امروزه خودروساز بوگاتی برای همه علاقمندان به ماشین نامی شناخته شده و زبانزد خاص و عام است. با این حال شاید سی سال قبل کمتر کسی نام این برند را به خاطر داشت و از گذشته درخشانش خبری داشت . برند بوگاتی عملاً کار خود را از سال 1908 در فرانسه و گاراژ اتوره بوگاتی، نابغه ایتالیاییالاصل آغاز کرد و پس از یک وقفه طولانی از دهه پنجاه، در میانه دهه هشتاد دوباره با مدیریتی جدید در ایتالیا کار خود را از سر گرفت و پس از فراز و نشیبهای متعدد و انتقال مجدد به فرانسه، امروزه موفقتر و پرسودتر از هر زمان دیگر، نیم نگاهی به آینده دارد. با «ماگرتا» باشید تا مروری مختصر داشته باشیم بر تاریخچه این برند پرآوازه فرانسوی.
1909
در این سال بوگاتی تاسیس میشود. اتوره بوگاتی اولین خودروی خود را در زیرزمین گاراژ خود در آلمان با نام تایپ 10 میسازد.
1910
کارخانه بوگاتی در مولسهایم تاسیس شده، اولین خودرو یعنی نمونه تغییریافته و بهبودیافته تایپ 10 با نام تایپ 13 معرفی میشود. پیشرانه 1.4 لیتری چهارسیلندری این خودروی 300 کیلوگرمی برای شرکت در مسابقات لمان سال 1911 کافی نیست. نمونههای دگرگون شده این مدل تا سال 1920 با اسامی مختلفی از جمله تایپ 23 و تایپ 22 تولید میشود.
1912
دومین محصول جدید شرکت با نام تایپ 18 معرفی میشود که از پیشرانه 4 سیلندر خطی 5 لیتری بهره میبرد. اولین دستگاه از 7 نمونه تولید شده توسط تنیسباز مشهور، رولان گاروس خریداری میشود. این خودرو تا سال 1914 و پیش از جنگ جهانی عرضه شد.
1922
پس از جنگ بوگاتی فعالیتهای خود را به طور جدی مجدداً از سر میگیرد. اولین محصول هشت سیلندر از سری کلاسیک این خودروساز با نام تایپ 30 مجهز به پیشرانه 2 لیتری معرفی میشود. گونههای تغییر یافته این مدل تا اواسط دهه سی با اسامی تایپ 38، 40، 44 و 48 عرضه میشود که حجم پیشرانه آنها تا 3.3 لیتر افزایش یافته است.
1923
پس از معرفی تایپ 32 به عنوان اولین خودروی تماماً مسابقهای، نوبت به تایپ 35 میرسد. این خودرو از همان پیشرانه 2 لیتری 8 سیلندر بهره میبرد و به لطف شاسی استثنایی و رانندگان توانایی همانند لوئیس شیرون، تا اوایل دهه 30 در مسابقات متعددی مثل لمان و تارگا فلوریو به قهرمانی دست مییابد. تایپ 51 نیز براساس همین سری ساخته میشود که در دهه 30 موفق است.
1927
پس از موفقیت و کسب شهرت توسط بوگاتی، اتوره فقید تصمیم میگیرد تا رولزرویس فرانسوی خودش را بسازد. نتیجه کار خودرویی غولآسا با پیشرانه 8 سیلندر 12.75 لیتری 300 اسببخاری به نام تایپ 41 رویال است. تنها 7 دستگاه رویال تولید میشود که به خاطر بحران اقتصادی، 6 دستگاه فروخته شده، نمونه هفتم اوراق میشود. امروزه رویال از گرانترین خودروهای کلاسیک جهان است.
1929
جدیدترین محصول 8 سیلندر بوگاتی با نام تایپ 40 معرفی میشود. این خودرو به خاطر پیشرانههای مجهز به سوپرشارژر در نمونههای S و بعدها تایپ 50 شهرت قابل توجهی مییابد و به یکی از گرندتوررهایاستثنایی بدل میشود. فرم بدنه و رنگآمیزی تایپ 40 به نحوی الهامبخش تمامی محصولات بوگاتی تا به امروز بوده. تا سال 1934 تولید و عرضه تایپ 40 و 50 ادامه مییابد.
1934
پس از عرضه ناموفق و محدود تایپ 55، فرزند اتوره یعنی ژان سرخورده میشود. با این حال وی پس از مدتی طرح جدید گرندتورر 8 سیلندرش یعنی تایپ 57 را راهی خط تولید میکند. این خودرو به یکی از برترین محصولات دهه 30 میلادی بدل میشود و تا سال 1940 و بحبوحه جنگ جهانی دوم، 710 دستگاه از آن تولید میشود. در بین نمونههای مختلف، دو سری آتلانتیک و آتالانته بسیار شهرت مییابند و امروزه از گرانترین خودروهای جهانند. یک نمونه تایپ 57 نیز به پهلوی دوم هدیه داده میشود.
1951
پس از جنگ و تعطیلی بوگاتی در پی فوت اتوره و ژان، رولان بوگاتی سعی دارد شرکت را احیا کند. برپایه شاسی تایپ 57، پلتفرم جدیدی طراحی میشود که با نام تایپ 101 در تیراژ 8 دستگاه تا سال 1953 تولید میشود.
1957
آخرین تیر ترکش برند بوگاتی، یک خودروی مسابقهای با نام تایپ 252 است که از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری بهره میبرد. تنها یک دستگاه از این خودرو ساخته میشود که ساختش تا سال 1962 طول میکشد. در نهایت رولان بوگاتی تسیلم میشود و شرکت را به هیسپانو سوئیزا میفروشد.
1987
میلیونر ایتالیایی روماتو آرتیولی، نام و برند بوگاتی را میخرد و یک کارخانه وسیع در مودنای ایتالیا تاسیس میکند.
1989
تیمی از مهندسان سابق فراری و لامبورگینی جمع میشوند تا پلتفرم محصول جدید را که قرار است به مناسبت 110 امین تولد اتوره تولید شود طراحی کنند. طرح مارچلو گاندینی انتخاب میشود و پروتوتایپEB110 با پیشرانه 3.5 لیتری با 4 توربو و 5 سوپاپ در هر سیلندر زاده میشود.
1990
پس از تستهای فراوان، بالاخره نمونه نهایی EB110 معرفی میشود. تغییراتی در بخش فنی ایجاد شده، اما طراحی آن به طور قابل توجهی عوض توسط جیانپائولو بندینی عوض شد. تا سال 1995 تعداد 139 دستگاه از انواع این مدل تولید میشود. نمونه سوپراسپرت با قدرت 612 اسببخار، با حداکثر سرعتی نزدیک به 348 کیلومتر برساعت مدتی سریعترین خودروی جهان بود.
1993
آرتیولی رویای تولید رویال دهه نودی را دارد. به همین خاطر پلتفرم دگرگون شده EB110 با پیشرانه 450 اسببخاری و طراحی جیوجیارو با نام EB112 عرضه میشود. برنامه تولید انبوه این سدان سریع و سوپرلوکس به خاطر مشکلات مالی بوگاتی لغو و تنها 4 دستگاه از آن ساخته میشود. ظاهراً یک دستگاه مدتها مورد استفاده جیوجیارو بوده است.
1998
پس از ورشکستگی، بوگاتی توسط گروه فولکسواگن خریداری و به فرانسه منتقل میشود. اولین خودرو پس از مالکیت فولکسواگن با نام EB118 در نمایشگاه ژنو عرضه میشود. این گرندتورر لوکس برپایه پلتفرم لامبورگینی دیابلو شکل گرفت و از یک پیشرانه W18بهره میبرد.
1999
کانسپت EB218 معرفی میشود. این سدان فوق لوکس در حقیقت ادامه ایده مدل EB112 است که از یک پیشرانه V12 بهره میبرد و طراحی آن باز هم کار جیوجیارو است. در حقیقت مدل EB218 را میتوان نمونه چهاردر EB118 عنوان کرد که یک سال قبل رونمایی شده بود.
1999
اولین مدل آماده تولید بوگاتی با نام شیرون در نمایشگاه ژنو معرفی میشود. شیرون از پلتفرم لامبورگینی دیابلو بهره برده، پیشرانه 6.3 لیتری W18 دارد و طراحی آن کار جیوجیارو است. بسیاری گمان میکنند شیرون قرار است تا چند سال بعد راهی خط تولید شود. در کنار شیرون، کانسپت ویرون نیز با طراحی مشابه و مشخصات یکسان در نمایشگاه توکیو معرفی شد.
2005
پس از مدتها کشوقوس و وعدههای فراوان فولکسواگن، مدل نهایی ویرون به عنوان اولین بوگاتی تولید انبوه دوره مالکین جدید معرفی میشود. پیشرانه 1001 اسببخاری W16 ویرون امکان رساندن این خودرو به سرعت 405 کیلومتر برساعت را محیا میکند تا رکورد مکلارن F1 سرانجام شکسته شود.
2009
کانسپت 16C Galibier معرفی در کنار نمونه رودستر ویرون با نام گرنداسپرت عرضه میشود. ویرون رودستر سریعترین سوپراسپرت روباز جهان است که گونههای متفاوتی از آن تا تیراژ 150 دستگاه عرضه میشود.
2010
بوگاتی ویرون سوپراسپرت با قدرت 1200 اسببخار در تیراژ 30 دستگاه عرضه میشود. این نمونه به مدد افزایش قدرت، امکان رسیدن به سرعت 431 کیلومتر برساعت را دارد تا دوباره ویرون لقب سریعترین خودروی جهان را کسب کند. نمونه روباز آن نیز با پسوند Vitesse در سال 2012 معرفی میشود.
2016
یک سال پس از معرفی کانسپت Vision Gran Turismo، بالاخره جانشین ویرون با نام شیرون و با ظاهری تقریباً مشابه معرفی میشود. شیرون طراحی مدرنی دارد که از مدلهای کلاسیکی همانند آتلانتیک الهام گرفته و به لطف 1500 اسببخار قدرت، باز هم سریعترین خودروی جهان میشود. نمونه سبکتری با پسوند اسپرت نیز در سال 2018 معرفی میشود.
2018
مدل جدیدی برپایه شیرون و با تمرکز روی عملکرد مناسب در پیست، با نام دیوو معرفی میشود. با آن که مشخصات فنی بوگاتی دیوو با شیرون یکسان است، اما فرمانپذیری و ظاهر آن به مراتب جذابتر از برادر لوکسش است.
2019
گرانترین خودروی جهان توسط بوگاتی در نمایشگاه ژنو عرضه میشود. این مدل که برپایه مدل شیرون ساخته شده، La Voiture Noire نام دارد و تنها یک دستگاه از آن ساخته و با قیمت 11 میلیون یورو فروخته شده است. طراحی خاص و استثنایی آن الهام گرفته از مدل آتلانتیک است.