سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس دهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۷۳ تا ۸۲

گام به گام پاسخ و حل پرسش های فعالیت های صفحه 73 ، 74 ، 75 ، 76 ، 77 ، 79 ، 90 و 82 درس 10 دهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم

پاسخ فعالیت های درس 10 دهم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این مقاله جواب و پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۷۳ ، ۷۴ و ۷۵ ، فعالیت گروهی و گفت و گوی کلاسی صفحه ۷۶ ، سوال متن و گفت و گوی کلاسی صفحه ۷۷ و ۷۹ ، فعالیت گروهی صفحه ۸۰ ، تحلیل و بررسی عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۸۲ درس ۱۰ دهم دروازه‌بانی خبر کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: جواب فعالیت های درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای

پاسخ فعالیت های درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

جواب فعالیت گروهی صفحه 73 ، 74 و 75 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

فرض کنید شما عضو شورای سردبیری یک بخش خبری پنج دقیقه‌ای در تلویزیون هستید و قرار است از میان اتّفاقات و اخباری که به دستتان رسیده است، خبر تهیّه کنید. ابتدا به صورت انفرادی خبرهای مورد نظر خود را مشخّص کنید.

🟪 با توجه به محدودیت زمانی (۵ دقیقه) کدام عنوان های خبری را نادیده می‌ گیرید؟ کدام ها را کوتاه و کدام ها را مشروح پوشش می دهید؟

پاسخ: اخبار داخلی مهم و خارجی مرتبط با ایران را مشروح و سایر اخبار را به صورت خلاصه پوشش می دهیم.

جواب فعالیت گروهی صفحه 73 ، 74 و 75 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای
انتخاب‌ها به ترتیب اولویتزمان
 ۱۰۰۰ کیلومتر شنا برای نام خلیج فارس ۰۰:۳۰
 دریاچه ارومیه هفت سال دیگر زنده می‌شود ۰۱:۳۰
 تولید چای ایرانی افزایش یافت۰۰:۳۰
 پیشتازی چشمگیر حزب مرکل از حزب شولتز در آلمان ۰۱:۰۰
 ایران، موضوع گفت و گوی ترامپ با سران کشورهای عرب۰۱:۳۰

🟪 اکنون نتیجه کار خود را با هم گروهی ها به اشتراک بگذارید. آیا چگونگی چینش و پرداختن اخبار توسط همۀ اعضای گروه یکسان است؟ دلایل خود را برای گزینش، چگونگی چینش و پرداختن اخبار برای هم گروهی ها شرح دهید.

پاسخ: خیر، ممکن است برخی از اخبار به صورت سلیقه ای مهمتر به نظر آیند. دلیل من این بود که اخبار داخلی مهم و خارجی مرتبط با ایران به صورت مشروح و سایر اخبار را به صورت خلاصه پوشش دهم.

🟪 یک بار دیگر با توافق اعضای گروه، گزینش، چینش و میزان پرداختن به خبرها را انجام دهید و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.

پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

عنوان خبرزمان پوششدلیل
اعتراف تل آویو به قدرت موشکی ایران ۰۱:۰۰تأثیرات سیاسی و امنیتی در سطح منطقه و جهان.
آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه ۰۲:۰۰اهمیت موضوع محیط زیست و احیای منابع طبیعی بر زندگی مردم.
بدافزار جدید اندرویدی با ضبط مکالمات تلفنی ۰۳:۰۰اهمیت امنیت سایبری در دنیای دیجیتال امروز.
ثبت میدان امیر چخماق یزد به عنوان میراث فرهنگی جهانی ۰۱:۰۰حس ملی‌گرایی و ارزش فرهنگی، اما اهمیت کمتر نسبت به دیگر اخبار.
ویژه برنامه‌های جشن عید قربان در حرم مطهر امام رضا ۰۰:۳۰تأثیر بر احساسات مذهبی مردم و جذابیت برای جامعه.
افزایش کرایهٔ تاکسی و اتوبوس در پایتخت ۰۰:۳۰تأثیر بر زندگی روزمره، اما اولویت کمتری نسبت به دیگر اخبار دارد.

اخبار نادیده گرفته شده:

عنوان خبردلیل
کدام تیم برنده دربی خواهد بود؟جنبه سرگرمی دارد و اولویت کمتری دارد.
پارک مشاهیر سنندج را بیشتر بشناسیدبیشتر محلی است و جذابیت کمتری برای عموم دارد.
قطعات تقلبی؛ مشکل بزرگ تعمیرکاران خودروموضوع مهمی است اما کمتر جذاب برای عموم.
۱۰۰۰ کیلومتر شنا برای نام خلیج فارسموضوع جالب اما اولویت کمتری دارد.
٣٢٩ هزار دانش‌آموز در سال ١۴٠٢ به اردوی راهیان نور اعزام شدنداطلاعات جالب، اما اولویت کمتری دارد.

جواب فعالیت گروهی صفحه 76 درس 10 تفکر و سواد رسانه ای

به سه گروه تقسیم شوید. هر گروه صفحۀ اوّل یکی از روزنامه‌های یک روز (مانند کیهان، ایران، اعتماد، رسالت، اطّلاعات، شرق و… ) را براساس پرسش‌های زیر با دقّت بررسی کند؛ سپس نمایندگان هر سه گروه، یافته‌های خود را برای هر پرسش به کلاس ارائه کند.

🟪 عنوان (تیتر) اصلی هر روزنامه چیست؟

پاسخ: تیتر اصلی: «اعتراف تل آویو به قدرت موشکی ایران»

🟪 تصویر اصلی هر کدام چیست؟

پاسخ:  تصویر اصلی: عکسی از یک موشک ایرانی یا نمایی از نیروهای مسلح در حال نمایش قدرت نظامی.

🟪 عنوان (تیتر) خبرهای نیم‌تای بالای صفحه و عنوان (تیتر) خبرهای نیم‌تای پایین صفحه چیست؟

پاسخ: خبرهای نیم‌تای بالای صفحه:

  • «توافق هسته‌ای در آستانه اجرایی شدن»
  • «تحلیل سفر رئیس‌جمهور به نیویورک»

خبرهای نیم‌تای پایین صفحه:

  • «افزایش قیمت کالاها در بازار»
  • «کشف آثار باستانی جدید در یزد»

🟪 در کدام خبرها از صفت استفاده شده است؟ حذف صفت‌ها چه تأثیری بر آنها می‌گذارد؟

پاسخ: خبرهایی با صفت:

  • «قدرت موشکی ایران» (صفت «قدرت»)
  • «افزایش شدید قیمت کالاها» (صفت «شدید»)

تأثیر حذف صفت‌ها: حذف صفت‌ها می‌تواند خبر را کمتر جذاب و تأثیرگذار کند. مثلاً بدون صفت «قدرت»، خبر ممکن است به سادگی بیان شود و تأثیر آن بر روی مخاطب کاهش یابد.

🟪 فکر می‌کنید چرا در برخی خبرها از صفت استفاده می‌شود؟

پاسخ: دلایل استفاده از صفت‌ها:

  • جلب توجه مخاطب
  • ایجاد احساسات خاص و تأکید بر اهمیت موضوع

🟪 کدام یک از رویدادها بر تعداد زیادی از افراد جامعه در زمان حال یا آینده اثر دارد؟

پاسخ: رویدادها با تأثیر زیاد:

  • «افزایش قیمت کالاها» که بر زندگی روزمره مردم تأثیر می‌گذارد.
  • «توافق هسته‌ای» که می‌تواند آینده سیاسی و اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

🟪 کدام خبرها با اعداد و آمار بیان شده است؟ در صورت وجود چنین خبرهایی، کدام رویداد با اعداد و آمار بیشتری بیان شده است؟ آیا این اعداد داده‌های خام است یا به اطّلاعات تبدیل شده است؟

پاسخ: خبرهای با اعداد و آمار: «نرخ بیکاری به ۱۰% رسید» (این عدد یک داده خام است که به اطلاعات تبدیل شده است).

رویداد با اعداد و آمار بیشتر: گزارشی درباره «افزایش قیمت کالاها» که شامل درصد افزایش قیمت‌ها است.

🟪 کدام خبرها به اختلاف، کشمکش یا درگیری میان افراد، گروه‌ها، کشورها با یکدیگر پرداخته است؟

پاسخ: خبرهایی با کشمکش: «تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا»

🟪 کدام خبرها به رویدادهای غیرعادی، استثنایی، عجیب یا نادر پرداخته است؟

پاسخ: خبرهایی درباره رویدادهای غیرعادی: «کشف آثار باستانی جدید» که ممکن است به عنوان یک رویداد استثنایی تلقی شود.

نتیجه گیری: این تحلیل نشان می‌دهد که روزنامه کیهان چگونه از تیترها، تصاویر و زبان توصیفی برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌کند. همچنین، استفاده از صفت‌ها و اعداد در اخبار تأثیر زیادی بر نحوه دریافت اطلاعات توسط خوانندگان دارد. این اطلاعات می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا بهتر بفهمند رسانه‌ها چگونه اخبار را ارائه می‌دهند و چه تأثیری بر افکار عمومی دارند.

پاسخ گفت و‌ گوی کلاسی صفحه 76 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

اکنون با مقایسۀ نتایج کار گروه‌ها به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

🟪 چه شباهت و تفاوتی بین عنوان (تیتر) اصلی سه روزنامه وجود دارد؟
🟪 چه شباهت و تفاوتی بین تصویر اصلی سه روزنامه وجود دارد؟
🟪 چه شباهت و تفاوتی بین خبرهای نیم‌تای بالای صفحه سه روزنامه وجود دارد؟
🟪 به نظر شما چه چیزی باعث تفاوت‌های آنها شده است؟
🟪 روزنامه‌ها و نشریات خارجی نیز از همین شیوه‌ها استفاده می‌کنند. عکس صفحۀ بعد بیانگر چه چیزی است؟

پاسخ: برای پاسخ به پرسش‌های مربوط به مقایسه سه روزنامه، فرض می‌کنیم که سه روزنامه مختلف شامل کیهان، ایران و شرق را بررسی کرده‌ایم. در ادامه، به تحلیل شباهت‌ها و تفاوت‌ها می‌پردازیم:

شباهت‌ها و تفاوت‌ها:

۱. عنوان (تیتر) اصلی

  • شباهت: همه روزنامه‌ها معمولاً تیتر اصلی را به موضوعات مهم سیاسی یا اجتماعی اختصاص می‌دهند.
  • تفاوت:
    • کیهان: ممکن است تیترهای تند و انتقادی نسبت به دشمنان خارجی داشته باشد.
    • ایران: تیترها ممکن است بیشتر بر روی دستاوردهای داخلی و مثبت تمرکز کنند.
    • شرق: تیترها معمولاً تحلیلی‌تر و با رویکردی انتقادی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی هستند.

۲. تصویر اصلی

  • شباهت: تمامی روزنامه‌ها از تصاویری استفاده می‌کنند که به تیتر اصلی مرتبط است.
  • تفاوت:
    • کیهان: ممکن است تصاویری از نیروهای نظامی یا رویدادهای سیاسی با بار معنایی قوی انتخاب کند.
    • ایران: تصاویری از فعالیت‌های اجتماعی یا فرهنگی را انتخاب می‌کند.
    • شرق: تصاویر تحلیلی و هنری با بار اجتماعی را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

۳. خبرهای نیم‌تای بالای صفحه

  • شباهت: در این بخش معمولاً خبرهای مهم و فوری قرار می‌گیرد.
  • تفاوت:
    • کیهان: اخبار سیاسی و نظامی غالب است.
    • ایران: ترکیبی از اخبار اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود.
    • شرق: بیشتر بر روی تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی تمرکز دارد.

۴. دلایل تفاوت‌ها

تفاوت‌ها ناشی از خط مشی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هر روزنامه است. هر روزنامه بسته به مخاطبان هدف خود، سعی در جلب توجه آن‌ها دارد و این امر بر انتخاب تیترها، تصاویر و نوع خبرها تأثیرگذار است.

۵. استفاده از شیوه‌های مشابه در نشریات خارجی

روزنامه‌ها و نشریات خارجی نیز از همین شیوه‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولاً با توجه به فرهنگ، سیاست و جامعه خود، تیترها، تصاویر و نوع خبرها را انتخاب می‌کنند تا بهترین تأثیر را بر روی مخاطبان خود بگذارند.

نتیجه‌گیری: این مقایسه نشان‌دهنده‌ی تنوع در نحوه‌ی ارائه اخبار در رسانه‌های مختلف است. با توجه به اهداف سیاسی و اجتماعی هر روزنامه، انتخاب تیترها، تصاویر و نوع خبرها متفاوت خواهد بود که این امر بر روی نحوه دریافت اطلاعات توسط مخاطبان تأثیرگذار است.

جواب سوال بالای صفحه 77 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

فیلم «سواد رسانه ای در مطبوعات» را ببینید. شما در بررسی روزنامه‌ها تا چه اندازه به نکات مطرح شده در فیلم توجّه کرده‌اید؟

جواب سوال بالای صفحه 77 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

پاسخ: بعد از تماشای فیلم «سواد رسانه‌ای در مطبوعات»، متوجه شدم که نکات بسیار مهمی درباره تحلیل و ارزیابی اخبار و رسانه‌ها مطرح شده است. در بررسی روزنامه‌ها، به چند نکته کلیدی توجه کردم که نشان‌دهنده‌ی تأثیر سواد رسانه‌ای بر نحوه‌ی نگاه ما به اخبار است.

نکات مطرح شده در فیلم و توجه به آن‌ها:

  1. تحلیل انتقادی: یکی از نکات اصلی فیلم، اهمیت تحلیل انتقادی اخبار است. من سعی کردم هنگام خواندن تیترها و خبرها، به این فکر کنم که چه کسی این خبر را نوشته و هدفش از انتشار آن چیست. این باعث شد تا بیشتر به محتوا توجه کنم و فقط به سطح اخبار بسنده نکنم.
  2. شناسایی منابع معتبر: فیلم تأکید داشت که همیشه باید منبع خبرها را بررسی کنیم. در بررسی روزنامه‌ها، به دنبال منابع معتبر و شناخته‌شده بودم و سعی کردم از اخبار غیرمعتبر دوری کنم.
  3. استفاده از صفت‌ها: در فیلم اشاره شد که استفاده از صفت‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر روی برداشت ما از اخبار داشته باشد. من متوجه شدم که برخی روزنامه‌ها با استفاده از صفت‌های قوی، احساسات خاصی را در خواننده ایجاد می‌کنند. این نکته باعث شد تا بیشتر به انتخاب واژه‌ها توجه کنم.
  4. آگاهی از تأثیر رسانه‌ها: یکی دیگر از نکات مهم این بود که رسانه‌ها می‌توانند بر افکار عمومی تأثیر بگذارند. در بررسی روزنامه‌ها، متوجه شدم که برخی اخبار می‌توانند احساسات ملی‌گرایی یا ترس را در جامعه تقویت کنند.
  5. تفکیک اطلاعات مفید از غیرمفید: فیلم بر اهمیت تفکیک اطلاعات مفید از غیرمفید تأکید داشت. من سعی کردم هنگام خواندن اخبار، به این فکر کنم که آیا این اطلاعات برای من مفید است یا خیر و چگونه می‌توانم از آن‌ها استفاده کنم.

نتیجه‌گیری: به طور کلی، تماشای فیلم «سواد رسانه‌ای در مطبوعات» به من کمک کرد تا با دقت بیشتری به بررسی روزنامه‌ها بپردازم و نکات مهمی را در مورد تحلیل محتوا یاد بگیرم. این تجربه باعث شد تا نسبت به اخبار و رسانه‌ها آگاه‌تر شوم و بتوانم تصمیمات بهتری در مورد مصرف اطلاعات بگیرم. سواد رسانه‌ای نه تنها به ما کمک می‌کند تا بهتر بفهمیم چه چیزی را می‌خوانیم، بلکه ما را قادر می‌سازد تا شهروندان فعال‌تری باشیم.

پاسخ گفت و‌ گوی کلاسی صفحه 77 درس 10 تفکر و سواد رسانه ای

🟪 در درس چهارم خواندید که سیاست ثابت رسانه های بیگانه در قبال راهپیمایی اربعین همچنین دیگر راهپیمایی های مردمی مانند ۲۲ بهمن و روز قدس، سانسور و بازنمایی بوده است. حال تجارب و دانسته های خود را پیرامون نحوه پوشش خبری رسانه های مختلف از این مراسم ها بیان کرده و بگویید در پوشش خبری آنها از چه کلمات، اصطلاحات و … استفاده شده است؟

پاسخ: رسانه‌های متعدد جهانی به ویژه رسانه‌های اصلی کشورهای غربی برخلاف سال‌های قبل که به سانسور پیاده‌روی اربعین روی آورده بودند، امسال از انفعال خارج شدند و رویکردهای مختلفی نسبت به انعکاس خبری این مراسم داشتند؛ البته انتشار این اخبار به صورت گسترده نبوده اما به هر روی به دلیل ابعاد عظیم این تجمع مذهبی از سانسور آن پرهیز کردند؛ در واقع آنها استراتژی خود را تغییر ندادند، بلکه دست به تغییرات تاکتیکی جهت کوچک‌سازی از مراسم ازبعین هستند.

بعضی از آنها فقط به‌صورت خبری این رویداد را منتشر کردند و تعدادی دیگر از رسانه‌ها این مراسم را به صورت گزارش تحلیلی به آن پرداختند و بعضی دیگر نیز که بیشتر رسانه‌های عرب‌زبان بودند، با رویکرد منفی به این مراسم نگاه کردند و بیشتر تلاش داشتند تا حاشیه این مراسم را بر متن آن غالب کنند؛ برای نمونه به موارد زیر توجه فرمایید:

شبکه «سی‌ان‌ان»: میلیون‌ها زائر شیعه مراسم اربعین امام حسین (علیه السلام) را گرامی داشتند.

خبرگزاری «رویترز»: شیعیان عربستان، ایران و کویت در اربعین حسینی به کربلای معلی رفتند. صدها هزار زائر شیعه به شهر کربلا در جنوب عراق برای احیای اربعین رفتند. همچنین زائرانی از ایران و پاکستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مراسم اربعین شرکت کردند. بسیاری از زائران شیعه ترجیح می‌دهند با پای پیاده به کربلا بروند، زیرا بر این باورند این کار ثواب زیادی دارد و برخی دیگر به تهیه غذا و اطعام زائران دست می‌زنند.

شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴»: بیش از ۲۰ میلیون شیعه از ۶۰ کشور جهان در مراسمی ویژه بزرگداشت امام حسین (علیه السلام) در شهر کربلا تجمع کردند. امام حسین (علیه السلام) سومین امام شیعیان است که بر اساس تاریخ توسط شمر در شهر کربلا به‌همراه ۷۲ تن از یاران و اعضای خانواده‌اش به شهادت رسیده است. حضور این تعداد شیعه در یک مراسم و تجمع در تاریخ سابقه نداشته است.

«سی‌سی‌تی‌وی» چین: میلیون‌ها زائر از سراسر جهان در شهر مقدس کربلا جمع شدند تا مراسم اربعین را برگزار کنند، مراسمی که از جمله مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی در تقویم اسلامی است. این مراسم سالانه شیعه، حدودا پنج برابر بیش از مراسم حج، جمعیت مردم را به خود جذب می‌کند و شامل یک پیاده روی ۸۰ کیلومتری است که از نجف شروع می‌شود و پنج روز طول می‌کشد تا با رسیدن به شهر مقدس کربلا تکمیل شود.

«نیودهلی تی‌وی» هند: میلیون‌ها نفر از سراسر جهان، امسال جان خود را به خطر انداختند تا به شهر کربلا در عراق برسند و مراسم چهلم شهادت امام حسین (علیه السلام) را برگزار کنند، این در حالی است که تهدیدات از سوی داعش در روزهای اخیر شدت یافته است. ناظران مراسم موسوم به اربعین را که بزرگ‌ترین مراسم مذهبی شیعیان است، نوعی بی‌اعتنایی به تهدیدات گروه شبه نظامی موسوم به دولت اسلامی (داعش) می‌دانند که قدرتش هر سال در حال افزایش است. این شبکه خبری همچنین از حضور زائران مسیحی و پیروان دیگر ادیان مذهبی در این مراسم ابراز شگفتی کرد.

«اسکای نیوز» امارات: همه ساله در ماه محرم و صفر و در آستانه فرا رسیدن اربعین امام حسین (علیه السلام) در کنار حضور ایرانی‌ها در عراق، شاهد نفوذ گسترده نظامی و امنیتی ایران در شهرهای مذهبی عراق هستیم.

«العرب» عربستان: ایرانی‌ها از طریق مرزهای عراق و داخل شدن در این کشور می‌خواهند قدرت‌نمایی کشورشان را به رخ کشورهای منطقه بکشند. ایران از طریق مراسمات مذهبی می‌خواهد توانایی خود را در بسیج کردن ایرانی‌ها و نشانه رفتن آنها ضد دشمنان خود در منطقه به نمایش بگذارد.

پاسخ دیگر: در درس چهارم، ما درباره نحوه پوشش خبری رسانه‌های بیگانه نسبت به راهپیمایی‌های مردمی مانند اربعین، ۲۲ بهمن و روز قدس صحبت کردیم. به نظر من، این رسانه‌ها معمولاً رویکرد خاصی دارند که بیشتر بر روی سانسور و بازنمایی منفی تمرکز می‌کنند. در ادامه، تجارب و دانسته‌های خود را درباره پوشش خبری این مراسم‌ها بیان می‌کنیم.

پوشش خبری مراسم اربعین

  1. سانسور اطلاعات: بسیاری از رسانه‌های بیگانه، اطلاعات مربوط به تعداد شرکت‌کنندگان و عظمت این مراسم را سانسور می‌کنند. آن‌ها معمولاً سعی می‌کنند این مراسم را کوچک و کم‌اهمیت جلوه دهند.
  2. استفاده از کلمات منفی: در گزارش‌هایشان، ممکن است از کلماتی مانند «شلوغی»، «هرج و مرج» یا «نظم ناپایدار» استفاده کنند. این کلمات باعث می‌شود که خواننده احساس کند که این مراسم یک مشکل اجتماعی یا امنیتی دارد.
  3. بازنمایی فرهنگی: رسانه‌ها به جای تمرکز بر جنبه‌های معنوی و فرهنگی اربعین، بیشتر بر روی مشکلاتی مانند ترافیک یا خدمات عمومی تأکید می‌کنند. این نوع بازنمایی باعث می‌شود که ارزش‌های انسانی و معنوی این مراسم نادیده گرفته شود.

پوشش خبری روز قدس

  1. تاکید بر خشونت: در پوشش خبری روز قدس، رسانه‌های بیگانه بیشتر به جنبه‌های خشونت‌آمیز یا تنش‌ها توجه می‌کنند تا پیام اصلی این روز که حمایت از فلسطین است.
  2. استفاده از اصطلاحات تحریک‌آمیز: آن‌ها ممکن است از اصطلاحاتی مانند «تظاهرات خشن» یا «اعتراضات ضد اسرائیلی» استفاده کنند که بار منفی دارند و باعث ایجاد نگرانی در بین مخاطبان می‌شود.
  3. عدم پوشش کامل: بسیاری از رسانه‌ها فقط بخش‌هایی از مراسم را نشان می‌دهند که ممکن است حاوی تنش یا درگیری باشد و از نمایش جنبه‌های مسالمت‌آمیز آن غافل می‌شوند.

پوشش خبری ۲۲ بهمن

  1. تحلیل منفی: رسانه‌های بیگانه معمولاً سعی می‌کنند تا با تحلیل‌های منفی، نشان دهند که مردم به طور کامل از انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌اند و در واقعیت، تعداد کمی از مردم در این راهپیمایی‌ها شرکت کرده‌اند.
  2. استفاده از تصاویر نادرست: گاهی اوقات آن‌ها تصاویری از اعتراضات یا نارضایتی‌های اجتماعی را در کنار خبرهای مربوط به ۲۲ بهمن قرار می‌دهند تا نشان دهند که مردم ناراضی هستند.
  3. کلمات بار دار: کلماتی مانند «سرکوب»، «دیکتاتوری» و «نارضایتی» برای توصیف وضعیت سیاسی ایران استفاده می‌شود که تصویر منفی‌تری از واقعیت ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری: به طور کلی، رسانه‌های بیگانه با استفاده از سانسور و بازنمایی منفی سعی دارند تا مراسم‌هایی مانند اربعین، ۲۲ بهمن و روز قدس را به گونه‌ای نشان دهند که ارزش‌ها و معانی واقعی آن‌ها نادیده گرفته شود. این تجربه به ما یادآوری می‌کند که باید با دقت بیشتری اخبار را تحلیل کنیم و واقعیت را فراتر از آنچه که رسانه‌ها نشان می‌دهند، ببینیم.

🟪 زائران اربعین حسینی در هنگام راهپیمایی با روش های مختلفی همچون حمل پرچم، کوله های مزین به نوشته و تصاویر، شعارها و نوشته های روی لباس و سربند و پیام هایی را به جهانیان منتقل می کنند، آیا رسانه های خبری بیگانه این گونه پیام ها را پوشش می دهند؟

پاسخ: خیر؛ رسانه های آنان این اخبار را پوشش نمی دهند و سعی در انحراف و بی توجهی به این موضوع و کم ارزش نشان دادن آن می کنند.

پاسخ دیگر: با توجه به فیلم «سواد رسانه‌ای در مطبوعات» و تجارب خود از پوشش خبری رسانه‌های بیگانه درباره راهپیمایی اربعین حسینی، می‌توانم بگویم که این رسانه‌ها معمولاً رویکرد خاصی در قبال پیام‌ها و نمادهایی که زائران در این مراسم منتقل می‌کنند، دارند.

پوشش خبری رسانه‌های بیگانه

  1. سانسور و نادیده گرفتن پیام‌ها: رسانه‌های بیگانه به طور کلی از پوشش کامل و مثبت پیام‌هایی که زائران اربعین از طریق پرچم‌ها، کوله‌پشتی‌ها و شعارها منتقل می‌کنند، خودداری می‌کنند. آن‌ها بیشتر بر روی حواشی و مشکلات احتمالی تمرکز دارند تا پیام‌های معنوی و وحدت‌آفرین این مراسم.
  2. استفاده از کلمات منفی: در گزارش‌هایشان، ممکن است از کلماتی مانند «شلوغی»، «هرج و مرج» یا «مشکلات امنیتی» استفاده کنند. این نوع زبان به گونه‌ای طراحی شده است که احساسات منفی را در مخاطب ایجاد کند و ارزش‌های انسانی و معنوی اربعین را نادیده بگیرد.
  3. بازنمایی نادرست: رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند تا با بزرگنمایی مشکلات، مثل ترافیک یا کمبود امکانات، تصویر منفی از این مراسم ارائه دهند. به جای نمایش جمعیت میلیونی زائران که با عشق و ارادت به امام حسین (ع) شرکت کرده‌اند، بر روی جنبه‌های منفی تمرکز می‌کنند.
  4. ایجاد دوگانگی: برخی از این رسانه‌ها با ایجاد دوگانگی‌هایی مانند «هزینه کردن برای اربعین در حالی که فقر در ایران وجود دارد» سعی دارند تا حس نارضایتی را در بین مخاطبان خود تقویت کنند. این نوع تحلیل‌ها باعث می‌شود که زائران به عنوان افرادی که در تضاد با مشکلات اجتماعی قرار دارند، دیده شوند.
  5. عدم پوشش جنبه‌های فرهنگی: رسانه‌های بیگانه معمولاً به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی اربعین توجه نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌گویند که چگونه این مراسم باعث تقویت روابط بین ملت‌ها و ایجاد همبستگی میان مسلمانان می‌شود.

نتیجه‌گیری: به طور کلی، رسانه‌های بیگانه به دلیل رویکرد خصمانه‌ای که نسبت به ایران و مناسک مذهبی دارند، سعی می‌کنند تا پیام‌های مثبت زائران اربعین را نادیده بگیرند و بر روی جنبه‌های منفی تمرکز کنند. این تجربه به ما یادآوری می‌کند که باید با دقت بیشتری اخبار را تحلیل کنیم و واقعیت را فراتر از آنچه که رسانه‌ها نشان می‌دهند، ببینیم.

جواب گفت و‌ گوی کلاسی صفحه 79 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

به تفاوت روایت دو خبرنگار از یک رویداد دقّت کنید:

⬜️ اصابت موشک به حیفا ده‌ها شهروند اسرائیلی را کشته و زخمی کرد. حماس ضمن بر عهده گرفتن این حملۀ تروریستی اعلام کرد: «حملات حماس تا نابودی کامل اسرائیل ادامه خواهد داشت». سخنگوی کاخ سفید ضمن محکومیت شدید این حمله تروریستی، توقف فوری خشونت بین فلسطین و اسرائیل را خواستار شد و گفت: «حماس باید هر چه زودتر خلع سلاح و توسط محاکم بین‌المللی به جرم کشتار مردم بی‌گناه محاکمه شود.»

⬜️ جنبش حماس دیشب در پاسخ به حملات وحشیانه چند روز اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به غزه و کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان فلسطینی، سه موشک را به سمت شهر حیفا شلیک کرد که یکی از آنها پس از برخورد به منطقه‌ای نظامی موجب کشته و زخمی شدن چند صهیونیست شد. حماس در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از سکوت مجامع جهانی در برابر جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها در غزه از ادامه مقاومت تا پیروزی کامل بر رژیم صهیونیستی خبر داد.

🟪 به کمک هم کلاسی‌های خود ارزش‌های حاکم بر هر روایت رسانه‌ای را بیان کنید؟ چه دیدگاه‌هایی در هر کدام از روایت‌ها نادیده گرفته شده است؟

پاسخ: در روایت اول حمایت از اسرائیل و در روایت دوم حمایت از فلسطین حاکم است. در روایت اول حملات اسرائیل نادیده گرفته شده است و در روایت دوم واکنش کاخ سفید مدنظر قرار نگرفته است.

پاسخ دیگر: برای بررسی تفاوت روایت دو خبرنگار از یک رویداد، می‌توانیم به دو متن ارائه شده توجه کنیم. هر کدام از این روایت‌ها دیدگاه خاصی را درباره همان رویداد بیان می‌کنند و به نوعی بر نحوه درک ما از آن تأثیر می‌گذارند.

روایت اول:

  • زبان و اصطلاحات: این روایت بیشتر بر روی کلمات و اصطلاحات منفی مانند «حملۀ تروریستی» و «محکومیت شدید» تمرکز دارد. این نوع زبان نشان‌دهنده‌ی دیدگاه منفی نسبت به حماس است و تلاش می‌کند تا حمله را به عنوان یک عمل غیرقانونی و غیرانسانی معرفی کند.
  • توجه به قربانیان: در این روایت، تأکید بر کشته و زخمی شدن شهروندان اسرائیلی است که به نوعی احساس همدردی با آن‌ها را تقویت می‌کند.
  • دیدگاه‌های نادیده گرفته شده: این روایت به هیچ وجه به دلایل یا زمینه‌های حمله حماس اشاره نمی‌کند و فقط بر روی عمل آن‌ها تمرکز دارد. همچنین، واکنش‌های فلسطینی‌ها و وضعیت انسانی در غزه نادیده گرفته شده است.

روایت دوم:

  • زبان و اصطلاحات: این روایت از اصطلاحاتی مانند «حملات وحشیانه» و «کشتار بی‌رحمانه» استفاده می‌کند که نشان‌دهنده‌ی دیدگاه انتقادی نسبت به اسرائیل است. این زبان سعی دارد تا مظلومیت فلسطینی‌ها را به تصویر بکشد.
  • توجه به زمینه: در این روایت، به حملات اسرائیل به غزه و کشتار زنان و کودکان فلسطینی اشاره شده است که باعث می‌شود خواننده احساس کند که حماس در حال واکنش به یک ظلم بزرگ است.
  • دیدگاه‌های نادیده گرفته شده: این روایت نیز به جنبه‌های منفی حملات حماس توجه نمی‌کند و فقط بر روی توجیهات آن‌ها برای حمله تمرکز دارد. همچنین، قربانیان اسرائیلی به صورت مستقیم مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

نتیجه‌گیری: در نهایت، هر دو روایت از یک رویداد واحد، اما با دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی ارائه شده‌اند. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده‌ی تأثیر زبان، انتخاب کلمات و زمینه‌سازی در نحوه‌ی درک ما از یک رویداد هستند. رسانه‌ها با انتخاب نحوه‌ی بیان خود می‌توانند احساسات و نگرش‌های متفاوتی را در مخاطبان ایجاد کنند. بنابراین، مهم است که ما به عنوان خوانندگان با دقت بیشتری اخبار را تحلیل کنیم و سعی کنیم دیدگاه‌های مختلف را بشنویم تا بتوانیم تصویر کامل‌تری از واقعیت داشته باشیم.

جواب فعالیت گروهی صفحه 80 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

به گروه‌های پنج تا شش نفره تقسیم شده و فیلم‌های «خبر ۱ و ۲» را ببینید. آنگاه تفاوت‌ها و شباهت‌های دروازه‌بانی (گزینش، چینش و پردازش) و برجسته‌سازی خبر را بررسی و براساس اهداف آن دو رسانه خبری تحلیل کنید.

متن پشت جلد کتابتان را که بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب است؛ بخوانید و بر اساس تحلیل انجام گرفته از فیلم‌های خبر ۱ و ۲، پیشنهادهای خود را جهت نحوه شکستن محاصره تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه به کلاس گزارش کنید.

پاسخ: برای تحلیل فیلم‌های «خبر ۱ و ۲» و بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های دروازه‌بانی و برجسته‌سازی خبر، ابتدا به نکات کلیدی هر فیلم می‌پردازیم و سپس پیشنهادهایی برای شکستن محاصره تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه ارائه می‌دهیم.

تحلیل فیلم‌های «خبر ۱ و ۲»

شباهت‌ها

  1. دروازه‌بانی (گزینش و چینش):
    • هر دو رسانه سعی دارند تا اخبار را به گونه‌ای انتخاب کنند که توجه مخاطبان را جلب کند.
    • هر دو رسانه از اخبار مهم و تأثیرگذار استفاده می‌کنند، اما با زاویه دید متفاوتی به آن‌ها می‌نگرند.
  2. برجسته‌سازی خبر:
    • هر دو رسانه از تکنیک‌های بصری و زبانی برای برجسته‌سازی اخبار استفاده می‌کنند.
    • استفاده از تصاویر جذاب و تیترهای قوی در هر دو فیلم مشاهده می‌شود که هدف آن جلب توجه مخاطب است.

تفاوت‌ها

  1. دروازه‌بانی (گزینش و چینش):
    • خبر ۱: بیشتر بر روی اخبار مثبت و دستاوردهای داخلی تمرکز دارد و سعی می‌کند تصویری امیدوارکننده از وضعیت کشور ارائه دهد.
    • خبر ۲: بیشتر بر روی مشکلات، چالش‌ها و انتقادات از دولت تمرکز دارد و سعی می‌کند نواقص را به تصویر بکشد.
  2. برجسته‌سازی خبر:
    • خبر ۱: اخبار را به گونه‌ای برجسته می‌کند که امیدواری و پیشرفت را نشان دهد، با تأکید بر موفقیت‌ها.
    • خبر ۲: بر روی بحران‌ها و چالش‌ها تأکید بیشتری دارد و سعی می‌کند احساس نگرانی یا نارضایتی را در مخاطب ایجاد کند.

پیشنهادها برای شکستن محاصره تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه

  1. تولید محتوای متنوع:
    • ایجاد محتواهای متنوع شامل مستندها، گزارش‌های خبری، مصاحبه‌ها و برنامه‌های تحلیلی که به جنبه‌های مختلف فرهنگ، تاریخ، و دستاوردهای ایران بپردازد.
  2. استفاده از شبکه‌های اجتماعی:
    • بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای انتشار اخبار واقعی و مثبت درباره ایران، تا بتوانیم به جوانان و مخاطبان جهانی نزدیک‌تر شویم.
  3. تقویت سواد رسانه‌ای:
    • آموزش سواد رسانه‌ای به مردم تا بتوانند اخبار را تحلیل کرده و از منابع معتبر استفاده کنند. این امر باعث می‌شود که افراد بتوانند به راحتی اخبار نادرست را شناسایی کنند.
  4. همکاری با رسانه‌های مستقل:
    • همکاری با رسانه‌های مستقل داخلی و خارجی که به دنبال حقیقت هستند، تا صدای واقعی ایران را به گوش جهانیان برسانیم.
  5. برگزاری رویدادهای فرهنگی:
    • برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح بین‌المللی که فرهنگ ایرانی را معرفی کند و باعث ایجاد ارتباط مثبت با دیگر ملت‌ها شود.

نتیجه‌گیری: با توجه به تحلیل انجام شده از فیلم‌های «خبر ۱ و ۲» و بررسی اهداف آن دو رسانه، می‌توان گفت که برای شکستن محاصره تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه نیاز به تولید محتوای متنوع، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تقویت سواد رسانه‌ای، همکاری با رسانه‌های مستقل، و برگزاری رویدادهای فرهنگی داریم. این اقدامات می‌تواند به ما کمک کند تا تصویر واقعی‌تری از ایران را به جهانیان منتقل کنیم.

تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه 82 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه 82 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

تحلیل و بررسی تصویر عکس و مکث صفحه 82 درس 10 تفکر و سواد رسانه ای : از این تصویر می فهمیم که رسانه مانند آفتاب پرست عمل می کند و مدام رنگ عوض می کند. در تلویزیون مدیران متناسب با منافع سیاسی و اقتصادی که دارند، ناظر افکار عمومی هستند. و به موقع برای ساختن و شکل دادن و شکار مغز عموم مردم از هر شیوه و ابزار و رنگی که داشته باشند، استفاده می کنند. تا آن چیزی که خودشان می خواهد را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

جواب فعالیت در خانه صفحه 82 درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

از طریق دیدن یا شنیدن اخبار اصلی می‌توان به اهداف فرستندۀ پیام، مثلاً یک روزنامه پی برد. صفحات اوّل یک روزنامه (چاپی یا برخط) یا بخش خبر یک شبکه را در یک هفته تعقیب کنید. عنوان (تیتر) و خبر اصلی آن را فهرست و تحلیل کنید:

🟪 این روزنامه چه نوع روزنامه ای است؟ (سیاسی، اقتصادی، سینمایی، ورزشی یا …)

پاسخ: روزنامه ورزشی می باشد.

🟪 این روزنامه یا شبکه در طول هفته، بیشتر به چه موضوعاتی پرداخته است؟

پاسخ: بیشتر به موضوعات فوتبال ایران (لیگ برتر ایران و حواشی آن) و کمی فوتبال جهان پرداخته است.

🟪 هدف صاحبان این رسانه از کار رسانه ای چه می تواند باشد؟

پاسخ: آگاهی افراد علاقه‌مند به فوتبال، که اخبار فوتبال ایران و جهان را دنبال می کنند. و در برخی از مواقع حاشیه سازی برای برخی از افراد ورزشی و تیم های فوتبال

قبلی: جواب فعالیت های درس 9 نهم تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس 10 دهم بازی گردانان بزرگ کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫9 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =