مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس 21 تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۵۶ ، ۱۵۷ و ۱۵۹

گام به گام جواب و حل گفت و گوی کلاسی صفحه 156 و 157 ، تحلیل و مفهوم عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه 159 درس 21 بیست و یک تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ فعالیت های درس 21 بیست و یکم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب فعالیت های گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۶ و ۱۵۷ ، جدول صفحه ۱۵۷ ، تحلیل و مفهوم عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۵۹ درس ۲۱ بیست و یکم من از رسانه ها هوشمندانه استفاده می کنم کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

درس قبلی: جواب فعالیت های درس 20 تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ فعالیت های درس 21 تفکر و سواد رسانه ای
پاسخ فعالیت های درس 21 تفکر و سواد رسانه ای

جواب گفت و گوی کلاسی و جدول صفحه ۱۵۶ و ۱۵۷ درس ۲۱ تفکر و سواد رسانه ای

درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.

– مفهوم «سرریز اطلاعات» چه مثال هایی را در ذهن شما تداعی می کند؟

پاسخ: ۱) مثل مواقعی که در حال گرم کردن شیر هستیم، شیر از در درون ظرف سرریز می کند، ۲) مانند زمانی که در حال ریختن آب در ظرفی هستیم که با ریختن بیش از حد آب، با سرریز آب از درون ظرف روبرو می شویم.

– سرریز اطلاعات ما را با چه مشکلاتی رو به رو می سازد؟

پاسخ: ۱) کاهش قدرت تصمیم گیری در انتخاب ها، ۲) افزایش بیش از اندازه اطلاعات بدون استفاده، ۳) گرفتن وقت ما برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرمان و موارد دیگر.

– نقش مثبت یا منفی ما در سونامی «سرریز اطلاعات» چیست؟

پاسخ: از نقش منفی آن می توانیم بگوییم که باعث بلاتکلیفی ما می شود و ما نمی توانیم انتخاب درستی داشته باشیم و یا اطلاعات مورد نظر خودمان را پیدا کنیم، اما از نظر نقش مثبت آن می توان گفت که باعث می شود که سیل عظیمی از اطلاعات جدید و مختلف روبرو شویم و با دید باز تری اطلاعات خود را دریافت و انتخاب کنیم.

– به نظر شما «معتاد رسانه ای» چه ویژگی هایی دارد؟

پاسخ: ۱) تمایل و علاقه شدید به رسانه های اینترنتی
۲) بی اهمیت نشان دادن زمان
۳) عدم کنترل زمان
۴) از دست دادن زمان
۵) تاثیر منفی بر دیگر بخش های زندگی
۶) پنهان بردن به بازی و اینترنت به هنگام بروز مشکلات
۷) دفاع از عملکرد
۸) استفاده نادرست از پول
۹) بروز احساسات چند گانه

– امروزه اعتیاد به کدام رسانه ها بیشتر است؟ آیا سن، جنسیت و … در اعتیاد رسانه ای اثرگذار است؟

پاسخ: امروزه اعتیاد به رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی بیشتر است. بله، چون ممکن است انسان در سنین مختلف به دنبال اطلاعاتی در مورد جنسیت خودش باشد.

– چه چیزهایی زمینه برای اعتیاد رسانه ای را فراهم می کند؟

پاسخ: متخصصین معتقدند که این شکل از اعتیاد نیز مانند سایر انواع اعتیاد می‌تواند ناشی از مشکلات درون روانی و ناتوانی در حل و فصل کردن آن‌ها باشد. برای مثال در بسیاری از موارد افراد به دلایلی مانند افسردگی، اضطراب و یا برای فرار از موقعیت های ناخوشایند و واقعیت های زندگی به استفاده افراطی از اینترنت و رسانه های دیگر روی می آورند.

– چگونه می توان با اعتیاد رسانه ای مقابله یا آن را ترک کرد؟

پاسخ: ۱) خاموش کردن اطلاعیه‌ها (نوتیفیکیشن)، ۲) ساعات مشخصی از روز را به فضای مجازی اختصاص دهید، ۳) تهیه فهرستی از کارهایی ضروری در فضای مجازی، ۴) قبل از ورود به فضای مجازی لیست کارهایتان را چک کنید، آهسته در فضای مجازی و رسانه های اعتیاد آور حرکت کنید، ۵) به دنبال سرگرمی های جدید و جایگزین باشید، ۶) پرهیز از انتشار محتواهای پوچ و بی‌ارزش و موارد دیگر.

– به نظر شما بین «سرریز اطلاعات» و «معتاد رسانه ای» رابطه ای وجود دارد؟ دلیل خود را برای پاسخی که داده اید، بیان کنید.

پاسخ: بله، چون یک معتاد رسانه ای به دنبال سرریز اطلاعات است که وقت و زمان خود را با آن بگذراند و می توان گفت که یک معتاد رسانه ای به نوعی معتاد و وابسته به سرریز اطلاعات می باشد.

– در جدول زیر تعدادی از نشانه‌های «اعتیاد رسانه‌ای» درج شده است. با انتخاب یکی از درجات مقیاس برای هر نشانه، وضعیت خود را ارزیابی کنید؛ سپس نتایج را در کلاس مطرح، و با دیگران مقایسه و گفت و گو کنید.

نکته: پاسخ های گفته شده در جدول زیر در افراد مختلف متفاوت خواهد بود و ما در اینجا به یک نمونه از آن پرداخته ایم.

ردیفگزارههمیشه (۳)بیشتر وقت‌ها (۲)گاهی اوقات (۱)هرگز (۰)
۱به ورزش و فعالیت‌های بدنی بی‌میلی نشان می‌دهم.   ✔
۲استفاده از رسانه (اینترنت و …) همهٔ فکر و ذهن مرا مشغول کرده است.   
۳هنگامی که برای وقت گذرانی بیش از حد در استفاده از رسانه مورد اعتراض واقع می‌شوم، حالت تدافعی به خود می‌گیرم.  ✔ 
۴برای تهیه رسانه و ملزومات آن (خرید گوشی، شارژ و …)، بیش از حد، و گاه بدون اطلاع والدین هزینه می‌كنم؛ حتّی پولی که برای سایر نیازها در نظر گرفته شده است.   ✔
۵دسترسی به رسانه در من حالت شدید وجد و شادی را بر می‌انگیزد.   
۶هنگام استفاده از رسانه، حساب زمان از دستم خارج می‌شود. ✔  
۷از ساعات لازم برای وقت استراحت خود برای استفاده از رسانه مایه می‌گذارم. (اختلال در چرخه خواب شبانه روزی)   ✔
۸اگر به رسانه دسترسی نداشته باشم (گوشی تلفن همراه، رایانه، اینترنت و …) عصبی و آشفته می‌شوم.   
۹در طول روز به طور افراطی پیام‌های خود را از نظر می‌گذرانم.   
۱۰به جای انجام تکالیف درسی و وظایفم، بیشتر وقت خود را با رسانه می‌گذرانم.   ✔
۱۱ترجیح می‌دهم وقت خود را با رسانه بگذرانم تا با دوستان و خانوادهٔ خود.   
۱۲به وقت تعیین شده برای استفاده از رسانه قانع و متعهد نیستم. درباره میزان زمان صرف شده دروغ می‌گویم و هنگامی که تحت نظارت نیستم از وقت سوء استفاده می‌کنم.  ✔ 
۱۳برای فرار از مسئولیت‌ها و گاهی گریز از موقعیت‌های ناراحت کننده و احساسات ناخوشایند مثل افسردگی به رسانه پناه می‌برم.   
فراوانی –۳ ۲۶ ۰
جمع –۱۱ – –

پاسخ: برای این فرد بیشتر گزاره ها غیر از «همیشه» یا «بیشتر وقت ها» علامت خورده است، پس نگرانی اعتیاد رسانه ای وجود ندارد.

جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه 159 درس بیست و یکم تفکر و سواد رسانه ای

در پاسخ و مفهوم عکس و مکث صفحه ۱‎۶۵ درس ۲۱ بیست و یکم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:

جواب فعالیت های درس 21 بیست و یکم تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ و تحلیل تصویر بالا: در این تصویر می توانیم پسر بچه ای را مشاهده کنیم که دچار اعتیاد به بازی شده است و در سر کلاس انرژی کافی را ندارد، پس مفهوم این عکس و مکث این است که اعتیاد رسانه ای یکی از علل افت تحصیلی و بی رغبتی به تحصیل را نشان می دهد.

پاسخ فعالیت در خانه صفحه 159 درس 21 تفکر و سواد رسانه ای

با در نظر گرفتن موارد زیر برای رژیم مصرف رسانه‌ای خود اصول و قواعدی بنویسید تا با کمک آنها بهره‌مندی خود را از رسانه‌ها مدیریت کنید.

معیاراصول قواعد
هزینه حداکثر ماهانه ۳۰ هزار تومان برای خرید بسته های اینترنتی هزینه شود.
زمان حداکثر روزانه ۶ ساعت از اینترنت استفاده شود.
مکان از استفاده تلفن همراه در محل های شلوغ و مدرسه پرهیز شود.
قوانین فقط از رسانه ها و شبکه های مورد نیاز و ضروری استفاده شود.
ارزش‌ها و باورهاهیچ یک از محتوای رسانه ای شبکه مربوطه برخلاف ارزش ها و باورها نباشد، در غیر این صورت استفاده از آن شبکه قطع شود.

پاسخ: قوانین بالا می تواند تا حدودی بر رژیم مصرف رسانه ای تعادل ایجاد کند.

درس بعدی: جواب فعالیت های درس 22 تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب فعالیت های درس 21 بیست و یکم من از رسانه ها هوشمندانه استفاده می کنم تفکر و سواد رسانه ای دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫14 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دو =