سبک زندگی

جواب فعالیت های درس 15 تفکر و سواد رسانه ای دهم 🧐

جواب و پاسخ فعالیت گفت و گوی کلاسی صفحه 124 ، عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه 127 درس ۱۵ پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت های درس 15 پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ امروز قصد داریم تا در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم ، جواب و پاسخ سوال های فعالیت گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۴ ، تحلیل و بررسی عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۲۷ درس ۱۵ پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم را قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۴ درس پانزدهم تفکر دهم

در فعالیت گفت و گوی کلاسی صفحه 124 درس 15 کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم:



بخش اول) با راهنمایی معلم محترمتان برخی از فیلمها، تصاویر، مجلات، صفحات روزنامه، کتاب و… مرتبط با سبک زندگی را که با خود به کلاس آوردهاید به نمایش بگذارید. محتوای آنها را براساس مؤلفه های سبک زندگی تحلیل کنید.

سوال 1) در مجموع، در نمونه های انتخابی دانش آموزان چه موارد مشابهی از بازنمایی ابعاد سبک زندگی ارائه شده است؟

سوال 2) آیا این بازنمایی ها هدف خاصی را دنبال یا الگوی خاصی را ترویج میکنند؟ چرا آری، چرا نه؟

توجه: پاسخ دو سوال بالا به موارد گفته شده توسط معلم و فعالیت های دانش آموزان در کلاس برمیگردد و ما در ادامه به سایر سوالات گفت و گوی کلاسی این بخش پاسخ خواهیم داد.

بخش دوم) «مُد»ها الگوهای فرهنگی ای است که توسط بخشی از افراد جامعه، پذیرفته می شود و دارای یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه است و سپس فراموش می شود. اکنون فیلم « مد » را ببینید. سپس درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.

سوال 1) چرا برخی افراد در سبک پوشش و آرایش خود به دنبال مد می روند؟

پاسخ: کسب شخصیت، تنوع طلبی، کسب وجه متمایز از دیگران، هویت یابی، به دلیل نیاز به تنوع و فرار از یکنواختی، به خاطر مورد توجه قرار گرفتن یا نشان دادن اینکه متعلق به طبقه بالا مرفه جامعه هستند، پیروی از مد روز و پوشیدن برندهای معروف، داشتن خودرو گران قیمت و..



نظریه های زیادی در این مورد وجود دارد که می توان به تمایز و دیده شدن، عقب نماندن در جامعه، هم گونی با طبقات بالاتر، کمبود عزت نفس و روحیه تنوع طلبی زیاد و …. اشاره کرد.

سوال 2) آفرینندگان و سازندگان مد چه کسانی هستند؟

پاسخ: طراحان مد و لباس معمولا افراد خلاق و پیشرو جامعه هستند که با شناسایی سلیقه مخاطبان بازار پر رونق و درآمد زایی را به وجود آورده اند.

اولین کسی که طراح مد بوده است، چارلز فردریک ورث نام داشته که با دوختن نام خود بر لباس های دوخت خودش پایه یک برند اولیه را گذاشته است. همچنین از برندهای معروف ایرانی و خارجی امروزه می توان به زارا، شانل، دیور، ورساچی، آدیداس و غیره اشاره کرد.

سوال 3) مثال هایی از نقش رسانه ها در ترویج مدگرایی را در کلاس مطرح کنید.

پاسخ: جشنواره فیلم فجر، جشن های خانه ی سینما، جشنواره بزرگداشت حافظ، جشنواره دنیای تصویر، رسانه ها از طریق تبلیغات، فیلم ها، و به طور کلی پوشش و لباس و مدل مو و سبک زندگی هنرپیشه و هنرمندان به نوعی رواج دهنده مد و مدگرایی هستند.

مثال های دیگر از نقش رسانه ها در مد: شبکه هایی وجود دارد تحت عنوان مد که به طور مستقیم به ترویج مد می پردازند، تیکه کلام ها و جملاتی که بعد از دیدن برخی از فیلم ها در بین مردم رایج می شود، نحوه پوشش و آرایش بازیگران فیلم مانند فروش گردن بند مرغ آمین بعد از پحش سریال شهرزاد!



تحلیل و بررسی تصاویر پایین صفحه صفحه ۱۲۴ درس ۱۵ تفکر دهم

در صفحه 124 درس پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، در قسمت پایین این صفحه دو تصویر در مورد مدگرایی آورده شده است که در زیر به تحلیل و مفهوم آنها پرداخته ایم.

تحلیل و پیام تصاویر پایین صفحه صفحه ۱۲۴ درس ۱۵ تفکر دهم
تحلیل و پیام تصاویر پایین صفحه صفحه ۱۲۴ درس ۱۵ تفکر دهم

تصویر سمت راست مادری را نشان می دهد که برای جلوگیری از مدگرایی چادرش را طوری گرفته است که فرزندش مدهای مغازه های اطراف را نبیند، در واقع این ابتدایی ترین کاری هست که می توان در مقابله با این پدیده انجام داد که شاید در سنین پایین تر جواب بدهد، اما در واقع نوعی پاک کردن صورت مساله است و ما باید به فرزندان خودمان آگاهی بدهیم و با سواد رسانه ای جلوی بسیاری از آسیب های رسانه را بگیریم.

تصویر سمت چپ هم سیر تحول تیپ مردان ایرانی را نشان داده است که تا حدودی بیانگر ارزش های حاکم بر هر دوره می باشد.

جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۲۷ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم

در جواب عکس و مکث صفحه 127 درس 15 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:

جواب تحلیل و پیام عکس و مکث صفحه ۱۲۷ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب تحلیل و پیام عکس و مکث صفحه ۱۲۷ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ و تحلیل تصویر بالا: شما در این تصویر یک انسان را میبینید که در برابر انبوهی از وسایل متنوع قرار گرفته است و شاید بیشتر وسایل یا خود رسانه یا تبلیغات رسانه باشند. بنابراین فرد باید به عنوان مخاطب فعال فکر کرده و بهترین ها را انتخاب کند.

گاهی همین فضای مجازی را هم باید به این وضعیت تشبیه کرد که در برابر انبوهی از اطلاعات و پیام ها و متن ها قرار می گیریم بنابراین باید مقلد و منفعل نباشیم بلکه خلاقیت داشته و موارد ضروری را انتخاب کنیم.

همچنین این تصویر بیانگر مصرف گرایی است و ابزاری را نشان می دهد که به فرد تحمیل می شود و آیه ای که در گوشه ی پوستر نوشته شده است نیز اشاره به اسم درس دارد.

جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۲۷ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۲۷ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۲۷ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم

در فعالیت در خانه صفحه 127 درس پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم:

سوال 1) زندگی به نمایش درآمده در برنامه های تلویزیون (شبکه های داخلی یا خارجی) را با زندگی واقعی خود مقایسه کنید. در ستون اول جدول زیر بنویسید همسالان شما چگونه در برنامه های تلویزیونی به تصویر کشیده می شوند و در ستون دوم از زندگی واقعی خود بنویسید.

پاسخ: زندگی ای که در تلویزیون از ما نمایش داده می شود بیشتر شبیه آنی (چیزی) است که می خواهیم باشیم تا آنی (چیزی) که هستیم.

تصویر همسالان در برنامه های تلوزیونیزدگی واقعی شما
1- تکلیف مدرسه وجود ندارد.
2- آزادی عمل توسط والدین داده می شود.
3- سطح رفاه زندگی بسیار بالاست.
4- دسترسی به تلفن هوشمند وجود دارد.
1- هر شب تکلیف مدرسه.
2- سخت گیری توسط والدین.
3- مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد.
4- تلفن هوشمند با محدودیت های والدین همراه است.

سوال 2) سعی کنید برای انتقال یکی از موضوعات سبک زندگی به دیگران با استفاده از فنون اقناع و بازنمایی نمونه ای تولید کنید. به طور گروهی نیز می توانید ای فعالیت را انجام دهید.

پاسخ: نمایش خودروهایی که خراب نمی شود و نیاز به تعمیر ندارند! درحالی که پس از خرید متوجه عیب هایشان می شویم. اما باز هم با نمایش نمونه هایی تدوین شده از نحوه عملکرد آنها و تنها اکتفا به یک زیرنویس بسیار ریز جهت جلوگیری از جریمه شان توسط نهادهای نظارتی به این فروش پرسود خود ادامه می دهند.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت در خانه و عکس و مکث صفحه 113 تفکر دهم

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب های فعالیت های درس 15 پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !