سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات هفتم 👥 اوضاع اجتماعی ایران باستان

گام به گام درس بیست و یکم (21) مطالعات اجتماعی هفتم - پاسخ فعالیت‌های صفحه 133 و 136 درس اوضاع اجتماعی ایران باستان

پاسخ فعالیت های درس بیست و یکم مطالعات اجتماعی هفتم؛ در این نوشته پاسخ سوالات صفحه ۱۳۳ و ۱۳۶ درس ۲۱ «اوضاع اجتماعی ایران باستان» کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه را برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۲۲ مطالعات هفتم

جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات اجتماعی هفتم
جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت ۱ و ۲ صفحه ۱۳۳ مطالعات هفتم

۱- متن را بخوانید. همفکری کنید و چند شباهت خانواده امروزی را با خانواده ها ایران باستان پیدا و بیان کنید.
جواب: هر خانواده مرکز تربیت و آموزش بوده و اصول و ارزش های اخلاقی چون راستگویی، امانت داری، میهن دوستی و وفای به عهد و پیمان را به اعضای خانوادهٔ خود می آموختند.

۲- کاربرگه شماره (۱۹) شهرهای ایران باستان را کامل کنید.
۱. با توجه به نقشه صفحه ۱۲۶ و ۱۲۷ کتاب درسی نام شهرهای دوره هخامنشی و دوره ساسانی را در قلمرو ایران کنونی در جدول بنویسید.

نام شهرهای دورۀ هخامنشینام شهرهای دورۀ ساسانی
پرسپولیس، ممفیس، بابل،
پاسارگاد، همدان و بیستون
قزوین، قم، کرمان، شوش،
نیشابور، سمرقند، بخارا، بم،
اردبیل، بیستون، حلب،
سمنان، اهواز، پرسپولیس و دامغان

از مقایسه دو جدول بالا چه می فهمید؟
جواب: با توجه به تعداد شهرها در دوره ساسانی در مقایسه با دوره هخامنشی می شود نتیجه گرفت که در این دوره توسعه شهر نشینی پیشرفت کرده است و جمعیت کشور نیز بیشتر شده است.

۲. چند شهر از ایران باستان نام ببرید که در ایران امروز با همان نام قبلی یا نام دیگر وجود دارند.
جواب: نیشابور، کرمانشاه، قزوین، همدان، قم، بم و ری

جواب فعالیت های صفحه ۱۳۶ مطالعات هفتم

۳- با کمک معلم اشعار بالا را بخوانید و بگویید:

الف) کفشگر چه تقاضایی از شاه داشت؟
جواب: تحصیل کردن فرزندش

ب) شاه در پاسخ چه گفت؟
جواب: نظام طبقاتی حاکم در آن زمان باعث شده شاه درخواست آن را قبول نکند و گفت بچه کشاورز تا ابد باید کشاوز بماند و بچه اشراف زاده هم همیشه در گروه اشرف بماند.

ج) از خواندن این حکایت به چه نکاتی در زندگی اجتماعی دوره ایران باستان پی می برید؟
جواب: در ایران باستان نظام طبقاتی وجود داشته است و برخی از طبقات حق تحصیل نداشته اند.

۴- از نظر دین اسلام مردم برای با سواد شدن و تحصیل از چه حقوقی برخوردارند؟ حق برخورداری از سواد و تحصیل در ایران اسلامی را با دوران باستان مقایسه کنید.
جواب: امروزه در دوران ایران اسلامی همه مردم تحت هر شرایطی می توانند تا مدارج عالی تحصیل کنند و با سواد شوند و با توجه به استعداد و علاقه خود به جایگاه های علمی برسند، اما در دوران باستان عوام (کشاورزان، بازرگانان و دامداران و….) که اکثریت جامعه را تشکیل می دادند حق تحصیل نداشتند.

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۲۰ مطالعات هفتم

🔔 به پایان گام به گام فعالیت‌های درس ۲۱ مطالعات اجتماعی پایه هفتم رسیدیم. برای دیدن جواب سایر بخش‌های کتاب، کافیست شماره صفحه یا نام درس را به همراه کلمه «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه از ما و یا سایر دانش آموزان بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۱۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سیزده =