جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های صفحه ۶۱ ، ۶۶ ، ۷۰ و ۷۲ درس ۴ چهارم «مدیریت حمل و نقل» کتاب جغرافیا ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب فعالیت های درس پنجم جغرافیا دوازدهم انسانی
جواب فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
۱- با توجه به نقشه منطقه فرضی، ماتریس الف و ب را برای شبکه راهها رسم کنید. سپس بگویید کدام مکانها مطلوبترین و نامطلوبترین دسترسی را دارند.
پاسخ: در ماتریس الف – کمترین نقاط را شهرک با ۱۴ نقطه دارند که مطلوبترین دسترسی را دارند.
جمع تعداد نقاط | خرم دشت | کوشک | شهرک | پشت کوه | نصر آباد | سراب | قاسم آباد | افشاریه | رودبار | دستگرد | الف |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
23 | 1 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | دستگرد |
20 | 1 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | رودبار |
19 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | 2 | افشاریه |
16 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 3 | قاسم آباد |
34 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | سراب |
23 | 3 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 4 | نصر آباد |
20 | 2 | 2 | 1 | 0 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | پشت کوه |
14 | 1 | 1 | 0 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | شهرک |
22 | 2 | 0 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | کوشک |
17 | 0 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | خرم دشت |
در ماتریس ب – شهرک با طول مسیر ۶۶/۶ مطلوبترین مسیر دسترسی را دارند.
جمع مسیر به کیلومتر | خرم دشت | کوشک | شهرک | پشت کوه | نصر آباد | سراب | قاسم آباد | افشاریه | رودبار | دستگرد | ب |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
99/2 | 2/7 | 10 | 6/7 | 9/8 | 17/8 | 22/4 | 15/4 | 9/4 | 5 | 0 | دستگرد |
79/5 | 3 | 10/3 | 7 | 10/1 | 16/9 | 12/4 | 10/4 | 4/4 | 0 | 5 | رودبار |
88/3 | 7/4 | 14/7 | 11/4 | 14/5 | 12/5 | 8 | 6 | 0 | 4/4 | 9/4 | افشاریه |
86/7 | 13 | 12/3 | 9 | 12/1 | 6/5 | 2 | 0 | 6 | 10/4 | 15/4 | قاسم آباد |
96/1 | 15 | 14/3 | 11 | 12/5 | 4/5 | 0 | 2 | 6 | 13/4 | 17/4 | سراب |
108 | 15/1 | 14/4 | 11/1 | 8 | 0 | 4/5 | 6/5 | 12/5 | 18/1 | 17/8 | نصر آباد |
85/2 | 7/1 | 6/4 | 3/1 | 0 | 8 | 14/1 | 12/1 | 14/5 | 10/1 | 9/8 | پشت کوه |
66/6 | 4 | 3/3 | 0 | 3/1 | 11/1 | 11 | 9 | 11/4 | 7 | 6/7 | شهرک |
89/8 | 4 | 3/3 | 0 | 3/1 | 18/8 | 14/3 | 12/3 | 14/7 | 10/3 | 9 | کوشک |
71/4 | 0 | 7/3 | 4 | 7/1 | 15/1 | 13/4 | 11/4 | 7/4 | 3 | 2/7 | خرم دشت |
۲- مسیر مستقیم یا کوتاهترین مسیر قابل احداث بین رودبار و دستگرد ۴ کیلومتر است. شاخص انحراف را برای این مسیر حساب کنید.
پاسخ: در تصاویر زیر می توانید مشاهده کنید:
پاسخ فعالیت صفحه ۶۶ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
۱- الف) به نظر شما تصادفات جادهای چه هزینههای مادی و معنوی را به جامعه تحمیل میکند؟ آنها را فهرست کنید.
پاسخ: در ایران معمولاً در بررسی هزینههای تصادفات ۶ عنصر به عنوان عناصر اصلی تشکیل دهنده هزینه تصادفات جادهای در نظر گرفته میشود.
۱- هزینههای اشیای منهدم شده یا خسارت دیده،
۲- هزینه جراحات جسمانی (غیر از معلولیت دائمی)،
۳- هزینههای اوقاف تلف شده،
۴- هزینه درد، غم، جراحات روانی و صدمات روحی،
۵- هزینه جان افراد فوت شده،
۶- هزینه معلولیتهای دائمی و هزینههای اداری
ب) مهمترین کاری که برای جلوگیری از وقوع این تصادفات باید انجام شود چیست؟
پاسخ: نوسانسازی ناوگان حمل و نقل جادهای – تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه و نگهداری و بهرهبرداری امور حمل و نقل جادهای – افزایش امنیت جادهها – شناسایی نقاط پرتصادف جادهها و ایمنسازی آنها – نصب GPS روی خودروها – کنترل ساعات کاری رانندگان حمل و نقل عمومی – تجهیز پایگاههای خدمات فوریتهای پزشکی در جادهها
۲- شما و اعضای خانوادهتان تاکنون از کدام بیمههای مربوط به حمل و نقل استفاده کردهاید؟ سقف پرداخت خسارت هر بیمه چه مبلغی بوده است؟
پاسخ: از بیمههای شخص ثالث، بیمه مسافران مربوط سفرهای هوایی، اتوبوس و قطار استفاده کردهام.
سقف پرداخت خسارت هر بیمه بسته به نوع آن و شرایط قرارداد متفاوت است. معمولاً:
- بیمه باربری داخلی: سقف پرداخت خسارت معمولاً بر اساس ارزش کالا تعیین میشود.
- بیمه باربری دریایی: ممکن است تا ۱۰۰% ارزش کالا را پوشش دهد، اما در برخی موارد، محدودیتهایی وجود دارد.
۳- فرض کنید از شما خواستهاند از مکان الف به ب جادهای طراحی کنید و بسازید. این جاده باید از داخل هر مربع بگذرد و نباید از منطقهٔ جنگلی عبور کند. همچنین باید کم هزینهترین مسیر را بسازید. ابتدا نقشه را با توجه به راهنمای آن رنگ آمیزی کنید تا همه چیز قابل فهمتر شود. سپس، چند مسیر طراحی کنید و برای هریک شماره بگذارید. بعد بگویید بهترین و کم هزینهترین مسیر کدام است.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
هزينهها | جاده (۱) | جاده (۲) | جاده (۳) | … |
---|---|---|---|---|
عبور از هر مربع ۲۰۰ ميليون تومان | ۴/۸ میلیارد | ۴ میلیارد | ۲ میلیارد | |
جاده سازی در هر مربع منطقهٔ تپه ماهور ۶۰۰ میلیون تومان | – | – | ۱/۲ میلیارد | |
جاده سازی در هر مربع منطقهٔ تپه ماهور ۶۰۰ میلیون تومان | ۸۰۰ میلیون | – | ۲/۴ میلیارد | |
عبور از مناطق مسکونی ۷۰۰ میلیون تومان | – | ۱/۴ میلیارد | – | |
بازسازی پل قدیمی برای عبور جاده ۲۰۰ میلیون تومان | – | ۲۰۰ میلیون | – | |
ساختن یک پل جدید روی دریاچه یا رودخانه ۵۰۰ میلیون تومان | ۵۰۰ میلیون | – | ۵۰۰ میلیون | |
جمع هزینهها | ۶/۱ میلیارد | ۵/۶ میلیارد | ۶/۱ میلیارد |
پاسخ: – بهترین مسیر جاده شماره ۲ میباشد چون هزینه کمتری دارد.
حل فعالیت صفحه ۷۰ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
۱- با جست و جو در اینترنت، پرترافیکترین شهرهای جهان را شناسایی و در کلاس معرفی کنید.
پاسخ: لسآنجلس (آمریکا) – نیویورک (آمریکا) – سائوپائولو (برزیل) – بوگوتا (کلمبیا) – لندن (انگلیس)
پاسخ کاملتر: پرترافیکترین شهرهای جهان بر اساس دادههای اخیر به شرح زیر هستند:
۱. مکزیکوسیتی، مکزیک:
- جمعیت بالا و سیستم حملونقل پیچیده.
- متوسط زمان اتلاف در ترافیک: ۱۵۸ ساعت در سال.
۲. لس آنجلس، ایالات متحده:
- بزرگترین زمان اتلاف: ۱۰۲ ساعت در سال.
- جادههای شلوغ و پیچیدگی مسیرها.
۳. مسکو، روسیه:
- متوسط زمان اتلاف: ۹۱ ساعت در سال.
- خیابانهای شلوغ و درصد بالای ساکنان دارای خودرو.
۴. نیویورک، ایالات متحده:
- ترافیک سنگین به دلیل جمعیت بالا و سیستم حملونقل عمومی پیچیده.
۵. سائوپائولو، برزیل:
- ترافیک سنگین و نیاز بالای جمعیت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی.
۶. بانکوک، تایلند:
- جادههای شلوغ و ترافیک شدید در ساعات اوج.
۷. استانبول، ترکیه:
- مشکلات ترافیکی ناشی از تراکم خودروها و خیابانهای باریک.
۸. مانیلا، فیلیپین:
- ساختار شهری پرترافیک و جادههای مزدحم.
۹. بوگوتا، کلمبیا:
- مشکلات جدی در حملونقل عمومی و ترافیک سنگین.
۱۰. توکیو، ژاپن:
- ترافیک سنگین ناشی از جمعیت بالا و ساختار شهری پیچیده.
این شهرها به عنوان نمونههایی از چالشهای ترافیکی در مناطق شهری شناخته میشوند که نیاز به برنامهریزی و مدیریت مؤثر دارند.
۲- برای گسترش حمل و نقل دوچرخهای در شهرهای کشور چه تدابیری باید اندیشید؟
پاسخ: طراحی مسیرهای دوچرخه و ایجاد موقعیت فضایی مناسب برای دوچرخه سواری ساکنین و به خصوص کودکان از سطح محلهها تا شهر – گسترش فرهنگ دوچرخهسواری – استفاده از تجربیات کشورهای دیگر – سرمایهگذاری بخش خصوصی برای استفاده از سیستمهای دوچرخه اشتراکی – ایجاد محیطی سالم برای حفظ امنیت روانی و جانی دوچرخه سواران – حمایت جامعه و تشویق به دوچرخهسواری
۳- یک گروه تحقیق، به مدت یک هفته تعداد خودروهایی را که از یکی از خیابانهای اصلی یک شهر فرضی عبور کردهاند، شمرده و سپس میانگین عبور هفتگی را در هر ساعت در جدول یادداشت کردهاند. شما با توجه به اعداد جدول، نمودار تردد در آن خیابان را روی یک برگه رسم کنید و ساعات اوج ترافیک (پیک) را در منطقه نشان دهید.
۱۹ | ۱۸ | ۱۷ | ۱۶ | ۱۵ | ۱۴ | ۱۳ | ۱۲ | ۱۱ | ۱۰ | ۹ | ۸ | ۷ | زمان (ساعت) |
۷۶ | ۷۲ | ۶۸ | ۴۸ | ۳۵ | ۴۴ | ۴۲ | ۳۴ | ۳۰ | ۴۰ | ۴۸ | ۷۰ | ۷۹ | تعداد خودرو |
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۴- برای بهبود حمل و نقل در شهر محل سکونت خود چه پیشنهادهایی دارید؟ پس از همفکری با دوستانتان، پیشنهادها را جمع بندی کنید و به کمک معلم، آنها را در قالب یک نامه برای شورای شهر خود بفرستید.
پاسخ پیشنهادی: ۱- ایجاد یک شبکه پیاده جامع بهگونهای که به شهروندان اجازه حرکت آزادانه به هر نقطه از شهر را بدهد.
۲- ایجاد امکانات بیشتر برای پیادهروها نظیر نصب نیمکت، کاشت درختان، و نورپردازی مناسب جهت فراهم آوردن شرایط مناسب برای پیادهها
۳- توسعه شبکهای ایمن و بههمپیوسته برای دوچرخه سواران، به همراه ایجاد زیرساختهای مورد نیاز
۴- تقویت سیستمهای حملونقل عمومی به وسیله افزایش میزان خدمات، قابل اطمینانتر کردن استفاده از وسایل حملونقل عمومی و ساخت ایستگاههایی با امکانات رفاهی بیشتر و در دسترستر
۵- تخصیص زمینهایی برای اختلاط کاربریها در داخل محلات و در میان ساختمانهای مسکونی
۶- تشویق ایجاد مسکن با قیمت های متنوع در محله
۷- پاک کردن محیط از زباله، بهبود روند جمعآوری و بازیافت زباله، بهبود نظافت خیابانها، افزایش تعداد مخازن جمعآوری زباله و مخازن پسماندهای قابل بازیافت
۸- پاکسازی و استفاده از زمین های خالی
۹- طراحی برای کودکان
۱۰- لزوم توجه به وجود درختان و فضای سبز در تمام توسعههای جدید و همچنین در بازسازیهای عمده
۱۱- بهبود وضعیت باغچهها در فضاهای عمومی و توجه به آنها در زمان توسعه مناطق مسکونی
۱۲- نگهداری و استفاده از میراث تاریخی
۱۳- ترویج غذاهای محلی
۱۴- بهبود ایوان و جلوخان ساختمانهای عمومی با راهکارهایی ساده نظیر نصب صندلی، نورپردازی مناسب یا کاشت گیاهان
۱۵- نصب نشانهها و علائم مثبت به منظور تشویق افراد نسبت به ورود به فضاهای عمومی و استفاده از امکانات آن
۱۶- نصب علائم جهتیابی
۱۷- سرمایهگذاری بر روی صندلیهای فضاهای عمومی
۱۸- روشنایی ساختمانها و پارکهای عمومی
۱۹- برگزاری جشنهای مرتبط با انتخابات در بیرون از مکان رایگیری
۲۰- استفاده مجدد از زیرساختهای بلااستفاده
جواب فعالیت صفحه ۷۲ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
۱- به پایگاه اینترنتی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وارد شوید و روی گزینه قطار مسافری کلیک کنید. مبدأ و مقصد مورد نظرتان را وارد کنید و از زمان حرکت و تعداد قطارها مطلع شوید و ایستگاههای بین هر مسیر را روی نقشه مشاهده کنید.
پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.
۲- با سامانه اطلاع رسانی حمل و نقل جادهای به شماره ۱۴۱ تماس بگیرید و از آخرین وضعیت هواشناسی و ترافیک مسیرهای مورد نظرتان مطلع شوید.
پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.
۳- به پایگاه اینترنتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران مراجعه و روی گزینه «چند رسانهای» کلیک کنید. با این کار میتوانید فیلمهای پویانمایی (انیمیشن) مربوط به ایمنی در خطوط لوله را مشاهده کنید و در کلاس نمایش دهید.
پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.
۴- به پایگاه اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه و روی گزینه آمار کلیک کنید. با راهنمایی معلم، آمار و اطلاعات مورد نظر خود (برای مثال اقلام تخلیه یا بارگیری شده در بنادر) را استخراج کنید و در کلاس ارائه دهید.
پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.
پاسخ فعالیت صفحه ۷۳ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
روی کره جغرافیایی، نصف النهار مبدأ و امتداد آن را در کره زمین مشاهده کنید و بگویید این نصف النهار به جز انگلستان از کدام کشورها عبور میکند.
پاسخ: انگلستان، فرانسه، اسپانیا، الجزایر، بورکینافاسو، توگو و غنا
حل فعالیت صفحه ۷۴ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
اگر ساعت اذان صبح در تهران ۵:۱۰ باشد، موقع اذان صبح در کدام یک از این دو شهر زودتر و در کدام یک دیرتر است؟ چرا؟ (ارومیه) (مشهد)
پاسخ: ارومیه: در ارومیه دیرتر، زیرا ارومیه در نصف النهار بعد از تهران قرار دارد.
مشهد: در مشهد زودتر، زیرا مشهد در نصف النهار قبل از تهران قرار دارد.
جواب فعالیت صفحه ۷۶ و ۷۷ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
۱- با استفاده از نقشه یا کره جغرافیایی پاسخ دهید:
– مسافران پرواز هواپیمایی کرمان به نجف باید ساعت خود را جلو ببرند یا عقب؟ چرا؟
پاسخ: مسافران باید ساعت خود را عقب ببرند. چون از شرق به غرب حرکت کرده اند.
– برای رفتن از تهران به دهلی، ساعت خود را جلو میکشید یا عقب؟ چقدر؟
پاسخ: ساعت خود را جلو می کشیم. چون از غرب به شرق حرکت کرده ایم – ۲ ساعت
– فردی از توکیو به آلاسکا سفر میکند و از خط روز گردان میگذرد؛ چه تغییری در روز و تقویم او رخ میدهد؟
پاسخ: باید یک روز به تقویم او اضافه گردد. چون از شرق به غرب حرکت می کند و از خط روز گردان عبور کرده است.
۲- اختلاف طول جغرافیایی دو شهر الف و ب ۱۹ درجه است. اختلاف زمانی این دو شهر را حساب کنید.
پاسخ: این دو شهر با یکدیگر یک ساعت و ۱۶ دقیقه اختلاف زمانی دارند.
۱۵ درجه = ۶۰ دقیقه (یک ساعت)
۵ درجه = ۲۰ دقیقه / ۴ درجه = ۱۶ دقیقه
۳- شهر الف روی نصف النهار ۴۰ درجه شرقی و شهر ب روی نصف النهار ۴ درجه شرقی واقع شده است، اگر در شهر الف ساعت ۱۸ باشد در شهر ب ساعت چند است؟
پاسخ: طبق محاسبات زیر:
۴۰ – ۴ = ۳۶
۳۶ ÷ ۱۸ = ۲
۱۸ – ۲ = ۱۶
در شهر ب ساعت ۱۶ (۴ بعد از ظهر) است.
۴- شهر مسکو روی نصف النهار ۳۵ درجه شرقی و شهر لیسبون روی نصف النهار ۵ درجه غربی واقع شده است، اگر در مسکو ساعت ۶ بعد از ظهر باشد در لیسبون ساعت چند است؟
پاسخ: طبق محاسبات زیر:
۳۵ – ۵ = ۳۰
۳۰ ÷ ۱۵ = ۲
۶ – ۲ = ۴
ساعت در لیسبون ۴ بعد از ظهر است.
پاسخ فعالیت صفحه ۸۰ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
۱- الف) گزینه مکان یا جی پی اس را روی یک گوشی تلفن همراه مشاهده و فعال کنید.
پاسخ: این فعالیت را باید بر روی گوشی یا تبلت اندرویدی یا ios خودتان انجام دهید.
ب) تاکنون از کدام یک از برنامههای نرم افزاری مربوط به مسیر یابی استفاده کردهاید؟ کدام برنامهها را میشناسید؟ آنها را در کلاس معرفی کنید.
پاسخ: برنامه هایی از قبیل نشان، بلد، گوگل مپ، اسنپ، تپ سی و ….
۲- با راهنمایی معلم و با استفاده از یک نرم افزار مسیریابی و جی پی اس گوشی تلفن همراه، قابلیتهایی را که در صفحه قبل گفته شد مشاهده و به طور عملی تمرین کنید.
پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.
۳- هر یک از تصاویر ۱-۳ چه قابلیتهایی را در برنامه نرم افزاری مربوط نشان میدهند؟ توضیح دهید.
پاسخ: نشان دادن ترافیک در مسیر
۴- به پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راههای کشور به نشانی www.141.ir وارد شوید. روی گزینه مسیریابی کلیک کنید. نام مبدأ و مقصد را در فضاهای مستطیل شکل وارد کنید تا طول مسیر و زمان سفر بین مکانهای مورد نظرتان، شهرهای بین راه، وضعیت هوا و … را بیابید.
پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد – در کلاس درسی می توان با استفاده از سیستم مجهز به اینترنت این فعالیت را انجام داد. یا با استفاده از گوشی تلفن همراه می توان به دانش آموزان نشان داد.
قبلی: جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دوازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جغرافیا دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس ۴ چهارم کتاب جغرافیا پایه دوازدهم انسانی متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹