سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۱۸ مطالعات هفتم 🏘️ قدیمی ترین سکونتگاه های ایران

گام به گام درس هجدهم (18) مطالعات اجتماعی هفتم - پاسخ فعالیت‌های صفحه 110 - 114 و 115 قدیمی ترین سکونتگاه های ایران

پاسخ فعالیت های درس هجدهم ۱۸ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ در این نوشته پاسخ سوالات صفحه ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۴ و ۱۱۵ درس هجدهم «قدیمی ترین سکونتگاه های ایران» کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه را برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۱۹ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت های درس ۱۸ مطالعات اجتماعی هفتم
جواب فعالیت های درس ۱۸ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۱۰ مطالعات هفتم

۱- کاربرگه شماره (۱۶) بررسی شواهد (سنگ نگاره) را در کلاس انجام دهید.

این سنگ نگاره در محل ابراهیم آباد اراک بر روی کوهی قرار دارد و متعلق به چند هزار سال پیش است. همانطور که مشاهده می کنید روی آن شکل هایی کنده شده است. به نظر می رسد، انسان های آن دوره تصویر حیوانی نظیر سگ، بز کوهی، قوچ، گرگ، آهو، ابزار شکار و شکارچی را روی سنگ کنده باشند.

۱- دور هر یک از موارد بالا را که می توانید در سنگ نگاره پیدا کنید خط بکشید. جواب: روی تصویر مشخص شده است.
۲- این سنگ نگاره چه مرحله ای از زندگی بشر را نشان می دهد؟جواب: دوران باستان
۳- به نظر شما چرا انسان های آن دوره، چنین تصویرهایی را روی سنگ ها می کندند؟ گفت و گو کنید.
جواب: علت کشیدن این تصویر ها بیشتر برای انتقال پیام و اطلاعات بین یکدیگر بوده است، همچنین آنها با این کار می توانستند اطلاعات برای ما و خودشان در جایی ثبت کنند.
این سنگ نگاره در محل ابراهیم آباد اراک بیانگر دوره ای از زندگی بشر است که شکار نقش موثر و مهمی در زندگی او داشته است و شاید برای حفظ چنین موضوع مهم و خوشایندی که مورد علاقه و دلمشغولی او بوده، اقدام به کندن آن موضوع روی سنگ کرده است.

جواب کاربرگه ۱۶ مطالعات اجتماعی هفتم
جواب کاربرگه ۱۶ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت صفحه ۱۱۱ مطالعات هفتم

٢ـ به نظر شما اداره کنندگان شهر چه قوانینی وضع می‌کردند؟ چرا؟
جواب: در دوران باستان، اداره‌کنندگان شهر قوانینی را وضع می‌کردند تا نظم و امنیت برقرار باشد و مردم وظایف و حقوق خود را بشناسند. یکی از مهم‌ترین دلایل وضع قانون، جلوگیری از بی‌نظمی، ظلم، دزدی، اختلافات مالی و تجاوز به حقوق دیگران بود. برای مثال، اگر کسی مال دیگری را می‌دزدید یا به زمین او تجاوز می‌کرد، باید مجازات می‌شد تا دیگران هم از انجام آن کار بترسند و جامعه در آرامش بماند.
قوانین مربوط به مالکیت، مالیات، داد و ستد در بازار، مجازات جرم‌ها، و حتی مسائل مذهبی، در شهرهای باستانی وجود داشتند. اداره‌کنندگان با این قوانین، نظم اجتماعی را حفظ می‌کردند و عدالت را اجرا می‌کردند. در دوره‌هایی مثل هخامنشیان، این قوانین مکتوب می‌شدند و در سراسر امپراتوری اجرا می‌گشتند. پادشاهانی مانند کوروش و داریوش تلاش می‌کردند تا مردم در آسایش زندگی کنند و حکومت با عدالت رفتار کند. به همین دلیل، قوانین نقش اساسی در زندگی مردم و پیشرفت تمدن ایفا می‌کردند.

جواب فعالیت صفحه ۱۱۴ مطالعات هفتم

٣ـ محدوده جغرافیایی حکومت آشوریان در نقشه زیر را پیدا کنید و مسیر حرکت سپاهیان آشور در حمله به ایلام را
حدس بزنید.
جواب: ایلام در جنوب غربی ایران امروزی قرار دارد و در نقشه در شرق بین‌النهرین و جنوب شرقی بابل نشان داده شده است.
سپاهیان آشور احتمالاً از منطقه‌ی آشور (بالای دجله) حرکت کرده‌اند و از طریق مسیر رود دجله به سمت جنوب آمده‌اند.
سپس از نزدیکی بابل گذشته‌اند و به سمت شرق و کوه‌های زاگرس رفته‌اند تا به سرزمین ایلام برسند.
بنابراین، مسیر احتمالی به این شکل است:
آشور → جنوب دجله → بابل → شرق بین‌النهرین → گذر از کوه‌های زاگرس → ایلام
این مسیر، طبیعی‌ترین و استراتژیک‌ترین راه برای حمله به ایلام بوده و با جغرافیای نقشه و منابع تاریخی همخوانی دارد.

۴- به نقشه این صفحه نگاه کنید و بگویید در پدید آمدن تمدن ایلام کدام رود نقش داشته است؟جواب: رود کارون
با توجه به مطالبی که در فصل های پنجم تا هفتم خواندید، بگویید شرایط جغرافیایی این منطقه چه تاثیری در به وجود آمدن این تمدن داشته است؟
جواب: این منطقه دارای کوه و دشت می باشد و تمدن ایلامی ها از این منابع برای دامداری استفاده می کرده اند. بعد از گذشت زمانی با استفاده از آب رودخانه به کشاورزی پرداختند. در دشت شهرهای بزرگی ساختند و در کوه قلعه های محکمی به وجود آوردند تا در هنگام حمله دشمن از آن استفاده کنند.

۵- کاربرگه شماره (۱۷) مهرهای ایلامی را اجرا کنید.
ایلامی ها برای کارهای مختلف مثل داد و ستد و تجارت یا علامت گذاری روی بسته بندی کالاهایی که تولید می کردند، مهرهایی ساخته بودند. در این تصویرها، نمونه هایی از مهرهای به جا مانده از ایلامی ها را مشاهده می کنید.
این مهر ها مربوط به حدود پنج هزار سال پیش است که باستان شناسان آنها را پیدا کرده اند. به نظر می رسد روی این مهر ها تصاویری از فعالیت ها و کارهای مختلف آنها حک شده است.

۱- حدس بزنید هر کدام چه فعالیتی را نشان می دهد؟

جواب کاربرگه ۱۷ مطالعات اجتماعی هفتم
جواب کاربرگه ۱۷ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب:
تصویر اول :
نخ ریسی، پارچه یا گلیم بافی

تصویر دوم :
تهیه غذا و تولید لوازم مورد نیاز برای زندگی

تصویر سوم :
فعالیت های هنری و مذهبی آن دوران

اگر شما نیز خودتان چیزی به ذهنتان می رسد، می توانید به پاسخ های فوق آن را اضافه کنید.

۲- تصاویر را به دلخواه رنگ کنید.
رنگ آمیزی عکس ها به عهده شما می باشد، به خوبی آن را رنگ کرده و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ فعالیت های درس 18 مطالعات اجتماعی 7

۶- نمودار «ویژگی های تمدن» را بخوانید. سپس به طور گروهی با توجه به مطالب آن و مشاهده تصاویر مربوط به تمدن ایلام، دلیل بیاورید که ایلام یک تمدن بوده است (برای هر ویژگی، مدارکی مثال بزنید).
جواب: برخوردار بودن از حکمت.
آنها قوانینی داشتند که آن را روی لوح های گلی می نوشتند.
داشتن خط مخصوص روی آجرهای چغازنبیل.
برخورداری از هنر و معماری با مهارت عالی.

جواب فعالیت صفحه ۱۱۵ مطالعات هفتم

۷- به تصاویر این درس توجه کنید و با همفکری یکدیگر بگویید هر یک سرگذشت کدام پیامبر الهی را نشان می دهد.
جواب:
تصویر اول: حضرت نوح (ع)
تصویر دوم: حضرت ابراهیم (ع)
تصویر سوم: حضرت موسی (ع)

۸- به فهرست سوره های قرآن کریم مراجعه کنید:
الف) نام سوره هایی را که به نام یک پیامبر نامیده شده، استخراج کنید و بنویسید.
جواب: ابراهیم، هود، یونس، یوسف، محمد، نوح

ب) معنی آیات ۱۰۳ تا ۱۰۴ سوره اعراف را بخوانید. این آیات مربوط به سرگذشت کدام پیامبر الهی است؟ به طور خلاصه در کلاس تعریف کنید.
جواب: مربوط به داستان حضرت موسی (ع) می باشد که در آن حضرت موسی در کاخ فرعون که آدم ظالمی بود بزرگ شد و در نهایت به پیامبری مبعوث گردید تا فرعون را سرنگون کند.

۹- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلم درباره یکی از پیامبران الهی مطالبی گردآوری کنید. سپس نماینده گروه نتیجه تحقیق را در کلاس بخوانید. از مطالعه زندگی پیامبران الهی به چه نکاتی پی می برید؟
جواب: می توان به داستان زندگی حضرت ابراهیم یا نو اشاره کرد. این پیامبران همواره در همه موارد از خداوند اطاعت کردند و مردم را به پرستش خدا و دست برداشتن از بت پرستی دعوت می کردند.

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۱۷ مطالعات اجتماعی هفتم

🔔 به پایان گام به گام فعالیت‌های درس ۱۸ مطالعات اجتماعی پایه هفتم رسیدیم. برای دیدن جواب سایر بخش‌های کتاب، کافیست شماره صفحه یا نام درس را به همراه کلمه «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه از ما و یا سایر دانش آموزان بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =