اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ و حل فعالیت های صفحه 23 ، 24 ، 27 ،‌ 29 ، 30 ، 34 ، 35 ، 37 و 40 درس 2 دو کتاب جغرافیا 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های صفحه ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۷ ،‌ ۲۹ ، ۳۰ ، ۳۴ ، ۳۵ ، ۳۷ و ۴۰ درس ‍۲ دوم «مدیریت شهرها و روستاها» کتاب جغرافیا ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس اول جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت صفحه ۲۳ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

درباره یک نمونه پدیده حاشیه نشینی در شهرهای ایران یا جهان تحقیق کنید و موقعیت جغرافیایی ناحیه حاشیه نشین، نوع مهاجران و شرایط زندگی آنها را به کلاس گزارش دهید.

پاسخ پیشنهادی: به عنوان مثال می‌توان محلات سیدی و اما حسن در اطراف شهر کرمان معرفی نمودر بر اساس تحقیقی که از ساکنین این دو محله صورت گرفته است و تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها مهم‌ترین عامل ایجاد و گسترش این محلات مهاجرت از محیط‌های کوچک روستایی – شهری می‌باشد که خود ناشی از جاذبه‌های اقتصادی شهر کرمان و دافعه‌های اقتصادی شهرها و روستاهای اطراف و دافعه‌های اجتماعی – فرهنگی در محل سکونت قبلی بوده است و در نهایت باعث حاکم شدن فرهنگ فقر در این محلات و به تبع آن موجب بروز انواع ناهنجاری‌های شهری شده است.

پاسخ فعالیت صفحه ۲۴ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

با مراجعه به پایگاه اینترنتی یا تماس تلفنی با روابط عمومی شهرداری محل زندگی خود، از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی آگاه شوید و برنامه‌ها را اطلاع رسانی کنید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد. – در صورت امکان دانش‌آموزان می‌توانند با روابط عمومی شهرداری خود تماس گرفته و در ارتباط با برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی اطلاعاتی را کسب نموده و به کلاس ارائه می‌دهند.

حل فعالیت صفحه ۲۷ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

١- الف) از امروز به مدّت یک ماه بخش‌های مختلف شهرتان را با دقت مشاهده کنید. اقداماتی را که در زمینه مبلمان شهری و زیباسازی شهر انجام شده است، یادداشت کنید و عکس‌ها و مطالب تهیه شده را در نمایشگاهی در مدرسه به نمایش بگذارید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد. – هر دانش‌آموز می‌تواند با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کند، فعالیت‌های شهرداری مثل افزایش ظروف تفکیک زباله‌ها – ایجاد پارک‌های محله – سنگ فرش کردن پیاده‌روها و غیره اشاره  نماید.

ب) به نظر شما، چه کارهای ضروری، مفید یا خلاقانه‌ای باید در زمینه زیباسازی و مبلمان شهری محله یا شهر شما انجام شود؟

پاسخ: ایجاد اتوبوس‌های مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم‌های تصویری – قرار دادن کتاب با موضوع‌های مختلف در ایستگاه مترو – توجه به پاکیزگی و تمیزی شهر – برای عبور و مرور معلولان لازم است مکان هایی در نظر گرفته شود.

پ) برای فضای سبز و پیاده روها به طور مشخص پیشنهادهایی بدهید.

پاسخ: ایجاد پیاده روهای امن برای عابرین مخصوصاً معلولین و نابینایان زیبا سازی پیاده روها از طریق نورپردازی‌ها – ایجاد فضای سبز در کنار پیاده‌روها – استفاده از مصالح یک دست برای پیاده‌روها

ت) در برخی از کشورها به مغازه داران اجازه داده نمی‌شود که اجناس خود را در محدوده مغازه‌شان در پیاده‌روها قرار دهند و این را تعرض به حریم پیاده‌رو و موجب آلودگی بصری و زشتی منظره شهر می‌دانند. نظر شما در این‌باره چیست؟

پاسخ: این قانون به رعایت حقوق شهروندی و احترام به ابعاد زیبایی شناختی شهر توجه دارد.

٢- ساکنان یک شهر چگونه می‌توانند به زیباسازی شهرشان کمک کنند؟

پاسخ: رعایت پاکیزگی و نظافت شهر – استفاده از ظرف‌ها و سطل‌های شهرداری – مرمت ساختمان‌های و دیوارهای منازل – استفادهٔ کمتر از خودروهای شخصی – اقدام به قوانین شهروندی.

٣- طراحی مبلمان شهری چه تأثیری بر جذب گردشگر دارد؟ توضیح دهید و مثال بزنید.

پاسخ: موجب جذب گردشگر می‌شود و هرچقدر شهر زیبا و دارای بافت مشخص شهری باشد به طوری که از این طریق بتواند موجب آرامش گردشگران شود تأثیر زیادی در جذب گردشگر دارد. به عنوان مثال قرارگیری بازار‌های فروش خودروهای دست دوم و تعمیرگاه‌های خودروها در خارج از شهر می‌باشد.

۴- در شهر شما چه مواردی از هوشمندسازی وجود دارد؟

پاسخ پیشنهادی: کارت‌های مترو و بی‌آرتی – خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های معتبر – استفاده از وسایل نقلیه مانند اسنپ – پرداخت قبوض از طریق اینترنت.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- از خانه یا مدرسه تا مکانی معین در یک خیابان را در نظر بگیرید و با مشاهده میدانی و یادداشت برداری، کاربری اراضی منطقه را مانند مثال زیر ترسیم کنید و به کلاس بیاورید. مثال:

جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی
جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ: بر عهده دانش آموزان می باشد – هر یک از دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه می‌توانند انواع کاربری اراضی را که مشاهده می‌کنند یادداشت کنند و به کلاس ارائه نمایند. مثلاً فضای سبز – بیمارستان – درمانگاه – مرکز خرید

٢- فرض کنید از شما خواسته‌اند برای احداث یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای و چند طبقه در شهر دانشگاهی زیر، مکان یابی نمایید و یکی از ۴ مکان موجود را انتخاب کنید. جدولی رسم کنید و با توجه به اطلاعات داده شده، به هر مکان امتیاز بدهید. مکان منتخب شما کجاست؟ دلایل انتخاب خود را توضیح دهید.

 فروشگاه بزرگ به زمین وسیع و محوطه توقفگاه (پارکینگ) نیاز دارد.
 بهتر است فروشگاه برای سفارش و حمل و نقل کالا به راه‌ها و تقاطع‌های مناسب دسترسی داشته باشد.
 زمین در حاشیه و اطراف شهر‌ها ارزان تر است.
  بهتر است حوزه نفوذ فروشگاه گسترده باشد و به مشتریان بیشتری خدمات بدهد.
 در نواحی پرتراکم و اداری، رفت و آمد به فروشگاه مشکل است و موجب ترافیک و اتلاف وقت می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی
جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

اطلاعاتالفبجد
فروشگاه بزرگ به زمین وسیع و محوطۀ توقفگاه (پارکینگ) نیاز دارد.۴۴۱۲
بهتر است فروشگاه برای سفارش و حمل و نقل کالا به راه‌ها و تقاطع‌های مناسب دسترسی داشته باشد.۴۴۰۰
زمین در حاشیه و اطراف شهر‌ها ارزان تر است.۴۴۱۴
بهتر است حوزۀ نفوذ فروشگاه گسترده باشد و به مشتریان بیشتری خدمات بدهد.۴۴۱۳
در نواحی پرتراکم و اداری، رفت و آمد به فروشگاه مشکل است و موجب ترافیک و اتلاف وقت می‌شود.۰۰۴۴
جمع کل امتیازات۱۶۱۶۷۱۳

ادامه پاسخ: نقطه الف تا ب، زیرا زمین وسیع وجود دارد برای احداث پارکینگ به راه‌ها و تقاطع دسترسی دارند وبه خاطر دور بودن از شهر زمین ارزان‌تر است. حوزهٔ نفوذ آن بیشتر است و دور از نواحی پرتراکم و اداری شهر قرار دارد، بنابراین ترافیک وجود ندارد.

پاسخ فعالیت صفحه ۳۴ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

١- اگر بخواهیم در روستاهای یک منطقه خانه بهداشت یا دبیرستان بسازیم، به نظر شما مطالعه سلسله مراتب و حوزه نفوذ روستاها چه کمکی به ما می‌کند؟ توضیح دهید.

پاسخ: جهت مکان‌یابی درست و بهینه بسیار می‌تواند کمک کند تا به این ترتیب خدمات‌رسانی مرکزیت باید و همه به طور یکسان از خدمات استفاده نمایند.

٢- الف) به نظر شما در زندگی روستایی چه عواملی می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند؟

پاسخ: دفع فضولات دامی – دفع غیربهداشتی زباله‌ها و فاضلاب‌های خانگی که موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک می‌شود – استفاده از سوخت‌های فسیلی مثل بیومس (زیست توده) یا هیزم که موجب آلودگی هوا می‌شود – استفادهٔ بیش از توان خاک کشاورزی و نابودی پوشش گیاهی موجب فرسایش خاک می‌گردد.

ب) درباره اقدام واگذاری نیروگاه‌های خورشیدی به روستاها (تصویر صفحه قبل) اظهار نظر کنید.

پاسخ: انرژی خورشیدی یکی از انرژی‌های نو می‌باشد که فواید بسیار زیادی دارد مثل عدم آلودگی در دسترس بودن و دائمی و .. که همه این موارد می‌تواند به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کمک می‌کند.

ج) برای عمران و توسعه روستاها با توجه به حفظ محیط زیست پیشنهاد‌هایی بدهید.

پاسخ: ایجاد جاده‌های استاندارد با حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی جهت رفت و آمد – ایجاد وسایل نقلیه جهت ارتباط با شهرهای پیرامون و تأمین نیازهای روزمره در زمینه‌ آموزش، درمان، خرید و … – یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی به منظور کشت متمرکز و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری – ایجاد مراکز خرید – ایجاد مراکز تفریحی – آموزشی و …

حل فعالیت صفحه ۳۵ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

١- الف) کدام اصول قانون اساسی مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستاست؟ جست‌وجو کنید.

پاسخ: اصل صدم مستقیماً اشاره به شوراها دارد.

ب) اعضای شورای شهر یا روستای محل زندگی شما چه کسانی هستند؟

پاسخ: ۱- افرادی دارای تحصیلات عالی در زمینه‌ شهرسازی نسبت به سایر مردم می‌باشد. ۲- دارای تجزیه اجرایی در امور شهر می‌باشند. ۳- دارای تعهد ملی و دینی هستند.

ج) به نظر شما، اعضای شورای شهر و روستا باید چه صلاحیت‌هایی داشته باشند؟

پاسخ: از موقعیت، مشکلات و امکانات محل خود یعنی شهر یا روستا شناخت و اطلاعات کافی داشته باشند. – اهل مشورت و استفاده از نظرات مختلف باشند. خوشنام و مورد اعتماد باشند.

د) ترکیب اعضای شورای شهر باید از نمایندگان کدام گروه‌ها و طبقات اجتماعی باشد؟ چرا؟

پاسخ: باید نماینده از همه گروه‌ها و طبقات اجتماعی محل خود باشند؛ چون به این طریق می‌توانند حس مشترکی با مردم داشته باشند و بتوانند مشکلات آنها را مطرح و پاسخگو باشند.

۲- به پایگاه اینترنتی شهرداری محل زندگی خود مراجعه کنید. با راهنمایی معلم، موارد درخواست شده را استخراج نمایید و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: دانش‌آموزان باید به سایت شهرداری محل زندگی خود مراجعه و به دلخواه اطلاعاتی را کسب نمایند.

جواب فعالیت صفحه ۳۷ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

به طور گروهی برای همایشی که با موضوع آمایش سرزمین برگزار می شود، پوستری طراحی کنید و برداشت خود را از مفهوم آمایش سرزمین در این پوستر نمایش دهید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.

پاسخ فعالیت صفحه ۴۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- الف) با راهنمایی معلم، بگویید نقشه بالا کدام لایه‌های اطلاعات مربوط به شهر تهران را نشان می‌دهد.

پاسخ: یک نقشه تولید شده با GIS از لایه‌های اطلاعاتی زیادی تشکیل شده است. مثلاً یک لایه اطلاعاتی در مورد منابع آب‌های سطحی یا زیزمینی، یک لایه اطلاعاتی از پراکنش جمعیت که با قرار دادن این لایه‌های اطلاعاتی روی یکدیگر که اصطلاحاً overlay گفته می‌شود به نتایجی نظیر پراکنش درست یا نادرست این پدیده‌ها نسبت به هم می‌رسیم و از این طریق می‌توان نیاز مکانی منطقه را مثلاً به فضای سبز دریافت.

ب) این نقشه تولید شده با نرم افزار GIS را با نقشه کاغذی و چاپی مقایسه کنید و چند برتری و قابلیت آن را ذکر کنید.

پاسخ: با استفاده از نقشه‌های GIS، که درواقع نقشه‌های هوشمندند می‌توانیم هر لایه از اطلاعات را که بخواهیم بازیابی کنیم.
– سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS قابلیت دسته‌بندی و برقراری ارتباط منطقی و ریاضی بین انواع اطلاعات را دارد.
– امکان به‌روز کردن اطلاعات در همهٔ پخش‌ها وجود دارد.
– با GIS می‌توان می‌توان مکان‌یا‌بی کرد.
– GIS توانایی محاسبات آماری و ریاضی را دارد.

۲- برای درک بهتر همپوشانی لایه‌های اطلاعات در نرم افزارهای GIS، تعدادی کاغذ شفاف (طلق ترانسپرنت) را به یک برگه کاغذ سفید معمولی سنجاق کنید.

* نقشه استان محل زندگی خود را با استفاده از نقشه کتاب استان شناسی یا منابع دیگر روی کاغذ سفید کپی و رسم کنید.
* روی یک برگه کاغذ شفاف، که از لبه به کاغذ سفید متصل شده است، فقط شهرهای استان و مرکز استان را در جاهای مناسب به صورت نقطه رسم کنید.
* روی یک برگه کاغذ شفاف دیگر فقط راه‌های اصلی استان را در جاهای مناسب رسم کنید.
* روی برگه‌ای دیگر، رودها را رسم کنید و به همین ترتیب، چند لایه اطلاعات دیگر را انتخاب و رسم کنید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد.

مطلب پیشنهادی: گام به گام دروس پایه دوازدهم متوسطه دوم

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جغرافیا دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس ۲ دوم کتاب جغرافیا پایه دوازدهم انسانی متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =