جواب صفحه ۲۷ علوم پنجم ؛ کاوشگری
پاسخ کاوشگری صفحه بیست و هفتم علوم پنجم - درس ۴ برگی از تاریخ زمین
پاسخ کاوشگری صفحه 27 علوم پنجم ابتدایی از درس 4 «برگی از تاریخ زمین» را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما قرار دادهایم.
جواب کاوشگری صفحه 27 علوم پنجم
از اثر دست و پای یک جاندار چه چیزهایی می توان یاد گرفت؟
اندازه و نوع جاندار، حدس زدن شکل آن، نوع غذا و شکل زندگی و…
وسایل و مواد موردنیاز: گل مجسمه سازی، ظرف، لیوان آب، قاشق، ذره بین و خط کش.
روش اجرا:
۱- مقداری گل مجسمه سازی را در یک ظرف قرار دهید. سطح آن را با قاشق صاف کنید.
۲- دست خود را با کمی آب مرطوب کنید. کف دستتان را روی گل بگذارید و فشار دهید. سپس دست خود را به آرامی بردارید. نمونهی به دست آمده را کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود.
۳- با دقت به کف دست خود و اثر آن روی گل نگاه کنید؛ چه چیزی مشاهده می کنید؟
جواب: جای دستمان روی گل شبیه به خود دستمان می باشد.
۴- این بار، با ذره بین به دست خود و اثر آن نگاه کنید و بگویید چه چیزهای تازه ای مشاهده می کنید.
۵- طول هریک از انگشتان خود را اندازه بگیرید و روی اثر انگشت خود بنویسید.
۶- دست شما و اثر دستتان چه شباهت ها و چه تفاوت هایی دارند؟
جواب: از نظر اندازه، شکل، تعداد انگشتان شبیه به هم هستند اما دست ما نرم و انعطاف پذیر است ولی اثر دستمان روی گل خشک و سخت می باشد.
ویژگی های آنها را در جدول زیر بنویسید.
۷- اثر دست خود را با اثر دست هم گروه های خود مقایسه کنید. چه تفاوت ها و شباهت هایی را مشاهده می کنید؟
پاسخ این بخش به عهده دانش آموز.
۸- این فعالیت را در منزل به کمک بزرگ تر ها انجام دهید؛ اما این بار، پشت دست خود را روی گل قرار دهید و اثر آن را بررسی کنید.
اثر دست یکی از دانش آموزان را به طور تصادفی انتخاب کنید. آیا می توانید مشخص کنید که این اثر به کدام دانش آموز تعلق دارد؟
جواب: خیر، تشخیص آن فوق العاده سخت و تقریبا نشدنی می باشد.
همچنین مشاهده کنید: گام به گام درس ۴ علوم پنجم
به پایان جواب کاوشگری صفحه ۲۷ علوم پایه پنجم دبستان رسیدیم، اگر نظری در این رابطه دارید حتما آن را از بخش دیدگاه برای ما بنویسید.