سبک زندگی

جواب درس سبک های ارتباطی ما با دیگران تفکر هفتم صفحه ۷۴ تا ۷۷

گام به گام پاسخ و حل فعالیت های صفحه 74، 75، 76 و 77 تفکر و سبک زندگی هفتم درس سبک های ارتباطی ما با دیگران چگونه است

جواب فعالیت های درس سبک های ارتباطی ما با دیگران تفکر هفتم ؛ در این مقاله پاسخ و جواب فعالیت ۱ صفحه ۷۴، موقعیت های صفحه ۷۴، ۷۵ و ۷۶، فعالیت ۲ فردی و فعالیت در خانه صفحه ۷۷ درس سبک های ارتباطی ما با دیگران چگونه است؟ کتاب تفکر و سبک زندگی هفتم متوسطه اول را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: جواب فعالیت های درس مهارت های ارتباطی و آداب معاشرت تفکر هفتم

جواب درس سبک های ارتباطی ما با دیگران تفکر هفتم

جواب فعالیت ۱ صفحه ۷۴ تفکر و سبک زندگی هفتم

فیلم کوتاه سبک های رفتاری را مشاهده کنید، سپس موقعیت های زیر را بخوانید و ارزیابی خود را درباره سبک رفتاری هریک از افراد زیر بیان کنید.

پاسخ: در ویدیو زیر می توانید فیلم کوتاه سبک های رفتاری تفکر هفتم را مشاهده نمایید:

جواب موقعیت های صفحه ۷۴ ، ۷۵ و ۷۶ تفکر هفتم

موقعیت ۱:

«فرهاد» دانش‌آموز عجیبی است. او نه تنها با خودش قهر است، بلکه به بهانه‌های مختلف با همه درگیر می‌شود. هیچ کس دوست ندارد با او دوست باشد. او با بد زبانی و اسم گذاشتن روی بچه‌ها و مسخره کردن همه، جایی برای دوستی و رفاقت نگذاشته است. اوایل که او را می‌شناختم، برای خودش ادعای قلدری می‌کرد و با کتک زدن چند دانش‌آموز ضعیف، دیگران را وادار می‌کرد به او احترام بگذارند … .

ارزیابی رفتار فرهاد از نظر من: فرهاد رفتارهای ناپسندی دارد و با قلدری و بد زبانی، دیگران را آزار می‌دهد. او به جای ایجاد دوستی، به تنش و درگیری می‌پردازد. این رفتار نه تنها به او آسیب می‌زند، بلکه باعث می‌شود هیچ‌کس نخواهد با او دوست شود. به نظر من، فرهاد باید یاد بگیرد که با دیگران با احترام و مهربانی رفتار کند تا بتواند روابط بهتری بسازد.

موقعیت ۲:

«سارا» با مادرش برای خرید لباس به خیابان رفته است. بلوز جالبی توجه او را به خود جلب می‌کند. از مادر خود تقاضا می‌کند اگر صلاح می‌داند، این بلوز را برای او بخرد.

ارزیابی رفتار سارا: سارا درخواستی منطقی و مؤدبانه از مادرش دارد. او بلوزی را که دوست دارد، با احترام از مادرش می‌خواهد. این رفتار نشان‌دهنده‌ی قاطعیت و احترام به نظر دیگران است. به نظر من، سارا با این روش می‌تواند به خواسته‌اش برسد و در عین حال رابطه‌اش با مادرش را تقویت کند.

موقعیت ۳:

مهشید یک کتاب کمک درسی خریده است. دوست او سودابه با دیدن کتاب، از وی می‌خواهد که این کتاب را چند روز در اختیار او قرار دهد و اگر کتاب تازه‌ای دوباره خرید، او را در جریان خرید آن قرار دهد. سودابه، مهشید را تهدید کرد که اگر این کار را انجام ندهد، منتظر مسخره شدن و آزار و اذیت از سوی او باشد.

ارزیابی رفتار سودابه: سودابه با تهدید کردن مهشید، رفتار ناپسندی دارد. او به جای درخواست مؤدبانه، از زورگویی استفاده می‌کند و این نشان‌دهنده‌ی یک سبک رفتاری سلطه‌جویانه است. این رفتار نه تنها به دوستی آسیب می‌زند، بلکه باعث می‌شود مهشید احساس ترس و حقارت کند. سودابه باید یاد بگیرد که با دوستانش با احترام و محبت رفتار کند.

موقعیت ۴:

خانوادهٔ تازهای، همسایهٔ خانوادهٔ سحر شدهاند. دختر این خانواده هم سن و سال سحر است و اتفاقاً در مدرسهای که سحر درس میخواند، خانوادهاش او را ثبت نام کرده است. صبح که سحر از خانه خارج شد تا به مدرسه برود، دختر مؤدبی را دید که او هم عازم مدرسه است. سحر بیاختیار به او علاقه‌مند شد و خود را به او نزدیک کرد. به او سالم کرد و اسمش را پرسید. دختر خود را فاطمه معرفی کرد و به سحر دست داد. مدتی نگذشت که آنها باهم دو دوست صمیمی شدند.

ارزیابی رفتار سحر و فاطمه: سحر و فاطمه با یکدیگر به خوبی آشنا می‌شوند و رفتار دوستانه‌ای دارند. آن‌ها با معرفی خود و ایجاد ارتباط، نشان می‌دهند که روابط اجتماعی خوبی دارند. این رفتار مثبت و منطقی است و می‌تواند به دوستی‌های عمیق‌تری منجر شود. به نظر من، این نوع رفتار می‌تواند به دیگران نیز الهام‌بخش باشد.

موقعیت ۵:

چنگیز همکلاسی خود حمید را مسخره می‌کند. او اخلاق تندی دارد. معلوم نیست که چرا هر روز، این رفتار خود را ادامه می‌دهد. حمید حرفی نمی‌زند؛ زیرا می‌ترسد که دعوایی اتفاق بیفتد، او نمی‌داند با این مشکل چگونه برخورد کند.

ارزیابی رفتار حمید: حمید با مسخره کردن چنگیز، در واقع به خود آسیب می‌زند. او به دلیل ترس از دعوا، سکوت می‌کند و این رفتار منفعلانه است. به نظر من، حمید باید یاد بگیرد که از حق خود دفاع کند و با اعتماد به نفس بیشتری با این مشکلات برخورد کند. او نباید اجازه دهد که دیگران او را آزار دهند.

موقعیت ۶:

تیمور بچهٔ بی‌ادبی است. کارهایش عجیب و غریب است. هر کسی با او دوست می‌شود، حتماً برایش مشکلی به‌وجود می‌آید. با انسان‌های خوبی هم رفت و آمد نمی‌کند. یک روز به کامران سیگاری را تعارف کرد؛ کامران قبول نکرد. تیمور گفت: «بچه ننه از مامانت می‌ترسی، بیا سیگار بکش و کیف کن». کامران گفت: «از مامانم نمی‌ترسم. از بی‌عقلی تو می‌ترسم که حتی به سلامتی خودت هم فکر نمی‌کنی!»

ارزیابی رفتار کامران: کامران با رد کردن پیشنهاد تیمور، نشان می‌دهد که به سلامتی خود اهمیت می‌دهد. او به جای اینکه تحت تأثیر فشار دوستانش قرار گیرد، با قاطعیت به رفتار ناپسند تیمور پاسخ می‌دهد. این رفتار نشان‌دهنده‌ی قدرت شخصیت و درک او از سلامتی است. به نظر من، کامران باید به این رفتار ادامه دهد و به دیگران نیز نشان دهد که باید به سلامتی خود اهمیت دهند.

رفتارهای سارا، فرهاد، سودابه، چنگیز و تیمور هر کدام یک شیوهٔ رفتاری است که آنها در موقعیت‌های مختلف از خود نشان میدهند. رفتار ما با دیگران بستگی به موقعیتی دارد که ما در آن قرار گرفته‌ایم؛ اما در هر حال رفتار باید انسانی باشد.

جواب فعالیت ۲ فردی صفحه ۷۷ تفکر هفتم

شیوهٔ رفتاری خود، یک همکلاسی، پدر یا مادر و یا همسایه خود را در یک موقعیت ارزیابی کنید و نتیجه را در کلاس بخوانید.

پاسخ: ارزیابی شیوه رفتاری همکلاسی: علی

موقعیت: در یک روز عادی در مدرسه، معلم از ما خواست تا در گروه‌های کوچک پروژه‌ای را انجام دهیم. علی به عنوان یکی از اعضای گروه ما، به سرعت شروع به کار کرد و ایده‌های جالبی را مطرح کرد. اما وقتی نوبت به تقسیم وظایف رسید، او به جای اینکه به نظر دیگران گوش دهد، تصمیمات خود را به‌تنهایی اتخاذ کرد و به‌طور غیرمؤدبانه‌ای سایر اعضای گروه را نادیده گرفت.

ارزیابی رفتار علی:

  • نقاط قوت:
    • علی دارای ایده‌های خلاقانه و خوبی است که می‌تواند به پیشرفت پروژه کمک کند.
    • او به کار گروهی علاقه‌مند است و به سرعت شروع به فعالیت می‌کند.
  • نقاط ضعف:
    • عدم توجه به نظرات و ایده‌های دیگران باعث می‌شود که سایر اعضای گروه احساس بی‌اهمیتی کنند.
    • رفتار او در تقسیم وظایف، نشان‌دهنده‌ی عدم احترام به همکاری و روحیه تیمی است.

نتیجه‌گیری: به نظر من، علی باید یاد بگیرد که در کارهای گروهی، احترام به نظرات دیگران و همکاری با هم‌گروهی‌ها بسیار مهم است. اگر او بتواند به ایده‌های دیگران گوش دهد و به‌طور عادلانه وظایف را تقسیم کند، می‌تواند به یک همکلاسی و دوست بهتری تبدیل شود. این تجربه به من نشان داد که چگونه رفتار یک فرد می‌تواند بر روحیه گروه تأثیر بگذارد و اهمیت همکاری و احترام در کارهای گروهی را بیشتر درک کردم.

این ارزیابی را در کلاس ارائه می‌دهم تا دوستانم نیز از آن بهره‌مند شوند و به اهمیت رفتارهای مثبت در گروه‌های کاری توجه کنند.

جواب فعالیت در خانه صفحه ۷۷ تفکر و سبک زندگی هفتم

من از این درس آموختم که:

۱- همواره با دیگران با احترام، مهربانی و ادب رفتار کنم.
۲- در هر موقعیتی با تفکر و بررسی همه جوانب، تصمیم درست و منطقی بگیرم.
۳- اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را در زمینه‌های مختلف تحصیلی، شغلی و شخصی مشخص و برنامه‌ریزی کنم.
۴- در برقراری ارتباط با دیگران، از سبک قاطعانه استفاده کنم؛ یعنی نظرات و خواسته‌های خود را به‌طور واضح و صریح بیان کنم، اما به حقوق و نظرات دیگران نیز احترام بگذارم.
۵- اگر کسی از من درخواستی خلاف قانون یا اخلاق کرد، به‌طور قاطع و محترمانه آن را رد کنم و به دلایل آن نیز اشاره کنم.

قبلی: جواب خلاصه گزارش پژوهش صفحه ۷۰ ، ۷۱ و ۷۲ تفکر هفتم
جواب فعالیت های درس سراب تفکر هفتم
جواب فعالیت در خانه صفحه ۶۵ تفکر هفتم
جواب آزمایش کنید و گفت و گو کنید صفحه ۶۴ تفکر هفتم
جواب فعالیت و معنی درس حکایت تربیت تفکر هفتم

توجه: شما دانش آموزان عزیز می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سبک زندگی هفتم ، در انتهای جواب صفحه مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس سبک های ارتباطی ما با دیگران چگونه است کتاب تفکر هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =