خودروفناوری

مقادیر مجاز فشار و دمای لاستیک انواع خودروها

تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای نگهداری و افزایش ایمنی خودرو باید به آن توجه کرد. لاستیک‌ها به‌عنوان تنها نقطه تماس خودرو با زمین، نقش بسیار مهمی در کنترل و پایداری خودرو دارند. باد لاستیک مناسب باعث بهبود عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر لاستیک‌ها می‌شود. هرگونه نقص در تنظیم فشار باد لاستیک‌ها می‌تواند بر عملکرد خودرو تأثیر منفی بگذارد و حتی خطراتی مانند ترکیدن لاستیک یا از دست دادن کنترل خودرو را به‌دنبال داشته باشد.

مقادیر مجاز فشار و دمای لاستیک انواع خودروها

شرایط تنظیم مقادیر مجاز فشار و دمای لاستیک انواع خودروها

فشار مناسب باد لاستیک به‌طور کلی در بازه ۳۰ تا ۳۵ PSI قرار دارد، اما این مقدار بسته به نوع خودرو و شرایط آب‌وهوایی متغیر است. به‌عنوان مثال، در فصل زمستان به‌دلیل انقباض لاستیک‌ها، فشار باد باید کمی بیشتر از حالت عادی باشد. در مقابل، در فصل تابستان به‌دلیل انبساط لاستیک‌ها، فشار باد کمی کاهش می‌یابد. تنظیم باد لاستیک‌ها باید زمانی انجام شود که لاستیک‌ها سرد هستند، زیرا حرارت می‌تواند فشار داخل لاستیک را افزایش دهد و اندازه‌گیری دقیق را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از نکات کلیدی در تنظیم باد لاستیک، استفاده از دستگاه فشارسنج تایر است. این دستگاه‌ها به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند که نوع دیجیتال آن کاربری ساده‌تر و دقت بیشتری دارد. در فرآیند تنظیم باد، ابتدا باید فشار لاستیک‌ها اندازه‌گیری شود و در صورت نیاز، با استفاده از کمپرسور هوا فشار باد تنظیم گردد. اگر فشار باد بیش از حد باشد، می‌توان با استفاده از فشارسنج، باد اضافی را تخلیه کرد.

توجه به این نکات هنگام تنظیم باد لاستیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا عدم دقت در این زمینه می‌تواند باعث فرسودگی نامتوازن لاستیک‌ها، افزایش مصرف سوخت و کاهش راحتی رانندگی شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود که حداقل ماهی یک‌بار فشار باد لاستیک‌ها بررسی و تنظیم گردد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.


اندازه گیری فشار باد لاستیک خودرو

فشار باد لاستیک خودرو با واحدهایی مانند پوند بر اینچ مربع (PSI) و بار (BAR) اندازه‌گیری می‌شود که هر دو در دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال به‌طور معمول درج شده‌اند. فشار مناسب باد لاستیک‌ها بسته به شرایط مختلف مانند وزن خودرو، سایز چرخ‌ها، نوع رینگ، و آب‌وهوای منطقه متفاوت است. به‌طور کلی، فشار باد مناسب لاستیک‌ها در بازه ۳۰ تا ۳۵ PSI یا ۲ تا ۲.۵ BAR قرار دارد. این تنظیم توسط تکنسین‌های متخصص در مراکز تنظیم باد به‌صورت استاندارد و بر اساس نوع خودرو انجام می‌شود. رعایت این نکته می‌تواند به بهبود عملکرد خودرو کمک کند.

تنظیم دقیق فشار باد لاستیک‌ها مزایای متعددی دارد، از جمله افزایش شتاب خودرو، بهبود کیفیت رانندگی، کاهش مصرف سوخت، و جلوگیری از ساییدگی زودهنگام لاستیک‌ها. برای اندازه‌گیری فشار باد، روش‌هایی ساده و کاربردی مانند درجه تنظیم باد و دستگاه دیجیتال تنظیم فشار باد وجود دارند. درجه باد یک ابزار قابل حمل و ساده است که می‌توانید همیشه در خودرو داشته باشید، در حالی که دستگاه دیجیتال، یک ابزار تخصصی است که در تعمیرگاه‌ها استفاده می‌شود و توانایی اندازه‌گیری و تنظیم خودکار فشار را دارد.

تنظیم باد لاستیک خودروهای مختلف:

تنظیم باد لاستیک یکی از عوامل مهم در ایمنی و عملکرد بهینه خودرو است که بسته به نوع خودرو و شرایط رانندگی، مقادیر متفاوتی دارد. آگاهی از فشار باد مناسب برای هر خودرو، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، عمر لاستیک‌ها را افزایش داده و رانندگی نرم‌تر و ایمن‌تری را فراهم می‌کند.

  • پراید: برای این خودروی پرفروش داخلی، فشار باد مناسب لاستیک‌های جلو و عقب برابر ۲۹ PSI است که برای حفظ ایمنی و عملکرد بهینه باید مرتب بررسی شود.
  • پژو ۲۰۶: فشار باد لاستیک‌ها برای هر چهار چرخ یکسان و برابر با ۳۳ PSI است و این مقدار برای تمامی مدل‌های این خودرو ثابت است.
  • تندر ۹۰: اگر لاستیک‌های شما از نوع ۱۵/۶۵/۱۸۵ هستند، فشار مناسب برای چرخ‌های جلو ۳۲ PSI و برای چرخ‌های عقب ۲۹ PSI است. اما اگر لاستیک‌ها از نوع ۱۴/۷۰/۱۸۵ باشند، فشار باد برای هر چهار چرخ ۲۹ PSI است.
  • پژو پارس: این خودرو به فشار باد ۲۹ PSI برای چرخ‌های جلو و ۳۰.۵ PSI برای چرخ‌های عقب نیاز دارد و این تنظیمات برای پژو ۴۰۵ نیز مشابه است.
  • جک J4 و S5: فشار باد مناسب برای لاستیک‌های هر دو مدل ۲۸ PSI است، اما برای جک J5 فشار باد چرخ‌های جلو ۳۲ PSI و برای چرخ‌های عقب ۳۰ PSI است.
  • کوییک: برای خودروی محبوب سایپا، فشار باد استاندارد برای چرخ‌های جلو و عقب ۳۱ PSI است که برای رانندگی نرم و کم‌مصرف باید رعایت شود.
  • وانت نیسان: برای این خودروی باری، لاستیک‌های جلو به فشار ۳۵ PSI و لاستیک‌های عقب به ۴۳ PSI نیاز دارند تا وزن بار به‌درستی توزیع شود.
  • شاهین: فشار باد مناسب برای چرخ‌های جلو ۳۵ PSI و برای چرخ‌های عقب ۳۳ PSI است. سیستم DTPM این خودرو امکان نظارت دقیق بر فشار لاستیک‌ها را فراهم می‌کند.
  • رانا: برای چرخ‌های جلو و عقب این خودرو، فشار باد ۳۴ PSI مناسب است و این مقدار برای شرایط رانندگی در شهر و اتوبان ثابت است.
  • بسترن B30: این خودرو به فشار باد ۴۰ PSI برای لاستیک‌ها نیاز دارد که از دیگر خودروها بیشتر است و به عملکرد بهینه آن کمک می‌کند.
  • هایما: برای هر چهار لاستیک این خودرو، فشار ۳۴ PSI در شرایط مختلف رانندگی مناسب است.
  • دنا: این خودرو به فشار ۲۹ PSI در رانندگی شهری و ۳۱ PSI در اتوبان برای هر چهار لاستیک نیاز دارد.
  • H30 کراس: برای چرخ‌های جلو فشار ۳۲ PSI و برای چرخ‌های عقب ۳۳ PSI مناسب است که باید به‌طور مرتب بررسی شود.
نام خودروشرایط رانندگیچرخ جلو (PSI)چرخ جلو (Bar)چرخ عقب (PSI)چرخ عقب (Bar)
پژو ۴۰۵شهر29230.52
 اتوبان312.1312.1
پژو پارسشهر29230.52
 اتوبان312.1312.1
پژو ۲۰۶شهر/اتوبان332.3332.3
تندر ۹۰ (لاستیک 15)شهر322.2292
 اتوبان322.2292
سمند/سورنشهر292292
 اتوبان312.1312.1
کوییکشهر/اتوبان312.1312.1
وانت نیسانشهر/اتوبان353432.4
راناشهر/اتوبان342.3342.3
هیوندا i20شهر/اتوبان332.3332.3
هیوندا i30شهر/اتوبان322.2322.2

این جدول به شما کمک می‌کند تا با تنظیم فشار باد مناسب، عملکرد و ایمنی خودرو خود را بهینه کنید.

سخن آخر

تنظیم فشار باد لاستیک خودروها نه تنها بر عملکرد و ایمنی تأثیر مستقیم دارد، بلکه به طول عمر تایرها و کاهش مصرف سوخت نیز کمک می‌کند. توصیه می‌شود همواره فشار باد لاستیک‌ها را مطابق استانداردهای تعیین‌شده برای هر خودرو و شرایط رانندگی تنظیم کنید. همچنین، دمای محیط و بار وارده بر خودرو از عوامل مهمی هستند که باید در هنگام تنظیم باد لاستیک در نظر گرفته شوند.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و راهنمایی‌های تکمیلی در مورد تنظیم باد و نگهداری لاستیک‌ها، به وب‌سایت سامانه هوشمند ژیوان با آدرس https://zhivan.ai مراجعه کنید.

سوالات متداول

1. بهترین زمان برای تنظیم باد لاستیک چه زمانی است؟

باد لاستیک‌ها بهتر است در حالی که سرد هستند تنظیم شود، زیرا گرمای تولیدشده حین رانندگی باعث انبساط هوا و افزایش فشار داخلی تایر می‌شود.

2. آیا می‌توان فشار باد لاستیک را بیشتر از مقدار توصیه‌شده تنظیم کرد؟

خیر، این کار ممکن است منجر به کاهش سطح تماس لاستیک با زمین، ساییدگی ناهمگون و کاهش کنترل خودرو شود. همواره به مقادیر توصیه‌شده عمل کنید.

3. آیا فشار باد لاستیک‌ها در تابستان و زمستان متفاوت است؟

بله، در دماهای پایین (زمستان) معمولاً فشار باد کاهش می‌یابد و نیاز است کمی باد اضافه شود، اما باید از تنظیمات دقیق براساس دفترچه خودرو پیروی کرد.

4. چگونه می‌توان از سالم بودن باد تایرها اطمینان حاصل کرد؟

با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال یا درجه‌های باد سنج می‌توان به‌طور دقیق فشار باد را اندازه‌گیری کرد. همچنین، بررسی دوره‌ای لاستیک‌ها از نظر ترک‌خوردگی و ساییدگی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =