شعلهور فیلمی به کارگردانی حمید نعمتالله، تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی هادی مقدمدوست و حمید نعمتالله محصول سال ۱۳۹۵ است. نخستین نمایش این فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.
این فیلم از تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده است.
خلاصه داستان فیلم شعله ور : زندگی مردی را روایت میکند که احساس میکند عددی نشده است و این احساس او همهی زندگیاش را تحت تاثیر قرار میدهد…
دانلود فیلم شعله ور
دانلود فیلم شعله ور به انتخاب شما بر اساس کیفیت (پیشنهادی)
- دانلود فیلم شعله ور با کیفیت 1080HQ
- دانلود مستقیم فیلم شعله ور با کیفیت 1080P
- دانلود شعله ور کامل با کیفیت 720P
- دانلود فیلم سینمایی شعله ور با کیفیت 480P
داستان فیلم شعله ور
فیلم شعله ور داستان زندگی فرید را نشان میدهد که امین حیایی نقش او را بازی میکند. فرید پدری ست که تازه از دام اعتیاد رها شده و طلاق هم گرفته و دائما تصور این را دارد که در زندگی به آن چیزی که باید نرسیده و دنیا را مانند نامردی میبیند که باید از او بیزار بود. این خلق و خوی خاص فرید کمی تا قسمتی با حسادت و البته لجاجت هم در آمیخته و از او شخصی خشن و بی اعصاب ساخته که ویژگیهای منحصر به فردی هم در این بین دارد.
او به دلایلی به طور ناگهانی به زاهدان سفر میکند و حالا در ناکجاآبادی ست که هیچ کس نه او را میشناسد و نه خبری از زندگیاش دارد از همین رو تصمیم میگیرد که دوباره متولد شده و در این شهر فرید دیگری باشد که در برابر مردم سرخورده نباشد. نوید، پسر او (با بازی دارا حیایی که در واقعیت هم پسر امین حیایی هست) به او در زاهدان ملحق میشود و این دو پدر و پسر زندگی تازهای را در شهرهای جنوبی کشورمان شروع میکنند.
«امین حیایی»، «دارا حیایی» ، «زهرا خوشکام» و «پانتهآ مهدی نیا» از بازیگران این فیلم 90 دقیقهای هستند.
موسیقی فیلم ساخته سهراب پورناظری و خواننده آن همایون شجریان است.
نقد فیلم شعلهور ؛ رذل دوستنداشتنی
اگر حالا و بعد از پنج فیلم سینمایی و یک سریال بتوان از “سینمای نعمتالله” نام برد، ویژگی اصلی این سینما را باید در تفاوت آن با جریانهای اصلی و فرعی سینمای ایران چه در بدنه این سینما و چه در شاخههای اصطلاحاً هنری آن دانست. فیلمهای حمید نعمتالله خنثی نیستند. متوسط نیستند.
بیننده در مقابل آنها موضع میگیرد. بهخصوص از «آرایش غلیظ» به اینطرف، مخاطبین او یا فیلمش را خیلی دوست خواهند داشت یا از آن متنفر میشوند. «شعلهور» اتفاقاً از همه فیلمهای قبلی بیشتر واجد این ویژگی است. بینندهاش یا با فرید (امین حیایی) همراه میشود و همسفر او و نعمتالله – و مقدم دوست– میشود و یا نه از همان ابتدا از اتوبوس فیلم پیاده میشود.
«شعلهور» میتوانست سال پیش هم در جشنواره فجر حاضر باشد. قبل از اعلام اسامی گفته میشد نعمتالله با وجود شهرتش به کمکاری در یک سال با دو فیلمی که همزمان جلو برده در جشنواره حاضر است؛ که البته «شعلهور» نرسید و به جشنواره امسال موکول شد. پیش از اولین نمایش سه چیز این فیلم کنجکاوی برانگیز بود:
بازی امین حیایی در یک نقش کاملاً جدی، خلاصه داستان عجیب آنکه حکایت مردی بود که در زندگیاش بهجایی نرسیده است و در آخر پوستر فیلم. پوستری که نمایی بسیار بسته از صورت امین حیایی است و اولین و دومین چیزی که توی چشم میزند چینوچروکهای عمیق صورت حیایی است. پوستری درباره چینوچروک.
فرید (امین حیایی) کلکسیونی از چیزهایی است که در چهل یا پنجاهسالگی نباید بود. اعتیاد داشته (باز خوب است که حالا ترک کرده!)، زنش ولش کرده، بیکار است، بیپول است، نمیتواند از پسرش نگهداری کند، در خانواده احترامی ندارد و از همه بدتر همه اینها را میداند و از درون هم ویران است. فیلم او را نشان نمیدهد، بلکه همهجا با او همراه است.
«شعلهور» به جهت فرمال، ازنظر همراهی با کاراکتر شکستخوردهاش و گفتار متنی که از زبان او و دائم میشنویم، شبیه «رگ خواب» است و از حیث دیوانهوار بودن شبیه «آرایش غلیظ» و از جهت رفتن تا ته خط اشتباه و خطا شبیه همه فیلمهای نعمتالله. باید از ویژگیهای سینمای نعمتالله گفت، اگر به چنین تعبیری قائل باشیم.
سینمای حمید نعمتالله خیلی تلخ است؛ اما تلخی آثار او از جنس تلخیهای رایج سینمای ایران نیست.
در آثار او، بهخصوص هرچه که جلوتر میآییم، جامعه معمولاً غایب است. تلخی او از نگاهش به انسان میآید. انسان موجودی است که میتواند تا منتهای درجه بد باشد. تلخی و هولناکی آنچه به سر کاراکترهای نعمتالله میآید، از درون آنهاست و در این زمینه فریدِ «شعلهور» میتواند از همه آنها فراتر برود.
اگر از «رگ خواب» انتقاد میشد که چهره زنش بیش از آنچه در ایران و سینمایش معمول است، سادهلوح و پر خطاست، باز فیلمساز درنهایت با مینا (لیلا حاتمی) همراه بود و وقتی به نهایت خودویرانگری میرسید، برایش دل میسوزاند؛
اما در «شعلهور» با فرید همراهیم و از جایی به بعد از او میهراسیم. جهنم درونی او، کمکم شکلی نمایان پیدا میکند، شعلههایش زبانه میکشند و ما بهعنوان تماشاگر از بودن با آدمی که اول تحقیر شده و توسریخورده و قابلترحم میدیدیمش و حالا نشان میدهد عقدهها و عصبیتها چطور فرمان او را به دست گرفتهاند، حس گناه میکنیم.
در تجسم چهرهای اهریمنی این بار نعمتالله مرد داستانش را حتی از شر و بدخواهی حامد بهداد در «آرایش غلیظ» جلوتر میبرد و وجه اهریمنی کسی را نشانمان میدهد که پیشازاین تنها او را یک بازنده نیازمند کمک و کمی مهربانی دانسته بودیم. اینجاست که روی تعبیر “همراه شدن” بهجای “نمایش دادن” اصرار میکنم.
گفتهشده که نریشنهای اولشخص (voice over) بیشازحد هستند و هماهنگی اثر را به هم زدهاند و فیلم سردرگم و بیانسجام است… اما اینهمه گفتار درونی فرید و بیرون ریختن عقدهها و فکرهای بدش نسبت به آدمها و بهخصوص آدمهای موفق، بیدلیل نیست.
«شعلهور» همچنین یکی از غیرقابلپیشبینیترین فیلمهای سینمای ایران است. در هیچ سکانسی شما نمیتوانید حدس بزنید در سکانس بعد چه میبینید. همهچیز دیوانهوار است. سر از زاهدان درمیآورد.
برای یک قرص متادون سروکارش به زابل میرسد. با دیدن یک دکه تصمیم میگیرد بماند، توی نخ دختری میرود که تصور میکند چون بومی است قابلدسترس یک مرد تهرانی هم هست. پسرش سرش آوار میشود. قهرمان لعنتیای که باعث نفرت او از خودش و شکستهایش است را میبیند و هر لحظه فرمان فیلم به سمتی میرود. منسجم نیست؟ بله منسجم نیست.
«شعلهور» از جنس دیگری است. برای نزدیک شدن به «شعلهور» شاهکلیدهای مرسوم کار نمیکنند. پیشنهاد من این است: خود را به حمید نعمتالله بسپارید. فقط برای دو ساعت. ناخدای بیتجربهای نیست؛ اما سفرش همسفر راحتی نیست.
عوامل و بازیگران فیلم شعله ور
بازيگران:
امین حیایی، دارا حیایی، زری خوشکام، بهمن پرورش، فرید قبادی، مژگان صابری و پانتهآ مهدی نیا
سایر عوامل:
نویسنده: حمید نعمتالله، هادی مقدم دوست، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا / دستیار اول کارگردان: سعید بیات / مدیر برنامهریزی: داوود باقری / صدابردار: علی عدالت دوست/ طراح گریم: مهرداد میرکیانی / طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی/ مدیر تولید: فرشید رئوفی/ جانشین تولید: مرتضی پیرهادی / مدیر تدارکات: سعید رضوی / تدوینگر: مهدی سعدی/ عکاس: امیرحسین شجاعی/ دستیار تهیهکننده: سید سجاد طباطبایی/ مشاور رسانهای: ملیکا راد / مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.
جوایز
سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر
بخش | نامزد | نتیجه | جایزه |
بهترین بازیگر نقش اول مرد | امین حیایی | برنده | دیپلم افتخار |
بهترین فیلمنامه | هادی مقدمدوست و حمید نعمتالله | برنده | سیمرغ بلورین |
بهترین موسیقی متن | سهراب پورناظری | برنده | سیمرغ بلورین |
بهترین صداگذاری | امین شریفی و بابک شکیبا | برنده | سیمرغ بلورین |
بهترین طراحی لباس | سوسن نوروزی | برنده | سیمرغ بلورین |
بهترین چهرهپردازی | مهرداد میرکیانی | برنده | سیمرغ بلورین |