سبک زندگی

جواب فعالیت های درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۲۹ ، ‍۱۳۰ و ‍۱۳۳

گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 129 ، 130 و 133 درس 17 هفدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم

جواب سوال های درس هفدهم ۱۷ تفکر و سواد رسانه ای دهم بخش بازی زندگی است شامل فعالیت های گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۹ و ‍۱۳۰ ، تحلیل عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۳۳ می باشد که می توانید پاسخ آنها را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا مشاهده نمایید.

مطلب پیشنهادی : فعالیت های درس ۱۶ تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت های درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت های درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۹ و ۱۳۰ درس ۱۷ تفکر و سواد رسانه ای

۱- چقدر از وقت خود را صرف بازی های ویدوئی می کنید؟

پاسخ: به عنوان مثال روزانه ۲ الی ۳ ساعت.

۲- از این بازی ها تا به حال چه آموخته اید؟

پاسخ: برخی از بازی های فکری باعث می شود ذهن ما باز تر شده و بهتر فکر کنیم و خلاقیت بیشتری داشته باشیم. برخی از بازی های خارجی نیز می توانند زبان انگلیسی ما را قوی تر کنند.

۳- یکی از بازی های جذابی را که همگی با آن آشنایی دارید انتخاب کنید و با تشریح فضا و محیط مهندسی شده بازی و اینکه با چه تغییراتی می توانست فضا و پیام بازی تغییر کند، آن بازی را رمزگشایی کنید. مثل یک مخاطب فعال، اهداف آشکار و پنهان تولید کنندگان آن بازی را تحلیل کنید.

پاسخ: در بازی Assassin’s Creed شخص بازی کننده در نقش یکی از قاتلین فرقه اسماعیلیه که قصد دارد با ترور برخی افراد سرشناس مسیحی و مسلمان از ادامه جنگ‌های صلیبی جلوگیری کند، بازی می‌کند.

یکی از اهداف پنهان این بازی استفاده از نام حضرت علی(ع) در لوگوی پرچم این فرقه، تأکیدی بر شیعه بودن این گروه قاتل و خشن دارد تا در ضمیر ناخوداگاه ذهن ها اینگونه تصویرسازی کند که امام علی شخصی خشن بوده است.

از اهداف پنهانی دیگر این بازی نسبت دادن القابی چون تروریست و خشن به شیعیان، نمایش خشونت رهبر این گروه (شیعه) و در نهایت خیانت وی. البته آرم این بازی هم مشابه گونیا پرگار است که از نمادهای فراماسونری است.

تحلیل اولیه بازی های ویدیوئی (رایانه ای، در تلفن همراه و …)

ارزش‌ها، قواعد،
منابع
– شما در این بازی برای چه چیزی یا چه کاری امتیاز و تشویق دریافت می‌کنید؟
– جوایز و امتیازات بازی چیست و چگونه به شما تعلّق می‌گیرد؟
– طیف‌بندی دوست و دشمن در بازی چگونه است؟
– در این بازی از شما چه انتظاراتی می‌رود؟
– چه اجازه‌هایی به شما داده می‌شود و شما از چه کارهایی بازداشته می‌شوید؟
– چیزهای ارزشمند بازی کدام است؟ (قدرت، شهرت، قطعه‌های طلا، لباس، دانش، سرزمین، سلاح و… ) یعنی شما دارید بر سر چه چیزی تلاش می‌کنید و در نهایت پس از این بازی چه چیزی به شما می‌رسد؟
با پیدا و فهرس تکردن این قواعد می‌توانید ارزش‌هایی را که بازی قصد انتقال آن را دارد، حدس بزنید.
اکتشاف– چه عناصری (ارزش‌ها، قواعد و منابع) در ابتدای بازی به شما داده شده است و کدام یک را باید هنگام بازی کشف کنید؟
هدف بازی– آیا لذّت بازی بیشتر در رسیدن به یک نقطه نهایی است (مثل تمام شدن وقت یا رسیدن به بیشترین امتیاز) یا لذّت بردن از روند انجام بازی است؟
اگر بازی از نوع اوّل باشد، شما پس از شروع هر مرحله نمی‌توانید از آن دست بکشید ولی اگر از نوع دوم باشد مثل جورچین یا رانندگی در فضای شهری، به راحتی
می‌توانید آن را کنار بگذارید. شاید به همین دلیل است که بیشتر سازندگان بازی‌ها از نوع اوّل استفاده می‌کنند.
شرکت تولیدکننده
و سرمایه گذاران
– ارزش‌ها و شعارهایی که این شرکت به روشنی از آنها یاد یا حمایت می‌کند، کدام است؟
– حامیان مالی یا سرمایه‌گذاران این بازی چه افراد یا مجموعه‌هایی هستند؟
روند بازی– چه مرحله‌ها و چالش‌هایی به این بازی شکل می‌دهد؟
تعامل ، درس ۱۷ تفکر و سواد رسانه ای– از چه راه‌هایی می‌توانید با آواتار (شخصیتی که شما آن را هدایت می‌کنید) در تعامل باشید؟
– در چه قسمت‌های بازی، آواتار توسط خود رایانه هدایت می‌شود؟
– از چه را‌ه‌هایی، افراد دیگری که در بازی حضور دارند می‌توانند آواتار را هدایت کنند؟
هم بازی‌ها (شریکان
و رقیبان)
– گستره و حیطهٔ بازی، چقدر وسعت دارد؟ (آیا بازی فردی است یا گروهی؟ اگر گروهی است، آیا محدودیتی در رقیبان و هم بازی‌ها هست یا هر کسی از هر جای دنیا می‌تواند شریک یا رقیب شما شود؟ امکان گروه‌سازی و کار گروهی چقدر وجود دارد؟)
زنجیره خیال و
واقعیت
– چقدر بازی «واقع‌نما» است؟ (چقدر فضای بازی شبیه به واقعیت یا دور از واقعیت است؟)
– عناصری که این بازی را تخیّلی کرده است، کدام است؟ (تنظیمات، شخصیت‌هایی با قدرت خارق‌العاده و …)
– چه عناصری باعث شده است این بازی واقعی به نظر برسد؟ (گرافیک، صدا و …)
تکرارپذیری و
هم ذات پنداری
– چقدر شرایط و شخصیت‌های بازی، امکان تکرار و شبیه‌سازی در زندگی واقعی و فضای عادی زندگی روزمرهٔ بازیگر را دارد؟
– شما به عنوان بازیگر چقدر علاقه و تمایل دارید که فضا و دنیای بازی را در دنیای زندگی شخصی خود، اجرا کنید؟
– چقدر بازی، آموزش اجتماعی و یادگیری برای زندگی عادی مخاطب دارد؟
فرامتن (فرهنگ،
بستر)
– آیا این بازی در موقعیت‌های مختلف زمانی و مکانی (کشورها یا فرهنگ‌های مختلف)، یکسان فهمیده و ارزیابی می‌شود یا متفاوت؟
– آیا این بازی به فرهنگ، ملّیت، قومیت، دین، زبان، شغل، جنسیت یا قشر خاصی به طور ویژه احترام گذاشته یا مورد اهانت قرار داده است؟

۴- بر اساس تحلیلی که از یک بازی انجام دادید بگویید آیا بازی ها نیز ارزش ها و سبک زندگی خاصی را به شما انتقال می دهد؟ چرا آری، چرا خیر؟

پاسخ: بله، با گذشت زمان و به مرور این بازی ها می توانند سبک زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهند. ایجاد خشونت از طریق عمل و عکس العمل و کنش و واکنش فرد با کاراکتر و فضای بازی می تواند از مهمترین آسیب های بازی های رایانه ای در سبک زندگی ما می باشد.

تحلیل عکس و مکث صفحه ۱۳۳ درس بازی زندگی است تفکر و سواد رسانه ای

در جواب عکس و مکث صفحه 133 درس 17 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:

تحلیل عکس و مکث صفحه ۱۳۳ درس بازی زندگی است تفکر و سواد رسانه ای

پاسخ: این تصویر نشان می دهد که امروز گوشی ها و وسایل الکترونیکی جای بازی ها و سرگرمی های فیزیکی کودکان مانند فوتبال بازی کردن را گرفته است و آنها از بهشت شادی و نشاط به زندان گوشی های دیجیتالی که آثار مخربی در روحیه کودکان دارد، افتاده اند.

جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۳۳ درس هفدهم تفکر دهم

یکی دیگر از بازی های ویدیوئی را که در خانه بازی می کنید با جدول این درس بررسی و نتیجه را جلسه بعد به معلم خود ارائه کنید.

پاسخ: پاسخ این فعالیت به عهده دانش آموز می باشد.

درس بعدی: جواب فعالیت های درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

✅ جواب فعالیت های درس ۱۷ تفکر و سواد رسانه ای را با هم بررسی کردیم، اگر شما نیز پیشنهادی برای هر سوال دارید در قسمت نظرات برای سایر دانش آموزان به اشتراک گذارید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫12 دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون پاسخ ها تون عالی بودند، اینکه اگه امکانش هست کاشکی می شد، پاسخ بخش فعالیت درخانه رو هم بزارید بازم ممنون⚘⚘⚘

  2. خیلی ممنونم، پاسخ هاتون عالی بودن، ولی اگه امکانش هست، کاشکی می شد پاسخ بخش فعالیت در خانه رو هم بزارید، ممنون⚘⚘⚘

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =