مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب درس 2 علوم چهارم ⚡️ پاسخ مخلوط ها در زندگی

گام به گام پاسخ و حل فعالیت ، پیش بینی کنید و فکر کنید گفت و گو درس 2 دوم علوم تجربی چهارم در صفحات ۶ ، ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۴

جواب درس ۲ علوم تجربی چهارم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب فعالیت ها ، فکر کنید ها و گفت و گو های صفحه ۶ ، ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۴ فصل ۲ علوم پایه چهارم قسمت مخلوط ها در زندگی پرداخته ایم. در ادامه همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب درس ۱ علوم چهارم

پاسخ فصل ۲ علوم تجربی چهارم

جواب درس ۲ علوم تجربی پایه چهارم

در ادامه با پاسخ فعالیت ها و سوالات درس ۲ علوم چهارم داریم :

جواب فعالیت صفحه ۶ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: مداد، ظرف شیشه‌ای در دار، ماسه، مهره و تیله، بشقاب، لیوان یونولیتی یا کاغذی
1- مقداری ماسه و چند عدد مهره و تیله را در یک ظرف دردار بریزید و تکان دهید.

2- لیوانی را بردارید و با نوک مداد، چند سوراخ ریز در ته آن ایجاد کنید. پیش بینی کنید اگر موادّ درون ظرف را در لیوان بریزید، چه  اتّفاقی می‌افتد.  احتمال دارد بعضی از مواد از ته لیوان خارج شود.
3- اکنون لیوان را در یک بشقاب بگذارید و موادّ درون ظرف را در لیوان بریزید.

4- لیوان را به آرامی تکان دهید؛ چه مشاهده می‌کنید؟ ماسه هایی که از ته لیوان خارج شده در بشقاب می مانند و مهره ها و تیله هایی که در لیوان بود باقی می مانند.

– آیا احمد به همین روش می‌تواند شکرها را از نخودچی‌ها جدا کند؟ بله
– آیا پس از جدا شدن دانه‌های شکر از نخودچی‌ها، شکل آنها تغییر می‌کند؟ خیر

پاسخ گفت و گو صفحه ۷ علوم چهارم

  • در هر یک از مخلوط‌های زیر چه چیزهایی وجود دارد؟ تیله و بادام، فندق، گردو، پسته
  • در هر یک از این مخلوط‌ها، مواد چه حالتی دارند؟ جامد

جواب فکر کنید صفحه ۸ علوم کلاس چهارم

– در هر یک از شکل‌های صفحه‌ٔ قبل، چه موادّّی با هم مخلوط شده‌اند؟
جدول زیر را پر کنید.

انواع مخلوط
مایع در مایعجامد در مایعجامد در جامد
آب و روغنخاکشیرمیوه‌ها
 شربت آلبالو 

به علت وجود شکر در شربت و جامد بودن آن این مخلوط را جامد در مایع در نظر گرفتیم.

پاسخ فعالیت صفحه ۸ علوم تجربی چهارم

وسایل و موادّ لازم: سه عدد لیوان، روغن مایع، قاشق غذاخوری، گچ، چند حبه قند
1) درون سه لیوان که قبلاً آنها را شماره گذاری کرده‌اید، تا نیمه آب بریزید.
2) در لیوان شمارهٔ (1) سه حبّه قند و در لیوان شمارهٔ (2) سه قاشق روغن مایع بریزید و آنها را هم بزنید.
3) در لیوان شمارهٔ (3) سه قاشق گچ (یا آرد) بریزید و آن را هم بزنید؛ چه اتفاقی می‌افتد؟
4) مشاهده‌های خود را در جدول زیر بنویسید.

شماره‌ٔ لیواننام موادّ موجود در لیوانشفّاف است یا شفّاف نیستموادّ درون لیوان ته‌نشین می‌شوند یا نمی‌شوند
1قندشفاف استته‌نشین می‌شود
2روغنشفاف نیستته‌نشین نمی‌شود
3گچشفاف نیستته‌نشین نمی‌شود

– از این فعّالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

جواب فکر کنید صفحه ۹ علوم چهارم

در نمونه‌های زیر، مخلوط‌های یک نواخت را مشخّص کنید. دلیل خود را بیان کنید.

فکر کنید صفحه ۹ علوم چهارم

زعفران دم کرده: چون رنگ شفاف و صافی دارد و به طور یکنواخت با آب پراکنده شده است.
آب و نمک: به خاطر شفافیت و یکنواخت پخش شدن در آب

حل فعالیت صفحه ۱۰ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: هاون، قاشق، آب، شاخه نبات، نبات خورد شده، پودر نبات، لیوان، زمانسنج
1-  درون سه لیوان که قبلاً آنها را شماره گذاری کرده‌اید، تا نیمه آب معمولی بریزید.
2- سه شاخه نباتِ تقریباً برابر بردارید. یکی از آنها را خرد کنید و دیگری را در هاون بکوبید تا پودر شود.
3- شاخه نبات را در لیوان شماره‌ٔ (1) بیندازید و آن را با قاشق هم بزنید تا نبات کاملاً حل شود. هم زمان، زمان‌سنج را روشن کنید. زمان لازم برای حل شدن شاخه نبات را در جدول زیر بنویسید.
4- مرحله‌ٔ 3 را با خرده نبات و پودر نبات تکرار کنید.

نوع مادّهشاخه نباتخرده نباتپودر نبات
زمان لازم برای حل شدن (ثانیه)90 ثانیه60 ثانیه30 ثانیه

– در کدام حالت، نبات سریع تر در آب حل می‌شود؟ پودر نبات
– از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ ریز بودن ماده می‌تواند آن را زودتر در آب حل کند.

جواب فعالیت صفحه ۱۱ علوم پایه چهارم

وسایل و موادّ لازم: آب داغ، آب نیم‌گرم، |آب سرد، لیوان، شکر، قاشق، زمان‌سنج

1- در یک لیوان، تا نیمه آب سرد بریزید.
2- دو قاشق چای‌خوری شکر به آب لیوان اضافه کنید و زمان‌سنج را روشن کنید.
3- مخلوط آب و شکر را با قاشق هم بزنید تا شکر به طور کامل حل شود. زمانی را که برای حل شدن شکر لازم است، یادداشت کنید.
4- همین آزمایش را با آب نیم‌گرم و داغ تکرار کنید و مشاهده‌های خود را در جدول زیر بنویسید.

نوع آبداغنیم‌گرمسرد
مدّت زمان لازم برای حل شدن (ثانیه)10 ثانیه20 ثانیه30 ثانیه

5- نتایج را روی نمودار ستونی زیر رسم کنید.
– شکر در کدام آب سریع‌تر حل می‌شود؟ آب داغ
– از این فعّالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ آب داغ به حل شدن و پراکنده شدن سریع مواد کمک میکند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۲ علوم تجربی چهارم

در ادامه پاسخ به جواب درس ۲ علوم چهارم داریم :

برای تهیه‌ٔ سریع یک لیوان شیرعسل خنک چه راه‌هایی پیشنهاد می‌کنید؟

  1. عسل را گرم کرده و سپس آن را در شیر سرد می ریزیم تا خنک گردد.
  2. شیر را گرم می کنیم و بعد عسل در داخل آن می ریزیم و برای سرد شدن یخ در داخل آن می اندازیم.
  3. یا اینکه هر دو (شیر و عسل) را گرم کرده و ترکیب می کنیم بعد با به کارگیری از یخ آن را خنک می کنیم.

جواب فعالیت صفحه 12 علوم چهارم ابتدایی

وسایل و موادّ لازم: ورق آلومینیومی، آب، نمک، کاغذ صافی، ماسه دانه ریز، کِش، ماژیک، قاشق، لیوان کاغذی
1- با ماژیک روی دو لیوان حروف (آ) و (ب) را بنویسید.
2- در لیوان (آ) یک قاشق نمک، یک قاشق ماسه و تا نیمه آن آب بریزید. مخلوط را کاملاً هم بزنید.
– کدام مادّه در این مخلوط دیده نمی شود؟ نمک
3- اکنون، مانند شکل، روی لیوان (ب) پارچه ای توری و نازک (یا کاغذ صافی) بگذارید و کش را دور آن بیندازید.
4- مخلوط درون لیوان (آ) را روی صافی بریزید؛ چه اتفاقی می افتد؟ ماسه روی صافی می ماند و آب و نمک از آن عبور می کنند.
– کدام مادّه را با روش صاف کردن جدا کردید؟ ماسه
5- دو قطره از مخلوط آب و نمکِ لیوان (ب) را روی یک ورقه نازک آلومینیومی بچکانید و صبر کنید تا آب آن بخار شود.
6- پیش بینی کنید که چه اتفاقی می افتد؟
– نتایج را در جدول زیر بنویسید.

روش‌های جدا کردننتیجه
مادّه یا موادّ جدا شدهمادّه یا موادّ باقی مانده
صاف کردنماسهنمک
تبخیر (بخار کردن)نمک

جواب گفت و گو صفحه ۱۳ علوم پایه چهارم دبستان

ما هر روز موادّ مختلفی را از هم جدا می‌کنیم. درباره‌ٔ تصویرهای زیر گفت‌وگو کنید.

در کلیه این مورد ها از صافی برای جدا کردن استفاده شده است. صافی های وسایلی هستند که سوراخ های ریز یا درشت دارند و با استفاده از آن ها می توان مواد ریز را از درشت جدا کرد.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۳ علوم چهارم

نمک خوراکی را چگونه تهیه می‌کنند؟ در این باره اطّلاعات جمع‌آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

سنگ نمک را از معدن استخراج می‌نمایند آن را در آب حل می‌کنند بعد با رد کردن از سرند، ناخالصی آن را می گیرند و محلول آب نمک را از صافی عبور داده و ذرات ریزتر آن را حذف می‌نمایند. سپس محلول خالص آب نمک را تبخیر می‌کنند و نمک به جا مانده را بعد از خشک کردن و افزودن ید با دستگاه های تمام خودکار بسته بندی می‌کنند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۴ علوم چهارم

برای جداسازی اجزای هر یک از مخلوط ها، از کدام یک از صافی های زیر می توان استفاده کرد؟

الف) مخلوط سنگ ریزه، بادام زمینی شکسته و بادام زمینی سالم : صافی بزرگ سمت چپ
ب) مخلوط شن و ماسه در ساختمان سازی : صافی وسط «سرند»
ج) مخلوط سبوس و آرد : صافی سمت راست «الک»

شما برای استفاده ی درست از مخلوط ها و محلول ها چه پیشنهادهایی دارید؟

خب این بود از جواب درس ۲ علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی. اگر سوالی درباره فصل دوم علوم چهارم داشتید از قسمت دیدگاه از ما بپرسید. برای بهتر پیدا کردن ما در گوگل در آخر عبارت خود کلمه ماگرتا را اضافه کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫48 دیدگاه ها

  1. میشه سوال شما برای استفاده درست از مخلوط ها و محلول ها چه پیشنهاد هایی دارید هم بگید؟ ممنون عالی بود

  2. ببخشید بچه ها در صفحه ۸ فعالیت گفته از این فعالیت چه نتیجه ای میگیرید اونو بگید لطفاً

      1. واقعا عالی چند روزه من این ماگرتا رو می شناسم واقعا عالی ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐واقعا این ستاره هاهم کمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =