۲۰ لیتر و هر یک لیتر ۴ لیوان آب می شود. ۲۰۰ لیتر را در ۴ ضرب می کنیم، حاصل آن می شود ۸۰۰ پس به عبارتی عبارتی به اندازه هشتصد لیوان آب مصرف می شود.

۱۰- اگر شعری درباره آب می دانید، در کلاس بخوانید.

جواب:
بیا تا قدر این نعمت بدانیم
که در بحران بی آبی نمانیم
بیا از بهر حفظ آن بکوشیم
وجود آب را ارزش شماریم
از این سرمایه خوب الهی
برای نسل خود باقی گذاریم
چنین فرموده بر ما حی دانا
که زنده هر چه را از آب داریم
بیا تا در نگاه تشنه آب
به سان ابر بارانی بباریم
برای مصرف خوب و درستش
نهال صرفه جویی را بکاریم
نجات آب بر ما شد وظیفه
بر انجامش بیا همت گذاریم
صدای آب یعنی زندگانی
بیا دل را به این نجوا سپاریم

۱۱- به این تصویر دقت کنید و با همفکری یکدیگر بگویید خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد؟
جواب: خاک اساس هستی است و اگر نباشد زندگی کردن روی زمین امکان پذیر نیست. خاک یک منبع مهم تامین غذا است به طوری که ما انسان ها هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم از گیاهان و میوه درختانی که وابستگی به خاک دارند تغذیه می کنیم. خاک تولید و انبار مواد خامی است که توسط آن ها وسایل و غذاهای موردنیاز خود را تامین می کنیم.

جواب صفحه ۸۶ مطالعات هفتم

۱۲- ده مورد از مواد غذایی را که در دو روز گذشته مصرف کرده‌اید بنویسید و در جدول علامت بزنید.

مواد غذایی که خوردممنبع گیاهیمنبع حیوانیوابستگی به خاک داردوابستگی به خاک ندارد
شیر
چای
نان
برنج
لوبیا
گوشت
سبزیجات
میوه جات
عدس
عسل

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۱۳ مطالعات هفتم

🔔 به پایان گام به گام فعالیت‌های درس ۱۴ مطالعات اجتماعی پایه هفتم رسیدیم. برای دیدن جواب سایر بخش‌های کتاب، کافیست شماره صفحه یا نام درس را به همراه کلمه «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه از ما و یا سایر دانش آموزان بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۳۶ دیدگاه

  1. ماگرتای عزیز سلام
    خیلی ممنون عالی بیست هم کمه خیلی بینظیریت⁦🥳🥰🥰🤩😍😍🥰🥳🥰🤩🤩🥳من همیشه همه چیزم رو از روی شما می‌نویسم

  2. عالی بود ولی اگر رشته کوه البرز نبود بارندگی در شمال کشور بسیار کم میشد. ولی در کل عالی بود حتی سایت شما رو یه صفحه اصلی گوشیم اضافه کردم🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هفده =