سبک زندگی

سوالات متن درس سوم کاروفناوری ششم با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 3 سوم کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی با جواب

سوالات متن درس سوم کاروفناوری ششم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۳ سوم آشنایی با الگوریتم و روندنما کتاب کار و فناوری کلاس ششم دبستان را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

سوال های متن درس بعدی: سوالات متن درس چهارم کاروفناوری ششم

سوالات متن درس سوم کاروفناوری ششم با جواب

همچنین بخوانید: جواب درس سوم الگوریتم کار و فناوری ششم

نمونه سوال های امتحانی متن درس 3 سوم کاروفناوری ششم با جواب

سؤالات تشریحی

۱) الگوریتم یعنی چی؟
پاسخ:
الگوریتم یک مجموعه دستورالعملِ مرحله‌به‌مرحله برای حل یک مسئله یا انجام یک کاره؛ از شروع تا پایان مشخص.

۲) چرا توی زندگی روزمره هم از الگوریتم استفاده می‌کنیم؟ دو مثال بزن.
پاسخ:
چون خیلی از کارها رو باید به ترتیب انجام بدیم؛ مثل مسواک‌زدن و وضو گرفتن یا لباس شستن و سالاد درست کردن.

۳) اگر مراحل یک کار (مثل پخت کیک) جابه‌جا بشه چه اتفاقی می‌افته؟
پاسخ:
کار درست پیش نمی‌ره و نتیجه خراب می‌شه؛ باید اول آماده‌سازی مواد، بعد تنظیم دما، بعد پخت به مدت مناسب و در آخر خارج کردن از قالب انجام بشه.

۴) منظور از «الگوریتم دقیق و بدون ابهام» چیه؟
پاسخ:
یعنی هر مرحله واضح باشه و جای حدس نذاره؛ مثل الگوریتم رسم شکل، باید دقیق بگه دایره کجا و دو نقطه و خط منحنی چگونه قرار بگیرن.

۵) دو نکته‌ی مهم در نوشتن الگوریتم را بگو.
پاسخ:
۱) شروع و پایان حتماً مشخص باشه. ۲) از جملات اَمری استفاده کنیم (برو، بنویس، وارد کن…).

۶) روندنما (فلوچارت) چه کمکی می‌کند؟
پاسخ:
الگوریتم را با شکل‌های استاندارد و پیکان‌ها خلاصه و سریع نشان می‌دهد تا همه راحت بفهمند.

۷) شکل‌های اصلی روندنما و معنی‌شان چیست؟
پاسخ:
بیضی = شروع/پایان، موازی‌اضلاع = ورودی/خروجی، مستطیل = انجام فرایند/محاسبه، لوزی = شرط و تصمیم.

۸) روش گاؤس برای جمع ۱ تا ۱۰۰ چه بود و چرا سریع است؟
پاسخ:
اعداد اول و آخر را جفت کرد: ۱ + ۲۱۰۰ + ۹۹ … که هر جفت ۱۰۱ می‌شود و ۵۰ جفت داریم؛ پس ۱۰۱ × ۵۰ = ۵۰۵۰ سریع است چون به الگوی منظم تبدیل شد.

سؤالات جای‌خالی

۱) الگوریتم مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های … مرحله‌به‌مرحله … برای حل مسئله است.

۲) در زندگی روزمره هم الگوریتم داریم؛ مثل … مسواک‌زدن/وضو … و … تهیه سالاد/لباس‌شستن ….

۳) برای اینکه الگوریتم درست کار کند باید … دقیق و بدون ابهام … نوشته شود.

۴) در نوشتن الگوریتم باید … شروع … و … پایان … مشخص باشد و از … جملات امری … استفاده کنیم.

۵) واژه‌ی «الگوریتم» از نام دانشمند مسلمان … محمد بن موسی خوارزمی … گرفته شده است.

۶) در روندنما، شکل … بیضی … برای شروع/پایان و شکل … موازی‌اضلاع … برای ورودی/خروجی است.

۷) شکل … مستطیل … نشان‌دهنده‌ی انجام فرایند و شکل … لوزی … نشان‌دهنده‌ی وجود یک شرط است.

۸) الگوریتم «باز کردن در با کلید» شامل مراحل … کلید را وارد قفل کن … و … کلید را بچرخان … است.

۹) توی روندنمای گواهینامه، اگر سن کاربر از ۱۸ کمتر بود باید … سن قانونی/سال‌های باقی‌مانده … محاسبه شود.

۱۰) روندنما با … پیکان‌ها … ترتیب انجام مراحل را نشان می‌دهد.

۱۱) توضیح الگوریتم با روندنما باعث درک … سریع و فشرده … می‌شود.

۱۲) بازی‌های آموزشی می‌توانند به … یادگیری برنامه‌نویسی و منطق … کمک کنند.

۱۳) برای جست‌وجوی دقیق جمله‌ای در وب از علامت … «نقل‌قول» … و برای اجبار حضور هر دو واژه از … علامت بعلاوه (+) … استفاده می‌کنیم.

سؤالات پاسخ کوتاه

۱) یک الگوریتم خیلی ساده از متن بنویس.
پاسخ:
«شروع ⭠ کلید را داخل قفل کن ⭠ کلید را بچرخان ⭠ پایان».

۲) اگر در الگوریتم رسم صورتک بگوییم «یک خط منحنی بکش»، چرا مبهم است؟
پاسخ:
چون محل و جهت خط مشخص نیست و نتیجه ممکنه اشتباه دربیاد.

۳) چرا از روندنما استفاده می‌کنیم وقتی می‌شود متن بنویسیم؟
پاسخ:
چون سریع‌تر، خلاصه‌تر و بین‌المللی است و همه با دیدن شکل‌ها می‌فهمند.

۴) دو شکل هندسی که حتماً باید در هر روندنما بیاید کدام‌اند؟
پاسخ:
بیضیِ آغاز/پایان و حداقل یک مستطیلِ فرایند (گاهی هم ورودی/خروجی).

۵) یک مثال از «شرط» در روندنمای گواهینامه بگو.
پاسخ:
«آیا سن ≥ ۱۸؟» اگر بله ⭠ اقدام برای چاپ گواهینامه؛ اگر نه ⭠ محاسبه‌ی سال‌های مانده.

۶) یک فایده از بازی‌های آموزشی در دنیای دیجیتال چیه؟
پاسخ:
یادگیری منطق و برنامه‌نویسی با روش جذاب (رنگ، صدا، تصویر).

۷) برای پیدا کردن سایت مناسب در جست‌وجو از چه نشانه‌ی دیگری می‌توان استفاده کرد؟
پاسخ:
ستاره (*) به‌عنوان جایگزینِ بخش نامعلومِ عبارت.

۸) اگر بخواهیم مجموع ۱ تا ۱۰۰ را سریع حساب کنیم، جواب نهایی چقدر است و ایده‌اش چیست؟
پاسخ:
۵۰۵۰؛ با جفت‌کردن اعداد اول و آخر (روش گاؤس).

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس دوم کاروفناوری ششم

سوالات متن درس ۳ سوم کاروفناوی ششم ابتدایی با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =