مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۹۹ تا ۱۰۷

گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 99 ، 100 ، 101 و ‍102 ، 103 ، 106 و 107 درس 13 سیزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم

جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۹ ، ۱۰۰ ، ۱۰۱ و ‍۱۰۲ ، فعالیت گروهی صفحه ۱۰۳ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۰۶ ، عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۰۷ درس ۱۳ سیزدهم مخاطب فعال یا منفعل کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

درس قبلی: جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای

جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۹ ، ۱۰۰ ، ۱۰۱ و ‍۱۰۲ درس ۱۳ تفکر و سواد رسانه ای

ابتدا جدول خودارزیابی زیر را به طور فردی تکمیل کنید.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۹ ، ۱۰۰ ، ۱۰۱ و ‍۱۰۲ درس ۱۳ تفکر و سواد رسانه ای

اکنون امتیازهای خود را محاسبه، و براساس امتیاز کل، جایگاه خود را روی بردار زیر مشخّص کنید.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۹ ، ۱۰۰ ، ۱۰۱ و ‍۱۰۲ درس ۱۳ تفکر و سواد رسانه ای

سپس نتایج را با دیگر هم کلاسی‌های خود مقایسه کنید. گزاره‌های جدول، نشانه‌های مخاطب فعّال در استفاده از رسانه‌ها است. هر چه امتیاز کل شما به عدد ۴۵ نزدیک‌تر باشد، شما مخاطب فعّال‌تری در استفاده از رسانه‌ها هستید و برعکس، هر چه به عدد صفر نزدیک‌تر باشد، شما مخاطب منفعل‌تری در استفاده از رسانه‌ها به شمار می‌روید.

ویژگی‌های مندرج در جدول، شامل گزینشگری، نفع گرایی یا سودمندی، هدفمندی، مشارکت و درگیری و مقاومت، خصوصیاتی است که صاحب نظران از آنها به عنوان ویژگی‌های مخاطبان فعّال نام می‌برند.

اکنون دربارۀ پرسش‌های زیر گفت‌وگو کنید.

– با استفاده از محتوای جدول صفحات ۹۹ و ‍‍۱۰۰ بگویید مخاطب فعّال با مخاطب منفعل در مصرف رسانه‌ای، چه تفاوتی دارد؟

پاسخ: با توجه به ویژگی های مطرح شده مخاطب فعال رسانه را انتخاب می کند و هدفمند به سمت رسانه می رود در استفاده از رسانه به کاربردی که برایش دارد فکر می کند به سرعت تحت تأثیر رسانه قرار نمی گیرد و در مورد پیام آن به تفکر پرداخته و حتی آنرا نقد می کند.

– ویدئوی مخاطب فعّال یا منفعل را ببینید و تحلیل کنید.

– با توجّه به اینکه شما در کاربری رسانه‌های دوسویه، نقش نشر و بازنشر پیام را دارید در این فضا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشید که فعّال به شمار آیید؟ جدول زیر برخی از نشانگرهای افراد فعّال در نشر و بازنشر پیام را نشان می‌دهد. جدول را به‌طور فردی تکمیل و امتیازهای خود را با دیگران مقایسه کنید.

پاسخ: به عبارت ساده پیام رسانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.پیامی را که قصد نشر و یا باز نشر آنرا داریم اولا گزینش می کنیم از فرستادن پیام هدفی را دنبال می کنیم و در موردش فکر می کنیم و از صحت و سقم آن اطمینان کسب می کنیم به کاربردی که این پیام  دارد فکر می کنیم.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۹ ، ۱۰۰ ، ۱۰۱ و ‍۱۰۲ درس ۱۳ تفکر و سواد رسانه ای

یک پیام در بستر مجموعه‌ای از متن، زیرمتن و فرامتن، قابل فهم و تفسیر است. خاطرتان هست که در فصل اوّل دربارۀ «پیام همبرگری» صحبت کردیم؟ در این درس، یک بار دیگر از دید مخاطب شناسی آن مفهوم را مرور می‌کنیم.

جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۰۳ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

– تصور شما از یک آدم معلول یا کم توان چیست؟

پاسخ: شخصی است ک دارای نقص و ضعف جسمانی است و این نقصو کمبود ، باعث ایجاد محدودیت هایی برای فرد شده است.

– اگر شما دچار معلولیت بودید چه می‌کردید؟ (مثلاً بر اثر تصادف، دست، پا یا عضو دیگری را از دست داده بودید.)

پاسخ: سعی می کردم با شرایط کنار بیایم و روی سایر ویژگی ها و توانایی ها تمرکز کنم.

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۰۶ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

– چگونه از مخاطب منفعل به فعّال تبدیل شویم؟

پاسخ: برای این کار باید در مواجهه با رسانه های مختلف واکنشهای مختلفی نشان دهیم و سریعا آن ها را دنبال نکنیم، این واکنش ها عبارتند از :

۱- با آگاهی کافی و انگیزه مشخص محتوای خوب را از میانه رسانه های مختلف انتخاب کنیم.
۲- میزان درگیر شدن با انواع رسانه را در خود مدیریت کنیم.
۳- به سادگی هر پیامی را باور نکنیم و تحت تاثیر آن قرار نگیریم.

و یکی از بهترین راه مشارکت هر چه بیشتر با رسانه های سردتر مانند کتاب و روزنامه می شود، در این نوع موارد می توانیم با خیالی راحت تر پیام هایی که دریافت می کنیم را باور کنیم.

– تصویر زیر را در ارتباط مخاطب و رسانه تحلیل کنید.

پاسخ: در این هرم هرچه از رسانه های بالاتر آن استفاده کنیم، منفعل تر و هر چه از موارد پایین تر استفاده کنیم، فعال تر خواهیم بود.

– شما تا چه اندازه با پیام‌های این تصویر موافق هستید؟ چرا؟

پاسخ: تصویر درستی است، اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که همه کتاب ها برای تبدیل ما به یک مخاطب فعال مناسب نیستند و همه بازی های رایانه ای هم منجر به منفعل شدن ما نخواهد شد. از این رو باید محتوای رسانه را مورد توجه بیشتر قرار داد.

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۰۶ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

جواب عکس و مکث صفحه ۱۰۷ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

در عکس و مکث صفحه ۱۰۷ درس سیزدهم تفکر دهم تصویر بالا را مشاهده می کنید که در زیر قصد داریم پیام این تصویر را شرح دهیم:

جواب عکس و مکث صفحه ۱۰۷ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

پاسخ: تصویر بالا نشان می دهد که در مغز انسان قفل هایی وجود دارد که با خواندن کتاب به عنوان کلید آن قفل ها باز می شود، و به عبارتی دیگر قدرت فکر ما را افزایش می دهد.

همچنین این تصویر نشان می دهد که از تمام رسانه هایی که اطراف ما هست کتاب خیلی بهتر است و قفل هایی که درون سر آن فرد می باشد، نشان دهنده این است که می توان قفل همه چیز درون ذهن را با خواندن کتاب باز کرد. و رنگ قرمز قفل ها نیز یعنی هیجانات و احساسات آن فرد نسبت به پیدا کردن پاسخ و کلیدهای قفل های درون ذهن در کتاب می باشد.

پاسخ فعالیت در خانه صفحه ۱۰۷ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

اگر شما بخواهید به عنوان یک فرستندۀ پیام، گروهی از افراد را به کتاب خوانی ترغیب کنید، چه گروهی از مخاطبان با چه ویژگی‌هایی (سنی، تحصیلات، جنسیت و …) را انتخاب می‌کنید؟ با امکاناتی که در دسترس دارید، حداقل یک پیام رسانه‌ای در قالب‌های اعلان (پوستر)، فیلم، عکس، شعر، طنز و … برای آنها تولید، و جلسۀ بعد آن را در کلاس ارائه کنید.

توجه: جواب این فعالیت درخانه به صورت کلی به عهده خلاقیت و نوع تفکر خود دانش آموز می باشد، ولی ما نیز یک نمونه از پاسخ آن در زیر می گوییم که شما می توانید از آن استفاده و یا ایده بگیرید.

پاسخ: من گروهی از دانش آموزان دختر و پسر در رنج سنی ۱۸ تا ۲۰ سال با تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم که به مباحث علمی و دنیای تکنولوژی علاقه دارند را نظر می گیرم.

پیام رسانه ای: ابتدا من از شعر فوق استفاده می کنم:

با تکنولوژی به دور خود سنگ بچین / شاید بشوی همیشه بر روی زمین
فرعون مدل جدید عصر اتمی / اهرام ثلاثه را از این دید ببین

در ادامه با استفاده از تصاویر و مباحثی از دنیای تکنولوژی و جذابیت های این بخش، کتاب هایی را به مخاطب خود معرفی می کنم تا آنها به خواندن کتاب هایی در مبحث فناوری ترغیب کنم.

درس بعدی: پاسخ فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس 13 سیزدهم دروازه بانی خبر بزرگ کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 14 =