اخبار

چاپ دیجیتال چیست؟

در صورتی که می‌خواهید جزوه و کتاب‌هایتان را در تعداد کم، با کمترین هزینه و با بالاترین سرعت چاپ کنید، چاپ دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. در ادامه در مورد این چاپ و انواع مختلف آن صحبت خواهیم کرد و شما با کاربردها و ویژگی‌هایش آشنا خواهید شد.

چاپ دیجیتال چیست؟

به مراحل تبدیل عکس‌های دیجیتال به صفحات چاپی، چاپ دیجیتال گفته می‌شود. به طور کل چاپ دیجیتال، شیوه چاپ بدون واسطه جوهر روی هر سطحی را معین می‌کند. این روش مانند روش کار پرینتر رنگی است، ولی فرمت بزرگتری دارد. با وجود آن می‌توان صفحات را با سرعت بالا و تعداد کم چاپ کرد و امکان تغییر طرح و داده‌های آن در هر صفحه وجود دارد. همچنین با هزینه کمتری فرایند چاپ صورت می‌گیرد. چاپ دیجیتال به جای روش‌های فلکسوگرافی، لیتوگرافی، چاپ حروف، گراور و غیره استفاده می‌شود و مراحل مکانیکی که در چاپ‌گر معمولی وجود داشت مانند ساخت رنگ، فیلم و جداسازی قطعات به شکل دستی و غیره در آن حذف شده‌اند. در فرایند چاپ عکس مبتنی بر دیجیتال، روی انواع سطوح رسانه‌ای به شکل بدون واسطه عمل می‌کند و برعکس چاپ افست، بدون پلاک چاپی کار خواهد کرد. امکان ارسال مستقیم فایل‌های دیجیتالی همچون فایل‌های نشر رومیزی یا پی دی اف به دستگاه دیجیتال وجود دارد تا روی کاغذ، پارچه، بوم، مقوا، مواد مصنوعی و دیگر موارد چاپ صورت گیرد. 

چاپ دیجیتال

انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد 

چاپ دیجیتال از نظر ابعاد تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارد که هر یک را معرفی خواهیم کرد: 

چاپ دیجیتال با فرمت متوسط

چاپ دیجیتالی حداکثر در ابعاد A۳ یا ۳۳*۴۸ سانتیمتر و به روش‌های نوری، جوهر افشان و لیزری صورت می‌گیرد. لذا قسمت زیادی از کارهای چاپی دیجیتال همچون جزوه، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، عکس، لیبل، لفاف‌های بسته بندی، چاپ روی دیگر سطوح و غیره با این روش چاپ می‌شوند. 

چاپ دیجیتال فرمت بزرگ

در این مدل چاپ با ابعاد نوع A۳+ با عرض ۱۵۰ سانتیمتر با روش‌های نوری، جوهر افشان و دیجیتال لیزری صورت می‌گیرد. از این روش جهت انجام کارهایی مانند پوستر که عرضی تا ۱۵۰ سانتیمتر دارند و فضاهای داخلی استفاده می‌شود. 

چاپ دیجیتال با فرمت عریض

در این مدل، چاپ در عرض ۱۵۰ تا ۵۰۰ سانتیمتر صورت می‌گیرد. لذا در فضاهای باز کاربرد دارد، زیرا ابعاد آن بزرگ است. گزینه‌های چاپی آن در مقابل شرایط آب و هوایی همچون نور خورشید و آب دوام بالایی دارند. 

انواع چاپ دیجیتال بر اساس روش چاپ 

چاپ دیجیتال بر اساس روش چاپ به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که هر یک را معرفی خواهیم کرد: 

چاپ دیجیتال به روش جوهر افشان

در این روش، چاپ کیفیت بالایی دارد و دستگاه‌های به کار رفته در آن از نوع پرینترهایی تا ابعاد ۵ متری هستند. جوهر افشان به وسیله مرکب‌های مایع، داده‌های دیجیتال را به شکل مستقیم روی کاغذ می‌ریزد. ولی به دلیل پایین بودن سرعت چاپ در آن، در تیراژهای بالا نمی‌توان از آن استفاده کرد. عکس‌های زنده و کیفیت بالا را چاپ می‌کند، زیرا در آن از جوهر واقعی به کار می‌رود. با این وجود سرعت چاپ آن، مانند سرعت چاپ لیزری نیست. 

چاپ دیجیتال به شیوه الکتروفتوگرافی

دستگاه الکتروفتوگرافی به دو نوع تونری یا مرکب پودری جامد و دیجیتال مرکبی یا مایع دسته‌بندی می‌شود. 

دیجیتال مرکبی: در این روش از مرکب رنگی به جای تونر به کار می‌رود، لذا مناسب کارهای تیراژ بالا است. چاپ با کیفیت بالایی انجام شده، اما به دلیل پیچیدگی به کار رفته در فناوری آن، مانند نوع تونری گسترده نیست. این دستگاه دارای قیمت بالا و ابعاد چاپی کمتر از SRA3 است. 

روش تونری: سیستم تونری، عکس‌هایی را که بر اثر آب شدن رنگ، روی کاغذ ایجاد می‌شوند را با سرعتی بیشتر از دستگاه‌های جوهر افشان به وجود می‌آورد. با این وجود که این روش مانند نوع جوهرافشان دیجیتالی نشده است. همچنین از نوع ابعاد متوسط بوده و بین سطوح چاپی و مخزن رنگ آن، واسطه‌های زیادی قرار دارند، ولی به دلیل بالا بودن سرعت، در صنایع استفاده می‌شود. این سیستم به عنوان یک سیستم لیزری یا کپی، در ترکیب با یک اسکنر معروف است. 

چاپ دیجیتال به شیوه نوری: سیستم نور نوری از نمونه‌های کاربردی است که عکس‌های انتخاب شده را روی کاغذ مخصوص حساس به نور، به روش تابش شعاع‌های نوری به وجود آورده و بعد از فرایند ظهور، آن را ثبت خواهند کرد. در چاپ دیجیتال سرعت زیاد است زیرا در فرایند چاپ پلیت حذف می‌شود، ولی حتی در تعداد کم نیز در آن امکان چاپ وجود دارد. باید توجه کرد که تعداد میلیونی را نمی‌توان با آن چاپ کرد. 

چاپ دیجیتال

چاپ به روش Direct Imaging

این روش به عنوان پرینترهای افستی نیز شناخته می‌شوند که در آن‌ها سیستم تهیه پلیت در داخل آن‌ها متمایز شده است. فرایند چاپ در این دستگاه به شکل اتوماتیک صورت می‌گیرد و با کامپیوتر نیز مدیریت خواهد شد. داده‌های ورودی به پرینتر به شکل فایل کامپیوتری هستند، به همین دلیل در جهت چاپ با تعداد کم نمی‌توان از آن بهره برد و جهت پرینت تک برگ به صرفه نیست. 

چاپ دیجیتال به شیوه حرارتی

در این روش چاپ، از کاغذ حساس به حرارت بهره گرفته می‌شود و رنگ و تصویر بر اثر حرارت ناشی از لیزر روی کاغذ مخصوص، ایجاد می‌شوند. در سیستم‌های تک رنگ کوچک مانند فکس از این روش استفاده می‌شود. ولی به علت پدید آمدن شیوه‌های نوین، استفاده‌های عمومی از روش حرارتی، کمتر شده است. 

چاپ دیجیتال به شیوه تصعید رنگ

سرعت و کیفیت در این روش بالا است، به همین دلیل در چاپ عکس به کار می‌رود. در این سیستم ترکیبات رنگی روی سلفون‌هایی قرار گرفته‌اند که روی نوارهای سلفون توسط پرتوهای متنوع مانند لیزر، رنگ، بخار کرده و ثبت آن روی کاغذ انجام می‌شود. اندازه چاپ در آن کمتر بوده، ولی قیمت کمی دارد با این وجود به دلیل مواد مصرفی، هزینه کلی چاپ بالا است. با آن روی انواع کاغذ می‌توان چاپ را انجام داد. 

چاپ دیجیتال به شیوه مارکرهای لیزری

سیستم مارکر لیزری، در صنایع تولیدی کاربرد زیادی دارد و با آن اطلاعات را روی محصولات چاپ می‌کنند. در این دستگاه جهت چاپ از لیزر بهره گرفته می‌شود و لیزر به جلو و عقب می‌رود تا الکتریسیته ساکن را ایجاد کرده و روی سطح آزاد تونر گرم شده را رها ‌کند. در آن، اشعه لیزری، حرارت را سوزانده و تصویر را چاپ می‌کند. لذا دارای سرعت بالا و نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی است. به دلیل سرعت بالا، از آن می‌توان در چاپ‌های تیراژ بالا مانند کتاب‌ها و جزوه‌ها استفاده کرد. ولی تصاویر رنگی در آن مانند نوع جوهرافشان بالا نیستند. 

فرآیند چاپ دیجیتال 

بر خلاف دیگر روش‌ها، در فرایند انواع چاپ دیجیتال از صفحات چاپی بهره گرفته نمی‌شود، بنابراین با هزینه کمی راه اندازی می‌شود. در این فرایند، چاپ برای کاغذ، پلاستیک، فوم و غیره استفاده می‌شود. مراحل چاپ دیجیتال عبارتند از: 

  • برای چاپ دیجیتال از تصویر یا عکس دیجیتال بهره می‌برند. تصاویر دیجیتال با نرم افزارهایی همچون اتوکد، ایلوستریتور، فتوشاپ، کورل و غیره طراحی شده‌اند و قابلیت ذخیره به شکل فرمت‌های مختلف مانند وکتور را دارند. 
  • بعد از طراحی، متناسب با نیاز کارفرما نوع کاغذ انتخاب شده و گرماژ آن تعیین می‌شود. 
  • سپس طرح یا تصویر به شکل یک رو یا دو رو چاپ خواهد شد. اکنون می‌بایست با استفاده از پورت هایی، کامپیوتر را به پرینتر اتصال داد. بدون واسطه، تصویر به دستگاه اتصال داده شده و مراحل چاپ به شکل خودکار بدون خطا صورت می‌گیرد. 

از چاپ دیجیتال زمانی که به جزئیات بیشتر و تعداد سفارشات کم نیاز است، استفاده می‌شود. بر خلاف چاپ معمولی، قبل از چاپ، هیچ مرحله ای میان محصول نهایی و فایل‌های سند دیجیتال وجود ندارد. همچنین نیاز به تجهیزات قالب‌بندی نامنظم همچون مواد شیمیایی نیست. 

چاپ دیجیتال

کاربرد چاپ دیجیتال 

انواع چاپ دیجیتال در جهت چاپ صفحات در تعداد کم به کار می‌روند و سرعت چاپ در آنها بالا است ولی در حال حاضر قابلیت‌هایی به این دستگاه‌ها افزوده شده تا بتوان با آنها تعداد بیشتری از صفحات را چاپ کرد. در این سیستم امکان چاپ سطوحی متمایز از سطوح قبلی از نظر ظاهر، شکل و طراحی وجود دارد و می‌توان چاپ را با هر شکل و هر طرحی متفاوت انجام داد. اصلی‌ترین کاربرد چاپ دیجیتال، در صنعت تبلیغات مانند تبلیغات در محیط باز و پک‌های تبلیغاتی است. لذا کاربرد آن در چاپ جزوه، دکوراسیون، کارت‌های اعتباری، معماری، بسته بندی، بارکد، چاپ عکس، صنایع، چاپ کتاب، کارت پی وی سی، سی دی، عکس و پوستر روی تخته شاسی و غیره است. 

مزایای چاپ دیجیتال 

مزایای انواع چاپ دیجیتال شامل موارد زیادی هستند که عبارتند از: 

  • تکنولوژی چاپ دیجیتال به طور مستمر پیشرفت می‌کند و هدهای پرینتر در حال کوچک شدن هستند. به همین علت چاپ با کیفیت و سرعت بالا و به صرفه صورت می‌گیرد. 
  • هزینه چاپ در این پرینتر پایین است.
  •  نسبت به روش‌های قدیمی انعطاف‌پذیرتر است. 
  • چاپ دیجیتال بدون مراحل انجام می‌شود و تنظیم اولیه آن بسیار کم است، بنابراین سرعت بالایی دارد. 
  • جهت ایجاد چاپ به هزینه اضافی نیازی نیست و مناسب تیراژ پایین است. 
  • با وجود پرینت داده‌های متغیر VDP، طبق نیاز مشتری امکان چاپ عکس و اطلاعات جداگانه وجود دارد.
  •  امکاناتی همچون مراحل الکترونیک مایع LEP که به وسیله فرایند دیجیتالی HP فراهم شده، باعث شده کیفیت چاپ بالا باشد. بنابراین امکان نمونه برداری راحت با دقت رنگ در آن وجود دارد و می‌توان به راحتی آن را تغییر داد. 

جمع‌بندی

چاپ دیجیتال مدام در حال پیشرفت بوده و به دلیل کیفیت، کارایی و سرعت بالا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این چاپ نسبت به روش‌های معمولی قیمت بالاتری دارد، ولی با حذف هزینه ساخت صفحات چاپ، باعث کاهش هزینه‌های نهایی خواهد شد. امکان انجام چاپ دیجیتال در صورت تقاضا و در زمان کمتر وجود دارد. عکس‌ها را در آن می‌توان به آسانی و برای هر برداشت نیز تغییر داد. همچنین با صرفه جویی زیاد در کار و ارتقا بالای امکانات، این روش چاپی جایگزین افست شده است. بنابراین از آن در جهت تبلیغات تعداد پایین چاپی، با قیمت و کیفیت مناسب استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 1 =