سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۱۲ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ صفحه ۶۵ و ۶۸ و ۷۱

گام به گام درس دوازدهم (12) مطالعات اجتماعی هفتم - پاسخ فعالیت‌های صفحه 65 و 68 و 71 درس حفاظت از زیستگاه‌های ایران

پاسخ فعالیت های درس دوازدهم ۱۲ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ در این نوشته پاسخ سوال های صفحه ۶۵ و ۶۸ و ۷۱ درس دوازدهم «حفاظت از زیستگاه‌های ایران» کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه را برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس سیزدهم مطالعات هفتم

جواب فعالیت های درس ۱۲ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت صفحه ۶۵ مطالعات اجتماعی هفتم

١- گفت و گو کنید: با توجه به اطلاعاتی که از تخریب زیستگاه ها به دست آوردید اولا مهم ترین عامل نابودی حیات وحش چیست؟ ثانیا اگر قرار باشد شما مسئول برنامه ریزی و حفاظت بعضی گونه های جانوری بشوید، کدام گونه را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟

عوامل انسانی از جمله تخریب جنگل ها و شکار بیش از حد حیوانات و ریختن زباله های شهری و صنعتی توسط انسان ها باعث نابودی حیات وحش می شود. اگر من مسئول بودم گونه های در معرض خطر انقراض را انتخاب می‌کردم زیرا اگر از اینگونه گونه های با ارزش حفاظت نکنیم ممکن است برای همیشه آن ها را از دست بدهیم.

۲- آیا می دانید روز هوای پاک چه روزی است؟ اعلام این روز، چه وظایفی را به ما یادآوری می کند؟

۲۹ دی هر سال روز هوای می باشد، این روز به ما یادآوری می کند که از انجام کارهایی مثل آلوده کردن محیط زیست از طریق حمل و نقل با ماشین شخصی و یا ریختن زباله در طبیعت خودداری کنیم.

جواب فعالیت صفحه ۶۸ مطالعات اجتماعی هفتم

۳- کاریکاتور این درس در صفحه ۶۵ چه پیامی دارد؟ توضیح دهید.

این کاریکاتور در مورد آلوده نکردن محیط زیست و حفظ پاکیزگی آن می باشد. پیام این نقاشی این است که همانطور ما راضی به آلوده شدن محیط زیست خود از طرف حیوانات نیستیم انسان ها نیز نباید آن را آلوده کنند و جان حیوانات را در معرض خطر قرار دهند.

۴- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلم به قرآن کریم مراجعه کنید و این آیات را پیدا کنید و معنی آنها را در کلاس بخوانید و با هم درباره پیام آیه گفت و گو کنید.

  • سوره انعام (آیه ۹۹)
  • سوره یس (آیات ۳۵ – ۳۲)
  • سوره هود (آیه ۶۰)
  • سوره الرحمن (آیات ۱۲ – ۱۰)

فهرست سوره های قرآن را بررسی کنید و تعدادی از سوره هایی را که به نام یک گیاه یا جانور است، بیابید.

نحل (زنبورعسل)، نمل (مورچه)، عنکبوت، تین (انجیر)، فیل.

۵- فهرستی از اشیایی که از چوب درختان تهیه شده است و در منزل شما وجود دارد تهیه کنید و به کلاس بیاورید.

در منزل ما اشیایی مثل تخت خواب، میز ناهارخوری و مبل، کمد و … از چوب درختان تهیه شده است.

جواب فعالیت صفحه ۷۱ مطالعات اجتماعی هفتم

۶- با توجه به آنچه در درس ششم خواندید، محیط بانان با چه خطراتی رو به رو می شوند که باید خود را در مقابل آنها بیمه کنند؟

خطراتی مثل: حمله حیوان های وحشی و گزش حشرات، خطر شلیک شکارچیان غیرمجاز به محیط بانان، سقوط در سخره ها و غرق شدن در آب ها، افتادن در تله شکارچیان.

۷- کاربرگه شماره (۱۰) (چه اتفاقی می افتد اگر …..؟) را در کلاس انجام دهید.

۱- درباره هر یک از موقعیت های زیر گفت و گو کنید و پیامد های هر موقعیت را در کلاس بگویید.

حل سوالات کاربرگ شماره 10 مطالعات اجتماعی پایه هفتم

الف) اگر فردی زباله ها را در آب رودخانه ای که از کنار روستا می گذرد، بریزد …

  • آب روستاها آلوده می شود.
  • حیوانات دچار مسمومیت می شوند.
  • درختان خشک می شوند و صدمه می بینند.
  • مردم روستا بخاطر آب آلوده بیمار می شوند.

ب) اگر گروهی در هنگام مسافرت در یک فضای سبز کنار جاده توقف کنند و آنجا ناهار بخورند، سپس پلاستیک غذاها و بطری ها و زباله ها را در آنجا رها کنند و بروند …

  • تجزیه نمی شوند و به محیط زیست آسیب می رسانند.
  • زیبایی طبیعت کم می شود.
  • باعث جمع شدن جانوران موذی می شود.

ج) اگر گروهی از دانش آموزان به یک اردوی تفریحی در ناحیه جنگلی بروند، چای درست کنند و بخورند اما در هنگام ترک آنجا، آتش را با دقت خاموش نکنند.

  • جنگل آتش می گیرد.
  • زندگی جانداران در معرض خطر قرار می گیرد.
  • باعث آلودگی هوا می شود.

د) اگر پسری تفنگ بادی پدرش را به پارک کوچک نزدیک خانه شان ببرد و به پرندگان شلیک کند، …

  • پرندگان را می کشد.
  • ممکن است به دیگران نیز صدمه بزند.

۲- آیا به نظر شما، با کسانی که زیستگاه ها را تخریب می کنند چگونه باید برخورد کنیم؟

باید با لحنی خوب به آن ها بگوییم که کارشان درست نیست و از آن ها بخواهیم که دیگر این کار را انجام ندهند. در صورت تکرار باید برای آن ها مجازاتی در نظر گرفته شود.

۸- از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی چه می فهمید؟ کدام جمله در این درس همین مطلب را می گوید؟

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و فقط مخصوص سازمان حفاظت از محیط زیست نیست، بلکه وظیفه‌ همه ماست.

۹- به چند گروه تقسیم شوید. با راهنمایی معلم، هر گروه مجموعه تصاویری از مناظر زیبای طبیعی ایران گردآوری یا پوستری درباره محیط زیست طراحی کند. پوسترها یا مجموعه تصاویر را به دیوار کلاس نصب کنید و زیر هر تصویر نام محل یا زیر هر پوستر یک پیام بنویسید. هیئت داورانی تشکیل دهید تا بهترین ها را انتخاب کند. دلایل برنده شدن هر تصویر یا پوستر باید در کلاس اعلام شود.

تشکیل گروه‌ها و جمع‌آوری تصاویر یا طراحی پوستر:

  1. تقسیم‌بندی گروه‌ها: ابتدا کلاس به چند گروه تقسیم می‌شود. تعداد اعضای هر گروه می‌تواند بین 4 تا 5 نفر باشد تا کارها به طور مساوی تقسیم شود.
  2. انتخاب موضوع: هر گروه یکی از مناطق طبیعی زیبای ایران را برای کار خود انتخاب می‌کند. مثلاً یک گروه می‌تواند به سراغ جنگل‌های شمال، دیگری کویر مرکزی و گروه سوم به سراغ مناطق کوهستانی برود.
  3. جمع‌آوری اطلاعات و تصاویر: اعضای هر گروه با کمک اینترنت، کتاب‌ها و مجلات، اطلاعات جامعی درباره منطقه انتخابی خود جمع‌آوری می‌کنند. سپس به دنبال تصاویر باکیفیت از مناظر طبیعی آن منطقه می‌گردند.
  4. طراحی پوستر: گروه‌هایی که تصمیم به طراحی پوستر گرفته‌اند، با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی یا به صورت دستی، پوسترهایی جذاب و آموزنده طراحی می‌کنند. در این پوسترها می‌توان از تصاویر، نمودارها، متن‌های کوتاه و پیام‌های محیط زیستی استفاده کرد.

نصب آثار و انتخاب بهترین‌ها:

  1. نصب آثار در کلاس: پس از اتمام کار، پوسترها و مجموعه تصاویر هر گروه در یک جای مناسب از کلاس نصب می‌شود. زیر هر تصویر یا پوستر نیز نام منطقه و یک پیام کوتاه در مورد اهمیت حفظ محیط زیست نوشته می‌شود.
  2. تشکیل هیئت داوران: برای انتخاب بهترین آثار، یک هیئت داوران متشکل از معلم و چند نفر از دانش‌آموزان باسلیقه تشکیل می‌شود.
  3. معیارهای داوری: هیئت داوران با توجه به معیارهایی مانند کیفیت تصاویر، زیبایی پوستر، اطلاعات صحیح و مرتبط، نوآوری و خلاقیت، بهترین آثار را انتخاب می‌کنند.
  4. اعلام دلایل برنده شدن: پس از انتخاب بهترین آثار، دلایل برنده شدن هر تصویر یا پوستر در کلاس اعلام می‌شود. مثلاً می‌توان گفت: “این پوستر به دلیل ترکیب رنگ‌های زیبا، استفاده از تصاویر متنوع و پیام قوی در مورد حفظ تنوع زیستی، به‌عنوان بهترین پوستر انتخاب شده است.”

فواید این فعالیت:

  • افزایش آگاهی محیط زیستی: دانش‌آموزان با تحقیق درباره مناطق طبیعی ایران و طراحی پوستر، اطلاعات خود را در مورد محیط زیست و اهمیت حفظ آن افزایش می‌دهند.
  • تقویت مهارت‌های گروهی: کار گروهی باعث می‌شود دانش‌آموزان مهارت‌های ارتباطی، همکاری و تقسیم کار را یاد بگیرند.
  • تقویت خلاقیت و ابتکار: طراحی پوستر و انتخاب تصاویر، فرصتی برای بروز خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان فراهم می‌کند.
  • ارتقای حس مسئولیت‌پذیری: با نوشتن پیام‌های محیط زیستی، دانش‌آموزان به اهمیت حفاظت از محیط زیست پی می‌برند و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آن پیدا می‌کنند.

پیشنهادات اضافی:

  • استفاده از منابع مختلف: علاوه بر اینترنت، می‌توان از کتابخانه مدرسه، کتابخانه‌های عمومی و حتی مصاحبه با افراد محلی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرد.
  • برگزاری نمایشگاه: آثار برتر را می‌توان در یک نمایشگاه کوچک در مدرسه یا در یک مکان عمومی به نمایش گذاشت تا دانش‌آموزان دیگر و حتی والدین نیز بتوانند از آن‌ها دیدن کنند.
  • دعوت از یک کارشناس محیط زیست: برای غنی‌تر شدن این فعالیت، می‌توان از یک کارشناس محیط زیست دعوت کرد تا در کلاس حاضر شود و به سوالات دانش‌آموزان پاسخ دهد.

با انجام این فعالیت، دانش‌آموزان علاوه بر کسب اطلاعات جدید، به اهمیت حفظ محیط زیست پی می‌برند و به عنوان شهروندان مسئول، در حفاظت از طبیعت کشور خود نقش فعالی ایفا خواهند کرد.

پاسخ قبلی: جواب فعالیت های درس یازدهم مطالعات اجتماعی هفتم

✅ به پایان گام به گام فعالیت‌های صفحه ۶۵ و ۶۸ و ۷۱ درس ۱۲ مطالعات اجتماعی پایه هفتم رسیدیم. برای دیدن جواب سایر بخش‌های کتاب، کافیست شماره صفحه یا نام درس را به همراه کلمه «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه از ما و یا سایر دانش آموزان بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۲۰ دیدگاه

  1. خیلی خوب بود
    مختصر و واضح
    کامل و درست
    مرتب و به ترتیب
    بسیار خوب
    ممنون
    اگه درست بود لایک کنید
    چیزی جا انداختم بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 18 =