به تازگی شرکت خودروسازی سایپا کراس اوور جدیدی را بر اساس پلت فرم و زمینه SP100 معرفی کرد و از قرار معلوم قصد دارد در ماههای پایانی سال ۱۳۹۹ این خودرو نسبتا لوکس و خوش ظاهر را به دست خریداران آن برساند. برخی رسانهها با توجه به منابعی که در اختیار داشته اند، این خودروی ملی را رهام نامیدهاند اما اطلاعات رسمی که از شرکت خودروسازی سایپا درز پیدا کرده حاکی از آن است که سایپا نامی متفاوت را برای این خودرو انتخاب کرده است.
خودروهایی که بر اساس پلت فرم SP100 شکل گرفتهاند خودروهای خوبی هستند که تا به امروز دو محصول آن معرفی شده است. پلت فرمهای چندگانه این قابلیت را دارند تا در یک دوره زمانی واحد، ۵ محصول را در کلاسهای مختلف روی خط تولید داشته باشند. برای مثال این خودرو به احتمال زیاد در کلاسهای معمولی، لوکس و سوپر لوکس وارد بازار خواهد شد و این حالت در پلت فرمهای چندگانه موضوع عجیبی نیست.
شایان ذکر است به گفته مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا چرخه تامین قطعات رهام آماده به کار است و احتمالا از زمستان ۹۹ این سدان ملی به روی خط تولید میرود. اطلاعات فنی کراس اوور جدید SP100 یا همان رهام حاکی از آن است که پروژه پلت فرم SP100 از سالها قبل در سایپا مطرح بوده و با توجه به همکاریهای خارجی موجود توسعه پیدا کرده است.
پلت فرمهای شبیه به SP100 در برخی محصولات چینیها حاضر در بازار ایران دیده میشود و حال سایپا با برنامه ریزیهای خود، این محصول را بر اساس نیاز مشتریان آماده کرده است. در ادامه این مقاله از خودرو ماگرتا قصد داریم به بررسی جوانب مختلف کراس اوور جدید سایپا SP100 یا همان رهام بپردازیم. با ما همراه باشید.
سطح ایمنی خودرو سایپا SP100 کراس اوور
بحث ایمنی خودرو کراس اوور جدید SP100 یا همان رهام یکی از پرتکرارترین مبحثهایی است که پیرامون این خودرو مطرح میشود. اگر از جمله کسانی باشید که ورود و تولید این خودرو را پیگیری کرده اند، حتما میدانید که نمونه اولیه رهام و سدان SP100 در شرایطی تولید شد که تحریمهای آمریکا آغاز نشده بود و امکان تامین فلزهای خارجی برای این خودرو به راحتی فراهم بود.
به همین علت در تستهای ایمنی و استانداردی که برای این ماشین در مراکز تخصصی آلمانی انجام شد، سایپا ط با دو کیسه هوا و سازهای با فلزات وارداتی سه ستاره ایمنی را بر اساس استاندارد یورو انکپ ۲۰۱۸ و گلوبال انکپ ۲۰۱۹ به دست آورد.
که امتیاز خوبی هم است. این امتیاز مربوط به زمانی بود که خودرو دارای کیسه هوا و سازههای فلزی قدرتمند بود اما با توجه به مشکل تامین فلزهای خارجی که در این یکی دو سال رخ داده است، معلوم نیست که میزان استحکام و ایمنی پایه خودرو SP100 با فلزات داخلی در چه سطحی است و آیا اگر باز هم در تست امنیتی شرکت کند میتواند سه ستاره کسب کند یا خیر.
به هرحال هرچه باشد انتظار ایمنی خیلی خوبی را نمیتوان از خودروهای داخلی داشت و SP100 نیز یکی از همین خودروهای داخلی است.
سطح رفاهی سایپا SP100 کراس اوور
اگر بخواهیم به صورت خلاصه به امکانات خودرو کراس اوور جدید SP100 یا همان رهام اشاره داشته باشیم میتوان مواردی مثل سانروف، دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی تراش خورده، تریم داخلی چرم، صندلی راننده برقی، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سیستم کنترل پایداری و… اشاره نمود.
با وجود این که این قابلیتها روی خودرو SP100 نصب شده است، وجود تحریمها باعث شده تا امکان تامین قطعات برخی آپشنها بر روی سایپا رهام و SP۱۰۰ کراس اوور امکانپذیر نباشد و این خودروها با امکانات ناقص و غیرتکمیل به بازار عرضه شود.
برای همین به احتمال زیاد نسخه پایه این دو خودرو در سال ۱۳۹۹ با دو کیسه هوا، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، ترمز ABS-EBD-BA، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و… وارد خط تولید میشود.
این امکانات نسبت به امکاناتی که در لیست اولیه سایپا منتشر شد کمتر بوده و احتمال دارد که امکاناتی نظیر سانروف بر روی این خودروها در گام نخست قابل سفارش بوده و در نسخههای بعد این امکان نیز حذف شود.
محدوده قیمت کراس اوور جدید سایپا SP100
در روزهای پایانی سال ۹۸، در زمانی که همایش تامین قطعات خانواده SP ۱۰۰ در سالن همایشهای مرکز پژوهشهای شرکت نفت به صورت خصوصی برگزار شد، برخی از افراد حاضر در این مراسم، قیمتهای احتمالی دو عضو خانواده SP۱۰۰ را اعلام کردند و از این رو میتوان محدوده قیمتی این خودروی ایرانی را هم اکنون مشخص کرد.
افراد حاضر در این همایش گفته بودند که احتمالا رهام دندهای و توربو در نمونه پایه با قیمتی در بازه ۱۲۸ تا ۱۵۰ میلیون تومان به دست مشتریان میرسد که البته این عدد بر اساس شرایط روز ، بهایی خیلی بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان بوده و احتمالا قیمتی بالای ۲۰۰ میلیون خواهد داشت.
همچنین خودرو SP ۱۰۰ کراس اوور نیز به خاطر داشتن چند ویژگی بیشتر، در بازه قیمتی ۱۴۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد اما باز هم به توسط به شرایط روز احتمال این که ارزش این خودرو نیز به بالای ۲۵۰ میلیون رسیده باشد بسیار بالاست.
مشخصات فنی خودرو سایپا SP100
کراس اوور جدید سایپا SP100 دارای سطح فنی قابل قبولی است که آن را در میان خودروهای ایرانی متمایز میکند. امکانات فنی و مهم این ماشین ملی را در قسمت پایین آورده ایم:
- خودرویی بسیار لوکس، استاندارد و خانوادگی
- نوع کلاس خودرو: سدان
- تعداد درب خودرو: ۴ عدد
- ظرفیت سرنشینان خودرو: ۵ نفر
- طول خودرو: تقریبا ۴.۵ متر
- عرض خودرو: تقریبا ۱.۷ متر
- ارتفاع: تقریبا ۱.۵ متر
- فاصله بین دو محور عقب و جلو: حدود ۲.۵ متر
- وزن خودرو: حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم
- ظرفیت صندوق عقب: ۴۲۰ لیتر
- رینگ: رینگ ۱۵ اینچ در نسخههای پایه و استاندارد، ۱۶ اینچ در نسخههای لوکس و سوپر لوکس
- لاستیک: تایر ۱۸۵/۶۵ در نسخههای پایه و استاندارد، ۲۰۵/۵۰ در نسخههای لوکس و سوپر لوکس
- نوع و حجم موتور: BM16 / حجم ۱۶۵۰ سیسی ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی VVT
- حداکثر قدرت: ۱۱۳ اسب بخار
- حداکثر گشتاور: ۱۵۴ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
- نوع گیربکس: دستی در نسخههای پایه و استاندارد، اتوماتیک ۶ سرعته در نسخههای لوکس و سوپر لوکس
- ظرفیت مخزن سوخت: حدود ۴۷ لیتر
- استاندارد آلایندگی: یورو 5
- سیستم تعلیق: جلو مک فرسون
- سیستم تعلیق: عقب سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب
امکانات داخلی سایپا SP100
از جمله امکانات داخلی کراس اوور جدید سایپا SP100 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دارای سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدلهای دستی و اتوماتیک
- وجود صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
- وجود کمربندهای ایمنی با سیستم پیشکشنده
- وجود ۶ کیسه هوا در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- وجود وجود ایربگ راننده دو مرحلهای
- وجود ایربگ پردهای در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- وجود ایربگ جانبی روی صندلی در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- وجود استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی (۳ ستاره یورو انکپ)
- وجود آینههای جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- دارای سیستم هشدار دهنده نزدیک شدن موانع روی آینهها در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- دارای سیستم سنسور پارک
- وجود چراغهای جلو با سیستم روشنایی در روز (Daylight)
- دارای سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو
- وجود ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ
- وجود استارت دکمهای
- وجود مالتی مدیای ۷ اینچ و ۱۰ اینچ اندروید در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- وجود وجود سانروف در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- وجود روف رک (مدل کراس)
- وجود سقف دو رنگ (مدل کراس)
- وجود صندلی چرمی در مدل سوپر لوکس
- وجود تنظیم صندلی برقی در مدل سوپر لوکس
- دارای سیستم کروز کنترل در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- دارای سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
- دارای سیستم پایش فشار باد لاستیک
- دارای سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی در مدل کراس
- دارای سیستم ABS در مدلهای پایه
- دارای سیستم ESC
این اطلاعات از اطلاعاتی که شرکت خودروسازی سایپا منتشر کرده استخراج شده است و احتمالا در آینده دچار تغییرات کوچکی شود. لذا برای مشاهده امکانات تکمیلی و دقیقتر این محصول جدید به سایت رسمی سایپا مراجعه نمایید.
از این که تا پایان مطلب خانواده SP100 سایپا از ماگرتا همراه ما بودید سپاسگزاریم؛ شما عزیزان میتوانید سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را در زمینه با این مطلب و سایر مطالب ارائه شده از طریق بخش نظرات به اطلاع ما و سایر کاربران برسانید.