سینما ، تئاتر ، تلویزیونفرهنگ و هنر

دانلود فیلم شعله ور ۱۳۹۵ [ The Flaming ] + نقد و بررسی

دانلود فیلم شعله‌ور با لینک مستقیم به همراه نقد و بررسی فیلم

شعله‌ور فیلمی به کارگردانی حمید نعمت‌الله، تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله محصول سال ۱۳۹۵ است. نخستین نمایش این فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.

این فیلم از تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده است.

خلاصه داستان فیلم شعله ور : زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس او همه‌ی زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد…

دانلود فیلم شعله ور

دانلود فیلم شعله ور به انتخاب شما بر اساس کیفیت (پیشنهادی)

پوستر فیلم شعله ور
پوستر فیلم شعله ور

داستان فیلم شعله ور

فیلم شعله ور داستان زندگی فرید را نشان می‌دهد که امین حیایی نقش او را بازی می‌کند. فرید پدری ست که تازه از دام اعتیاد رها شده و طلاق هم گرفته و دائما تصور این را دارد که در زندگی به آن چیزی که باید نرسیده و دنیا را مانند نامردی می‌بیند که باید از او بیزار بود. این خلق و خوی خاص فرید کمی تا قسمتی با حسادت و البته لجاجت هم در آمیخته و از او شخصی خشن و بی اعصاب ساخته که ویژگی‌های منحصر به فردی هم در این بین دارد.

او به دلایلی به طور ناگهانی به زاهدان سفر می‌کند و حالا در ناکجاآبادی ست که هیچ کس نه او را می‌شناسد و نه خبری از زندگی‌اش دارد از همین رو تصمیم می‌گیرد که دوباره متولد شده و در این شهر فرید دیگری باشد که در برابر مردم سرخورده نباشد. نوید، پسر او (با بازی دارا حیایی که در واقعیت هم پسر امین حیایی هست) به او در زاهدان ملحق می‌شود و این دو پدر و پسر زندگی تازه‌ای را در شهرهای جنوبی کشورمان شروع می‌کنند.

«امین حیایی»، «دارا حیایی» ، «زهرا خوشکام» و «پانته‌آ مهدی نیا» از بازیگران این فیلم 90 دقیقه‌ای هستند.

موسیقی فیلم ساخته سهراب پورناظری و خواننده آن همایون شجریان است.

فیلم شعله ور گالری

نقد فیلم شعله‌ور ؛ رذل دوست‌نداشتنی

اگر حالا و بعد از پنج فیلم سینمایی و یک سریال بتوان از “سینمای نعمت‌الله” نام برد، ویژگی اصلی این سینما را باید در تفاوت آن با جریان‌های اصلی و فرعی سینمای ایران چه در بدنه این سینما و چه در شاخه‌های اصطلاحاً هنری آن دانست. فیلم‌های حمید نعمت‌الله خنثی نیستند. متوسط نیستند.

بیننده در مقابل آن‌ها موضع می‌گیرد. به‌خصوص از «آرایش غلیظ» به این‌طرف، مخاطبین او یا فیلمش را خیلی دوست خواهند داشت یا از آن متنفر می‌شوند. «شعله‌ور» اتفاقاً از همه فیلم‌های قبلی بیشتر واجد این ویژگی است. بیننده‌اش یا با فرید (امین حیایی) همراه می‌شود و هم‌سفر او و نعمت‌الله – و مقدم دوست– می‌شود و یا نه از همان ابتدا از اتوبوس فیلم پیاده می‌شود.

عکس فیلم شعله ور

«شعله‌ور» می‌توانست سال پیش هم در جشنواره فجر حاضر باشد. قبل از اعلام اسامی گفته می‌شد نعمت‌الله با وجود شهرتش به کم‌کاری در یک سال با دو فیلمی که هم‌زمان جلو برده در جشنواره حاضر است؛ که البته «شعله‌ور» نرسید و به جشنواره امسال موکول شد. پیش از اولین نمایش سه چیز این فیلم کنجکاوی برانگیز بود:

بازی امین حیایی در یک نقش کاملاً جدی، خلاصه داستان عجیب آن‌که حکایت مردی بود که در زندگی‌اش به‌جایی نرسیده است و در آخر پوستر فیلم. پوستری که نمایی بسیار بسته از صورت امین حیایی است و اولین و دومین چیزی که توی چشم می‌زند چین‌وچروک‌های عمیق صورت حیایی است. پوستری درباره چین‌وچروک.

فرید (امین حیایی) کلکسیونی از چیزهایی است که در چهل یا پنجاه‌سالگی نباید بود. اعتیاد داشته (باز خوب است که حالا ترک کرده!)، زنش ولش کرده، بیکار است، بی‌پول است، نمی‌تواند از پسرش نگهداری کند، در خانواده احترامی ندارد و از همه بدتر همه این‌ها را می‌داند و از درون هم ویران است. فیلم او را نشان نمی‌دهد، بلکه همه‌جا با او همراه است. 

گالری فیلم شعله ور

«شعله‌ور» به جهت فرمال، ازنظر همراهی با کاراکتر شکست‌خورده‌اش و گفتار متنی که از زبان او و دائم می‌شنویم، شبیه «رگ خواب» است و از حیث دیوانه‌وار بودن شبیه «آرایش غلیظ» و از جهت رفتن تا ته خط اشتباه و خطا شبیه همه فیلم‌های نعمت‌الله. باید از ویژگی‌های سینمای نعمت‌الله گفت، اگر به چنین تعبیری قائل باشیم.
سینمای حمید نعمت‌الله خیلی تلخ است؛ اما تلخی آثار او از جنس تلخی‌های رایج سینمای ایران نیست.

در آثار او، به‌خصوص هرچه که جلوتر می‌آییم، جامعه معمولاً غایب است. تلخی او از نگاهش به انسان می‌آید. انسان موجودی است که می‌تواند تا منتهای درجه بد باشد. تلخی و هولناکی آنچه به سر کاراکترهای نعمت‌الله می‌آید، از درون آن‌هاست و در این زمینه فریدِ «شعله‌ور» می‌تواند از همه آن‌ها فراتر برود.

اگر از «رگ خواب» انتقاد می‌شد که چهره زنش بیش از آنچه در ایران و سینمایش معمول است، ساده‌لوح و پر خطاست، باز فیلم‌ساز درنهایت با مینا (لیلا حاتمی) همراه بود و وقتی به نهایت خودویرانگری می‌رسید، برایش دل می‌سوزاند؛

تصویر فیلم شعله ور

اما در «شعله‌ور» با فرید همراهیم و از جایی به بعد از او می‌هراسیم. جهنم درونی او، کم‌کم شکلی نمایان پیدا می‌کند، شعله‌هایش زبانه می‌کشند و ما به‌عنوان تماشاگر از بودن با آدمی که اول تحقیر شده و توسری‌خورده و قابل‌ترحم می‌دیدیمش و حالا نشان می‌دهد عقده‌ها و عصبیت‌ها چطور فرمان او را به دست گرفته‌اند، حس گناه می‌کنیم.

در تجسم چهره‌ای اهریمنی این بار نعمت‌الله مرد داستانش را حتی از شر و بدخواهی حامد بهداد در «آرایش غلیظ» جلوتر می‌برد و وجه اهریمنی کسی را نشانمان می‌دهد که پیش‌ازاین تنها او را یک بازنده نیازمند کمک و کمی مهربانی دانسته بودیم. اینجاست که روی تعبیر “همراه شدن” به‌جای “نمایش دادن” اصرار می‌کنم.

گفته‌شده که نریشن‌های اول‌شخص (voice over) بیش‌ازحد هستند و هماهنگی اثر را به هم زده‌اند و فیلم سردرگم و بی‌انسجام است… اما این‌همه گفتار درونی فرید و بیرون ریختن عقده‌ها و فکرهای بدش نسبت به آدم‌ها و به‌خصوص آدم‌های موفق، بی‌دلیل نیست.

تصاویر فیلم شعله ور

«شعله‌ور» همچنین یکی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است. در هیچ سکانسی شما نمی‌توانید حدس بزنید در سکانس بعد چه می‌بینید. همه‌چیز دیوانه‌وار است. سر از زاهدان درمی‌آورد.

برای یک قرص متادون سروکارش به زابل می‌رسد. با دیدن یک دکه تصمیم می‌گیرد بماند، توی نخ دختری می‌رود که تصور می‌کند چون بومی است قابل‌دسترس یک مرد تهرانی هم هست. پسرش سرش آوار می‌شود. قهرمان لعنتی‌ای که باعث نفرت او از خودش و شکست‌هایش است را می‌بیند و هر لحظه فرمان فیلم به سمتی می‌رود. منسجم نیست؟ بله منسجم نیست.

 «شعله‌ور» از جنس دیگری است. برای نزدیک شدن به «شعله‌ور» شاه‌کلیدهای مرسوم کار نمی‌کنند. پیشنهاد من این است: خود را به حمید نعمت‌الله بسپارید. فقط برای دو ساعت. ناخدای بی‌تجربه‌ای نیست؛ اما سفرش هم‌سفر راحتی نیست.

عوامل و بازیگران فیلم شعله ور

بازيگران:

امین حیایی، دارا حیایی، زری خوشکام، بهمن پرورش، فرید قبادی، مژگان صابری و پانته‌آ مهدی نیا

سایر عوامل:

نویسنده: حمید نعمت‌الله، هادی مقدم دوست، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا / دستیار اول کارگردان: سعید بیات / مدیر برنامه‌ریزی: داوود باقری / صدابردار: علی عدالت دوست/ طراح گریم: مهرداد میرکیانی / طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی/ مدیر تولید: فرشید رئوفی/ جانشین تولید: مرتضی پیرهادی / مدیر تدارکات: سعید رضوی / تدوین‌گر: مهدی سعدی/ عکاس: امیرحسین شجاعی/ دستیار تهیه‌کننده: سید سجاد طباطبایی/ مشاور رسانه‌ای: ملیکا راد / مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.

جوایز

سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر

بخشنامزدنتیجهجایزه
بهترین بازیگر نقش اول مردامین حیاییبرندهدیپلم افتخار
بهترین فیلمنامههادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌اللهبرندهسیمرغ بلورین
بهترین موسیقی متنسهراب پورناظریبرندهسیمرغ بلورین
بهترین صداگذاریامین شریفی و بابک شکیبابرندهسیمرغ بلورین
بهترین طراحی لباسسوسن نوروزیبرندهسیمرغ بلورین
بهترین چهره‌پردازیمهرداد میرکیانیبرندهسیمرغ بلورین

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =