سوالات متن درس پنجم کاروفناوری ششم با جواب
نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 5 پنجم کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی با جواب
سوالات متن درس پنجم کاروفناوری ششم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۵ پنجم برنامه نویسی با اسکرچ کتاب کار و فناوری کلاس ششم دبستان را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس به درس کار و فناوری ششم دبستان

همچنین بخوانید: جواب درس پنجم کار و فناوری ششم
نمونه سوال های امتحانی متن درس 5 پنجم کاروفناوری ششم با جواب
سؤالات تشریحی
۱) چرا به «زبان برنامهنویسی» نیاز داریم؟
پاسخ: چون رایانه زبان آدمها رو نمیفهمه. باید با یک زبان مخصوص و بدون ابهام بهش بگیم چه کاری انجام بده. زبان برنامهنویسی همین پل ارتباطیه.
۲) سه دلیل که اسکرچ برای شروع برنامهنویسی مناسبه رو بگو.
پاسخ: الف) تصویریه و لازم نیست دستورها رو تایپ کنم. ب) بلوکها رنگبندی شدن و راحت پیدا میشن. پ) خیلی سریع میتونم برنامه بسازم و نتیجه رو توی «صحنه» ببینم.
۳) تفاوت نسخهی برخط (آنلاین) و برونخط (آفلاین) اسکرچ چیه؟
پاسخ: آنلاین، نصب نمیخواد و توی مرورگر باز میشه؛ آفلاین باید نصب بشه ولی بدون اینترنت هم کار میکنه.
۴) بخشهای اصلی محیط اسکرچ رو معرفی کن و بگو هر کدوم چه کاری میکنن.
پاسخ: «صحنه» خروجی برنامه رو نشون میده؛ «ناحیهی شکلک» مدیریت شکلکهاست؛ «ناحیهی دستورات» جعبهی بلوکهاست؛ «ناحیهی برنامهنویسی» جاییه که بلوکها رو به هم وصل میکنیم؛ نوار منو هم تنظیمات و ذخیرهسازی رو داره.
۵) منظور از بلوکهای رنگی و اتصال مغناطیسی در اسکرچ چیه؟
پاسخ: هر گروه بلوک یه رنگ داره (مثلاً کنترل نارنجی). وقتی بلوکها رو نزدیکِ هم میبرم، مثل آهنربا به هم میچسبن تا برنامهی یکپارچه بسازن.
۶) سه گروه «رویداد»، «ظاهر» و «کنترل» چه نقشی دارن؟ برای هر کدوم یک مثال بزن.
پاسخ: رویداد شروعکننده است (مثل «وقتی پرچم کلیک شد»). ظاهر حالت و نمایش رو عوض میکنه (مثل «تغییر حالت به ۰۲» یا «ظاهر شو»). کنترل ترتیب اجرا رو مدیریت میکنه (مثل «برای همیشه» یا «تکرار کن ۱۰»).
۷) مراحل پروژهی نمونهی «بال زدن پرنده» رو خلاصه توضیح بده.
پاسخ: شکلک پرنده و یک پسزمینه انتخاب میکنم، دو حالتِ بال بالا/پایین میذارم، با رویدادِ پرچم شروع میکنم، بین حالتها «منتظر بمان ۰/۲ ثانیه» میذارم که بال زدن واضح دیده بشه.
۸) چرا با یکبار کلیک روی پرچم سبز، همهی کدهایی که رویداد «وقتی پرچم کلیک شد» دارن اجرا میشن؟
پاسخ: چون اون پرچم یک رویداد سراسریه و هر اسکریپتی که این رویداد رو داشته باشه با هم شروع میشن.
۹) تفاوت «اینترنت» و «شبکهی جهانی وب (وب)» را با تکیه بر متن توضیح بدهید.
پاسخ: اینترنت یک شبکهی عظیم از اتصال میلیاردها دستگاهِ دیجیتال است؛ وب سامانهای است برای نمایش و دسترسی به صفحات وب روی همین اینترنت.
۱۰) فرایند رسیدن از «جستوجوی یک واژه» تا «نمایش یک صفحهی وب» را مرحلهبهمرحله بنویس.
پاسخ: جستوجو در موتور جستوجو ⭠ پردازش/تولید نتایج در «مرکز داده»ی موتور جستوجو ⭠ کلیک کاربر روی یک نتیجه ⭠ درخواست به «سرورِ» آن وبسایت ⭠ ارسال دادهها از سرور ⭠ نمایش صفحه در مرورگر.
۱۱) «مرکز داده»ی موتورهای جستوجو چه نقشی دارد؟
پاسخ: نگهداری و پردازش انبوه دادهها/نمایهی وب و تولید سریع نتایج جستوجو.
۱۲) دادههای مربوط به وبسایتها کجا ذخیره میشود و چگونه به دست کاربر میرسد؟
پاسخ: روی «سرورها» ذخیره میشود و پس از درخواست کاربر، سرور دادهها را میفرستد و مرورگر آنها را نمایش میدهد.
۱۳) «مرورگر وب» چیست و چرا برای استفاده از وب به آن نیاز داریم؟
پاسخ: نرمافزاری برای مشاهدهی صفحات وب؛ درخواست را به سرورها میفرستد و محتوای دریافتی را نمایش میدهد.
۱۴) «برگه (تب)» در مرورگر چه کمکی میکند و چه زمانی بهکار میرود؟
پاسخ: امکان بازکردن چند صفحه بهصورت همزمان در یک پنجره را میدهد؛ برای مدیریت راحت چند وبصفحه.
۱۵) چه زمانی باید از «بارگذاری مجدد/بهروزرسانی صفحه (Refresh)» استفاده کنیم؟
پاسخ: وقتی صفحه ناقص بار شده یا تغییرات جدید صفحه را میخواهیم ببینیم.
۱۶) «نشانک/Bookmark» چیست و چه فایدهای دارد؟
پاسخ: ذخیرهی نشانیِ صفحههای مهم برای دسترسی سریع در دفعات بعد.
۱۷) چرا اینترنت را «شبکهای عظیم» مینامند؟ یک شاهد عددی از متن بیاور.
پاسخ: چون اتصال بین میلیاردها دستگاه را فراهم میکند؛ طبق متن در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۴٪ جمعیت جهان (بیش از ۵ میلیارد نفر) از اینترنت استفاده کردهاند.
۱۸) وب جهانی را تعریف کنید و توضیح دهید چه تفاوتی با اینترنت دارد.
پاسخ: وب جهانی یک سامانهی بایگانی است که محتوای آن از طریق شبکهی اینترنت قابل دسترسی است، در حالیکه اینترنت یک شبکهی فیزیکی و زیرساختی از دستگاهها و ارتباطات است.
۱۹) تاریخچهی وب جهانی را توضیح دهید و بگویید تیم برنرز لی چه نقشی در شکلگیری آن داشت.
پاسخ: وب جهانی در سال ۱۳۶۹ توسط تیم برنرز لی در مرکز پژوهشی سرن معرفی شد. او توانست با استفاده از لینکهای ابرمتن، اسناد و فایلهای مختلف را به هم مرتبط کند تا کاربران بتوانند بهراحتی اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند.
۲۰) هدف اصلی بنیانگذاران اینترنت چه بود؟
پاسخ: هدف اصلی بنیانگذاران اینترنت، بهبود ارتباطات و افزایش سرعت تبادل اطلاعات بین رایانهها و دستگاههای دیجیتال بود.
۲۱) چرا صفحات وب مانند یک کلاف پیچیده به نظر میرسند؟
پاسخ: چون هر صفحهی وب شامل لینکهایی است که آن را به چندین صفحهی دیگر متصل میکند، بنابراین بهصورت یک شبکهی پیچیده از ارتباطات به هم پیوسته دیده میشود.
سوالات جای خالی
۱) زبانهای برنامهنویسی به ما کمک میکنند تا با …… رایانهها …… ارتباط برقرار کنیم.
۲) برنامهنویس باید برنامههای خود را …… بدون ابهام ……. بنویسد تا برای رایانه قابل فهم باشد.
۳) اسکرچ یک زبان برنامهنویسی ……تصویری ……. است.
۴) در نسخهی …… برخط (آنلاین)……. اسکرچ، بدون نصب میتوان از برنامه استفاده کرد.
۵) جایی که خروجی برنامه (نمایش شکلکها و پسزمینه) دیده میشود، …… صحنه……. نام دارد.
۶) دستور «وقتی پرچم کلیک شد» در گروه …… رویداد……. قرار دارد.
۷) برای نمایش حالتهای مختلف یک شکلک از گروه …… ظاهر……. استفاده میکنیم.
۸) دستورات «تکرار کن» و «اگر» مربوط به گروه ……کنترل ……. هستند.
۹) در اسکرچ هر «گامِ حرکت» معادل ……یک ……. پیکسل است.
۱۰) برای ضبط صدا گزینهی «ضبط» را در ناحیهی ……صداها ……. انتخاب میکنیم.
۱۱) در «ناحیهی شکلک» میتوان ……شکلک ……. جدید را از کتابخانه افزود یا با «نقاشی» ساخت.
۱۲) اینترنت یک … شبکهی جهانی عظیم … است که از اتصال میلیاردها رایانه، گوشی و دستگاه دیجیتال ایجاد شده است.
۱۳) در سال … ۱۴۰۱ … حدود … ۶۴ درصد … از جمعیت جهان از اینترنت استفاده کردهاند.
۱۴) این دو اصطلاح دو مفهوم متفاوتاند؛ اینترنت از جنس … شبکه … و وب از جنس … سامانهای برای نمایش صفحههای وب … است.
۱۵) دادههای مربوط به وبسایتها در … سرورها … ذخیره شدهاند.
۱۶) موتورهای جستوجو برای تولید نتایج از … مرکز داده (Data Center) … استفاده میکنند.
۱۷) برای مشاهدهی یک صفحهی وب از نتایج جستوجو باید روی آن … کلیک … کرد.
۱۸) نرمافزار نمایش صفحههای وب … مرورگر وب … نام دارد.
۱۹) در پنجرهی مرورگر، نوار نشانی برای وارد کردن … آدرس/URL … سایت است.
۲۰) کلیدهای … بازگشت و پیشروی … برای رفتن به صفحهی قبلی یا بعدیِ تاریخچه بهکار میروند.
۲۱) برای باز کردن صفحهی جدید در همان پنجره میتوان یک … برگه/تبِ جدید … ساخت.
۲۲) نگهداری آدرس سایتهای مهم با … نشانک (Bookmark) … انجام میشود.
۲۳) دستور … بارگذاری مجدد/Refresh … زمانی مفید است که صفحه درست بار نشده باشد.
۲۴) پس از کلیک روی یک نتیجهی جستوجو، کاربر به … صفحهی وبِ مرتبط … منتقل میشود.
۲۵) اطلاعات وبسایتها روی … سرورها … ذخیره میشود و مرورگر آنها را … نمایش … میدهد.
۲۶) وب جهانی مانند یک ……سامانهی بایگانی جهانی…… است که محتواهای آن از طریق اینترنت قابل دسترسیاند.
۲۷) اسناد مورد نیاز در وب جهانی به کمک ……لینکها یا ابرمتنها…… به هم پیوند داده میشوند.
۲۸) امروز بیش از ……یک میلیارد…… وبسایت در جهان وجود دارد.
سوالات درست/نادرست
۱) اسکرچ نیاز به تایپ دستورها ندارد و بلوکی است.
پاسخ: درست
۲) رنگ بنفش مربوط به گروه «صدا» است.
پاسخ: نادرست (بنفش برای «ظاهر» است؛ صدا صورتیه)
۳) رویداد «وقتی پسزمینه تغییر کرد» در گروه رویداد وجود دارد.
پاسخ: درست
۴) پرچم سبز فقط یکی از اسکریپتها را اجرا میکند.
پاسخ: نادرست (همهی اسکریپتهای دارای آن رویداد اجرا میشن)
۵) نسخهی آفلاین اسکرچ نیاز به نصب دارد.
پاسخ: درست
۶) مثال «حرکت ۱۰ گام برای همیشه» ترکیبی از گروههای رویداد و کنترل و حرکت است.
پاسخ: درست
۷) در اسکرچ امکان ضبط و ویرایش صدای خودمان وجود ندارد.
پاسخ: نادرست (میشه ضبط و ویرایش کرد)
۸) اسکرچ برای شروع مفاهیم علمیِ برنامهنویسی مناسب نیست.
پاسخ: نادرست (اتفاقاً برای شروع خیلی خوبه)
سوالات با پاسخ کوتاه
۱) دو زبان برنامهنویسی دیگر که در شکل کتاب آمده بودند؟
پاسخ: C و پایتون.
۲) «ناحیهی برنامهنویسی» یعنی چی؟
پاسخ: جایی که بلوکها رو میکشیم و به هم وصل میکنیم تا کدمون ساخته بشه.
۳) دو روش افزودن پسزمینه رو بگو.
پاسخ: بارگذاری تصویر از رایانه و انتخاب از تصاویر آماده (میتونم نقاشی هم بکشم یا تصادفی بردارم).
۴) دکمههای کنار صحنه (پرچم سبز و توقف) چه کاری میکنن؟
پاسخ: پرچم سبز شروع اجرای برنامهست، دایرهی قرمز (توقف) اجرای برنامه رو قطع میکنه.
۵) یک نمونه رویداد غیر از پرچم؟
پاسخ: «وقتی این شکلک کلیک شد» یا «وقتی کلید فاصله فشرده شد».
۶) منظور از «حالت» (Costume) چیه؟
پاسخ: لباس یا نمای ظاهریِ مختلفِ یک شکلکه که با عوض کردنش انیمیشن میسازیم.
۷) چطور یک شکلک رو حذف میکنی؟
پاسخ: از لیست شکلکها روی آیکنِ حذف (سطل زباله) میزنم.
۸) سه گروه بلوکِ دیگه غیر از رویداد/ظاهر/کنترل؟
پاسخ: حرکت، صدا، تشخیص (متغیر و عملگر هم هستن).
۹) در پروژهی «بال زدن پرنده» چرا «منتظر بمان ۰/۲ ثانیه» گذاشتیم؟
پاسخ: تا تغییر حالتها معلومتر و روان دیده بشه.
۱۰) اگر مقدار «گام» از ۱۰ به ۱۰۰ عوض بشه، چه میبینی؟
پاسخ: شکلک خیلی تندتر و با پرشهای بزرگتر حرکت میکنه.
۱۱) ایدهٔ سادهٔ رسم دایره با قلم چیست؟
پاسخ: حرکتهای خیلی کوتاه همراه با چرخش ثابتِ کوچک داخل یک حلقهٔ تکرارِ زیاد (مثلاً حرکت ۲ گام و چرخش ۱۰–۱۵ درجه).
۱۲) چه چیزی باعث شد کار با اینترنت و یافتن اطلاعات آسانتر شود؟
پاسخ: ایجاد وب جهانی و استفاده از لینکهای ابرمتن.
۱۳) نام دو موتور جستوجوی مهم برای یافتن اطلاعات را بنویسید.
پاسخ: گوگل و بینگ.
۱۴) چه چیزی باعث شد اینترنت علاوه بر ارتباطات، در خرید و تجارت هم تحول ایجاد کند؟
پاسخ: امکان دسترسی سریع و گسترده به اطلاعات و ایجاد ارتباط راحت بین کاربران در سراسر جهان.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس چهارم کاروفناوری ششم
سوالات متن درس ۵ پنجم کاروفناوی ششم ابتدایی با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉



















خوب بود 👌
سوالا الکی هس در ضمن کارو فناری امتحان نداره😂😂
آره دقیقا