اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ و حل فعالیت های صفحه 61 ، 66 ، 70 و 72 درس 4 چهار کتاب جغرافیا 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های صفحه ۶۱ ، ۶۶ ، ۷۰ و ۷۲ درس ‍۴ چهارم «مدیریت حمل و نقل» کتاب جغرافیا ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- با توجه به نقشه منطقه فرضی، ماتریس الف و ب را برای شبکه راه‌ها رسم کنید. سپس بگویید کدام مکان‌ها مطلوب‌ترین و نامطلوب‌ترین دسترسی را دارند.

پاسخ: در ماتریس الف – کمترین نقاط را شهرک با ۱۴ نقطه دارند که مطلوب‌ترین دسترسی را دارند.

جمع تعداد نقاطخرم دشتکوشکشهرکپشت کوهنصر آبادسرابقاسم آبادافشاریهرودباردستگردالف
231323443210دستگرد
201323432101رودبار
192323321012افشاریه
162213210123قاسم آباد
344432101234سراب
233321012344نصر آباد
202210132333پشت کوه
141101221222شهرک
222012332333کوشک
170212332211خرم دشت

در ماتریس ب – شهرک با طول مسیر ۶۶/۶ مطلوب‌ترین مسیر دسترسی را دارند.

جمع مسیر به کیلومترخرم دشتکوشکشهرکپشت کوهنصر آبادسرابقاسم آبادافشاریهرودباردستگردب
99/22/7106/79/817/822/415/49/450دستگرد
79/5310/3710/116/912/410/44/405رودبار
88/37/414/711/414/512/58604/49/4افشاریه
86/71312/3912/16/520610/415/4قاسم آباد
96/11514/31112/54/502613/417/4سراب
10815/114/411/1804/56/512/518/117/8نصر آباد
85/27/16/43/10814/112/114/510/19/8پشت کوه
66/643/303/111/111911/476/7شهرک
89/843/303/118/814/312/314/710/39کوشک
71/407/347/115/113/411/47/432/7خرم دشت

۲- مسیر مستقیم یا کوتاه‌ترین مسیر قابل احداث بین رودبار و دستگرد ۴ کیلومتر است. شاخص انحراف را برای این مسیر حساب کنید.

جواب فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
جواب فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

جواب فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
جواب فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
پاسخ فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
پاسخ فعالیت صفحه ۶۱ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ فعالیت صفحه ۶۶ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- الف) به نظر شما تصادفات جاده‌ای چه هزینه‌های مادی و معنوی را به جامعه تحمیل می‌کند؟ آنها را فهرست کنید.

پاسخ: در ایران معمولاً در بررسی هزینه‌های تصادفات ۶ عنصر به عنوان عناصر اصلی تشکیل دهنده هزینه تصادفات جاده‌ای در نظر گرفته می‌شود.
۱- هزینه‌های اشیای منهدم شده یا خسارت دیده،
۲- هزینه جراحات جسمانی (غیر از معلولیت دائمی)،
۳- هزینه‌های اوقاف تلف شده،
۴- هزینه درد، غم، جراحات روانی و صدمات روحی،
۵- هزینه جان افراد فوت شده،
۶- هزینه معلولیت‌های دائمی و هزینه‌های اداری

ب) مهم‌ترین کاری که برای جلوگیری از وقوع این تصادفات باید انجام شود چیست؟

پاسخ: نوسان‌سازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای – تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه و نگهداری و بهره‌برداری امور حمل و نقل جاده‌ای – افزایش امنیت جاده‌ها – شناسایی نقاط پرتصادف جاده‌ها و ایمن‌سازی آنها – نصب GPS روی خودروها – کنترل ساعات کاری رانندگان حمل و نقل عمومی – تجهیز پایگاه‌های خدمات فوریت‌های پزشکی در جاده‌ها

۲- شما و اعضای خانواده‌تان تاکنون از کدام بیمه‌‌های مربوط به حمل و نقل استفاده کرده‌اید؟

پاسخ: از بیمه‌های شخص ثالث، بیمه مسافران مربوط سفرهای هوایی، اتوبوس و قطار استفاده کرده‌ام.

سقف پرداخت خسارت هر بیمه چه مبلغی بوده است؟

پاسخ: بستگی به نوع و هدف از بیمه دارد.

۳- فرض کنید از شما خواسته‌اند از مکان الف به ب جاده‌ای طراحی کنید و بسازید. این جاده باید از داخل هر مربع بگذرد و نباید از منطقهٔ جنگلی عبور کند. همچنین باید کم هزینه‌ترین مسیر را بسازید. ابتدا نقشه را با توجه به راهنمای آن رنگ آمیزی کنید تا همه چیز قابل فهم‌تر شود. سپس، چند مسیر طراحی کنید و برای هریک شماره بگذارید. بعد بگویید بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر کدام است.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

پاسخ فعالیت صفحه ۶۶ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
پاسخ فعالیت صفحه ۶۶ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
هزينه‌هاجاده (۱)جاده (۲)جاده (۳)
عبور از هر مربع ۲۰۰ ميليون تومان۴/۸ میلیارد۴ میلیارد۲ میلیارد 
جاده سازی در هر مربع منطقهٔ تپه ماهور ۶۰۰ میلیون تومان۱/۲ میلیارد 
جاده سازی در هر مربع منطقهٔ تپه ماهور ۶۰۰ میلیون تومان۸۰۰ میلیون۲/۴ میلیارد 
عبور از مناطق مسکونی ۷۰۰ میلیون تومان۱/۴ میلیارد 
بازسازی پل قدیمی برای عبور جاده ۲۰۰ میلیون تومان۲۰۰ میلیون 
ساختن یک پل جدید روی دریاچه یا رودخانه ۵۰۰ میلیون تومان۵۰۰ میلیون۵۰۰ میلیون 
جمع هزینه‌ها۶/۱ میلیارد۵/۶ میلیارد۶/۱ میلیارد 

پاسخ: – بهترین مسیر جاده شماره ۲ می‌باشد چون هزینه کمتری دارد.

حل فعالیت صفحه ۷۰ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- با جست و جو در اینترنت، پرترافیک‌ترین شهرهای جهان را شناسایی و در کلاس معرفی کنید.

پاسخ: لس‌آنجلس – نیویورک – سائوپائولو (برزیل) – بوگوتا (کلمبیا) – لندن (انگلیس)

۲- برای گسترش حمل و نقل دوچرخه‌ای در شهرهای کشور چه تدابیری باید اندیشید؟

پاسخ: طراحی مسیرهای دوچرخه و ایجاد موقعیت فضایی مناسب برای دوچرخه سواری ساکنین و به خصوص کودکان از سطح محله‌ها تا شهر – گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری – استفاده از تجربیات کشورهای دیگر – سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای استفاده از سیستم‌های دوچرخه اشتراکی – ایجاد محیطی سالم برای حفظ امنیت روانی و جانی دوچرخه سواران – حمایت جامعه و تشویق به دوچرخه‌سواری

۳- یک گروه تحقیق، به مدت یک هفته تعداد خودروهایی را که از یکی از خیابان‌های اصلی یک شهر فرضی عبور کرده‌اند، شمرده و سپس میانگین عبور هفتگی را در هر ساعت در جدول یادداشت کرده‌اند. شما با توجه به اعداد جدول، نمودار تردد در آن خیابان را روی یک برگه رسم کنید و ساعات اوج ترافیک (پیک) را در منطقه نشان دهید.

۱۹۱۸۱۷۱۶۱۵۱۴۱۳۱۲۱۱۱۰۹۸۷زمان (ساعت)
۷۶۷۲۶۸۴۸۳۵۴۴۴۲۳۴۳۰۴۰۴۸۷۰۷۹تعداد خودرو

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

پاسخ فعالیت صفحه ۶۶ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی
پاسخ فعالیت صفحه ۶۶ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

۴- برای بهبود حمل و نقل در شهر محل سکونت خود چه پیشنهادهایی دارید؟ پس از همفکری با دوستانتان، پیشنهادها را جمع بندی کنید و به کمک معلم، آنها را در قالب یک نامه برای شورای شهر خود بفرستید.

پاسخ پیشنهادی: ۱- ایجاد یک شبکه پیاده جامع به‌گونه‌­ای که به شهروندان اجازه حرکت آزادانه به هر نقطه از شهر را بدهد.
۲- ایجاد امکانات بیشتر برای پیاده­‌روها نظیر نصب نیمکت، کاشت درختان، و نورپردازی مناسب جهت فراهم آوردن شرایط مناسب برای پیاده‌­ها
۳- توسعه شبکه‌­ای ایمن و به­‌هم­‌پیوسته برای دوچرخه سواران، به همراه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز
۴- تقویت سیستم­‌های حمل‌­و­نقل عمومی به وسیله افزایش میزان خدمات، قابل اطمینان­تر کردن استفاده از وسایل حمل­و­نقل عمومی و ساخت ایستگاه­‌هایی با امکانات رفاهی بیشتر و در دسترس­تر
۵- تخصیص زمین‌­هایی برای اختلاط کاربری­‌ها در داخل محلات و در میان ساختمان‌های مسکونی
۶- تشویق ایجاد مسکن با قیمت های متنوع در محله
۷- پاک کردن محیط از زباله، بهبود روند جمع­‌آوری و بازیافت زباله، بهبود نظافت خیابان‌ها، افزایش تعداد مخازن جمع­‌آوری زباله و مخازن پسماندهای قابل بازیافت
۸- پاکسازی و استفاده از زمین های خالی
۹- طراحی برای کودکان
۱۰- لزوم توجه به وجود درختان و فضای سبز در تمام توسعه­‌های جدید و همچنین در بازسازی‌­های عمده
۱۱- بهبود وضعیت باغچه­‌ها در فضاهای عمومی و توجه به آنها در زمان توسعه مناطق مسکونی
۱۲- نگهداری و استفاده از میراث تاریخی
۱۳- ترویج غذاهای محلی
۱۴- بهبود ایوان و جلوخان ساختمان‌های عمومی با راهکارهایی ساده نظیر نصب صندلی، نورپردازی مناسب یا کاشت گیاهان
۱۵- نصب نشانه‌ها و علائم مثبت به منظور تشویق افراد نسبت به ورود به فضاهای عمومی و استفاده از امکانات آن
۱۶- نصب علائم جهت‌یابی
۱۷- سرمایه‌گذاری بر روی صندلی­‌های فضاهای عمومی
۱۸- روشنایی ساختمان‌­ها و پارک‌­های عمومی
۱۹- برگزاری جشن­‌های مرتبط با انتخابات در بیرون از مکان رای­‌گیری
۲۰- استفاده مجدد از زیرساخت­‌های بلااستفاده

جواب فعالیت صفحه ۷۲ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- به پایگاه اینترنتی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وارد شوید و روی گزینه قطار مسافری کلیک کنید. مبدأ و مقصد مورد نظرتان را وارد کنید و از زمان حرکت و تعداد قطارها مطلع شوید و ایستگاه‌های بین هر مسیر را روی نقشه مشاهده کنید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.

۲- با سامانه اطلاع رسانی حمل و نقل جاده‌ای به شماره ۱۴۱ تماس بگیرید و از آخرین وضعیت هواشناسی و ترافیک مسیرهای مورد نظرتان مطلع شوید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.

۳- به پایگاه اینترنتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران مراجعه و روی گزینه «چند رسانه‌ای» کلیک کنید. با این کار می‌توانید فیلم‌های پویانمایی (انیمیشن) مربوط به ایمنی در خطوط لوله را مشاهده کنید و در کلاس نمایش دهید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.

۴- به پایگاه اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه و روی گزینه آمار کلیک کنید. با راهنمایی معلم، آمار و اطلاعات مورد نظر خود (برای مثال اقلام تخلیه یا بارگیری شده در بنادر) را استخراج کنید و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.

پاسخ فعالیت صفحه ۷۳ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی

روی کره جغرافیایی، نصف النهار مبدأ و امتداد آن را در کره زمین مشاهده کنید و بگویید این نصف النهار به جز انگلستان از کدام کشورها عبور می‌کند.

پاسخ: انگلستان، فرانسه، اسپانیا، الجزایر، بورکینافاسو، توگو و غنا

حل فعالیت صفحه ۷۴ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

اگر ساعت اذان صبح در تهران ۵:۱۰ باشد‌، موقع اذان صبح در کدام یک از این دو شهر زودتر و در کدام یک دیرتر است؟ چرا؟ (ارومیه) (مشهد)

پاسخ: ارومیه: در ارومیه دیرتر، زیرا ارومیه در نصف النهار بعد از تهران قرار دارد.
مشهد: در مشهد زودتر، زیرا مشهد در نصف النهار قبل از تهران قرار دارد.

جواب فعالیت صفحه ۷۶ و ۷۷ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- با استفاده از نقشه یا کره جغرافیایی پاسخ دهید:

– مسافران پرواز هواپیمایی کرمان به نجف باید ساعت خود را جلو ببرند یا عقب‌؟ چرا‌؟

پاسخ: مسافران باید ساعت خود را عقب ببرند. چون از شرق به غرب حرکت کرده اند.

– برای رفتن از تهران به دهلی، ساعت خود را جلو می‌کشید یا عقب‌؟ چقدر‌؟

پاسخ: ساعت خود را جلو می کشیم. چون از غرب به شرق حرکت کرده ایم – ۲ ساعت

– فردی از توکیو به آلاسکا سفر می‌کند و از خط روز گردان می‌گذرد؛ چه تغییری در روز و تقویم او رخ می‌دهد؟

پاسخ: باید یک روز به تقویم او اضافه گردد. چون از شرق به غرب حرکت می کند و از خط روز گردان عبور کرده است.

فعالیت صفحه ۷۶ و ۷۷ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
فعالیت صفحه ۷۶ و ۷۷ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
فعالیت صفحه ۷۶ و ۷۷ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی
فعالیت صفحه ۷۶ و ۷۷ درس ۴ جغرافیا دوازدهم انسانی

۲- اختلاف طول جغرافیایی دو شهر الف و ب ۱۹ درجه است. اختلاف زمانی این دو شهر را حساب کنید.

پاسخ: این دو شهر با یکدیگر یک ساعت و ۱۶ دقیقه اختلاف زمانی دارند.
۱۵ درجه = ۶۰ دقیقه (یک ساعت)
۵ درجه = ۲۰ دقیقه / ۴ درجه = ۱۶ دقیقه

۳- شهر الف روی نصف النهار ۴۰ درجه شرقی و شهر ب روی نصف النهار ۴ درجه شرقی واقع شده است، اگر در شهر الف ساعت ۱۸ باشد در شهر ب ساعت چند است؟

پاسخ: طبق محاسبات زیر:

۴۰ – ۴ = ۳۶
۳۶ ÷ ۱۸ = ۲
۱۸ – ۲ = ۱۶

در شهر ب ساعت ۱۶ (۴ بعد از ظهر) است.

۴- شهر مسکو روی نصف النهار ۳۵ درجه شرقی و شهر لیسبون روی نصف النهار ۵ درجه غربی واقع شده است، اگر در مسکو ساعت ۶ بعد از ظهر باشد در لیسبون ساعت چند است؟

پاسخ: طبق محاسبات زیر:

۳۵ – ۵ = ۳۰
۳۰ ÷ ۱۵ = ۲
۶ – ۲ = ۴

ساعت در لیسبون ۴ بعد از ظهر است.

پاسخ فعالیت صفحه ۸۰ درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- الف) گزینه مکان یا جی پی اس را روی یک گوشی تلفن همراه مشاهده و فعال کنید.

پاسخ: این فعالیت را باید بر روی گوشی یا تبلت اندرویدی یا ios خودتان انجام دهید.

ب) تاکنون از کدام یک از برنامه‌های نرم افزاری مربوط به مسیر یابی استفاده کرده‌اید؟ کدام برنامه‌ها را می‌شناسید؟ آنها را در کلاس معرفی کنید.

پاسخ: برنامه هایی از قبیل نشان، بلد، گوگل مپ، اسنپ، تپ سی و ….

۲- با راهنمایی معلم و با استفاده از یک نرم افزار مسیریابی و جی پی اس گوشی تلفن همراه، قابلیت‌هایی را که در صفحه قبل گفته شد مشاهده و به طور عملی تمرین کنید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.

۳- هر یک از تصاویر ۱-۳ چه قابلیت‌هایی را در برنامه نرم افزاری مربوط نشان می‌دهند؟ توضیح دهید.

پاسخ: نشان دادن ترافیک در مسیر

۴- به پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راه‌های کشور به نشانی www.141.ir وارد شوید. روی گزینه مسیریابی کلیک کنید. نام مبدأ و مقصد را در فضاهای مستطیل شکل وارد کنید تا طول مسیر و زمان سفر بین مکان‌های مورد نظرتان، شهرهای بین راه، وضعیت هوا و … را بیابید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد – در کلاس درسی می توان با استفاده از سیستم مجهز به اینترنت این فعالیت را انجام داد. یا با استفاده از گوشی تلفن همراه می توان به دانش آموزان نشان داد.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جغرافیا دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس ۴ چهارم کتاب جغرافیا پایه دوازدهم انسانی متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =