سوالات متن درس دهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب
نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 10 دهم بازی گردانان بزرگ تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم با جواب
سوالات متن درس دهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۰ دهم بازی گردانان بزرگ کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلاس دهم و یازدهم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس دهم تفکر و سواد رسانه ای
نمونه سوال های امتحانی متن درس 10 دهم تفکر دهم با جواب
نمونه سوالات متن درس دهم تفکر و سواد رسانه ای دهم :
۱) یک پیام رسانه ای با اهداف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تولید شود که به نفع ……….. می باشد.
الف) سرمایه داران – موسسات دولتی
ب) گاهی مردم و گاهی دولت ها و سرمایه داران خصوصی
ج) گاهی مردم و گاهی دولت ها
د) فقط دولت ها
پاسخ: ب) گاهی مردم و گاهی دولت ها و سرمایه داران خصوصی
۲) بیشتر پیام های رسانه ای برای کسب چه چیزهایی ساخته و فرستاده شده اند؟
پاسخ: برای کسب قدرت و ثروت ساخته و فرستاده شده اند.
۳) بخش زیادی از برنامه های تلویزیونی را چه چیزی تشکیل می دهند؟
پاسخ: تبلیغات
۴) آنچه بیشتر مردم از آن در مورد رسانه و تبلیغات بی اطلاع هستند چیست؟
پاسخ: این است که کاری که به واقع از طریق رسانه ها انجام می شود. تنها تبلیغ کالا نیست بلکه جذب مخاطب و عرضه ی آنها به تبلیغ کنندگان است.
۵) با ظهور چه چیزی استفاده از شیوه های اقناعی به طوری چشمگیر تغییر یافت؟
پاسخ: اینترنت
۶) چرا مخاطب فعال باید منابع مالی و وابستگی های رسانه ها را بشناسد؟
پاسخ: تا دلایل جهت گیری های آن رسانه ها را درک کند.
۷) مخاطبان با استفاده از سواد رسانهای در تمامی ردههای سنی میتوانند محتواهای اینترنتی را مانند دیگر رسانهها تعبیر، و منابع مورد استفادۀ خود را انتخاب کنند و سایتهای قانونی و معتبر را از سایتهای ساختگی و فریب کارانه و حتّی منزجر کننده تمیز دهند.
۸) مطالعه موردی زیر به کدام مفهوم سواد رسانه ای مربوط می شود؟
الف) بازیگردانان بزرگ ب) دوارزه بانی خبری ج) بزرگنمایی د) مهندسی
پاسخ: الف) بازیگردانان بزرگ
۹) صنعت رسانه ای چیست؟
پاسخ: صنعت رسانه ای یعنی تولید پیام برای کسب قدرت و ثروت. اغلب رسانه های دنیا ابتدا موسساتی درآمد زا بوده و امروزه به محل عرضه تبلیغات تجاری تبدیل شده اند. مدیران شبکه های تلویزیونی، زمانی خاص و ناشران، فضایی معین را در اختیار حامی مالی (اسپانسر) قرار می دهند تا کالاهای تجاری خود را تبلیغ کنند. این کار با استفاده از شیوه های اقناعی به گونه ای انجام می شود که ما را وسوسه کند آنچه را نیاز نداریم، بخواهیم و بخریم. با ظهور اینترنت، استفاده از شیوه های اقناعی به طور چشم گیر تغییر یافته است.
۱۰) سواد رسانه ای برای مقابله با صنعت رسانه ای چه کمکی به ما می کند؟
پاسخ: افراد با استفاده از سواد رسانه ای در تمامی رده های سنی می توانند محتواهای اینترنتی را مانند دیگر رسانه ها تغییر، و منابع مورد استفاده خود را انتخاب کنند و سایت های قانونی و معتبر را از سایت های ساختگی و فریبکارانه و حتی منزجر کننده تمیز دهند. این امر موجب می شود که مردم کشورها سوء استفاده های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … را در رسانه و در پس آن در جامعه تشخیص دهند.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس نهم تفکر و سواد رسانه ای دهم
سوالات متن درس ۱۰ دهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉
مرسی مرسی عالی بود.
ممنون از مطالبتان
بسیار مفید به فایده بود .