سبک زندگی

جواب درس ۱۲ دوازدهم جامعه شناسی دهم انسانی ❤️ تحولات هویتی جهان اجتماع

پاسخ و حل تبیین کنید ، تحلیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 12 دوازده کتاب جامعه شناسی 1 پایه دهم انسانی

جواب درس دوازدهم جامعه شناسی دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات تبیین کنید ، پیشنهاد دهید ، بخوانیم و پاسخ دهیم ، تحلیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۱۰۳ ، ۱۰۵ ، ۱۰۶ و ۱۰۷ درس ۱۲ دوازدهم «تحولات هویتی جهان اجتماعی» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس سیزدهم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب درس ۱۲ دوازدهم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب تبیین کنید صفحه ۱۰۳ درس ۱۲ جامعه شناسی دهم

غرب‌زدگی جوامع غیر غربی مهم‌ترین مانع تعامل آنها با جهان غرب است. به نظر شما این جوامع برای دستیابی به تعامل با جهان غرب باید چه مسیری را بپیمایند؟

پاسخ: آگاهی، اعمال انسان را به کنش تبدیل می کند و ناآگاهی، کارهای انسان را در حد رفتارهایی در بعد حیوانی نگه می دارد که فقط به محرک های محیطی واکنش نشان می دهند. جوامع غیر عربی، باید از فرهنگ و گذشته و از توانایی های خود به طور کامل آگاهی داشته باشند، هر چه سطح آگاهی افراد یک جامعه از خود و داشته هایشان بیشتر باشد، تعامل سالمتری با غرب خواهند داشت و کمتر دچار غرب زدگی و خودباختگی می شوند.

پاسخ دیگر: در واقع مسیری که باعث میراث فرهنگی خودمان گردد تنها راه جلوگیری از غرب زدگی تقویت فرهنگ داخلی است.

جواب پیشنهاد دهید صفحه ۱۰۳ درس دوازدهم جامعه شناسی دهم

امروزه رسانه‌ها و فضای مجازی با عبور از مرزهای جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی جوامع، از سویی تعامل فرهنگی را از سطح محققان و مولدان فرهنگی به عموم کاربران و مصرف کنندگان فرهنگی منتقل کرده است؛ و از سوی دیگر تعامل فرهنگی را از سطح نمادها و هنجارها به عمق عقاید و ارزش‌ها می‌کشاند. این وضعیت باعث می‌شود تا عقاید و ارزش‌های جهان‌های اجتماعی توحیدی، اسطوره‌ای و دنیوی در عرض هم و البته با کمیت و کیفیت نابرابر در دسترس همه افراد قرار گیرند؛ بدین ترتیب رسانه‌ها و فضای مجازی عرصۀ مهم‌ترین منازعۀ هویتی می‌گردد. فضای مجازی چه فرصت‌ها و تنگناهایی برای ساماندهی معقول این منازعه هویتی دارد؟ ما برای پاسداری از هویت فرهنگی خود چه ظرفیت‌هایی داریم؟ برای حفظ و بسط هویت فرهنگی خودمان در سطح فردی و اجتماعی (محلی، ملّی، منطقه‌ای و جهانی) چه تکالیفی داریم؟ شما چه پیشنهاداتی دارید؟

پاسخ: رسانه‌ها و فضای مجازی در دنیای امروز نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و تغییر هویت فرهنگی افراد و جوامع دارند. به دلیل اینکه این فضاها مرزهای جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی را از بین برده‌اند، افراد از سراسر دنیا می‌توانند به انواع عقاید، ارزش‌ها، و فرهنگ‌ها دسترسی پیدا کنند. این باعث می‌شود که تعاملات فرهنگی دیگر محدود به محققان و افراد خاص نباشد، بلکه همه مردم در آن شرکت داشته باشند.

فرصت‌ها در فضای مجازی:

  1. دسترسی به اطلاعات متنوع: افراد می‌توانند با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف آشنا شوند و افق دیدشان گسترش یابد.
  2. امکان ارتباط و تعامل: ما می‌توانیم با افراد و جوامع مختلف در تعامل باشیم و از تجربیات و دانش آنها بهره‌مند شویم.
  3. ترویج و معرفی فرهنگ خود: می‌توانیم فرهنگ و هویت خود را به دیگران معرفی کرده و از آن در برابر تغییرات غیرمعقول دفاع کنیم.

تنگناها و چالش‌ها:

  1. خطر از خود بیگانگی فرهنگی: افراد ممکن است تحت تأثیر فرهنگ‌های دیگر، هویت و ارزش‌های خود را از دست بدهند و دچار سردرگمی هویتی شوند.
  2. تأثیرات منفی فرهنگی: برخی از محتواهای موجود در فضای مجازی ممکن است ارزش‌های غیرسازنده یا مضر را ترویج دهند.
  3. نبود نظارت کامل: فضای مجازی به دلیل گستردگی زیاد، نمی‌تواند به‌طور کامل کنترل شود و ممکن است افراد بدون تفکر انتقادی، هرگونه محتوایی را بپذیرند.

ظرفیت‌های ما برای پاسداری از هویت فرهنگی:

  1. آگاهی فرهنگی: با شناخت دقیق از فرهنگ و هویت خود، می‌توانیم در برابر تهدیدهای فرهنگی مقاوم باشیم.
  2. استفاده هوشمندانه از رسانه‌ها: می‌توانیم از فضای مجازی برای گسترش و معرفی فرهنگ خود به دیگران استفاده کنیم.
  3. ترویج فرهنگ اصیل: باید به ترویج ارزش‌ها و نمادهای فرهنگی خود در فضای مجازی بپردازیم و به آن افتخار کنیم.

تکالیف فردی و اجتماعی:

  1. آموزش و یادگیری: در سطح فردی باید تلاش کنیم که درباره هویت و فرهنگ خود بیشتر بیاموزیم و آن را به درستی درک کنیم.
  2. فعالیت در فضای مجازی: در سطح اجتماعی و جهانی باید در فضای مجازی حضوری فعال داشته باشیم تا فرهنگ و ارزش‌های خود را به درستی معرفی کنیم و از هویت فرهنگی خود محافظت کنیم.
  3. تقویت تفکر انتقادی: ما باید یاد بگیریم که هر محتوایی را به‌راحتی نپذیریم و آن را با معیارهای فرهنگی و عقیدتی خود ارزیابی کنیم.

پیشنهادات:

  1. آموزش استفاده از فضای مجازی: باید به جوانان آموزش داده شود که چگونه از فضای مجازی به‌درستی استفاده کنند و هویت فرهنگی خود را حفظ کنند.
  2. تشویق به تولید محتوای فرهنگی: افراد می‌توانند محتوای مرتبط با فرهنگ خود را تولید و منتشر کنند تا هویت فرهنگی ما در فضای مجازی دیده شود.
  3. تشویق به مطالعه و شناخت فرهنگ‌ها: برای حفظ هویت فرهنگی، باید فرهنگ‌های دیگر را بشناسیم و با آگاهی نسبت به آن‌ها برخورد کنیم تا دچار سردرگمی نشویم.

در نهایت، فضای مجازی یک ابزار قدرتمند است که هم می‌تواند هویت فرهنگی ما را تهدید کند و هم می‌تواند به ما در حفظ و گسترش آن کمک کند. نحوه استفاده از آن بسیار مهم است.

جواب بخوانیم و پاسخ دهیم صفحه ۱۰۵ درس ۱۲ جامعه شناسی دهم

خودباختگی پهلوی دوم

قانون کاپیتولاسیون (به معنای مصونیت همه اتباع آمریکایی حاضر در ایران از رسیدگی قضایی و واگذاری این حق به نماینده حقوقی آمریکا بود در حالی که ایرانیان ساکن آمریکا به هیچ وجه از چنین حقی برخوردار نبودند) که تصویب آن با ً پشتیبانی محکم شاه صورت گرفت؛ این قانون کاملا در تعارض با استقلال و هویت ایرانی بود. در زمان تصویب، سفیر آمریکا که خوشحال به نظر میرسید، به ملاقات شاه می‌رود.

سند زیر، گزارش خیلی محرمانه سفارت از این ملاقات است:

سؤال:

۱- چرا ارسنجانی گفت اگر این قانون تصویب شود، شاه حکومتش را از دست خواهد داد؟

پاسخ: به دلیل اینکه مردم ایران پذیرش این قانون را ندارند و در اعتراض به آن، دست به تظاهرات می‌زنند و در نتیجه، حکومت را از آنان پس می‌گیرند.

۲- چرا شاه می خواهد به سفیر آمریکا نشان دهد با اینکه تصویب این قانون خطرهایی دارد، ولی او حاضر به انجام آن است؟

پاسخ: به دلیل سرسپردگی و جلب اعتماد آمریکایی‌ها و اینکه او را از سلطنت بر ایران خلع نکنند.

پاسخ تحلیل کنید صفحه ۱۰۶ درس دوازدهم جامعه شناسی دهم

از خود بیگانگی تاریخی و حقیقی چه ارتباطی با هم دارند؟ آیا اگر جهان اجتماعی به یکی از معانی از خود بیگانگی دچار شود، ناگزیر به دیگری هم مبتلا می‌شود؟ یا ممکن است جامعه‌ای در یک معنا از خود بیگانه نباشد، ولی در معنای دیگر، از خود بیگانه باشد؟

پاسخ: خود بیگانگی تاریخی مقدمه خود بیگانگی حقیقی است. در واقع انسان با شناخت تاریخ خود می تواند مستندهایی بر فرهنگ خود ارائه دهد، در غیر این صورت در مقابل فرهنگ بیگانه سلاحی برای پاسخگویی ندارد.

پاسخ دیگر: از خود بیگانگی تاریخی به معنای فراموش کردن هویت و فرهنگ گذشته یک جامعه است، در حالی که از خود بیگانگی حقیقی به معنای دور شدن از حقیقت انسانی و شناخت صحیح از خود و جهان است. این دو نوع از خود بیگانگی ممکن است به هم مرتبط باشند، زیرا اگر جامعه‌ای هویت تاریخی خود را از دست بدهد، ممکن است از شناخت حقیقی هم دور شود. اما گاهی ممکن است جامعه‌ای از نظر تاریخی هویت خود را حفظ کند، ولی همچنان از حقیقت انسانی خود بیگانه باشد و نتواند به شناخت درستی از خود و جهان برسد.

حل مفاهیم اساسی صفحه ۱۰۷ درس ۱۲ جامعه شناسی دهم

از خود بیگانگی فرهنگی، …..

پاسخ: خودباختگی فرهنگی، غرب زدگی، از خود بیگانگی تاریخی، از خود بیگانگی حقیقی و ….

جواب خلاصه کنید صفحه ۱۰۷ درس دوازده جامعه شناسی دهم

از خود بیگانگی تاریخی و از خود بیگانگی حقیقی دو نوع متفاوت از خود بیگانگی فرهنگی هستند.

پاسخ: – تعامل و کنش های اجتماعی در سطح عقاید می تواند موجب خودباختگی فرهنگی شود.
– از خودباختگی تاریخی به دلیل فراموش شدن فرهنگ تاریخی حاصل می شود.

جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۱۰۷ درس ۱۱ جامعه شناسی دهم

پاسخ: در درس ۱۲ جامعه‌شناسی دهم، به مفهوم «ارتباط جهان‌های اجتماعی» و تأثیر آن بر تحولات فرهنگی پرداخته شده است. این درس به چگونگی داد و ستد فرهنگی میان جهان‌های اجتماعی مختلف و آثار هویتی آن می‌پردازد. خلاصه آنچه از این درس می‌آموزیم:

ارتباط جهان‌های اجتماعی: ارتباط میان جهان‌های اجتماعی امری رایج است، اما نوع این ارتباط تعیین می‌کند که آیا این تعامل به گسترش و پیشرفت یک جهان اجتماعی یا به تحولات فرهنگی منجر شود.

تحولات فرهنگی: اگر جهان اجتماعی با حفظ عقاید و ارزش‌های خود وارد تعامل با دیگر جهان‌ها شود و عناصر مناسب را انتخاب و بازسازی کند، باعث گسترش و پیشرفت خود خواهد شد. در غیر این صورت، ممکن است با پذیرش عمیق عقاید دیگران، دچار تحولات هویتی شود.

خودباختگی فرهنگی: اگر یک جهان اجتماعی مبهوت قدرت و فرهنگ جهان دیگر شود و بدون تحقیق و گزینش، فرهنگ آن را تقلید کند، به خودباختگی فرهنگی گرفتار می‌شود. این نوع تقلید، هویت تاریخی و فرهنگی جهان اجتماعی را از بین می‌برد.

از خود بیگانگی فرهنگی: این حالت زمانی رخ می‌دهد که یک جهان اجتماعی فرهنگ تاریخی خود را فراموش کند یا ارزش‌هایی داشته باشد که مانع از آشنایی اعضا با حقیقت انسان و جهان شوند.

نکته اصلی: برای گسترش و حفظ هویت فرهنگی، جهان‌های اجتماعی باید هوشمندانه عناصر مفید دیگران را بپذیرند و در عین حال، عقاید و ارزش‌های خود را حفظ کنند.

قبلی: جواب درس یازدهم جامعه شناسی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۱۲ دوازدهم کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دو =