سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم ، مخاطب بی مخاطب

جواب فعالیت گروهی صفحه 115 ، فعالیت در خانه صفحه 119 و کلاس معکوس صفحه 120 درس 14 سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ در درس مخاطب بی مخاطب این کتاب سه تمرین با عنوان های فعالیت گروهی صفحه ۱۱۵ ، فعالیت در خانه صفحه ۱۱۹ و کلاس معکوس صفحه ۱۲۰ آورده شده است، برای مشاهده پاسخ ها در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۰۳ تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ  فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۱۵ درس چهاردهم تفکر و سواد رسانه ای دهم

۱. فیلم «تکنیک نقاشی» را ببینید. آیا به عنوان مخاطب حق شما نیست تا از پشت پرده اگاه شوید؟

در این فیلم ابتدا در پشت پرده یک سری اتفاقات و برنامه ریزی ها انجام می شود و سپس شروع به فیلمبرداری می شود. در واقع در این فیلم اتفاقات را طوری نشان می دهد که واقعی نیست و این حق ما است که از این موضوع خبر داشته باشیم تا دچار گمراهی نشویم.

۲. در جدول زیر، برخی از مهم ترین حقوق مخاطب در برابر رسانه ها ذکر شده است. بسیاری از این حقوق، حق های مسلم و بدیهی مخاطبان است که متاسفانه گاهی در برخی از رسانه ها رعایت نشده است. شما با کامل کردن این جدول، آشنایی بیشتری با حقوق خود پیدا خواهید کرد. پس از تکمیل جدول در گروه، نتایج کار گروه را به کلاس ارائه کنید.

این جدول باید با توجه به تجربه های شما در این زمینه تکمیل شود، جدول زیر می تواند به شما کمک کند پاسخ های صحیح را پیدا کنید.

مهم ترین مصداق های حقوق مخاطب در برابر رسانه ها

ردیفحق مخاطبمفهوم و توضیح این حقنمونه ای از تناقض این حق در رسانه ها
۱حق دسترسی به اطلاعات (حق انتخاب)مخاطب حق دارد که منابع رسانه ای متعدد و سالمی در دسترس داشته باشد تا بتواند آنچه را مناسب نیاز و متناسب با علایق و سلایق اوست، انتخاب کند.– محدودیت در نشر رسانه های متعدد و متناسب با علایق و سلیقه های خاص به دلایل نامعتبر
– انتشار اخبار و اطلاعات نادرست
۲حق حفظ و احترام به حریم خصوصی یا حق محرمانگیهر انسانی یک سری اطلاعات شخصی و حریم خصوصی دارد که دوست ندارد دیگران از آن مطلع شوند، مخاطب حق دارد این اطلاعاتش مخفی بماند.– افشای اسرار خصوصی از زندگی شخصی هنر پیشه ها، ورزشکاران و … در شبکه های اجتماعی
– گذاشتن دوربین مخفی در مراکز خصوصی و پخش آن در رسانه های عمومی
۳حق شکایت از رسانه خطا کار و دادخواهیمخاطب حق دارد از رسانه ای که در حق او ظلمی روا داشته است به مراجع صالح قانونی شکایت، و از دادگاه حق خود را مطالبه کند.فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای ، انتشار مطالب و فیلم های سایر شرکت و نقض قوانین.
۴حق پاسخگوییرسانه مطلب درستی را بیان کرده است اما مخاطب در آن مورد توضیحات و استدلال هایی دارد که سوءتفاهم را برطرف می کند.رسانه از یک کتاب نقدهایی را کرده است اما پاسخ و توضیحات مولفان را نشر نداده است.
۵حق تصحیحرسانه مطلب نادرست (دروغی) را بیان کرده است. مخاطب حق دارد تصحیح آن مطلب کذب را مطالبه کند.مانند انتشار آمار دروغین از افراد حادثه دیده در یک زلزله یا آتش سوزی.
۶حق احترام به عقاید دینی و مقدساترسانه ها موظفند به عقاید مذهبی مخاطبان خود نهایت احترام را بگذارند.توهین به اسطوره های دینی هر دین و آیینی.
۷حق حفظ حرمت اشخاص و منع افترا و توهیناین بخش خیلی واضح است، رسانه ها تحت هیچ شرایطی نمی توانند به مخاطبین خود توهین کنند.نسبت دادن یک رفتار و یا یک حرکت اشتباه به شخصی دیگر به صورت دروغین.
۸حق بهره‌مندی از اطلاعات صحیح و دقیق و منع نشر اکاذیبرسانه باید اخبار درست را انتشار دهند و از نشر اکاذیب جلوگیری کنند.روزنامه ای که برای افزایش شمارگان و تعداد مخاطبان خود، عنوان های جنجالی و دروغین می زند و مخاطب را فریب می دهد.
۹حفظ عفت و اخلاق عمومی و منع هرزه نگاریرسانه ها باید عفت و اخلاق عمومی را حفظ و از هرزه نگاری پرهیز کنند.– استفاده از تصاویر آدم هایی با پوشش نامناسب.
– گذاشتن تبلیغ و تصاویر نامناسب.
۱۰رعایت حقوق مخاطبان آسیب پذیرتر (مانند کودکان)رسانه ها در برخورد با این گروه سنی باید بیشتر حساس باشند.پخش کردن تبلیغاتی که فراتر از سن و توان و گنجایش ذهنی کودکان است و باعث می شود آنها به خطا، عمل خطرناک انجام دهند یا به مشکلات دیگر مبتلا شوند.
۱۱حق بهره‌مندی مساوی از قانونهمه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بدون هیچ تبعیضی از حمایت یکسان قانون برخوردار شوند.اختصاص زمان تبلیغات به یک نامزد انتخابات، بیش از سایر نامزدها در یک رسانه عمومی
۱۲رعایت انصاف و بی طرفی در رسانه هارسانه موظفند در کارکردهای خود انصاف و بی طرف بودن را به خوبی رعایت کنند.رسانه های حزبی و جناحی که صرفا برای منافع افراد منتسب به خود، محاسن گروه خود و معایب گروه رقیب را بزرگ نمایی می کنند.
۱۳رعایت بهداشت روانی (پرهیز از خشونت)رسانه نباید مطالبی که موجب بر انگیزه شدن خشم مخاطب و آسیب زدن به او می شود را انتشار دهند.– نمایش خشونت در برنامه های کودک
– تمرکز افراطی بر نشر خبرهای نگران کننده

فعالیت در خانه صفحه ۱۱۹ سواد رسانه ای دهم

طی هفته جاری با توجه به جدول حقوق مخاطب در برابر رسانه ها، نسبت به رسانه های اطراف خود و پیام های آنها حساس باشید و برای نقض این حقوق، دو نمونه ذکر، و جلسه آینده در کلاس مطرح کنید.

طی هفته جاری برخی خبرگزاری ها و شبکه اجتماعی اینستاگرام را زیر نظر گرفتم، بسیاری از سایت ها و پیج ها بخاطر دریافت دنبال کننده بیشتر تیترهایی اشتباه و کنجکاو کننده برای مطالب خود می گذارند.

بسیاری از صفحات با درج نوشته هایی دروغین به دنبال دیده شدن بیشتر می باشند و به مخاطب خود احترامی نمی گذارند.

پاسخ کلاس معکوس صفحه ۱۲۰ درس ۱۴

متن صفحات ۱۲۲ و ۱۲۳ درس ۱۵ را در خانه مطالعه کنید. در طول هفته یک فیلم، تصویر، مجله، روزنامه، کتاب و … را انتخاب و براساس مؤلفه های سبک زندگی نامبرده در متن درس، آن را تحلیل کنید. رسانه انتخابی خود، تحلیل آن و سؤالهای احتمالی را جلسه بعد به کلاس بیاورید.

پاسخ این سوال به عهده خود شما می باشد زیرا با توجه به فیلم، تصویر، مجله، روزنامه یا کتابی که انتخاب می کنید می توانید پاسخی متفاوت نسبت با سایر دانش آموزان بنویسید.

✅ در این مقاله فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم را بررسی کردیم، در صورتی که مشکل یا سوالی دارید از بخش دیدگاه در انتهای همین مطلب با ما در ارتباط باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

12 دیدگاه

  1. ملینا گفت:

    سلام مطالب تون خیلی عالی بود ولی حیف که عکس و مکث نداشتید

    1. زنجیران گفت:

      در مطلب جداگانه ای گذاشته ایم. در سایت جستجو کنید.

      1. ناشناس گفت:

        عالی ممنون فقط اگرمیشه کل فعالیت هاوعکس هارویه جابگذاریدعالی ترمیشه

      2. Fati گفت:

        عالیییی ممنونم
        فقط اگرمیشه لطفا تمامی فعالیت هاوعکس هارودریک سایت بذاریدعالی ترمیشه

  2. ********** گفت:

    خیلی عالی و جامع و کامل بود .
    فقط عکس و مکث این درس رو نذاشتید

    1. مائده گفت:

      سلام عکس و مکث جوابش میشه همانطور که در تصاویر مشاهده می شود فردی با جارو برقی در حال سرقت اطلاعات از کامپیوتر شخصی یک نفر می باشد که با این اطلاعات می تواند آسیب های زیادی به شخص مورد نظر بزند

      1. ناشناس گفت:

        ممنون ❤❤

  3. 🙂🙃 گفت:

    مطالب بسیااار عالی بود🤩

  4. faeze گفت:

    عالی بود واقعا دست مریزاد ماگرتا

  5. زهرا گفت:

    عالی👏
    ممنون

    1. مریم گفت:

      وایییی مدرسم دیر شد الان امتحان دارم و دنبال جوابم برام دعا کنین البته شما که همین لحظه نمیخونین پیاممو خدایاااااااااا منو بکش ☹️ فعلا خدافظمون

  6. یگانه عیوضی گفت:

    خیلی عالی بود مطالبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *