سوالات متن درس نوزدهم تاریخ یازدهم تجربی و ریاضی با جواب
گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 19 نوزده کتاب تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم رشته تجربی و ریاضی با جواب
سوالات متن درس نوزدهم تاریخ یازدهم تجربی و ریاضی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۹ نوزدهم تحولات ایران پس از تبعید امام خمینى کتاب تاریخ معاصر ایران یازدهم رشته تجربی و ریاضی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب پرسش های نمونه درس ۱۹ تاریخ یازدهم
نمونه سوال های متن 19 نوزدهم تاریخ یازدهم تجربی و ریاضی با جواب
نمونه سوالات متن درس نوزدهم تاریخ یازدهم :
۱) دوران نخست وزیری چه کسی اوج استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه در ایران است؟
پاسخ: امیر عباس هویدا
۲) هدف فعالان فرهنگی (اندیشمندان و روشنفکران دانشگاهی و حوزوی) پس از خرداد ۴۲ چه بود؟
پاسخ: احیای هویت دینی و بازگشت به خویشتن.
۳) شاه کدام حزب را در دوران نخست وزیری هویدا تشکیل داد؟
پاسخ: حزب رستاخیز.
۴) محور فعالیت انجمن های اسلامی دانشجویان چه بود؟
پاسخ: ۱- فعالیت های فرهنگی ۲- مقابله با افکار مارکسیستی و الحادی ۳- مخالفت با اندیشه جدایی دین از سیاست.
۵) بنای حزب رستاخیز بر چه چیزی بود؟
پاسخ: بر این بود که معترضان به برنامه شاه در ایران، باید بین زندان، تبعید یا محو شدن، یکی را انتخاب کنند.
۶) فعالیت های سیاسی و فرهنگی امام خمینی در دوران تبعید را بنویسید؟
پاسخ: ۱- تحلیل های روشنگرانه درباره مسائل ایران و حوادث خاورمیانه به ویژه جنگ اعراب و اسرائیل
۲- همواره خطر سلطه همه جانبه آمریکا بر ایران و پیامدهای فرهنگی و سیاسی ناشی از آن را گوشزد می کرد.
۳- امام خمینی کوشید میان روحانیون و دانشگاهیان در مبارزه علیه شاه وحدت ایجاد کند.
۴- ضمن تبین نظریه حکومت اسلامی به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی بر پایه ماهیت سیاسی و اجتماعی دین مبین اسلام اهتمام ورزیدند.
۵- اندیشه جدایی دین از سیاست را که سالیان طولانی توسط رژیم پهلوی تبلیغ و ترویج می شد، کمرنگ کرد.
۷) مهمترین برنامه های فرهنگی انجام شده رژیم شاه در دوره نخست وزیری هویدا چه بود؟
پاسخ: ۱- برگزاری جشن های ۲۵۰۰ساله ۲- تغییر تقویم هجری شمسی به تقویم شاهنشاهی.
۸) چرا فرایند وابستگی ایران به خارج در دوره پهلوی به سود آمریکا بود؟
پاسخ: زیرا درآمد حاصل از نفت، صرف واردات کالاهایی می شد که پی از اصلاحات آمریکایی و انقلاب به اصطلاح سفید، کشاورزان و صنعت گران ایرانی تولید می کردند، بنابراین دلارهای نفتی، بار دیگر به مبدأ اولیه خود یعنی کشورهای غربی، به ویژه آمریکا باز می گشت.
۹) نتیجه برنامه های فرهنگی رژیم پهلوی در فاصله سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ چه بود؟
پاسخ: تخریب و تضعیف مولفه های هویت ملی بود.
۱۰) محمد رضا شاه پهلوی قدرتش را بر چه پایه هایی استوار ساخته بود؟
پاسخ: ۱- دیوان سالاری دولتی ۲- دربار ۳- ارتش.
۱۱) سیاست خارجی حکومت پهلوی در فاصله سال های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ تحت تاثیر چه عواملی بود؟
پاسخ: تحت تاثیر منافع و اغراض قدرت های بزرگ جهان و به خصوص آمریکا قرار داشت.
۱۲) عملکرد ساواک و نیروهای امنیتی رژیم پهلوی بین سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ چگونه بود؟
پاسخ: حکومت شاه در این فاصله سیاست فشار بر منتقدان و سرکوب مخالفان را شد بخشید. نیروهای ساواک، شهربانی و ژاندارمری برای مقابله با مردم بسیج شدند برای هماهنگی مطلوب در میان نیروهای سر کوبگر، کمیته مشترک ضد خرابکاری شکل گرفت. دستگیری، حبس، تبعید و ممنوع المنبر کردن، کمترین اقدام نیروهای امنیتی در برابر منتقدان و مخالفان بود.
۱۳) نتیجه افزایش سرسام آور بودجه نظامی در زمان شاه چه بود؟
پاسخ: این افزایش بر بخش های عمرانی و اقتصادی و کشاورزی تاثیر سویی داشت و اقتصاد ایران به سمت وابستگی پیش رفت.
۱۴) اهداف و انگیزه های محمدرضا شاه از برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله چه بود؟
پاسخ: او در مقایسه با بسیاری از شخصیت های مطرح جهان فاقد مقبولیت مردمی بود و برای کسب اعتبار کاذب، درصدد برآمد حکومت و شخصیت خود را به کوروش، پادشاه بزرگ هخامنشی پیوند زند و از این طریق محبوییت و مشروعیتی کسب کند.
۱۵) چرا رژیم شاه امام خمینی را در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۴۴ از ترکیه به نجف اشرف تبعید کرد؟
پاسخ: شاه با تبعید امام خمینی می خواست رهبری نهضت را از ایران دور سازد تا شله های بیداری را در ایران خاموش کند.
۱۶) برنامه های فرهنگی رژیم پهلوی در فاصله سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ چه اهدافی را تعقیب می کرد؟
پاسخ: تضعیف ارزش های دینی و ملی و ترویج فرهنگ
۱۷) جنبش های دانشجویی در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ خواهان چه آرمان هایی بودند؟
پاسخ: ۱- عدالت اجتماعی ۲- آزادی ۳- استقلال ۴- پیشرفت کشور.
۱۸) عملکرد حزب رستاخیز چگونه بود؟
پاسخ: حزب رستاخیز به مثابه یک سازمان امنیتی جدید در ذیل ساواک فعالیت خود را آغاز کرد که علاوه بر فعالیت های به ظاهر حزبی، عملکرد تمام گروه ها و بخش های فعال در سیاست رژیم را رصد کرده و گزارش آن را به شاه منتقل می نمود.
۱۹) گرایش محمدرضا شاه به فرهنگ غرب، چه پیامدی داشت؟
پاسخ: تضعیف هویت ملی (ایرانی و اسلامی) و ایجاد پدیده از خود بیگانگی فرهنگی در جامعه.
۲۰) چرا دوران نخست وزیری هویدا دوران اوج استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه در ایران است؟
پاسخ: زیرا نخست وزیر، وزیران، نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا و حتی مقامات پایین تر از آن، بر اساس میل و خواست شاه عزل و نصب و یا انتخاب می شدند. شاه در تمام امور و شئون کشور دخالت می کرد و دولت و دو مجلس مجری فرامین او بودند.
۲۱) فعالان فرهنگی پس از ۱۵ خرداد ۴۲ را نام ببرید؟
پاسخ: علامه طباطبایی، شهید مطهری، دکتر بهشتی، آیت الله خامنه ای، آیت الله طالقانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله مکارم شیرازی، دکتر باهنر، مهندس بازرگان، جلال آل احمد، دکتر شریعتی، دکتر مفتح و علامه جعفری.
۲۲) مخالفان حکومت پهلوی را چه گروه هایی تشکیل می دادند و شیوه مبارزه آن ها چگونه بود؟
پاسخ: گروه اول: مسلمانان انقلابی: بهترین راه مبارزه با شاه را افزایش آگاهی عمومی و بسیج همگانی مردم برای مبارزه فراگیربود.
گروه دوم: چپ گرایان: اصلی ترین روش مبارزه آن ها تعلیم چریک و جنگ چریکی علیه نظام شاه بود.
گروه سوم: ملی گرایان: که اغلب آنها معتقد بودند رژیم پهلوی قابل تغییر نیست و باید اصل سلطنت را پذیرفت ولی برای کاهش خودکامگی شاه تلاش کرد.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس هجدهم تاریخ یازدهم
سوالات متن درس ۱۹ نوزدهم کتاب تاریخ معاصر یازدهم رشته تجربی و ریاضی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉