سبک زندگی

جواب درس اول جامعه شناسی دهم انسانی ☄️ کنش های ما

پاسخ و حل گفت و گو کنید ، تحلیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 1 یک کتاب جامعه شناسی 1 پایه دهم انسانی

جواب درس اول جامعه شناسی دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو کنید ، تحلیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۶ ، ۸ و ۹ درس ۱ اول «کنش های ما» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس دوم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب درس اول جامعه شناسی دهم انسانی

جواب گفت و گو کنید صفحه ۶ درس ۱ جامعه شناسی دهم

🔵 بوق زدن راننده، یک کنش است. درباره معناهای مختلف آن با یکدیگر گفت‌وگو کنید.

پاسخ: معانی بوق زدن در فرهنگ ما: هشدار دادن، سلام و خداحافظی کردن، جلب توجه، آژیر، جشن گرفتن (مثال عروسی)، دعوا، دشنام دادن و …

پاسخ دیگر: بوق زدن راننده می‌تواند معانی و پیام‌های مختلفی داشته باشد که بسته به موقعیت و زمینه متفاوت است. در زیر به برخی از این معانی اشاره می‌کنیم:

  1. هشدار: بوق زدن می‌تواند به عنوان یک هشدار برای دیگر رانندگان یا عابران پیاده باشد. مثلاً وقتی یک خودرو به طور ناگهانی جلوی شما می‌آید، بوق زدن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی خطر باشد.
  2. جلب توجه: رانندگان ممکن است برای جلب توجه دیگران، مانند عابران یا رانندگان دیگر، بوق بزنند. این عمل ممکن است به منظور اعلام حضور یا درخواست عبور باشد.
  3. ابراز احساسات: بوق زدن می‌تواند به عنوان ابراز احساسات نیز عمل کند. مثلاً در جشن‌ها یا مراسم خاص، بوق زدن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شادی و خوشحالی باشد.
  4. نارضایتی: گاهی اوقات، بوق زدن می‌تواند نشانه‌ای از نارضایتی یا اعتراض نسبت به رفتار دیگر رانندگان باشد. این نوع بوق زدن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی خشم یا ناامیدی باشد.

نتیجه‌گیری: بنابراین، بوق زدن یک کنش چندوجهی است که بسته به شرایط و زمینه‌های اجتماعی می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد.

🔵 یک رسم رایج در منطقه یا محله زندگی خودتان بیابید و درباره معانی آن گفت و گو کنید.

پاسخ: به عنوان مثال: زنان ترکمن بعد از ازدواج زیر چارقدشان حلقه ای روی سر قرار می دهند که نشانه متاهل بودن آن ها است.

پاسخ: یکی از رسم‌های رایج در محله ما، “چای خوردن” است که معمولاً بعد از ظهرها یا در مناسبت‌های خاص برگزار می‌شود. این رسم نه تنها به عنوان یک فعالیت اجتماعی بلکه به عنوان یک فرصت برای تقویت روابط بین افراد جامعه نیز شناخته می‌شود.

معانی این رسم:

  1. تقویت روابط اجتماعی: چای خوردن فرصتی برای ملاقات و گفت‌وگو با همسایگان و دوستان است که به ایجاد و تقویت ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند.
  2. مهمان‌نوازی: این رسم نشان‌دهنده‌ی فرهنگ مهمان‌نوازی در جامعه ماست. دعوت از دیگران برای چای نشان‌دهنده‌ی احترام و محبت است.
  3. انتقال فرهنگ: در خلال این دورهمی‌ها، داستان‌ها، آداب و رسوم قدیمی از نسل‌های گذشته به نسل جدید منتقل می‌شود که باعث حفظ هویت فرهنگی جامعه می‌شود.
  4. کاهش تنش‌ها: چای خوردن می‌تواند فضایی آرام و دوستانه ایجاد کند که در آن افراد بتوانند مشکلات خود را مطرح کرده و با همدیگر گفتگو کنند.

نتیجه‌گیری: به طور کلی، رسم چای خوردن در محله ما نه تنها یک فعالیت اجتماعی ساده است، بلکه معانی عمیق‌تری دارد که به تقویت پیوندهای اجتماعی و حفظ فرهنگ کمک می‌کند.

پاسخ تحلیل کنید صفحه ۸ درس اول جامعه شناسی دهم

🔵 «آدمی در گرِو عمل خویش است» (سوره مدّثّر، آیه ۳۸)

🔵 پیامد‌های ارادی و غیر ارادیِ هر یک از کنش‌های زیر را مشخّص کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

پاسخ تحلیل کنید صفحه ۸ درس اول جامعه شناسی دهم

حل مفاهیم اساسی صفحه ۹ درس ۱ جامعه شناسی دهم

اصطلاحات و مفاهیم اساسی درس را در این قسمت بنویسید:.

پاسخ: کنش، کنشگر، پیامد کنش، پیامد ارادی، پیامد غیر ارادی، نتیجه قطعی، نتیجه احتمالی، هدف‌ داری، آگاهانه، معنادار، ارادی

جواب خلاصه کنید صفحه ۹ درس اول جامعه شناسی دهم

مطالب مهم درس را در قالب جمله یا گزاره بنویسید. در این قسمت مفاهیم اساسی را تعریف می‌کنید یا ارتباط آنها را دو به دو نشان می‌دهید.

کنش، معنادار است.

پاسخ:  – کنش انسان‌ها هدف‌دار است.
– کنش انسان‌ها آگاهانه است.
– مهم‌ترین ویژگی کنش‌ها، ارادی و آگاهانه بودن آنهاست.
– پیامدهای ارادی کنش‌ها به خودِ کنشگر و کنشگرهای دیگر وابسته است.
– پیامدهای غیر اردای، کنش نیستند، امّا نتیجهٔ طبیعی و قطعی دارند.

پاسخ آنچه از این درس آموختیم صفحه ۹ درس ۱ جامعه شناسی دهم

در این قسمت می‌توانید جمله‌ها و گزاره‌هایی را که در قسمت «خلاصه کنید» نوشته‌اید با هم ترکیب کنید و در قالب یک بند بنویسید.

فرض کنید می‌خواهید مطالبی را که در این درس یاد گرفته‌اید به زبان و قلم خودتان به دیگران آموزش دهید. در کلاس نوشته‌های خود را بخوانید و با راهنمایی دبیر خود، بهترین آنها را انتخاب کنید و به نام نویسنده آن در کتاب خود بنویسید.

پاسخ: کنش ویژگی‌هايى دارد که آن را از فعالیت مخلوقات دیگر متمایز مى کند؛ اين ویژگی‌ها عبارت‌اند از: آگاهانه بودن، ارادی بودن و هدف‌دار بودن. بنابراین کنش انسان برخلاف سایر مخلوقات، معنادار است. علاوه بر این، هر کنشی دارای پیامدهایی است که برخی از آنها ارادی و برخی غیرارادی هستند. معمولا انسان‌ها با توجه به پیمادهای ارادی و غیرارادی کنش‌ها،‌ آنها را انجام می‌دهند یا از انجام آنها صرف نظر می کنند.

همچنین بخوانید: جواب درس سوم جامعه شناسی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۱ اول کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =