مطلب پیشنهادی :
ad
+
فرهنگ و هنر

جواب پرسش های نمونه درس ۱۹ تاریخ یازدهم

گام به گام درس نوزدهم «تحولات ایران پس از تبعید امام خمینى» تاریخ یازدهم و پاسخ پرسش های نمونه صفحه 173 درس 19

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۷۳ درس نوزدهم (۱۹) تاریخ یازدهم تجربی و ریاضی فیزیک که در رابطه با «تحولات ایران پس از تبعید امام خمینى» می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

مطلب پیشنهادی: جواب درس ۱۸ تاریخ یازدهم

جواب پرسش های نمونه درس ۱۹ تاریخ یازدهم
جواب پرسش های نمونه درس ۱۹ تاریخ یازدهم

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۷۳ تاریخ یازدهم

۱- برنامه های فرهنگی رژیم پهلوی در فاصله‌ی ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ ش چه اهدافی را تعقیب می کرد؟
در عرصه‌ی فرهنگی، رژیم برنامه های گسترده ای را به قصد تضعیف ارزش های دینی و ملی و ترویج فرهنگ غربی تدارک دید. شاه جشن های تاج گذاری و جشن های ٢٥٠٠ ساله را به همین منظور و با نوعی حس تفاخر برگزار کرد. این جشن ها رؤیاهای بلند پروازانه ی شاه بود. او در مقایسه با بسیاری از شخصیت های مطرح جهان فاقد مقبولیت مردمی بود و برای کسب اعتبار کاذب، در صدد برآمد، حکومت و شخصیت خود را به کوروش، پادشاه بزرگ هخامنشی پیوند زند و از این طریق محبوبیت و مشروعیتی کسب کند. او با این کار، چندین هزار سال تمدن ایران باستان قبل از هخامنشیان و نیز هزار و چهارصد سال از تمدن ایران اسلامی را نادیده گرفت. تغییر تقویم هجری شمسی به تقویم شاهنشاهی نیز در همین راستا بود. نتیجه ی این اقدام ها، تخریب و تضعیف مؤلفه های هویت ملی بود.

۲- اهداف و انگیزه های محمدرضا شاه از برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله چه بود؟
این جشن ها با نوعی غرور و تفاخر برگزار شد و جز رویای بلند پروازانه شاه بود او که در مقایسه بسیاری از رهبران جهان در صدد کسب اعتبار کاذب بود و خود را با کوروش کبیر هخامنشی مقایسه می کرد تمدن قبل از ایران باستان و تمدن بعد از اسلام را نادیده گرفت.

۳- عملکرد ساواک و نیروهای امنیتی رژیم پهلوی از ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ ش چگونه بود؟
سیاست فشار بر منتقدان و سرکوب مخالفان و تشکیل کمیته مشترک ضدخرابکاری با ساواک، شهربانی و ژاندارمری شدت پیدا کرد. از شکنجه های وحشتناک، تیر باران زندانیان دانشگاهی طلبه نویسندگان و … که از نظر تعداد زندانیان سیاسی در رتبه سوم جهان قرار داشت.

۴- به چهار مورد از فعالیت های سیاسی و فرهنگی امام خمینی (ره) در دوران تبعید اشاره کنید.
۱- امید دادن به مردم و دعوت آن ها به استقامت
۲- از بین بردن نظریه جدایی دین از سیاست
۳- ایجاد پیوند میان روحانیون و دانشگاهیان
۴- اتخاذ مواضع شجاعانه و ساده زیستی مثال زدنی اش

۵- مخالفان رژیم پهلوی در فاصله‌ی ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ ش، شامل چه گروه هایی بودند؟
۱- مسلمانان انقلابی که شیوه مبارزه آن ها افزایش آگاهی عمومی و بسیج توده های مردمی بود.
۲- چپگران که شیوه مبارزه آن ها مسلحانه و جنگ های چریکی بود.
۳- ملی گرایان که شیوه مبارزه آن ها تلاش برای کاهش خودکامگی شاه بود.

در این بخش پاسخ پرسش های نمونه صفحه ۱۷۳ درس ۱۹ تاریخ یازدهم را برای رشته های تجربی و ریاضی فیزیک بررسی کردیم. جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب تاریخ آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل سرچ کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =