جواب درس پانزدهم جامعه شناسی دهم انسانی ❤️ هویت ایرانی (۳)
پاسخ و حل گفت و گو کنید ، مقایسه کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 15 پانزده کتاب جامعه شناسی 1 پایه دهم انسانی
جواب درس پانزدهم جامعه شناسی دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو کنید ، مقایسه کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۱۲۳ ، ۱۲۸ ، ۱۲۹ ، ۱۳۰ و ۱۳۱ درس ۱۵ پانزدهم «هویت ایرانی (۳)؛ هویت سیاسی ایران» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب درس شانزدهم جامعه شناسی دهم انسانی
جواب سوال متن کادر صفحه ۱۲۳ درس پانزدهم جامعه شناسی دهم
پدیدههایی چون شناسنامه، گذرنامه، پرچم، روزها و جشنهای ملی، مرزهای سیاسی، نیروهای مسلح، جنگ، صلح، سازمانها و ادارات، دادگاهها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، رسانهها، احزاب و گروههای سیاسی، قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضائیه، مجلس خبرگان، رهبری، قانون، قانون اساسی، شیوههای حکمرانی و… نشانی از هویت جهان اجتماعی دارند. وجه اشتراک این پدیدهها چیست؟
پاسخ: وجه اشتراک پدیدههایی چون شناسنامه، گذرنامه، پرچم، روزهای ملی، نیروهای مسلح و سایر نهادها و سازمانها این است که همگی نشاندهنده هویت و ساختار اجتماعی یک جامعه هستند. این پدیدهها به نوعی هویت ملی، سیاسی و اجتماعی افراد را شکل میدهند و نشاندهنده روابط، ارزشها و قواعد حاکم بر جامعهاند. به عبارت دیگر، این عناصر به مردم کمک میکنند تا خود را به عنوان بخشی از یک جامعه بزرگتر درک کنند و به آن تعلق داشته باشند. این پدیدهها در کنار هم، ساختار و نظم اجتماعی را شکل میدهند و در تعامل با یکدیگر، هویت جمعی جامعه را تقویت میکنند.
هر جهان اجتماعی علاوه بر هویت فرهنگی از هویت سیاسی نیز برخوردار است. به همین دلیل در معرفی هر جامعه از ویژگیهای سیاسی از جمله نظام سیاسی آن نیز یاد میکنند. چه رابطهای میان جهان اجتماعی و نظام سیاسی آن وجود دارد؟
پاسخ: هر جهان اجتماعی به دلیل ویژگیهای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی خود، نیازمند یک نظام سیاسی است که بتواند ارزشها، آرمانها و اهداف آن را تحقق بخشد. نظام سیاسی به عنوان سازوکاری برای مدیریت و سازماندهی قدرت، در تلاش است تا به نیازهای مردم پاسخ دهد و آنها را در جهت تحقق منافع جمعی هدایت کند.
رابطه میان جهان اجتماعی و نظام سیاسی از این نظر اهمیت دارد که نظام سیاسی باید با فرهنگ و ارزشهای اجتماعی جامعه همراستا باشد. اگر نظام سیاسی نتواند این تطابق را برقرار کند، ممکن است به بحرانهای اجتماعی و سیاسی منجر شود. به همین دلیل، شناخت نظام سیاسی به ما کمک میکند تا بهتر بفهمیم چگونه ساختار اجتماعی بر زندگی روزمره افراد تأثیر میگذارد و چگونه تغییرات در نظام سیاسی میتواند بر هویت و روابط اجتماعی اثر بگذارد.
پاسخ سوال متن کادر صفحه ۱۲۸ درس پانزدهم جامعه شناسی دهم
گفته شد که جهان اجتماعی دارای هویت سیاسی است. جهان اجتماعی با پذیرش یک نظام سیاسی خاص، هویت سیاسی پیدا میکند. نظامهای سیاسی انواع گوناگونی دارند. با چه ملاکهایی میتوان نظامهای سیاسی را دستهبندی کرد و چه انواعی برای نظامهای سیاسی وجود دارد؟
پاسخ: نظامهای سیاسی را میتوان براساس چند ملاک اصلی دستهبندی کرد؛ از جمله براساس تعداد افرادی که در تصمیمگیریها تأثیر دارند (حکومت فردی، اقلیتی یا اکثریتی)، براساس روش تصمیمگیری (بر اساس خواستههای نفسانی یا بر اساس حقیقت و فضیلت)، و براساس دینمداری یا دنیامداری (نظامهای سیاسی دینی و سکولار). همچنین، نظامهای سیاسی میتوانند به دموکراسی، جمهوری، توتالیتر و الیگارشی تقسیم شوند، که هر کدام ویژگیها و شیوههای خاص خود را دارند.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۲۹ درس ۱۵ جامعه شناسی دهم
درباره تفاوت جمهوری و دموکراسی از دیدگاه ارسطو گفت و گو کنید.
پاسخ: ارسطو حکومتی را که در آن اکثریت مردم بر اساس حقیقت و فضیلت حضور و فعالیت دارند، جمهوری می خواند؛ اما حاکمیت اکثریت را در صورتی که بر مدار خواسته های آنها باشد، دموکراسی می نامد.
پاسخ دیگر: از دیدگاه ارسطو، جمهوری و دموکراسی دو نوع مختلف از نظام سیاسی هستند. ارسطو دموکراسی را به عنوان حکومتی تعریف میکند که در آن اکثریت مردم بر اساس خواستهها و تمایلات خود حکومت میکنند، به عبارتی، این نوع حکومت میتواند به سادگی به نفسانیت و خواستههای شخصی افراد منجر شود. اما جمهوری (پولیتی) به حاکمیت اکثریتی اطلاق میشود که بر اساس حقیقت و فضیلت عمل میکند. بنابراین، تفاوت اصلی بین این دو در این است که دموکراسی بیشتر به خواستههای لحظهای مردم وابسته است، در حالی که جمهوری بر پایه ارزشها و اصول اخلاقی استوار است و هدف آن خیر عمومی و عدالت اجتماعی است.
پاسخ مقایسه کنید صفحه ۱۳۰ درس پانزدهم جامعه شناسی دهم
حضور مردم در یک حکومت لیبرال دموکراسی چه تفاوتی با حضور مردم در جمهوری اسلامی دارد؟
پاسخ: در لیبرال دموکراسی حضور مردم بر اساس اراده و خواست افراد و برای رسیدن به اهداف دنیوی است، زیرا لیبرال دموکراسی، حکومتی دنیوی و سکولار است و هیچ حقیقتی را که مستقل از خواست مردم باشد، به رسمیت نمی شناسد.
اما در جمهوری اسلامی، قوانین و مقررات با خواست مردم و بر اساس احکام الهی و اسلامی تعیین می گردند. در این نظام، از یک سو مردم در نظام سیاسی به رسمیت شناخته می شود و از سوی دیگر، فعالیت آنها بر اساس عقاید و ارزش های اسلامی سازمان پیدا می کند.
پاسخ دیگر: حضور مردم در یک حکومت لیبرال دموکراسی و جمهوری اسلامی از جنبههای مختلفی متفاوت است. در لیبرال دموکراسی، مردم معمولاً از طریق رأیگیری آزاد و بدون محدودیتهای مذهبی یا فرهنگی، نمایندگان خود را انتخاب میکنند و حق انتخابهای گستردهای در مسائل اجتماعی و اقتصادی دارند. هدف این نظام تأمین آزادیهای فردی و حقوق بشر است.
در مقابل، در جمهوری اسلامی، حضور مردم نیز از طریق انتخابات انجام میشود، اما این انتخابات تحت نظارت و محدودیتهای دینی و اخلاقی قرار دارد. در این نظام، نهادهای دینی و اصول اسلامی نقش مهمی در تعیین صلاحیت کاندیداها و سیاستها دارند و قوانین باید با احکام اسلامی سازگار باشد. بنابراین، در جمهوری اسلامی، حضور مردم بیشتر در قالب ارزشها و اصول دینی و فرهنگی تعریف میشود و هدف آن، تحقق عدالت اجتماعی بر اساس مبانی اسلامی است.
حل مفاهیم اساسی صفحه ۱۳۱ درس ۱۵ جامعه شناسی دهم
مشروعیت، ….
پاسخ: هویت سیاسی، قدرت، قدرت اجتماعی، جلب تبعیت، تبعیت با کراهت، تبعیت با رضایت، مقبولیت، اقتدار، سیاست، نظام سیاسی، جوامع جاهلی، لیبرالیسم، دموکراسی، جمهوری اسلامی، دین مداری یا دنیا مداری، مدینه فاضله
جواب خلاصه کنید صفحه ۱۳۱ درس پانزدهم جامعه شناسی دهم
– جمهوری اسلامی نوعی نظام سیاسی است که در جهان اسلام مورد توجه امت اسلامی قرار گرفته است.
پاسخ: – مدار مشروعیت، حق و باطل بودن است. انواع مشروعیت قدرت عبارت اند از: مشروعیت حقیقی و مشروعیت دروغین.
– سیاست، اعمال قدرت سازمان یافته برای دستیابی به هدفی معین است.
– در یک جهان اجتماعی، نظام سیاسی با نظام های فرهنگی، اقتصادی و … در تعامل می باشد.
– ارسطو حاکمیت اکثریت را در صورتی که بر مدار خواسته های آنها باشد، دموکراسی می نامد.
– دموکراسی به معنای حاکمیت مردم است.
جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۱۳۱ درس ۱۵ جامعه شناسی دهم
پاسخ: در این درس، به بررسی رابطه میان جهان اجتماعی و نظام سیاسی پرداخته میشود. با توجه به بیانات «عُمّالکم أعمالکم، کما تکونون، یولی علیکم» و «الناس بأمرائهم أشبه منهم بآبائهم»، مشخص میشود که کارگزاران و حاکمان نتیجه اعمال مردم هستند و مردم به دولتمردان خود شبیهترند.
پدیدههای اجتماعی نظیر شناسنامه، پرچم، رسانهها و نهادهای حکومتی نشاندهنده هویت جهان اجتماعی هستند که به نوعی با نظام سیاسی هر جامعه مرتبطاند. هر جهان اجتماعی، به دلیل هویت فرهنگی و سیاسیاش، نیاز به نظام سیاسی دارد تا آرمانها و ارزشهای خود را پیگیری کند.
قدرت اجتماعی از توانایی فرد یا نهادی در تأثیرگذاری بر اراده دیگران ناشی میشود. این قدرت میتواند با اکراه یا رضایت دیگران اعمال شود. قدرتی که با رضایت به دست میآید، مقبولیت و اقتدار بیشتری دارد.
نظام سیاسی مجموعهای از سازوکارهاست که برای تحقق اهداف سیاسی سازمان یافته است و نمیتواند به طور مستقل از نظامهای دیگر مانند فرهنگی و اقتصادی عمل کند. این تعامل بین نظامهای مختلف باعث تقویت یا تضعیف اقتدار نظام سیاسی میشود.
نظامهای سیاسی به دستههای مختلفی تقسیم میشوند، از جمله براساس کمیّت تأثیرگذاران، روش تصمیمگیری و نوع نگرش به دین. تفاوتهایی نیز بین نظامهای سیاسی دینی و سکولار وجود دارد، که در نظامهای اسلامی، ارزشها و احکام الهی در مرکز تصمیمگیریها قرار دارند.
در نهایت، برای شناخت بهتر نظامهای سیاسی و تأثیر آنها بر جامعه، باید به رابطه بین قدرت، مقبولیت و مشروعیت توجه کرد و نقش فرهنگ و ارزشهای اجتماعی را در این زمینه در نظر گرفت.
قبلی: جواب درس چهاردهم جامعه شناسی دهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۱۵ پانزدهم کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕