سبک زندگی

جواب درس هشتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ⭕️ سیاست هویت

پاسخ و حل مقایسه کنید ، گفت و گو کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم درس 8 هشت کتاب جامعه شناسی 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب درس هشتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات مقایسه کنید ، گفت و گو کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم صفحه ۸۷ ، ۸۹ ، ۹۱ و ۹۲ درس ۸ هشتم «سیاست هویت» کتاب جامعه شناسی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس نهم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

جواب درس هشتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

جواب مقایسه کنید صفحه ۸۷ درس ۸ جامعه شناسی دوازدهم

تاکنون با دو مدل سیاست‌گذاری هویتی آشنا شدید. این دو مدل را مقایسه و ارزیابی کنید. به نظر شما، هرکدام از این دو مدل چگونه به منازعه‌های هویتی دامن می‌زنند و چگونه برای حل این منازعات اقدام می‌کنند؟

پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

نام مدلمنازعات هویتی در این مدلراه حل مدل برای حل منازعات
همانند سازیدر این مدل یکسان سازی هویت ها وجود دارد و بر پذیرش هویت گروه مسلط تاکید می شود. در نتیجه خرده فرهنگ ها برای حفظ هویت خود با هویت گروه مسلط، منازعه می کنند.در نظام آموزشی و رسانه ها، فقط هویت گروه مسلط معرفی می شود تا هویت سایر خرده فرهنگ ها کمرنگ و ضعیف می شود. در برخی مواقع نیز از روش های خشونت آمیز برای حل منازعه استفاده می کنند.
تکثرگرادر این مدل، تنوع و تکثر هویت ها مورد پذیرش است، در نتیجه منازعات بین خرده فرهنگ های متفاوت رخ می دهد. هر یک از این خرده فرهنگ ها در تلاش برای گسترش فرهنگ خود و کسب منافع بیشتر با دیگر خرده فرهنگ ها دچار منازعه می شوند این امر ممکن است باعث چندپارگی فرهنگی شود.در نظام آموزشی و رسانه ها وجود تکثر و تنوع فرهنگی را به عنوان یک اصل مطلوب در جامعه ارائه می کنند. ساختار سیاسی و قانونی را بر مبنای مدل تکثر طراحی می کنند. از نظام سیاسی برای حفظ منافع هر یک از خرده فرهنگ ها در برابر دیگران بهره می گیرند.

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۸۹ درس هشتم جامعه شناسی دوازدهم

سوفیا کوتلاکی، مردم شناس یونانی، در کتابی با عنوان «نظام ادب، تعَارف و مفهوم وجهه در فرهنگ ایرانی» به تعَارفات ایرانیان اشاره کرده است. او با انجام پژوهش میدانی، گردآوری داده‌ها و تحلیل و مقایسهٔ آنها نتیجه می‌گیرد که این تعَارفات از احترام، تواضع و صمیمیت ایرانی ناشی می‌شوند؛ یعنی ما ایرانیان هنگامی که می‌خواهیم به دیگران احترام بگذاریم به آنها تعَارف می‌کنیم. این تعَارف به معنای شناخت متقابل است و علاوه بر اینکه ریشهٔ قرآنی دارد، زمینهٔ ارتباطی صمیمانه و صادقانه را فراهم می‌کند.

به نظر شما، کلمهٔ «بی‌تعارف» چه معنایی دارد و آیا کاربرد فعلی این کلمه با توجه به معنای لغوی و یافته‌های مردم‌شناسی صحیح است؟

پاسخ: «بی تعارف» در فرهنگ روزمره ایرانی به معنای صریح بودن است. با توجه به معنای لغوی «تعارف» (شناخت متقابل)، به کار بردن واژه «بی تعارف» به معنای عدم شناخت متقابل نیست بلکه کنار گذاشتن برخی محدودیت های آداب معاشرت جهت شناخت بیشتر است.

حل مقایسه کنید صفحه ۹۱ درس ۸ جامعه شناسی دوازدهم

با توجه به مطالبی که در درس‌های گذشته آموختید جدول زیر را تکمیل کنید و بر این اساس سه نوع جامعه شناسی تبیینی، تفسیری و انتقادی را با هم مقایسه کنید.

معیار / نوعتبیینیتفسیریانتقادی
چه چیزی را مطالعه می‌کند؟ (موضوع)پدیده های اجتماعیکنش های اجتماعی و پدیده های معنادار کنش های اجتماعی
چگونه مطالعه می‌کند؟ (روش)حس و تجربه – حسی و تجربی
– تفهمی
– حسی و تجربی
– تفهمی
– سایر روش های غیر تجربی
چه هدفی را دنبال می‌کند؟ (هدف)شناخت نظام اجتماعی برای پیش بینی و کنترل پدیده های اجتماعی– فهم معنای کنش اجتماعی
– توصیف آرمان ها و ارزش های اجتماعی
نقد وضعیت موجود جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب تر

جواب مفاهیم اساسی صفحه ۹۲ درس هشتم جامعه شناسی دوازدهم

– سیاست هویت، ….

پاسخ: هویت، سند هویت، تنازع هویت‌ها، دورهٔ تجدد، دورهٔ پساتجدد، سیاست‌گذاریِ هویتی، همانندسازی، وفاق هویت، تضاد و نزاع هویت، شناخت متقابل هویت‌ها، الگوی تعارف، هم‌شناسی

پاسخ خلاصه کنید صفحه ۹۲ درس ۸ جامعه شناسی دوازدهم

–  دو مدل همانندسازی و تکثرگرا به تنازع‌های هویتی دامن می‌زنند و در مقابل الگوی تعَارف قرار می‌گیرند.

پاسخ: – هویت پاسخ به سؤال کیستی است. که شناسنامه اولین سند هویت ماست که برخی ویژگی‌های اطلاعاتی در آن نوشته شده است.
– امروزه از سویی جهانی شدن، زمینه و شرایط ایجاد جهانی شدن بدون مرز را فراهم می‌کند و از سویی جوامع به دفاع از هویت خاص خود پرداخته و در مقابل جهانی شدن مقاومت و پایداری می‌کند.

حل آنچه از این درس آموختیم صفحه ۹۲ درس هشتم جامعه شناسی دوازدهم

پاسخ: هویت به معنای آگاهی فرد از کیستی و احساس تعلق اجتماعی به یک جهان اجتماعی است و برای شناخت آن راه‌هایی مانند شناسنامه وجود دارد. الگوی تعارف، الگوی مطلوب سیاست است که به معنای هم‌شناسی و شناخت متقابل هویت‌ها از یکدیگر است. این الگو که الگویی قرآنی نیز هست، به دنبال پذیرش تفاوت‌ها و احترام به آنها و یافتن اشتراکات و بهتر شدن روابط می‌باشد.

قبلی: جواب درس هفتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۸ هشتم کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 3 =