اخبارعلمی

مقدار غذای سگ در روز چقدر است؟

مقدار غذای سگ در روز و اندازه آن از موضوعات مهمی است که قبل از سرپرستی حیوان خانگی باید به آن آگاهی داشته باشید. سگ ها نژادها و جثه های گوناگونی دارند؛ بنابراین تغذیه آن ها و تعداد وعده هایشان با یکدیگر متفاوت است. اگر موضوع تغذیه آن ها و هضم غذای سگ را جدی نگیرید قطعا حیوان خانگی شما دچار بیماری هایی چون اضافه وزن خواهد شد؛ پس فقط از روی علاقه و سرگرمی نباید سرپرستی حیوانات خانگی را قبول کنید. نگهداری این حیوانات شامل نکات خاصی است که باید مو به مو آن را رعایت کنید. در ادامه درباره مقدار غذای هر سگ بیشتر توضیح خواهیم داد.

مقدار غذای موردنیاز سگ در روز

عوامل موثر در تعیین مقدار غذای سگ در روز

همه سگ ها شرایط یکسانی ندارند و به همین علت نمی توان که مقدار یکسانی از غذا را برای همه آن ها در نظر گرفت. باتوجه به نژاد، سن، جثه و یا وضعیت بیماری مقدار غذای روزانه سگ تعیین می شود.

میزان غذایی که یک سگ در روز نیاز دارد

مقدار غذای سگ نسبت به وزن

مقداری غذای سگ نسبت به وزن از مهم ترین فاکتورهایی است که سرپرستان حیوان خانگی باید آن را درنظر بگیرند. مقدار اصولی غذای سگ با مشخص شدن وزن دقیق آن تعیین می شود. در واقع، مقدار غذای آن ها باید یک بیستم وزن کلی بدن باشد. اگر بیشتر از این مقدار غذا بخورد، احتمال اضافه وزن درحیوان به وجود می آید. از طرفی غذای اضافی علاوه بر آسیب به سلامت، در تربیت او نیز اثر منفی می گذارد. با مشخص شدن مقدار غذا، می توانید تعداد وعده سگ را افزایش دهید. به این صورت که اگر، وزن سگ شما 20 کیلوگرم باشد باید در روز یک کیلو غذا بخورد. حالا این یک کیلو بنا به تشخیص خودتان در نوبت های مختلف می تواند خورانده شود.

مقدار غذای سگ نسبت به فعالیت

سطح فعالیت هر سگ در مقدار غذای آن در روز تاثیر دارد. طبیعی است که حیوانات پر جنب و جوش کالری بیشتری می سوزانند و نیاز به مقدار غذای بیشتری خواهند داشت. در این شرایط باید با دامپزشک مشورت کنید و براساس کالری که در طول روز می سوزاند، مقدار غذای سگ در روز مشخص شود. بدون مشورت با دامپزشک مقدار غذا را زیاد نکنید؛ چون خطر چاقی در کمین حیوانات خانگی می باشد.

مقدار غذای سگ نسبت به سن

سن و سال از دیگر موارد اثرگذار در تعیین مقدار غذای روزانه سگ می باشد. هرچقدر سن و سال کم تر باشد، جنب و جوش و فعالیت آن بیشتر شده و طبیعتا بدنش نیازمند سوزاندن کالری های بیشتر می باشد. همچنین توله سگ ها زمانی که در سن رشد قرار می گیرند، باید تعداد وعده های بیشتر و مغذی تری داشته باشند تا در سلامت کامل رشد کنند.به همین دلیل تا هشت هفته مجاز به خوردن شیر مادر به میزان دلخواه هستند. بعد از آن می توانید کم کم غذای خشک سگ را در وعده های روزانه او جای دهید. درآخر، مقدار غذای سگ بالغ در روز براساس فعالیت او محاسبه می شود تا سلامتی جسمی اش به خطر نیفتد.

مقدار غذای سگ نسبت به نژاد

نژاد سگ ها در تعیین مقدار غذای روزانه اش تاثیر زیادی دارد. بعضی از نژادها ذاتا سطح فعالیت کمی دارند و نمی توان غذای زیادی در طول روز برای آن ها در نظر گرفت. نژادهایی چون: هاند، بولداگ و پاگ میزان فعالیت کمتری نسبت به نژادهای دیگری چون: بکسر یا بردر کولی دارند. پس نمی توان غذای این نژادها را باهم یکسان تعیین کنید. اما گاهی اوقات نژاد سگ، نژاد فعالی می باشد ولی غذای زیادی مصرف نمی کنند. به عنوان مثال: نژاد هاسکی تقریبا فعالیت روزانه بالایی دارد اما در برابر خوردن غذای زیاد حریص نیستند. این نژاد در فصل های گرم مقدار غذای مورد استفاده اش پایین تر می آید و اضافی غذای خود را در ظرف باقی می گذارند. توجه داشته باشید که منظور ما مقدار غذای سگ بالغ در روز براساس نژادها می باشد و توله سگ های نژادهای مختلف قطعا غذای بیشتری نسبت به سگ بزرگسال مصرف می کنند.

مقدار غذای سگ نسبت به وضعیت سلامتی

وضعیت سلامتی سگ نقش پررنگی در میزان غذای روزانه اش دارد. قطعا تعداد وعده سگ بیمار با تعداد وعده های یک سگ سالم متفاوت است. علاوه بر تعداد، نوع غذایی که مصرف می کنند نیز با یکدیگر تفوات خواهد داشت. در شرایط حساس بیماری، مقدار غذای سگ در روز را باید دامپزشک باتوجه به شدت بیماری اش تعیین کند. گاهی نیاز است که تعداد وعده ها بیشتر شود و گاهی وعده های کمتر، اما مغذی تر نیاز خواهند داشت. در این شرایط غذای مرطوب سگ می تواند گزینه خوبی برای وعده های مغذی تر باشد. در شرایط خاص، بعضی از آن ها دچار بیماری های سخت کلیوی و یا قلبی هستند. در این شرایط رژیم غذایی مخصوصی را تا مدت زمان طولانی باید رعایت کنید و هر وعده مقدار و نوع مواد غذایی، دقیقا مشخص شود. در غیر این صورت جان حیوان خانگی شما در خطر می افتد.

مقدار غذای سگ باردار

مقدار غذای سگ باردار باید با دیگر حیوان ها تفاوت داشته باشد؛ چراکه این غذا علاوه بر تامین نیاز بدن مادر، در رشد و نمو جنین تاثیر خواهد داشت . عده ای مقدار غذای سگ مادر را بیشتر نمی کنند و بر این باورند که ارزش غذایی آن ها باید بالاتر برود. البته تصور غلطی نیست و در شرایطی، ارزش غذایی مهم تر از مقدار غذا تلقی می شود. در غذای روزانه سگ باردار باید ویتامین، پروتئین و املاح بیشتری دیده شود و اگر نیاز بود، تعداد وعده های او را افزایش دهید. دوره بارداری برای حیوانات خانگی بسیار دوره حساسی به شمار می آید؛ چون اگر بیش از حد یا کمتر غذا بخورند،  پس از به دنیا آوردن توله ها خودشان دچار بیماری های کمبود وزن و یا اضافه وزن خواهند شد. در این دوره حساس می توانید مقدار غذای سگ باردار را با افراد متخصص در میان بگذارید.

مقدار غذای سگ شیرده

مقدار غذای سگ شیرده اکثرا بیشتر از حد معمول می باشد. در این دوران چونکه توله ها از شیر مادر تغذیه می کنند، انرژی بدن تخلیه شده و نیازمند خوردن مجدد غذا می شوند. هرچقدر تعداد بچه های سگ بیشتر باشد به همان میزان مقدار شیر بیشتری مصرف شده و زودتر احساس گرسنگی می کند. متخصصان این حوزه پیشنهاد کرده اند تا تعداد وعده سگ باردار آزاد باشد. برای این کار، باید همیشه ظرفی حاوی مواد مغذی کنار سگ بگذارید تا در صورت احساس گرسنگی آن را بخورد. چنانچه احساس گرسنگی کنند ولی میزان مشخصی ماده مقوی به بدنشان نرسد، دچار بیماری خواهند شد و یا حتی دیگر توانایی شیر دادن به توله های خود را ندارند.

مقدار غذای سگ چاق

مقدار غذای سگ چاق باید کنترل شده تر از سگ هایی با وزن نرمال باشد. اضافه وزن باعث می شود تا خطرات بسیار جدی سلامت آن ها را تهدید کند. این تهدیدات تا جایی ادامه پیدا می کند که جان حیوان شما به خطر بیفتد. پس واجب است که رژیم غذایی را در وعده های روزانه اش رعایت کنید. غذاهای کم کالری و بدون چربی و قند در تعداد وعده های بیشتر برای آن ها توصیه می شود. سعی کنید که مقدار غذای سگ نسبت به وزن را زیر نظر نظر دامپزشک تعیین کنید تا به طور ناگهانی وارد رژیم غذایی سخت نشود.

چطور تعداد وعده سگ تعیین می شود؟

تعداد وعده سگ براساس نیاز بدن آن ها تعیین می شود. این وعده ها باید به گونه ای باشد که در طول روز احساس گرسنگی و یا افت قند خون نداشته باشند. پس از مشخص شدن مقدار غذای سگ در روز حالا باید این مقادیر را در تعداد وعده های مختلف تقسیم کنید. این وعده ها بهتر است که در بازه های زمانی مشخص به آن ها داده شود تا بدنشان به این چرخه زمانی عادت کند. عده ای چرخه های 8 الی 12 ساعته درنظر می گیرند و هرچقدر تعداد وعده ها بیشتر شود، این چرخه کوتاه تر خواهد شد. به طور کلی تعداد وعده های استاندارد برای هر سگ به شرح زیر می باشد.

  • توله سگ 1 ماهه: تعداد وعده های آن ها باید آزاد باشد تا هرموقع نیاز به شیر مادر داشتند، تغذیه کنند.
  • توله سگ 2 تا 6 ماهه: 3-4 وعده در روز برایشان مناسب می باشد.
  • توله سگ 6 تا 12 ماهه: 2 وعده در روز با ارزش غذایی بالا باید در برنامه غذاییشان جای بگیرد.
  • سگ بالغ 1 تا 7 سال: 2 وعده در روز به کنترل وزن و سلامتی آن ها کمک می کند.
  • سگ مسن 7 سال به بعد: مقدار غذای سگ مسن باید 2 وعده در روز باشد و در این وعده ها غذاهای کم کالری ولی مفید قرار داده شود.

توجه داشته باشید اگر قصد خرید غذای سگ را دارید، می توانید از محصولات رویال کنین دیدن فرمایید.

زمان مناسب برای تغذیه سگ

افرادی که تصمیم به نگهداری از پت را در خانه دارند با چالش های مختلفی رو به رو می شوند. یکی از این چالش ها زمان مناسب برای تغذیه سگ ها می باشد. بعد از آگاهی بر تعداد وعده سگ و مقدار آن، مسئله زمان بندی پیش می آید. زمان بندی در غذا، تاثیر بسیار زیادی در نحوه تربیت سگ دارد؛ پس باید با دقت زیاد برنامه ریزی انجام شود. اما گاهی اوقات فاصله های کم یا بسیار زیاد بین هر وعده باعث می شود تا حیوان خانگی شما دچار افت قند خون شود و نتواند که فعالیت کند. افت قند خون خطرناک است و نباید آن را نادیده گرفت. بهترین زمان بندی مناسب برای تغذیه سگ ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

توله سگ های 1 ماهه: در این بازه سنی آن ها از شیر مادر در وعده های آزاد تغذیه می کنند؛ به همین علت نیازی به زمان بندی ندارند و هر وقت که احساس گرسنگی کردند باید غذا بخورند.

توله سگ های 2 الی 6 ماهه: در این بازه سنی توله سگ 3 یا 4 وعده در روز غذا می خورد. این تعداد وعده ها باید در طول روز به اندازه مساوی تقسیم شود. می توانید از وعده صبحانه، ناهر و شام استفاده کنید و یا ساعات دیگری را برای غذا دادن انتخاب نمایید. اما بهتر است تا با وعده های غذایی خودتان هماهنگ شود؛ چون سگ ها غذا خوردن را امری اجتماعی می دانند.

سگ بالغ: مقدار غذای سگ بالغ در روز 2 وعده می باشد؛ بنابراین این وعده ها باید به گونه ای برنامه ریزی شوند تا در طول روز احساس ضعف نکند. برای2 وعده در روز، بهتر است بازه های زمانی 8 یا 12 ساعته در نظر بگیرید.

سگ شیرده: زمان بندی غذایی برای این سگ ها وجود ندارد و هروقت احساس ضعف داشتند باید غذا بخورند.

سگ باردار: این سگ ها نیز 4 وعده در روز غذا می خورند؛ بنابراین با وعده های غذایی خودتان هماهنگ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =