سبک زندگی

جواب فعالیت های صفحه ۵۴ ، ۵۵ ، ۵۶ ، ۵۷ و ۵۸ تفکر هفتم

گام به گام پاسخ و حل سوال های درس آداب و مهارت های زندگی رسانه ای تفکر هفتم صفحه 54 ، 55 ، 56 ، 57 و 58

جواب فعالیت های صفحه ۵۴ ، ۵۵ ، ۵۶ ، ۵۷ و ۵۸ تفکر هفتم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب فعالیت ۱ بحث کلاسی صفحه ۵۴ ، فعالیت ۲ بحث کلاسی صفحه ۵۵ ، فعالیت ۳ و ۴ بحث کلاسی صفحه ۵۶ ، فعالیت ۵ بحث کلاسی صفحه ۵۷ و فعالیت در خانه صفحه ۵۸ درس آداب و مهارت های زندگی رسانه ای تفکر و سبک زندگی هفتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: جواب فعالیت و معنی درس حکایت تربیت تفکر هفتم

جواب فعالیت های صفحه ۵۴ ، ۵۵ ، ۵۶ ، ۵۷ و ۵۸ تفکر هفتم

جواب فعالیت ۱ بحث کلاسی صفحه ۵۴ تفکر هفتم

با توجه به تجربیات خود و دوستانتان تأثیرات اینترنت را در حوزه‌های مختلف زندگی بیان کنید.

ردیفحوزهمزایامعایب
۱کسب و کار و خرید و فروشاینترنت تأثیر قابل توجهی در حوزه کسب و کار داشته است. امکاناتی مانند تجارت الکترونیک، تبلیغات آنلاین و بازاریابی دیجیتال، به کسب و کارها امکان می‌دهد تا به صورت آنلاین و به مشتریان بین‌المللی خدمات و محصولات خود را عرضه کنند.
هزینه کم بازاریابی: اینترنت راه‌های مختلفی برای بازاریابی کسب و کار با هزینه کم یا حتی بدون هزینه ارائه می‌دهد. می‌توانید با ایجاد وبلاگ یا نوشتن مقالات مفید، مشتریان جدیدی را جذب کنید.
دسترسی آسان: اینترنت به صورت ۲۴ ساعته فعال است و کسب و کارهای اینترنتی هیچ محدودیت زمانی ندارند. مشتریان هر زمان که مایل باشند، می‌توانند خرید خود را انجام دهند.
به دلیل کاهش هزینه‌ها و کم بودن سرمایه برای شروع کار، رقابت در کسب و کارهای اینترنتی بسیار بالا است. این موضوع می‌تواند به چالشی برای کسب و کارهای کوچک تبدیل شود
۲اخبار و اطلاع‌رسانیدسترسی آسان و سریع: اینترنت به کاربران امکان می‌دهد تا به راحتی و با سرعت بالا به اخبار و اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این امر باعث می‌شود که اطلاعات به سرعت منتشر شوند و کاربران بتوانند به طور فوری با آخرین اخبار آشنا شوند.
تنوع منابع: اینترنت به کاربران امکان می‌دهد تا از منابع مختلفی برای دریافت اخبار و اطلاعات استفاده کنند. این شامل وبسایت‌های خبری، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و منابع دیگر است. این تنوع منابع باعث می‌شود که کاربران بتوانند از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف آگاه شوند و اطلاعات را به طور جامع تر دریافت کنند.
تعامل و مشارکت: اینترنت به کاربران امکان می‌دهد تا در فرایند اخبار و اطلاع‌رسانی مشارکت کنند. آن‌ها می‌توانند نظرات خود را درباره موضوعات مختلف بیان کنند، به نظرات دیگران پاسخ دهند و در بحث‌ها و گفتگوها شرکت کنند. این تعامل و مشارکت باعث می‌شود که اخبار و اطلاعات به شکلی بیشتر و گسترده‌تر منتشر شوند.
پخش شدن اطلاعات غلط و نادرست در میان مردم
پخش شدن شایعات در مورد سلبریتی ها و افراد مشهور
۳تفریح و سرگرمیراحتی دسترسی به محتواهای مختلف: یکی از بزرگترین مزایای تفریح و سرگرمی اینترنتی، راحتی دسترسی به محتواهای مختلف است. با اتصال به اینترنت، می‌توانید از هر کجا به نمایش‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌تان دسترسی داشته باشید و به محتوای بسیار متنوعی از منابع مختلف دسترسی داشته باشید.
تنوع سرگرمی: تنوع موجود در سرگرمی‌های اینترنتی نیز یک مزیت بزرگ است. با سرویس‌های استریم مانند فیلیمو و نماما، می‌توانید به هزاران فیلم و برنامه تلویزیونی از سراسر جهان دسترسی داشته باشید. همچنین، وب‌سایت‌های بی‌شماری وجود دارند که بازی‌های آنلاین رایگان و سایر اشکال سرگرمی تعاملی را ارائه می‌دهند.

بازی‌های آنلاین: با اینترنت، افراد می‌توانند با دیگران در سرتاسر جهان در بازی‌های آنلاین شرکت کنند. این تجربه اجتماعی و رقابتی را به ارمغان می‌آورد.
دوری از بازی های گروهی و عملی، عدم تحرک، بروز بیماری های بدنی و …
۴ارتباطات و تعاملات روزمرهاینترنت تأثیر قابل توجهی در ارتباطات افراد داشته است. امکاناتی مانند ایمیل، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ویدئوکنفرانس، ارتباطات را سریعتر و آسان‌تر کرده است. افراد می‌توانند با دوستان و خانواده در سراسر جهان در ارتباط باشند و اطلاعات را به سرعت به اشتراک بگذارندعدم دید و بازدیدهای حضوری و کمتر شدن رفت و آمدها و از بین رفتن سله رحم در میان خانواده ها
۵آموزش و مسائل علمیامکان دسترسی به دوره‌های آموزشی آنلاین، ویدئوهای آموزشی و منابع دیگر، تا به صورت خودآموز و در هر زمانی که می‌خواهیم، مهارت‌ها و دانش خود را ارتقا دهیم.نخواندن کتاب‌های فیزیکی و کمتر شدن سرانه مطالعه کشور

جواب فعالیت ۲ بحث کلاسی صفحه ۵۵ تفکر هفتم

۱) آیا با این سوادها آشنایی دارید؟ در مورد آن در کلاس درس گفت‌وگو کنید.

پاسخ: در این بخش ما به توضیح مختصری در مورد هر یک از سوادهای رسانه ای، اطلاعاتی و خبری می پردازیم:

سوادهای رسانه ای: سواد رسانه‌ای به توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام‌های رسانه‌ای که می‌توان در چارچوب‌های مختلف چاپی و غیر چاپی عرضه نمود، گفته می‌شود. سواد رسانه‌ای یکی از سوادهای دوازده گانه است که لزوم یادگیری آن توسط یونسکو و سایر نهادهای بین‌المللی و ملی مسئول در زمینه آموزش توصیه شده است.

سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از چشم‌اندازها است که فرد برای استفاده از محتوا و پیام‌های رسانه‌ای به کار می‌گیرد. این نوع سواد بیشتر با سوادهای دیداری، تحلیلی و اینترنتی در ارتباط است. با گسترش رسانه‌های سمعی و بصری و شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای دارای مفاهیم و ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری شده است.

سواد رسانه‌ای علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن، به دنبال ایجاد توانمندی تحلیلی و ارزشیابی پیام‌ها و ایجاد قدرت تولید، انتشار، اشاعه و انتقال اطلاعات به دیگران در قالب‌های مختلف است. در واقع، سواد رسانه‌ای در رسانه‌های جمعی می‌تواند همانند اشکال گوناگون زبان دیداری و نوشتاری مورد استفاده قرار بگیرد؛ به گونه‌ای که رسانه‌های جمعی با تولید نشانه‌های گسترده‌ شنیداری و دیداری می‌توانند در توانایی تحلیلی و ارزشیابی پیام‌ها و انتقال اطلاعات مربوط به حفظ مخاطبان رسانه‌ای خود، کمک شایانی کنند.

سوادهای اطلاعاتی: سواد اطلاعاتی به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و توانایی‌ها اطلاق می‌شود که فرد را قادر می‌سازد تا به درستی منابع اطلاعاتی را شناسایی کند، به آنها دسترسی پیدا کند و از آنها به صورت هدفمند استفاده کند. در عصر اطلاعات حاضر، با وجود حجم بزرگی از اطلاعات موجود در شبکه‌های رایانه‌ای و پایگاه‌های اطلاعاتی، داشتن سواد اطلاعاتی بسیار ضروری است تا فرد بتواند از این اطلاعات بهره‌برداری کند و در تصمیم‌گیری‌های خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

مهارت‌ها و توانایی‌های مرتبط با سواد اطلاعاتی عبارتند از:

  1. تشخیص نیاز به اطلاعات: فرد باید بتواند تشخیص دهد که در چه زمانی و در چه موقعیتی به اطلاعات نیاز دارد.
  2. جستجوی اطلاعات: فرد باید بتواند روش‌های جستجوی منابع اطلاعاتی را بشناسد و از آنها بهره‌برداری کند.
  3. ارزیابی منابع: فرد باید بتواند منابع اطلاعاتی را ارزیابی کند و تشخیص دهد که آیا آنها قابل اعتماد و معتبر هستند یا خیر.
  4. سازماندهی اطلاعات: فرد باید بتواند اطلاعات را به صورت منظم و سازمان‌یافته ذخیره و مدیریت کند.
  5. تفسیر و تحلیل اطلاعات: فرد باید بتواند اطلاعات را تحلیل کرده و به نتایج منطقی و قابل فهمی برسد.
  6. استفاده از اطلاعات: فرد باید بتواند از اطلاعات به صورت هدفمند و مؤثر استفاده کند و آنها را در تصمیم‌گیری‌های خود به کار ببرد.

سواد اطلاعاتی در عصر حاضر از اهمیت بسیاری برخوردار است و به فرد کمک می‌کند تا در جامعه اطلاعاتی بهتر عمل کند و در تصمیم‌گیری‌های خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

سوادهای خبری: سواد خبری به مجموعه مهارت‌ها و دانش‌هایی گفته می‌شود که افراد را قادر می‌سازد به طور مناسب و منطقی اخبار و اطلاعات را مصرف کنند و تحلیل کنند. این مهارت‌ها و دانش‌ها به افراد کمک می‌کنند تا اخبار را از منابع معتبر تشخیص دهند، اطلاعات را به درستی تفسیر کنند و تحلیل کنند، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست را شناسایی کنند و به طور کلی به صورت منطقی و بر اساس استدلال‌های قوی به اخبار و اطلاعات پاسخ دهند.

سواد خبری شامل مفاهیم و مهارت‌های مختلفی است که در زیر به طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌شود:

تشخیص منابع معتبر: افراد با سواد خبری قادرند منابع معتبر را از منابع نامعتبر تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند بررسی کنند که آیا یک منبع خبری معتبر و قابل اعتماد است یا خیر.

تحلیل و تفسیر اخبار: افراد با سواد خبری می‌توانند اخبار را به درستی تحلیل و تفسیر کنند. آن‌ها می‌توانند از روش‌های منطقی و تحلیلی استفاده کنند تا به نتیجه‌گیری درست برسند و از تحریف و تغییر معنی اخبار جلوگیری کنند.

شناسایی اخبار جعلی و اطلاعات نادرست: افراد با سواد خبری می‌توانند اخبار جعلی و اطلاعات نادرست را شناسایی کنند. آن‌ها می‌توانند به طور دقیق و دقیق بررسی کنند که آیا یک خبر واقعی است یا خیر و آیا اطلاعاتی که در آن ارائه می‌شود صحیح است یا خیر.

استفاده از منابع متنوع: افراد با سواد خبری می‌توانند از منابع متنوعی برای به دست آوردن اخبار و اطلاعات استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند از رسانه‌های مختلف مانند روزنامه‌ها، تلویزیون، رادیو و اینترنت استفاده کنند تا اطلاعات را از زوایای مختلف بدست آورند.

ارزیابی منابع: افراد با سواد خبری می‌توانند منابع را ارزیابی کنند و بررسی کنند که آیا یک منبع قابل اعتماد استسواد خبری به مجموعه مهارت‌ها و دانش‌هایی گفته می‌شود که افراد را قادر می‌سازد تا به طور مناسب و منصفانه اخبار و اطلاعات را مصرف کنند و تحلیل کنند. این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا اخبار را از منابع معتبر تشخیص دهند، اطلاعات را به درستی تفسیر کنند و نقد و تحلیل مناسبی از مطالب ارائه شده ارائه دهند.

۲) چه سوادهای نوین دیگری می‌شناسید که برای بهبود زندگی در این روزگار به آنها نیاز است؟

برخی تصور می‌کنند که نحوه استفاده ما از اینترنت تأثیری بر دیگران ندارد، اما واقعیت این است که بعضی از اقدامات ما می‌تواند دیگران را ناراحت کند و حتی ممکن است رفتارهای اشتباه ما برای دیگران از جمله کودکان الگو محسوب شود. بدون یاد گرفتن نحوه استفاده صحیح از این فضا ممکن است رفتارهای غیرمسئولانه و عادت‌های ناشایست در سطح جامعه گسترش پیدا کند.

پاسخ: علاوه بر سوادهای گفته شده، در این روزگار نیاز به سوادهای نوین دیگری نیز وجود دارد که بهبود زندگی ما را در دنیای فناوری تسهیل می‌کنند. در زیر به برخی از این سوادها اشاره می‌کنیم:

سواد امنیتی: با رشد جرم‌های سایبری، نیاز به آگاهی در مورد امنیت دیجیتال و محافظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افزایش یافته است. سواد امنیتی به ما کمک می‌کند تا از تهدیدات امنیتی در دنیای آنلاین محافظت کنیم و به طور امن از فناوری استفاده کنیم.

سواد مالی: در دنیای دیجیتال، مهارت‌های مالی نیز بسیار مهم است. سواد مالی به ما کمک می‌کند تا مدیریت مالی خود را بهبود دهیم، از راهکارهای مالی هوشمندانه استفاده کنیم و در معاملات مالی آنلاین بهتر عمل کنیم.

سواد اجتماعی: در دنیای مجازی، نیاز به سواد اجتماعی برای برقراری ارتباطات سالم و احترام‌آمیز با دیگران بسیار مهم است. سواد اجتماعی به ما کمک می‌کند تا در فضای مجازی از اخلاقیات و قوانین رعایت کنیم و به درستی با دیگران تعامل داشته باشیم.

سواد خلاقیت و نوآوری: در دنیای فناوری، خلاقیت و نوآوری برای پیشرفت و توسعه ضروری است. سواد خلاقیت و نوآوری به ما کمک می‌کند تا مسئله‌ها را به صورت خلاقانه حل کنیم، ایده‌های جدید ایجاد کنیم و بهترین استفاده را از فناوری ببریم.

جواب فعالیت ۳ بحث کلاسی صفحه ۵۶ تفکر هفتم

با توجه به مثال های قبل نمونه هایی از رفتارهای مؤدبانه در فضای مجازی (اینترنت) را نام ببرید:

ردیفگزارهرفتار مودبانه – درسترفتار غیر مودبانه – نادرست
۱هنگام حضور در کلاس مجازیحضور به موقع در کلاس، استفاده نکردن از الفاظ رکیک به معلم و سایر دانش آموزان، احترام به معلمبه موقع سر کلاس حضور پیدا نکنیم، احترام معلوم و دیگران را نگه نداریم. از الفاظ رکیک و ناشایست استفاده کنیم.
۲هنگام گفت‌وگو در اینترنتدر چارچوب اصولی که با طرف مقابل داریم صحبت کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم و از الفاظ صحیح و شایسته استفاده کنیم.به فحش و ناسزا گفتن بپردازیم و احترام طرف مقابل و یا افراد حاضر در گروه مجازی را نگه نداریم.
۳هنگام دریافت ناخواسته محتوای نامناسبپاک کردن چت خود با طرف مقابل، پاک کردن محتوایی مورد نظر، عدم انتشار آن و صحبت کردن درباره آن محتوامشاهده محتوا، انتشار محتوای نامناسب، صحبت درباره در سایر گروه های مجازی

جواب فعالیت ۴ بحث کلاسی صفحه ۵۶ تفکر هفتم

۱) واکنش شما به این قلدر مجازی چیست؟

پاسخ: قلدری مجازی یکی از مشکلات شایع در فضای اینترنت است که می‌تواند برای افراد آسیب‌های جدی ایجاد کند. واکنش مناسب به قلدری مجازی عبارت است از:

  1. از پاسخ دادن به قلدر خودداری کنید و به هیچ عنوان به او رسیدگی نکنید.
  2. از انتشار اطلاعات شخصی خود در فضای اینترنت خودداری کنید.
  3. از اعلام سرقت اطلاعات به مراجع قضایی مربوطه خبر دهید.
  4. در صورتی که قلدری مجازی به شما تهدید کرده است، به پلیس محل سکونت خود مراجعه کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.
  5. به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره قلدری مجازی باشید و از راهکارهای موجود برای مقابله با آن استفاده کنید.
  6. به فرزندان خود درباره خطرات قلدری مجازی آموزش دهید و آن‌ها را به گزارش دادن هرگونه مورد قلدری تشویق کنید.
  7. در صورتی که قلدری مجازی به شما یا فرزندانتان آسیب رسانده است، به مراجع قضایی مربوطه اعلام کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.
  8. در نهایت، بهترین راه برای جلوگیری از اینگونه موارد، پیشگیری است. به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در اینترنت به اشتراک نگذارید و از رعایت اصول امنیتی در استفاده از اینترنت اطمینان حاصل کنید.

۲) اگر این آزارگر اینترنتی اطلاعات هویتی و خصوصی شما مانند نام و دیگر مشخصات شناسنامه‌ای، نشانی محل سکونت، عکس و فیلم خانوادگی، نحوه گذران اوقات فراغت، اطلاعات حساب کاربریتان، تصویر کارت بانکی والدین و… را مطالبه کرد؛ واکنشتان چیست؟

پاسخ: در صورتی که یک آزارگر اینترنتی اطلاعات شخصی شما را مطالبه کرد، واکنش مناسب این است که:

  1. اطلاعات شخصی خود را در اینترنت به حداقل برسانید. به عنوان مثال، از انتشار اطلاعات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  2. از تغییر رمز عبور حساب کاربری خود اطمینان حاصل کنید و در صورت لزوم، از اعلام سرقت اطلاعات به مراجع قضایی مربوطه خبر دهید.
  3. در صورتی که آزارگر اینترنتی به شما تهدید کرده است، به پلیس محل سکونت خود مراجعه کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.
  4. اگر آزارگر اینترنتی به شما ایمیل فرستاده است، آن را حذف کنید و به هیچ عنوان به درخواست‌های او پاسخ ندهید.
  5. در صورتی که آزارگر اینترنتی به شما تهدید کرده است، به هیچ عنوان به درخواست‌های او پاسخ ندهید و به مراجع قضایی مربوطه اعلام کنید.
  6. در صورتی که اطلاعات شخصی شما در اختیار آزارگر اینترنتی قرار گرفته است، به مراجع قضایی مربوطه اعلام کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.
  7. در نهایت، بهترین راه برای جلوگیری از اینگونه موارد، پیشگیری است. به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در اینترنت به اشتراک نگذارید و از رعایت اصول امنیتی در استفاده از اینترنت اطمینان حاصل کنید.

۳) آیا والدین، معاون پرورشی مدرسه، امام جماعت مسجد محل یا کارشناسان پلیس فتا را از این جریانات آگاه می‌کنید؟ چرا؟

پاسخ: بله، چون باید برای رعایت حال خود و جلوگیری از آن فرد زورگو و قلدر مجازی باید مسائل مربوطه با یکی از بزرگترهای گفته شده در میان بگذارم.

۴) به نظر شما چه اقداماتی را قبل یا هنگام مواجه شدن با زورگویی مجازی باید انجام دهید؟

پاسخ: برای پیشگیری و مقابله با زورگویی مجازی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. از پاسخ دادن به زورگو خودداری کنید و به هیچ عنوان به او رسیدگی نکنید.
  2. از انتشار اطلاعات شخصی خود در فضای اینترنت خودداری کنید.
  3. از اعلام سرقت اطلاعات به مراجع قضایی مربوطه خبر دهید.
  4. در صورتی که زورگویی مجازی به شما تهدید کرده است، به پلیس محل سکونت خود مراجعه کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.
  5. به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره زورگویی مجازی باشید و از راهکارهای موجود برای مقابله با آن استفاده کنید.
  6. به فرزندان خود درباره خطرات زورگویی مجازی آموزش دهید و آن‌ها را به گزارش دادن هرگونه مورد زورگویی تشویق کنید.
  7. در صورتی که زورگویی مجازی به شما یا فرزندانتان آسیب رسانده است، به مراجع قضایی مربوطه اعلام کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.
  8. در نهایت، بهترین راه برای جلوگیری از اینگونه موارد، پیشگیری است. به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در اینترنت به اشتراک نگذارید و از رعایت اصول امنیتی در استفاده از اینترنت اطمینان حاصل کنید.

جواب فعالیت ۵ بحث کلاسی صفحه ۵۷ تفکر هفتم

۱) چند مطلب/ خبر را به طور میانگین طی شبانه روز در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارید؟

پاسخ: من به طور میانگین روزانه ۱۰ خبر یا مطالب در فضای مجازی به اشتراک می گذارم.

۲) چند وقت یکبار درست بودن مطلبی/ خبری را که به اشتراک گذاشته یا درباره‌اش نظر می‌دهید (کامنت می‌گذارید)، کنترل می‌کنید؟

پاسخ: اصولا در همان روزی که خبر یا مطلبی که منتشر می کنم را درباره اش تحقیق می کنم و آن را کنترل می کنم.

۳) واقعی و جعلی بودن خبر یا درست یا نادرست بودن اطلاعاتی را که به اشتراک می‌گذارید چقدر برایتان اهمیت دارد؟ چرا؟

پاسخ: واقعی و جعلی بودن خبر و درست یا نادرست بودن اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید بسیار مهم است. به دلیل اینکه:

  1. اطلاعات نادرست و جعلی می‌تواند به شکل قابل توجهی بر روی نگرش و عملکرد افراد تأثیر بگذارد.
  2. اطلاعات نادرست و جعلی می‌تواند باعث ایجاد ترس و وحشت در جامعه شود.
  3. اطلاعات نادرست و جعلی می‌تواند باعث ایجاد اختلافات و تفرقه در جامعه شود.
  4. اطلاعات نادرست و جعلی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد و سازمان‌ها شود.
  5. اطلاعات نادرست و جعلی می‌تواند باعث افزایش تعداد جرایم اینترنتی شود.

بنابراین، بسیار مهم است که هرگاه اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارید، از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز، از منابع معتبر برای تأیید آن‌ها استفاده کنید. همچنین، در صورتی که مطمئن نیستید که یک خبر واقعی است یا خیر، بهتر است آن را به اشتراک نگذارید تا از انتشار اطلاعات نادرست و جعلی جلوگیری شود.

۴) ذکر منبع را در مطالب/ اخباری که به اشتراک می‌گذارید چقدر ضروری می‌دانید؟ چرا؟

پاسخ: ذکر منبع در مطالب و اخباری که به اشتراک می‌گذارید بسیار ضروری است. به دلیل اینکه:

  1. ذکر منبع به خواننده‌ها کمک می‌کند تا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کنند.
  2. ذکر منبع به خواننده‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را به راحتی پیدا کنند و در صورت نیاز، به منبع اصلی مراجعه کنند.
  3. ذکر منبع به خواننده‌ها کمک می‌کند تا از انتشار اطلاعات نادرست و جعلی جلوگیری شود.
  4. ذکر منبع به خواننده‌ها کمک می‌کند تا از انتشار اطلاعاتی که ممکن است حقوق مالکیت فکری داشته باشند، جلوگیری شود.
  5. ذکر منبع به خواننده‌ها کمک می‌کند تا از انتشار اطلاعاتی که ممکن است به دلیل حساسیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، مشکل‌ساز باشند، جلوگیری شود.

۵) تاکنون شده مطلبی/ خبری را به اشتراک بگذارید و بعد دوستی تماس بگیرد و بگوید که آن مطلب/ خبر جعلی بوده است؟ با مطلع شدن از این موضوع چه حسی به شما دست می‌دهد؟ اگر شما خبرنگار یا مسئول یک سازمان رسانه‌ای بودید و این کار را می‌کردید، به نظرتان این اتفاق چه پیامدهایی برای شما، سازمان رسانه‌ای‌تان و جامعه به دنبال داشت؟

پاسخ: ذکر منبع در مطالب و اخباری که به اشتراک می‌گذارید بسیار ضروری است. اگر شما یک خبرنگار یا مسئول یک سازمان رسانه‌ای بودید و خبر جعلی را منتشر کردید و بعداً متوجه شدید که خبر جعلی بوده است، این اتفاق می‌تواند پیامدهای جدی برای شما، سازمان رسانه‌ای‌تان و جامعه به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال:

  1. از دست دادن اعتماد عمومی به شما و سازمان رسانه‌ای‌تان.
  2. از دست دادن مخاطبان و خوانندگان به دلیل انتشار اخبار جعلی.
  3. از دست دادن موقعیت و جایگاه در بازار رسانه‌ای به دلیل انتشار اخبار جعلی.
  4. از دست دادن فرصت‌های شغلی به دلیل انتشار اخبار جعلی.
  5. از دست دادن اعتبار و رسمیت در جامعه به دلیل انتشار اخبار جعلی.

بنابراین، بسیار مهم است که هرگاه اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارید، از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز، از منابع معتبر برای تأیید آن‌ها استفاده کنید. همچنین، در صورتی که مطمئن نیستید که یک خبر واقعی است یا خیر، بهتر است آن را به اشتراک نگذارید تا از انتشار اطلاعات نادرست و جعلی جلوگیری شود.

بنابراین، ذکر منبع در مطالب و اخباری که به اشتراک می‌گذارید بسیار ضروری است و بهتر است همیشه از منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید.

۶) چگونه از معتبر بودن منابع برخط برای انجام پروژه‌های تحصیلی مطمئن می‌شوید؟

پاسخ: برای اطمینان از معتبر بودن منابع برخط برای انجام پروژه‌های تحصیلی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از منابع معتبر و قابل اعتماد مانند سایت‌های دولتی، دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و سایت‌های خبری معتبر.
  2. بررسی منبع و نویسنده مطلب و اطمینان حاصل کردن از صحت و اعتبار آن‌ها.
  3. بررسی تاریخ انتشار مطلب و اطمینان حاصل کردن از آن‌که اطلاعات به‌روز و قابل اعتماد هستند.
  4. بررسی منابع مرجع و ارجاعات در مطالب و اطمینان حاصل کردن از صحت و اعتبار آن‌ها.
  5. استفاده از سایت‌های اصالت سنجی مانند سایت‌های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و سایت‌های دیگری که به اصالت سنجی مطالب و پایان‌نامه‌ها می‌پردازند.
  6. مراجعه به کتابخانه‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و استفاده از منابع معتبر و قابل اعتماد.

با انجام این روش‌ها، می‌توانید از معتبر بودن منابع برخط برای انجام پروژه‌های تحصیلی خود مطمئن شوید.

جواب فعالیت در خانه صفحه ۵۸ تفکر هفتم

۱- با توجه به اینکه استفاده نادرست از رسانه به لحاظ جسمی بسیار آسیب‌زاست، مانند سه نمونه ذکرشده و ضمن مشورت با اعضای خانواده سه مورد دیگر که رعایت آنها به هنگام استفاده از رسانه باعث وارد شدن آسیب کمتر به بدن میشود را بنویسید:

من برای حفظ سلامت جسمم به هنگام استفاده از رسانه:

– قانون ۲۰ــ۲۰ــ۲۰ را رعایت میکنم یعنی برای استراحت چشمم هر ۲۰ دقیقه یکبار به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ متری نگاه می‌کنم.

– رژیم مصرف رسانه‌ای خودم را به لحاظ زمانی، بین ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه در شبانه‌روز تعیین می‌کنم.

– اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنم، هنگام خواب یا هر زمانی که به آن نیاز ندارم، خاموشش کرده یا بر روی حالت پرواز قرار می‌دهم.

پاسخ: نیم ساعت قبل از خواب کار با گوشی و سیستم رایانه را تمام کنم و به کار دیگری مشغول شوم و وقتی نیم ساعت تمام شد به بستر خواب بروم.
رسانه ها و مخاطبین مشخص و معلوم الحال را دنبال کنم که مطالب واقع و مثبت را منتشر می کنند.
در رسانه ها و مخاطبین دنبال رشد شخصیت باشم تا به دنبال پسرفت شخصیت.

پاسخ دیگر: استفاده از نور مناسب: هنگام استفاده از رسانه، از نور مناسب و غیرمستقیم استفاده می‌کنم تا از خستگی و آسیب به چشم‌ها جلوگیری شود.
تنظیم ارتفاع و زاویه صفحه نمایش: صفحه نمایش کامپیوتر یا تلفن همراه را در سطح چشم و در زاویه مناسب قرار می‌دهم تا از خم شدن گردن و کمر جلوگیری کنم.
استراحت‌های منظم و فعالیت بدنی: هر یک ساعت یکبار از جایم بلند می‌شوم و چند دقیقه پیاده‌روی یا حرکات کششی انجام می‌دهم تا از خستگی و گرفتگی عضلات جلوگیری کنم.

۲- با مشارکت والدین:

– یک عکس را از اینترنت انتخاب کنید و درستی آن را با استفاده از ابزار جست‌وجوی معکوس گوگل ایمیجز و مانند آن سنجیده و حاصل تجربه خود را اینجا بنویسید.

پاسخ: عکس زیر که یک سرباز آمریکایی به یک سرباز تشنه دشمنش آب می دهد:

ولی عکس اصلی در زیر آمده است:

در این عکس سرباز دیگری دیده می شود که سلاح بر پیشانی او گرفته است.

از این دو عکس تجربه کسب کردم که وقتی می خواهم خبری را بخوانم به تمام جوانب آن فکر کنم و آن خبر را تحلیل کنم.

به صفحه گروه شبهه و شایعات خبرگزاری فارس، سامانه راستی آزمایی فکت‌یار مراجعه کرده و دو نمونه خبر راستی آزمایی شده در اینجا ذکر کنید.

پاسخ: الف) آرژانتین بدهی‌ خود را به صندوق بین‌المللی پول با یوان چین پرداخت کرد.

منبع خبر

ب) ضریب هوشی ایرانی‌ها در بین ۱۹۳ کشور ۱۱۴ است

منبع خبر

قبلی: جواب فعالیت در خانه صفحه ۵۲ تفکر هفتم
جواب فعالیت های صفحه ۵۱ و ۵۲ تفکر هفتم
جواب فعالیت های درس زمان را چگونه مدیریت کنیم تفکر هفتم
جواب فعالیت های درس مطالعه و یادگیری تفکر هفتم
جواب درس خودآگاهی چیست تفکر هفتم

توجه: شما دانش آموزان عزیز می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سبک زندگی هفتم ، در انتهای جواب صفحه مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های صفحه ۵۴ ، ۵۵ ، ۵۶ ، ۵۷ و ۵۸ درس سبک های ارتباطی ما با دیگران چگونه است کتاب تفکر هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۸۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 9 =