جواب پودمان ۲ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم ؛ نوآوری و تجاری سازی محصول
گام به گام پودمان دوم (2) کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم هنرستان - فصل دوم «نوآوری و تجاری سازی محصول»
جواب سوال و فعالیت های پودمان دوم (2) کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم فنی حرفه ای و کاردانش ؛ برای مشاهده پاسخ سوالات صفحه 43 تا 73 از فصل دوم «نوآوری و تجاری سازی محصول» کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم هنرستان در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
فصل بعدی: جواب پودمان ۳ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
جواب فعالیت عملی ۱ صفحه ۴۳ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ در راهاندازی یک کسبوکار، ممکن است مخاطرات گوناگونی پیش روی شما باشد. برخی از این مخاطرات مثبت و برخی منفیاند. جدول زیر را تکمیل و احتمال وقوع آن را مشخص کنید.
جواب فعالیت عملی ۲ صفحه ۴۴ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ یک الگو یا فرد تاثیرگذار در زندگیتان را در نظر بگیرید. این فرد میتواند یکی از نزدیکان یا بستگانتان یا فردی که از نزدیک میشناسید یا یک چهره شناخته شده، باشد. بگویید این فرد چه ویژگیهایی دارد و چه تأثیری بر شما گذاشته است؟ از نظر شما چه ویژگیهایی این فرد را متمایز میکند؟ نتیجه را در قالب گزارش به کلاس ارائه کنید. برای ارائه بهتر از ابزارهایی مانند مصاحبه، عکس، ویدئو یا هر ابزاری که به ملموستر شدن گزارشتان کمک میکند، استفاده کنید.
✅ در کنار این متن، میتوانید عکسی از پدربزرگتان یا یک نقاشی که خودتان کشیدهاید را نیز به مقاله خود اضافه کنید.
جواب فعالیت عملی ۳ صفحه ۴۵ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ به پیرامون خود نگاه کنید خانه، محله، مدرسه و… و در خودتان دقت کنید، چه چیزی را انجام ندادهاید و یا دوست داشتهاید انجام دهید، موارد را یادداشت کرده و جدول زیر را تکمیل نمایید.
کاری که انجامش ندادهام: من همیشه دوست داشتم در یک مسابقهی علمی شرکت کنم و پروژهای را که روی آن کار کردهام، ارائه دهم. |
چرا انجامش ندادهام: متأسفانه تا به حال فرصت نکردهام که در یک مسابقهی علمی ثبتنام کنم. گاهی اوقات، مشغولیتهای درسی و فعالیتهای دیگر مانع از این شده که بتوانم به طور کامل روی این موضوع تمرکز کنم. همچنین، کمی هم از اینکه دیگران به پروژهام انتقاد کنند، میترسم. |
چگونه انجامش خواهم داد: برای اینکه بتوانم در یک مسابقهی علمی شرکت کنم، باید از همین حالا شروع کنم. اول از همه، یک موضوع جالب برای پروژه پیدا میکنم و سپس با کمک معلم و دوستانم، روی آن کار میکنم. همچنین، برای اینکه از ترس انتقاد دیگران رها شوم، سعی میکنم با شرکت در کلاسهای سخنرانی و ارائه، اعتماد به نفس خود را افزایش دهم. |
همچنین میتوانید از مثال زیر نیز استفاده کنید:
کاری که انجامش ندادهام: خرید پوشاک یا لباس به صورت تنهایی |
چرا انجامش ندادهام: ترس از انتخاب درست و عدم تایید توسط دیگران، نداشتن قدرت چانه زنی، وسواس بیش از حد و نداشتن قدرت تصمیم گیری و عدم اطلاع از بازار مربوطه باعث شده است این کار را انجام ندهم. |
چگونه انجامش خواهم داد: خرید به همراه فرد مطلع، شناخت بیشتر از تناسب رنگها، مدلها و طرحهای روز، آگاهی از قیمت و شناسایی بازارچههای مهم پوشاک قطعا به من در این زمینه کمک میکنند. |
جواب فعالیت عملی ۴ صفحه ۴۶ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ یک مهارت فردی که در شما نهفته بوده است را درنظر بگیرید که توسط یکی از عوامل خود کارآمدی، به شکوفایی و بهرهوری رسیده است. آن را یادداشت کنید و گزارش خود را در کلاس ارائه دهید.
پاسخ: من همیشه به خواندن علاقه زیادی داشتم و ساعتها در دنیای کتابها غرق میشدم. اما هرگز فکر نمیکردم که خودم هم بتوانم بنویسم. تصور میکردم نوشتن یک مهارت ذاتی است که تنها نصیب عدهای خاص میشود. در سال نهم، معلم ادبیاتم با برگزاری مسابقات داستاننویسی و تشویق ما به شرکت در آنها، جرقهای درونم زد.
در ابتدا، با تردید قلم به دست گرفتم، اما وقتی داستان کوتاهی که نوشته بودم در بین آثار برتر انتخاب شد، اعتماد به نفس زیادی پیدا کردم. از آن زمان به بعد، نوشتن به یکی از علاقهمندیهای اصلی من تبدیل شد. در کلاسهای ادبیات، با شور و شوق بیشتری شرکت میکردم و سعی میکردم با مطالعه آثار نویسندگان بزرگ، مهارتهایم را بهبود بخشم.
در مسابقات مختلف داستاننویسی شرکت میکردم و اغلب موفق به کسب رتبه میشدم. نوشتن خلاقانه به من کمک کرده است تا افکار و احساساتم را بهتر بیان کنم، خلاقیتم را تقویت کنم و به دنیای درون خودم عمیقتر نفوذ کنم. همچنین، این مهارت به من اعتماد به نفس بیشتری بخشیده است.
این تجربه نشان داد که همه ما پتانسیلهای نهفتهای داریم که با کمی تلاش و حمایت میتوانند شکوفا شوند. معلم ادبیاتم با ایجاد فرصت و تشویق من، نقش مهمی در کشف استعدادم ایفا کرد. باور دارم که اگر به خودمان و تواناییهایمان ایمان داشته باشیم، میتوانیم به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کنیم.
جواب فعالیت عملی ۵ صفحه ۴۸ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ نامهای به خود بنویسید. در این نامه سعی کنید با پذیرش خود (همان گونه که هستید و یا نیستید) ویژگیهای مثبت، استعدادها و موفقیتهای خود را بیان کنید و همچنین نقاط ضعف و جنبههایی از وجود خود را که فکر میکنید نیاز دارید روی آنها کار و تمرین بیشتری انجام دهید، بیان کنید. چه میزان باور ارزشمندی خود را در متن نامه حس میکنید؟
پاسخ: سلام خودِ عزیزم
میخواهم با تو در مورد خودم صحبت کنم…
به نظرم این نقاط ضعف را دارم، زود رنج، ناامید شونده، قدرت ریسکپذیری پایین، ترس از یادگیری.
به نظرم این نقاط قوت را دارم، پرتلاش، پیگیر بودن بیش از اندازه در کار، تفکر مثبت و آیندهنگری، داشتن رویاهای زیبا.
دلم میخواهد اینگونه باشم که، زود ناامید نشوم و ریسکپذیر باشم و بیشتر مثبتاندیش باشم تا راحتتر بتوانم کارم را پیش ببرم.
پاسخ دوم: یا مثلاً می توانید از متن زیر نیز استفاده کنید.
نقاط ضعف مانند: نداشتن اعتماد به نفس، گوشهگیری، نداشتن شجاعت در شروع کار، نداشتن آگاهی در مورد بعضی مسائل مورد نیاز، نداشتن توان شرکت در کارهای گروهی…
بیان نقاط قوت مانند: استعداد، هوش، حافظه، توانایی تأثیرگذاری در دیگران، توانایی برنامهریزی، قدرت مدیریت، داشتن علم و تخصص در برخی رشتهها و…
دلم میخواهد: با مطالعه بیشتر، اطلاعات علمی خودم را بالا ببرم و با اعتماد به نفس بالا و شجاعت به آرزوها و تخیلات خودم برسم.
جواب فعالیت عملی ۶ صفحه ۵۰ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ بر اساس مدل مغز چهار ربعی شش تیپ استخراج شده است. هر تیپ نشان دهنده الگوی تفکر است. خودتان را ارزیابی کنید که در کدام یک از جایگاههای زیر قرار میگیرید؟ چرا فکر میکنید در این بعُد قرار دارید؟ از چند نفر نظرسنجی کنید. این تیپ شخصیتی برای چه کارهایی مناسب است؟
پاسخ: من فکر میکنم در ربع C قرار دارم. چون من از بودن با دوستان لذت میبرم، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار میکنم و به احساسات دیگران حساس هستم. همچنین در کارهای گروهی عملکرد خوبی دارم و به دنبال ایجاد هماهنگی در تیم هستم. همچنین موسیقیدان بودن نیز یکی از آرزوهای من است.
نظرات دیگران: دوستم میگوید: «تو خیلی اجتماعی هستی و همه دوستت دارند. همیشه آمادهای به دیگران کمک کنی.» همچنین همکلاسیام میگوید: «تو خیلی خوب میتونی بین افراد مختلف ارتباط برقرار کنی و همه رو به هم نزدیک کنی.»
جواب فعالیت عملی ۷ صفحه ۵۱ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ یک مورد از تجربیات خود را در خصوص استقامت و پشتکاری که در شرایط مختص کار (تحصیل) داشتهاید، بنویسید و در جمع دوستانتان بازگو کنید.
پاسخ: در طول شرکت در جشنواره خوارزمی، دور از خانواده و در محیط شبانهروزی، روزها را به جمعآوری اطلاعات در خارج از مدرسه و شبها را به مطالعه و پژوهش اختصاص میدادم. این شرایط همراه با فشارهای روحی و جسمی و نگرانی از عدم موفقیت، مرا به چالش کشید. اما با تکیه بر باور درونیام و مثبتاندیشی، توانستم روزانه حدود ۱۸ ساعت به مطالعه و پژوهش بپردازم و بر تمام سختیها غلبه کنم.
جواب فعالیت عملی ۸ صفحه ۵۳ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ فردی را در زمینه رشته تحصیلی حرفهای خود شناسایی کنید که در شرایط سخت کار برای موفق شدن استقامت و پشتکار داشته و به نتیجه رسیده است. پس از مصاحبه با او نتیجه را بهصورت یک گزارش در کلاس ارائه دهید.
پاسخ: زندگی پر فراز و نشیب خانم طاهره جوان و خانم دانشور، دو کارآفرین موفق، الهامبخش بزرگی برای من بوده است. این بانوان با وجود تحمل رنجها و سختیهای فراوان، از جمله چالشهای جسمی و روحی، با ارادهای پولادین بر مشکلات فائق آمدند و به موفقیتهای چشمگیری دست یافتند. داستان زندگی آنها نشان میدهد که با وجود هرگونه مانع، با صبر و پشتکار میتوان به اهداف بلند مرتبه رسید و الگویی ماندگار برای دیگران به جا گذاشت.
جواب فعالیت عملی ۹ صفحه ۵۵ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف – به اطرافتان برای کشف فرصتهای بهبود نگاه کنید و آنها را در دفترچهتان یادداشت کنید. حالا دفترچه خود را دوباره بردارید. از بین ایدهها فکر کنید کدام یک میتواند فرصت درآمدزایی داشته باشد. حداقل سه ایده کسب وکار بیابید و با ذکر دلیل، آنها را به کلاس ارائه کنید.
ایده | روش بهره برداری | دلایل سودمند و درآمدزایی |
---|---|---|
۱- سيستم كنترل راننده | بررسی وضعیت هوشیاری راننده به وسیله دستگاههاى هوشيارسنجى موجود و آلارمهای لازم | دلیل بیش از ۳۰ درصد تلفات رانندگی در کشور خوابآلودگی راننده میباشد |
۲- سيستم هوشمند كنترل مزارع | کنترل دائمی منابع معدنی موجود در خاک از طریق سانسورهای سنجش منابع معدنى و عناصر لازم و سيستمهاى تزريق به خاک برای بهبود رشد گیاهان | رشد قابل توجه فرآوردههای کشاورزی به دلیل تعادل دائمی منابع معدنی، صرفهجویی در منابع آب |
۳- آرام پز با قابليت برنامه پذیری | استفاده از تجهیزات الكتریکی سیستمهای کنترل که با گرفتن برنامه مشخص برای پخت و مواد اوليه، در ساعت مقرر غذا را آماده میکند | وجود بازار بالفعل و احساس نیاز (استقبال مردم با توجه به اشتغال زوجین در خارج از منزل و همچنین دانشجویان) |
■ ب – حالا که سه فرصت یافتهاید، زمان بهرهبرداری است. فهرستی از منابع را تهیه کنید. چگونه و با چه ترکیبی از منابع تان میتوانید از این سه فرصت به بهترین شکل بهرهبرداری کنید؟
ایده | منابع موردنیاز | منابع مورد نیازی که باید تهیه شود |
---|---|---|
۱- سيستم كنترل راننده | خودرو | نصب تجهیزات و دوربین مدار بسته روی خودرو، نرم افزار و ثبت وقایع |
۲- سيستم هوشمند كنترل مزارع | مزرعه و تاسیسات آبیاری | سنسور کنترلی و شیرهای کنترل هوشمند |
۳- آرام پز با قابليت برنامه پذیری | آرام پز و سیستم برقی | مواد حفاظت حرارتی و قطعات الکترونیکی |
جواب فعالیت ۱۰ عملی صفحه ۵۷ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ با همکاری اعضای گروه خود، مشابه نمونه زیر، مواردی از نوآوری، خلاقیت و اختراع در طبیعت و همچنین جامعه را در کلاس ارائه دهید.
۱) پوست کوسه: پوست کوسه با ساختار خاصی که دارد، اصطکاک با آب را کاهش میدهد و از چسبیدن موجودات دریایی به بدنش جلوگیری میکند. دانشمندان با الهام از این ساختار، پوششهایی برای بدنه کشتیها و هواپیماها تولید کردهاند تا مصرف سوخت را کاهش دهند.
۲) بال پرندگان: شکل و ساختار بال پرندگان، الهامبخش طراحی بال هواپیماها بوده است. همچنین، پرندگان با استفاده از جریانهای هوایی، به پرواز در میآیند که این موضوع در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین نیز مورد توجه قرار گرفته است.
۳) چشم مرکب حشرات: چشم مرکب حشرات، با داشتن هزاران عدسی کوچک، زاویه دید بسیار وسیعی را فراهم میکند. این ویژگی در طراحی دوربینهای مداربسته و سیستمهای نظارتی مورد استفاده قرار گرفته است.
جواب فعالیت عملی ۱۱ صفحه ۵۸ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ یک فهرست از دوستان، آشنایان، اقوام و نزدیکانتان تهیه کنید. حدودا چند نفر را می شناسید؟ با چند نفرشان پیوسته در ارتباط هستید؟ چقدر آنها را میشناسید؟ روحیاتشان، علایقشان، تحصیلاتشان، شغلشان و… . تا جایی که میتوانید اطلاعات خود را ثبت کنید. حالا نگاه دقیقتری به فهرست خود بیندازید. در کدام بخش شبکه اجتماعیتان خلأ بیشتری میبینید؟ چه چیزی را دوست دارید تغییر دهید؟ نتیجه فعالیتتان را به کلاس ارائه کنید.
ویژگی نفر اول | لیسانس حسابداری، خلاق، علاقهمند به کار گروهی، کارمند، وضعیت مالی متوسط |
ویژگی نفر دوم | فوقدیپلم برق، قابل اعتماد، مبتکر، روابط عمومی بالا، سختکوش، دارای مهارت فنی، وضعیت مالی خوب |
ویژگی نفر سوم | لیسانس حقوق، دارای روحیه تعاون، دارای اعتماد به نفس بالا، دارای فن سخنوری، بدبین، مسلط به مباحث حقوقی، وضعیت مالی خوب |
ویژگی نفر چهارم | دیپلم فنی، زود رنج، دارای اطلاعات عمومی بالا، متعهد، وضعیت مالی متوسط |
ویژگی نفر پنجم | فوقلیسانس، باهوش، کمتجربه، پرانرژی، انجام کارها با عجله، وضعیت مالی ضعیف |
نقاط قوت شبکه من | وجود افراد تحصیلکرده در گروه، وجود نیروی مسلط به امور حقوقی و اداری، وجود افراد سختکوش و پیگیر کار، وجود افراد فنی |
نقاط ضعف شبکه من | عدم آشنایی اعضا با کسب و کار اینترنتی، عدم امکان تأمین سرمایه کافی به منظور راهاندازی کسب و کار، کم بودن تجربه کاری اعضا |
جواب فعالیت عملی ۱۲ صفحه ۶۰ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ فهرستی از مشاغلی که فکر میکنید در آنها استعداد دارید فهرست کنید. با مشورت و راهنمایی هنرآموز مشاغل فهرست تهیه شده را از منظر نگرشهایی که دارید، ارزشها و نیازهایی که میشناسید، مهارتهایی که دارید یا در آینده آنها را کسب میکنید و علایق و گرایشهایی که دارید، با مقایسه اطلاعات و اولویتهای هر کدام از ستونها سه اولویت اول خود را مشخص کنید.
جواب فعالیت عملی ۱۳ صفحه ۶۴ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ در قالب گروههای حداقل ۴ نفره، جدیدترین فناوریهای مورد استفاده در دنیا (یا هر فناوری که به نظرتان میتواند کاربرد خاصی پیدا کند) را بررسی کنید. حالا با توجه به شرایط و نیازهای منطقه خودتان و مولفههای نوآوری که آموختهاید، بحث کنید کدام یک از آنها را میتوانید به شکل بومی اجرا کنید. نوآوری خود را به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: سلام دوستان! من برای این پروژه، فناوری هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا AI) رو انتخاب کردم. فکر میکنم AI پتانسیل خیلی زیادی برای تغییر زندگی ما داره، مخصوصاً توی منطقه خودمون.
شرح فناوری مورد نظر: هوش مصنوعی به طور خلاصه یعنی ساختن ماشینهایی که بتونن کارهایی رو انجام بدن که معمولاً نیاز به هوش انسانی داره. مثلاً یادگیری، تصمیمگیری، حل مسئله و… . یکی از کاربردهای جالب AI، استفاده از اون در کشاورزی هوشمند هست. تصور کنید که با استفاده از AI بتونیم بهترین زمان برای آبیاری، کوددهی و حتی پیشبینی آفات رو دقیقاً مشخص کنیم.
بررسی ارزشمندی اقتصادی: کشاورزی یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد منطقه ماست. با استفاده از AI میتونیم بهرهوری کشاورزی رو افزایش بدیم، یعنی با استفاده از منابع کمتر، محصول بیشتری تولید کنیم. این یعنی درآمد کشاورزان بیشتر میشه و در نتیجه اقتصاد منطقه هم تقویت میشه.
بررسی عوامل انسانی: نیروی کار، با استفاده از AI، بسیاری از کارهای تکراری و زمانبر کشاورزی رو میتونیم به ماشینها بسپاریم. این باعث میشه که کشاورزان بتونن روی کارهای مهمتر و تخصصیتر تمرکز کنن. آموزش، برای استفاده از فناوریهای جدید مثل AI، کشاورزان نیاز به آموزش دیدن دارن. باید دورههای آموزشی برگزار کنیم تا کشاورزان با این فناوری آشنا بشن و بتونن ازش استفاده کنن. پذیرش اجتماعی، بعضی از کشاورزان ممکنه در ابتدا با استفاده از فناوریهای جدید مخالف باشن. برای همین باید با کشاورزان صحبت کنیم و مزایای استفاده از AI رو براشون توضیح بدیم.
امکانپذیری: فکر میکنم اجرای این پروژه کاملاً امکانپذیره. امروزه سنسورها، پهپادها و نرمافزارهای هوش مصنوعی با قیمت مناسب در دسترس هستن. همچنین با کمک دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی میتونیم از دانش و تخصص افراد خبره استفاده کنیم.
نوآوری ما: ما میخوایم یک سیستم کشاورزی هوشمند طراحی کنیم که شامل سنسورهایی برای اندازهگیری رطوبت خاک، دما، نور و… باشه. این دادهها توسط یک نرمافزار هوش مصنوعی پردازش میشن و بهترین تصمیمها برای آبیاری، کوددهی و… گرفته میشه. همچنین، از پهپادها برای پایش مزارع و تشخیص آفات استفاده میکنیم.
جواب فعالیت عملی ۱۴ صفحه ۶۶ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ فعالیتهای اقتصادی شرکتهای دانشبنیان استان یا شهرستان خودتان و تاثیرات اقتصادی آنها را بررسی کنید. یکی از این شرکتها را انتخاب و از آن بازدید کنید. بررسی کنید چه مسائل و موانعی بر سر راه این شرکت برای تجاریسازی ایدهشان وجود داشته است. گزارش فعالیتها و محصولات آن را در کلاس ارائه کنید.
جواب فعالیت عملی ۱۵ صفحه ۶۹ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ دوستتان به فناوری جدیدی دست پیدا کرده است که فکر میکند آینده لاستیک خودرو را متحول میکند و به طور کامل جایگزین لاستیکهای فعلی میشود. وی از شما کمک خواسته است که بتواند اختراعش را به بازار عرضه کند. یک برنامه گامبهگام با جزئیات کامل برای تجاریسازی این اختراع طراحی و ارائه کنید.
گام ۱ – تحقیق و توسعه بیشتر: مطمئن شوید که اختراع به طور کامل توسعه یافته و تمام جنبههای فنی آن بررسی شده است. یک تحلیل کامل از لاستیکهای فعلی و مزایای اختراع جدید نسبت به آنها انجام دهید. آزمایشهای گسترده روی اختراع انجام شود تا دوام، عملکرد در شرایط مختلف آب و هوایی و ایمنی آن به طور کامل تایید شود. سپس هرچه سریعتر برای ثبت اختراع اقدام شود تا از ایده دوستت محافظت شود.
گام ۲ – تهیه طرح کسبوکار: بازار لاستیک خودرو را به طور کامل بررسی کنید تا از نیاز بازار و رقبا آگاه شوید. یک مدل کسبوکار دقیق و قابل اجرا تهیه کنید که در آن نحوه تولید، فروش، بازاریابی و درآمدزایی مشخص شده باشد. هزینههای تولید، بازاریابی، فروش و سایر هزینههای مربوط به راهاندازی کسبوکار را به طور دقیق برآورد کنید. برای تامین مالی مورد نیاز، طرح کسبوکار را به سرمایهگذاران ارائه دهید.
گام ۳ – تولید نمونه اولیه: یک نمونه اولیه از اختراع تولید شود تا به سرمایهگذاران و تولیدکنندگان نشان داده شود. همچنین نمونه اولیه در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار گیرد تا عملکرد آن تایید شود.
گام ۴ – تولید انبوه: یک تولیدکننده معتبر و با تجربه برای تولید انبوه پیدا کنید. در صورت نیاز، کارخانهای برای تولید اختراع تاسیس شود.
گام ۵ – بازاریابی و فروش: یک برند قوی برای محصول ایجاد شود. از روشهای مختلف بازاریابی برای معرفی محصول به بازار استفاده شود. یک شبکه فروش قوی برای توزیع محصول ایجاد شود. در نمایشگاههای مربوط به خودرو شرکت کنید تا محصول را به تولیدکنندگان خودرو معرفی کنید.
در نهایت پس از موفقیت در بازار داخلی، به فکر ورود به بازارهای بینالمللی باشید. با شرکتهای بزرگ خودروسازی همکاری کنید تا محصول شما در خودروهای آنها استفاده شود.
جواب فعالیت عملی ۱۶ صفحه ۷۲ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ تحقیق کنید که ثبت اختراع در ایران چطور صورت میگیرد؟ از اول تا آخر راه را در کلاس برای بچهها شرح دهید؟ چه کسانی در کجاها، چه مدارکی میخواهند؟ چقدر برای چه کارهایی باید پول به چه کسانی پرداخت شود؟ داشتن گواهی ثبت اختراع چه حق و حقوقی را به دارنده آن میدهد؟
پاسخ: ثبت اختراع، فرآیندی است که طی آن یک ایده نوآورانه و کاربردی به صورت رسمی ثبت میشود و به صاحب آن حق انحصاری استفاده از آن را میدهد. در ایران، این فرآیند تحت قوانین و مقرراتی خاص انجام میشود.
چه کسانی میتوانند اختراع خود را ثبت کنند؟ هر فردی که ایده جدید و کاربردی در زمینههای مختلف صنعتی داشته باشد، میتواند درخواست ثبت اختراع دهد. این فرد میتواند مخترع اصلی، کارمند یک شرکت، یا حتی یک دانشآموز باشد.
کجا باید برای ثبت اختراع اقدام کرد؟ در ایران، برای ثبت اختراع باید به سازمان ثبت اسناد کشور مراجعه کرد. این سازمان دارای دفاتر ثبت اختراع در سراسر کشور است.
چه مدارکی برای ثبت اختراع نیاز است؟ برای ثبت اختراع، به طور معمول مدارک زیر مورد نیاز است:
۱) اظهارنامه اختراع: این سند شامل اطلاعاتی درباره مخترع، اختراع و توصیف کامل آن است.
۲) مدارک شناسایی: کپی از شناسنامه و کارت ملی مخترع
۳) مدرک پرداخت هزینه: هزینههای ثبت اختراع باید پرداخت شود.
۴) توصیف کامل اختراع: این توصیف باید به گونهای باشد که هر فرد ماهری بتواند اختراع را با استفاده از آن بسازد.
۵) نمونههای فیزیکی: در برخی موارد، ارائه نمونههای فیزیکی از اختراع نیز الزامی است.
هزینههای ثبت اختراع چقدر است؟ هزینههای ثبت اختراع بسته به نوع اختراع، تعداد صفحات توصیف و سایر عوامل متغیر است. بهتر است برای اطلاع دقیق از هزینهها، با دفاتر ثبت اختراع تماس بگیرید. هزینههای ثبت اختراع به حساب سازمان ثبت اسناد واریز میشود.
داشتن گواهی ثبت اختراع چه حقوقی به دارنده آن میدهد؟ داشتن گواهی ثبت اختراع، به دارنده آن حق انحصاری استفاده از اختراع را میدهد. این بدان معناست که هیچ کس دیگری بدون اجازه صاحب اختراع، نمیتواند آن را تولید، عرضه یا استفاده کند. همچنین، دارنده گواهی ثبت اختراع میتواند از افرادی که به حقوق او تجاوز میکنند، شکایت کند و خسارت دریافت نماید.
مراحل ثبت اختراع:
۱) تهیه مدارک: آمادهسازی تمام مدارک مورد نیاز
۲) تکمیل اظهارنامه: پر کردن فرم اظهارنامه اختراع به صورت دقیق و کامل
۳) پرداخت هزینهها: واریز هزینههای مربوط به ثبت اختراع
۴) بررسی اولیه: بررسی اولیه مدارک توسط کارشناسان سازمان ثبت
۵) اعلام نظر کارشناس: اعلام نظر کارشناس در مورد قابلیت ثبت اختراع
۶) ثبت نهایی: در صورت تایید، ثبت نهایی اختراع و صدور گواهی
جواب فعالیت عملی ۱۷ صفحه ۷۳ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ در مورد مراحل قانونی ثبت اختراع تحقیق کنید. متولی این امر کیست؟ و چگونه میتوان اختراع ثبت کرد؟ هزینه و زمان این کار چقدر است؟ نتیجه را به کلاس ارائه دهید.
ثبت اختراع: اگر ساخته شما از نظر نو بودن و خلاقانه بودن با تعاریف اداره ثبت اختراعات مطابقت داشته باشد، میتوانید اقدام به ثبت کنید و پس از انجام مراحل آن، ساخته شما ثبت میشود. |
نهاد قانونی متولی: قوه قضاییه/مالکیت معنوی/اداره ثبت اختراعات |
مراحل: ۱- پر کردن اظهارنامه و سه فرم خلاصه اختراع، شرح و توصیف اختراع و ادعا نامه (به صورت اینترنتی) ۲- دفاع از طرح در مقابل اختراعات مشابه ثبت شده پیشین ۳- ارجاع به داوری توسط یکی از مراجع علمی ۴- آگهی کردن اختراع در روزنامه رسمی به مدت یک ماه ۵- مراجعه حضوری به اداره و دریافت گواهی ثبت اختراع |
هزینه کل: هزینه جهت ثبت اختراع بستگی به شما دارد که آیا از وکیل استفاده میکنید یا خودتان شخصا مراحل را پیگیری میکنید برای داوری به کدام مرکز علمی ارجاع داده میشوید. هزینههای مربوط به ثبت اختراع سالانه تغییر مییابد. |
فصل قبلی: جواب پودمان ۱ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
❤️ در انتها امیدواریم که این پاسخ پودمان ۲ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم متوسطه دوم کلیه رشتههای فنی حرفهای و کاردانش، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.