جواب فعالیت های درس پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۱۷ ، ۱۱۸ و ۱۲۱
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 117 ، 118 و 121 درس 15 پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم
جواب فعالیت های درس 15 پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ امروز قصد داریم تا در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم ، جواب و پاسخ سوال های فعالیت گروهی صفحه ۱۱۷ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۸ ، تحلیل و بررسی عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۲۱ درس ۱۵ پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم را قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.
درس قبلی: پاسخ فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۱۷ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم
با هدایت دبیر خود به چند گروه تقسیم شوید، پس از بررسی و گفتوگو جدول زیر را تکمیل کنید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
اثرات فضای مجازی بر سبک زندگی
اثرات مثبت | اثرات منفی |
---|---|
خدمات آموزشی و پرورشی | افشای اسرار شخصی افراد |
ارتباط سریع و آسان با دوستان و آشنایان | یاد گرفتن الفاظ رکیک و زشت |
راه اندازی آسان کسب و کار اینترنتی | تبدیل اینترنت به ارزش |
دسترسی ساده و راحت به محتوای مطلوب | اعتیاد اینترنتی |
دولت الکترونیک | دسترسی راحت و آسان به محتوای غیر هنجار |
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۸ درس پانزدهم تفکر دهم
– با راهنمایی معلم محترمتان برخی از فیلمها، تصاویر، مجلات، صفحات روزنامه، کتاب و… مرتبط با سبک زندگی را که با خود به کلاس آوردهاید به نمایش بگذارید. محتوای آنها را براساس مؤلفه های سبک زندگی تحلیل کنید.
سوال ۱) در مجموع، در نمونه های انتخابی دانش آموزان چه موارد مشابهی از بازنمایی ابعاد سبک زندگی ارائه شده است؟
سوال ۲) آیا این بازنمایی ها هدف خاصی را دنبال یا الگوی خاصی را ترویج میکنند؟ چرا آری، چرا نه؟
توجه: پاسخ دو سوال بالا به موارد گفته شده توسط معلم و فعالیت های دانش آموزان در کلاس برمیگردد و ما در ادامه به سایر سوالات گفت و گوی کلاسی این بخش پاسخ خواهیم داد.
– «مُد»ها الگوهای فرهنگی ای است که توسط بخشی از افراد جامعه، پذیرفته می شود و دارای یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه است و سپس فراموش می شود. اکنون فیلم « مد » را ببینید. سپس درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.
سوال ۱) چرا برخی افراد در سبک پوشش و آرایش خود به دنبال مد می روند؟
پاسخ: کسب شخصیت، تنوع طلبی، کسب وجه متمایز از دیگران، هویت یابی، به دلیل نیاز به تنوع و فرار از یکنواختی، به خاطر مورد توجه قرار گرفتن یا نشان دادن اینکه متعلق به طبقه بالا مرفه جامعه هستند، پیروی از مد روز و پوشیدن برندهای معروف، داشتن خودرو گران قیمت و..
نظریه های زیادی در این مورد وجود دارد که می توان به تمایز و دیده شدن، عقب نماندن در جامعه، هم گونی با طبقات بالاتر، کمبود عزت نفس و روحیه تنوع طلبی زیاد و …. اشاره کرد.
سوال ۲) آفرینندگان و سازندگان مد چه کسانی هستند؟
پاسخ: طراحان مد و لباس معمولا افراد خلاق و پیشرو جامعه هستند که با شناسایی سلیقه مخاطبان بازار پر رونق و درآمد زایی را به وجود آورده اند.
اولین کسی که طراح مد بوده است، چارلز فردریک ورث نام داشته که با دوختن نام خود بر لباس های دوخت خودش پایه یک برند اولیه را گذاشته است. همچنین از برندهای معروف ایرانی و خارجی امروزه می توان به زارا، شانل، دیور، ورساچی، آدیداس و غیره اشاره کرد.
سوال ۳) مثال هایی از نقش رسانه ها در ترویج مدگرایی را در کلاس مطرح کنید.
پاسخ: جشنواره فیلم فجر، جشن های خانه ی سینما، جشنواره بزرگداشت حافظ، جشنواره دنیای تصویر، رسانه ها از طریق تبلیغات، فیلم ها، و به طور کلی پوشش و لباس و مدل مو و سبک زندگی هنرپیشه و هنرمندان به نوعی رواج دهنده مد و مدگرایی هستند.
مثال های دیگر از نقش رسانه ها در مد: شبکه هایی وجود دارد تحت عنوان مد که به طور مستقیم به ترویج مد می پردازند، تیکه کلام ها و جملاتی که بعد از دیدن برخی از فیلم ها در بین مردم رایج می شود، نحوه پوشش و آرایش بازیگران فیلم مانند فروش گردن بند مرغ آمین بعد از پحش سریال شهرزاد!
– بسیاری از ابعاد سبک زندگی، ذیل مصرف تعریف میشود و تنها پوشش و آرایش را شامل نمیشود. محتوای پیرابند (کادر) صفحۀ مقابل نظریات متفاوتی دربارۀ تأثیر رسانه در «الگوی مصرف» مطرح میکند.
سوال ۱) کدام دیدگاه بیشتر قابل دفاع است؟ چرا؟
پاسخ: دیدگاه اول: مردم به آسانی و به طور مستقیم تحت تاثیر رسانه ها قرار می گیرند.
دیدگاه دوم: برخی از صاحب نظران معتقدند که مخاطبان در برابر رسانه، همواره فعالانه و هدفمند عمل می کنند.
توضیح دیدگاه اول: مردم به آسانی و به طور مستقیم تحت تأثیر رسانهها قرار میگیرند. رسانه، پیوندهای جامعه سنّتی را تضعیف، و افراد را در مقابل تبلیغات تجاری، سیاسی، فرهنگی آسیب پذیر میکند. اثر تبلیغات از این لحاظ مهم است که در خلال آنها راه و روشهای مخصوصی را برای لباس پوشیدن، غذا خوردن، خرید کردن، سرگرمی و… به همهٔ افراد جامعه انتقال میدهد و آن روشها را به فرهنگ عمومی تبدیل میکند.
توضیح دیدگاه دوم: برخی از صاحب نظران معتقدند که مخاطبان در برابر رسانه، همواره فعّالانه و هدفمند عمل میکنند. مردم دربارهٔ چگونگی استفاده از رسانهها تصمیمات فعّالتری میگیرند و در مقابل، رسانه بهرهبرنده، استفاده کننده و انتخابگر به شمار میروند. رسانه تنها عامل تغییر سبک زندگی محسوب نمیشود بلکه عواملی دیگر هم در این امر اثرگذار است.
سوال ۲) آیا میتوان به غیر از این دو دیدگاه، دیدگاه دیگری داشت؟
پاسخ: بله، می توان دیدگاه دیگری نیز داشت.
نکته: تصویر بالا سیر تحول تیپ مردان ایرانی را نشان داده است که تا حدودی بیانگر ارزش های حاکم بر هر دوره می باشد.
جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۲۱ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در جواب عکس و مکث صفحه 121 درس 15 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:
پاسخ و تحلیل تصویر بالا: شما در این تصویر یک انسان را میبینید که در برابر انبوهی از وسایل متنوع قرار گرفته است و شاید بیشتر وسایل یا خود رسانه یا تبلیغات رسانه باشند. بنابراین فرد باید به عنوان مخاطب فعال فکر کرده و بهترین ها را انتخاب کند.
گاهی همین فضای مجازی را هم باید به این وضعیت تشبیه کرد که در برابر انبوهی از اطلاعات و پیام ها و متن ها قرار می گیریم بنابراین باید مقلد و منفعل نباشیم بلکه خلاقیت داشته و موارد ضروری را انتخاب کنیم.
همچنین این تصویر بیانگر مصرف گرایی است و ابزاری را نشان می دهد که به فرد تحمیل می شود و آیه ای که در گوشه ی پوستر نوشته شده است نیز اشاره به اسم درس دارد.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۲۱ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در فعالیت در خانه صفحه 121 درس پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم:
سوال ۱) زندگی به نمایش درآمده در برنامه های تلویزیون (شبکه های داخلی یا خارجی) را با زندگی واقعی خود مقایسه کنید. در ستون اول جدول زیر بنویسید همسالان شما چگونه در برنامه های تلویزیونی به تصویر کشیده می شوند و در ستون دوم از زندگی واقعی خود بنویسید.
پاسخ: زندگی ای که در تلویزیون از ما نمایش داده می شود بیشتر شبیه آنی (چیزی) است که می خواهیم باشیم تا آنی (چیزی) که هستیم.
تصویر همسالان در برنامه های تلوزیونی | زدگی واقعی شما |
---|---|
۱- تکلیف مدرسه وجود ندارد. ۲- آزادی عمل توسط والدین داده می شود. ۳- سطح رفاه زندگی بسیار بالاست. ۴- دسترسی به تلفن هوشمند وجود دارد. | ۱- هر شب تکلیف مدرسه. ۲- سخت گیری توسط والدین. ۳- مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد. ۴- تلفن هوشمند با محدودیت های والدین همراه است. |
سوال ۲) سعی کنید برای انتقال یکی از موضوعات سبک زندگی به دیگران با استفاده از فنون اقناع و بازنمایی نمونه ای تولید کنید. به طور گروهی نیز می توانید ای فعالیت را انجام دهید.
پاسخ: نمایش خودروهایی که خراب نمی شود و نیاز به تعمیر ندارند! درحالی که پس از خرید متوجه عیب هایشان می شویم. اما باز هم با نمایش نمونه هایی تدوین شده از نحوه عملکرد آنها و تنها اکتفا به یک زیرنویس بسیار ریز جهت جلوگیری از جریمه شان توسط نهادهای نظارتی به این فروش پرسود خود ادامه می دهند.
درس بعدی: جواب فعالیت های درس شانزدهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب های فعالیت های درس 15 پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
با سلام و ضمن تشکر از ادمین سایت
لازم به ذکر هست که این درس برای پایه یازدهم قرار داده شده است
نه پایه دهم!!!!