اخبار

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی در ماهان گستر همگام

کپسول‌های آتش‌نشانی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به کاربردی که دارند، محتویات داخل آن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. مهم است با توجه به نوع کپسول آتش نشانی که در اختیار دارید، از نحوه استفاده از آن نیز مطلع باشید تا در شرایط اضطراری بتوانید به درستی از آن جهت اطفای حریق استفاده کنید. برای آشنایی با دستورالعمل استفاده از کپسول‌های آتش نشانی‌ مختلف و شارژ کپسول آتش نشانی، در ادامه با ما همراه شوید.

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی در ماهان گستر همگام

در این قسمت، به انواع کپسول‌های آتش نشانی fire extinguisher و همینطور نحوه استفاده از هر یک از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

به طور کلی کپسول آتش نشانی پودر و گاز برای خاموش کردن حریق کلاس B که مربوط به مایعات قابل اشتعال است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این دسته از کپسول‌های آتش نشانی، یک ضامن بر روی کپسول تعبیه شده است که با برداشتن آن، مهر و موم کپسول نیز شکسته می‌شود. زمانی که کاربر اهرم کپسول را به سمت پایین فشار دهد، پودر داخل کپسول همراه با فشار گاز، به سمت بیرون و آتش پرتاب خواهد شد. برای اینکه استفاده از این کپسول آتش نشانی مؤثر واقع شود، باید حتما قیف به درستی به سمت منشاء آتش سوزی هدایت شود.

از معایب استفاده از این کپسول آتش‌ نشانی، این است کمی میدان دید را کم می‌کند. وقتی پودر از کپسول خارج می‌گردد، در فضا پخش می‌شود و منجر به کم شدن کیفیت دید افراد خواهد شد. به همین دلیل برای مهار آتش‌سوزی‌هایی در محیط‌های باز مناسب است.

به هیچ عنوان نباید از این محصول برای مهار آتش سوزی مرتبط با تجهیزات الکترونیکی و همینطور فلزات قابل اشتعال استفاده شود.

محتوای مرتبط: کپسول پودر و گاز چیست؟ (معرفی مشخصات و انواع)

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی آب و گاز

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول آب و گاز برای خاموش کردن حریق کلاس A و مواد جامد که از خود خاکستر بر جای می‌گذارند، مناسب است. استفاده از کپسول آب و گاز بسیار آسان می‌باشد. به طوری که کاربر باید در زمان وقوع آتش سوزی، ابتدا خونسردی خود را حفظ نماید و سپس ضامن روی کپسول را بردارد و سپس نازل کپسول آتش نشانی که درحقیقت یک شلنگ منعطف است را به سمت آتش بگیرد.

استفاده از کپسول آتش نشانی آب و گاز باید تا زمان مهار کامل آتش سوزی ادامه داشته باشد. با آزادسازی ضامن از روی کپسول آتش نشانی، با فشار اهرم، مواد داخل کپسول به سرعت از داخل آن خارج می‌گردد.

در نظر داشته باشید که این نوع کپسول آتش نشانی مبتنی بر آب می‌باشد و به همین دلیل نیز برای مهار بسیاری از آتش‌سوزی‌ها کاربرد ندارد. استفاده از این کپسول آتش نشانی برای مهار آتش‌سوزی‌های تجهیزات الکتریکی بسیار خطرناک است و منجر به برق گرفتگی می‌شود. همینطور این نوع کپسول آتش نشانی نیز برای آتش‌ سوزی‌های کلاس B که ناشی از مایعات قابل اشتعال هستند، کارایی ندارد. امکان شارژ کپسول آتش نشانی پس از استفاده نیز وجود دارد.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی بیوورسال

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی بیوورسال

از کپسول آتش نشانی بیوورسال برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های کلاس‌های A (جامدات)،B (مایعات قابل اشتعال) و F (آتش سوزی‌های روغن‌های خوراکی و مواد خوراکی) استفاده می‌شود.

استفاده از این نوع کپسول آتش نشانی نیز آسان است. در ابتدا کاربر باید در زمان بروز آتش سوزی، خونسردی خود را حفظ کند و سپس در یک فاصله ایمن از آتش بایستد. سپس در مرحله بعدی، بدون عجله شعله‌ها را از جلو به عقب، خاموش کند.

وقتی نازل این کپسول آتش نشانی فشرده می‌شود، نازل باید به سمت آتش سوزی باشد. سپس یک لایه فوم بر روی ماده سوختنی ایجاد می‌گردد و در نهایت آتش‌سوزی مهار خواهد شد چراکه اکسیژن کمتری به ماده سوختنی می‌رسد.

در روند خاموش کردن آتش با استفاده از کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، بخار ایجاد خواهد شد که همراه با آب است و به روند سرد شدن آتش و خاموش شدن آن کمک می‌کند.

از این نوع کپسول آتش نشانی نمی‌توان برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های کلاس D(فلزات) و آتش‌سوزی کلاس E (تجهیزات برقی) استفاده کرد.

محتوای مرتبط: کپسول بیوورسال چیست؟

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

کپسول‌ آتش نشانی CO2 برای مهار و آتش سوزی‌های کلاس E (تجهیزات الکترونیکی) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه کربن دی‌ اکسید نارساناترین گاز است.

نحوه استفاده از کپسول‌ آتش نشانی CO2 به اینصورت است که فرد باید ضامن روی کپسول را آزاد کند و سپس قیف را در دست بگیرد. درنهایت باید اهرم خاموش کننده را فشار دهد و یا شیر را باز کند. در اینصورت گاز کربن دی اکسید با فشار شدیدی از کپسول خارج می‌شود و با مهار اکسیژن، از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

میزان پرتاب کربن دی اکسید بالاست؛ به طوری که افراد می‌توانند از فاصله‌ چهارمتری نیز برای مهار آتش‌سوزی اقدام کنند. قدرت این کپسول آتش نشانی بالاست و دی اکسید کربن به تمامی شکاف‌ها و فرورفتگی‌ها که قابلیت دسترسی به آن‌ها وجود ندارد نیز می‌رسد.

اگر در محل آتش سوزی، وزش باد شدید وجود داشته باشد، کپسول آتش نشانیCO2  کارایی لازم را نخواهد داشت چراکه باد، گاز دی اکسید کربن را پراکنده می‌کند و نمی‌تواند با حذف اکسیژن، شعله‌ها را خاموش کند.

همینطور در نظر داشته باشید با توجه به غلظت بالای دی اکسید کربن، برای مهار آتش باید در فاصله ایمنی از آتش قرار بگیرید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی ABC

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی ABC

کپسول آتش نشانی ABC برای خاموش کردن حریق کلاس‌های A (آتش سوزی با منشاء جامدات)، B (آتش سوزی با منشاء مایعات قابل اشتعال) و C (آتش سوزی با منشاء گاز) کاربرد دارد. تقریبا می‌توان گفت این کپسول آتش نشانی همه‌کاره است و با فشار دادن اهرم و گرفتن نازل به سمت آتش سوزی، در مهار آتش سوزی کاربرد دارد. البته در ابتدا بهتر است کاربر سنجاق این کپسول را بررسی کند تا خم نشده باشد. با باز کردن سنجاق، مهر و موم کپسول شکسته می‌شود.

پس از شارژ کپسول آتش نشانی و خرید کپسول آتش نشانی ABC، امکان نصب آن بر روی دیوار وجود دارد و بهتر است در یک مکان قابل دسترسی قرار بگیرد تا در هنگام آتش سوزی، کارایی لازم را داشته باشد.

محتوای مرتبط: ویژگی های کپسول اطفای حریق Fm200

کپسول آتش نشانی فوم و کف

کپسول آتش نشانی فوم و کف

کپسول آتش نشانی فوم و کف نیز جزو کپسول‌های آتش نشانی رایج است که برای سوختن مواد جامد و مایعات قابل اشتعال استفاده می‌شود. وقتی مواد این کپسول آتش نشانی را با فشار دادن اهرم بر روی آتش قرار دهید، مواد در حال سوختن را خفه می‌کند و از شعله‌ور شدن مجدد آتش جلوگیری می‌کند.

این نوع خاموش کننده برای خاموش کردن تجهیزات الکتریکی یا ماشین‌آلات سنگین و مهار آتش‌سوزی‌های ناشی از انواع چربی‌ و روغن‌ مناسب نیست.

نحوه خرید کپسول آتش نشانی از ماهان گستر همگام

ماهان گستر همگام یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها و مراکز فروش انواع کپسول آتش نشانی است. درصورتی که قصد خرید کپسول آتش نشانی را از برندهای معتبر و با قیمت مناسب دارید، می‌توانید آن را از طریق وبسایت ماهان گستر همگام سفارش دهید.

اگر نمی‌دانید کدام یک از انواع کپسول آتش نشانی برای زمینه مورد استفاده شما مناسب است، می‌توانید پیش از ثبت سفارش، ابتدا از کارشناسان مجموعه ماهان گستر همگام با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۵۰۰۱۵۴ | ۰۲۱۳۳۵۰۰۴۶۹ | ۰۹۰۱۳۷۴۰۱۱۶ | ۰۹۱۲۶۰۸۱۱۷۱ مشاوره دریافت کنید و سپس ثبت سفارش نمایید.

امیدواریم مطالعه این محتوا در زمینه استفاده از کپسول آتش نشانی برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما متشکریم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 16 =