راه اندازی فروشگاه اینترنتی از ابتدا تا فروش محصولات!
امروزه با گسترش اینترنت در سراسر جهان و افزایش تعداد نفرات افرادی که از موتورهای جستجو استفاده میکنند، بسیاری از افراد به فکر راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی برای کسبوکارشان افتادهاند. راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، کاری است که میتواند با هزینه کم انجام شود؛ اما سود زیادی برای شما داشته باشد.
چه کسبوکارِ شما بزرگ باشد و چه کوچک، راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی میتواند جهش بزرگی در فروش شما ایجاد کند. در این مقاله به بررسی مراحل راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی از صفر تا صد میپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
موارد مورد نیاز برای راهاندازی یک وبسایت
قلب یک فروشگاه اینترنتی، وبسایت آن است و برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، باید با راهاندازی یک وبسایت فروشگاهی شروع کنید. مراحل مورد نیاز برای راهاندازی یک وبسایت فروشگاهی عبارتاند از:
1- خرید دامنه
2- خرید هاست
3- نصب cms یا استفاده از فروشگاهساز
4- نصب درگاه پرداخت
در بخشهای بعدی، این مراحل را تک به تک بررسی میکنیم.
خرید دامنه
دامنه یک سایت، شامل همان اسم یا آدرسی است که افراد با جستجو کردن آن، وارد سایت میشوند. انتخاب اسم دامنه، کاملا سلیقهای است؛ اما بهتر است تا اسم برند خود را مطابق با نام دامنه سایتتان قرار دهید.
شما میتوانید دامنه سایت را با پسوندهای مختلفی مانند com. و ir. ثبت کنید. همچنین خرید دامین ایران هاست امکانپذیر است و شما میتوانید به راحتی و در عرض چند دقیقه دامنه خود را در ایران هاست ثبت کنید.
لازم به ذکر است که اگر در آینده قصد انجام تبلیغات کلیکی گوگل را داشته باشید (google ads)، بهتر است تا دامنهای با پسوند غیر از ir. ثبت کنید. همچنین شما میتوانید برای این موضوع از خدمات تبلیغات گوگل ایران هاست استفاده کنید.
خرید هاست
همه محتواهایی که شما در سایتتان قرار میدهید، نیاز به فضایی دارند که در آن ذخیره شوند. این فضای ذخیرهسازی، هاست یا سرویس میزبانی نام دارد. هاستها انواع مختلفی دارند و شما میتوانید از ظرفیتهای مختلف هاستتان با توجه به نیازتان استفاده کنید.
معمولا فضای ذخیرهسازی سرویسهای میزبانی، از 1 تا 100 گیگابایت است. لازم به ذکر است که اگر قصد انتشار ویدیوهایی با حجم بالا در سایتتان ندارید و محتوای سایت شما فقط شامل متن و تصویر است، فضای ذخیرهسازی 1 تا 3 گیگابایت برای سرویس میزبانی شما کفایت میکند.
انتخاب شرکت ارائهدهنده سرویس میزبانی برای راهاندازی یک وبسایت، بسیار مهم است و میتواند در عملکرد وبسایت فروشگاهی شما در آینده تاثیر زیادی بگذارد.
شما میتوانید برای خرید هاست فروشگاهی، از طریق وبسایت ایران هاست اقدام کنید. ایران هاست انواع هاستهای فروشگاهی را با ظرفیتهای مختلف و سرعت بالا به شما ارائه میدهد.
استفاده از CMS یا فروشگاهساز
برای انجام اعمال مختلف بر روی یک وبسایت فروشگاهی مانند انتشار محصولات، ویرایش صفحات سایت و مدیریت محتواها، نیاز به یک داشبورد دارید تا به شما امکان انجام این فعالیتها را بدهد. این کار را CMS یا فروشگاهساز برای شما انجام میدهد.
CMS مخفف عبارت content management system و به معنای سیستم مدیریت محتوا است. فروشگاهساز هم شامل یک سرویس است که به شما یک سایت فروشگاهی آماده را ارائه میکند و شما میتوانید آن را به آسانی مدیریت کنید. در این بخش به بررسی CMS و فروشگاهساز برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی میپردازیم.
استفاده از CMS
امروزه افراد مختلفی از CMS ها برای راهاندازی وبسایتهای مختلف مانند آموزشی، فروشگاهی و عمومی استفاده میکنند. در حال حاضر، معروفترین سیستم مدیریت محتوا در جهان وردپرس است که میتوانید آن را در عرض چند دقیقه بر روی وبسایت نصب کنید.
البته باید گفت که وردپرس در ابتدا، مخصوص راهاندازی وبسایتهای وبلاگی و آموزشی بوده؛ اما با گذشت زمان، افزونهای به نام ووکامرس به وردپرس اضافه شد که افراد میتوانند با استفاده از این افزونه، وبسایت خود را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی کرده و آن را مدیریت کنند.
همچنین شما میتوانید از سایر سیستمهای مدیریت محتوا مانند جوملا نیز استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که کار با وردپرس به مراتب آسانتر از کار با سیستمهای مدیریت محتوای دیگر است.
استفاده از فروشگاهسازها
فروشگاهسازها شامل سرویسهایی هستند که به شما امکان ساخت یک فروشگاه اینترنتی کامل را ارائه میدهند. به طور کلی، فروشگاهسازها به دو نوعِ فروشگاهسازهای متنباز و فروشگاهسازهای اشتراکی تقسیم میشوند.
فروشگاهسازهای متنباز، سیستمهای مدیریت محتوای مستقل و فروشگاهی هستند که به شما اجازه دسترسی و توسعه کدهایشان را میدهند. برای استفاده از فروشگاهسازهای متنباز، بهتر است تا از دانش برنامهنویسی برخوردار باشید.
فروشگاهسازهای اشتراکی شامل پلتفرمهایی هستند که به شما یک سایت فروشگاهی یا فروشگاه اینترنتی آماده را ارائه میدهند و شما میتوانید آن را مدیریت و طراحی کنید. استفاده از این نوع فروشگاهسازها به مراتب آسانتر است و برای استفاده از آنها، نیازی به دانش کدنویسی ندارید.
انتخاب فروشگاهسازِ مناسب برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی، بسیار مهم و حیاتی است. شما میتوانید با استفاده از سرویس فروشگاه ساز ایران هاست ، فروشگاه اینترنتی خودتان را در کمترین زمان، طراحی و راهاندازی کنید.
دریافت درگاه پرداخت
امروزه اینترنت باعث ایجاد تغییرات در بسیاری از فعالیتهای افراد شده است و این تغییر در نحوه پرداختِ افراد نیز پدید آمده. افراد اکثر پرداختهای خودشان را به صورت آنلاین انجام میدهند. یکی از مهمترین اقداماتی که باید پس از راهاندازی یک وبسایت فروشگاهی انجام دهید، اقدام برای دریافت یک درگاه پرداخت است.
درگاههای پرداخت انواع مختلفی دارند که شامل درگاههای پرداخت مستقیم و واسطهای هستند. درگاههای پرداخت مستقیم زیر نظر یک بانک مدیریت میشود و برای دریافت آنها، نیازمند اخذ کد مالیاتی هستید.
درگاههای پرداخت واسطهای نیز توسط شرکتهای پرداختیار ارائه میشوند و برای استفاده از آنها، به اخذ کد پیگیری مالیاتی نیاز ندارید. لازم به ذکر است که این نوع درگاهها، در ازای هر تراکنش، مقداری کارمزد از شما دریافت میکنند.
لازم به ذکر است که اگر کسبوکار شما دارای ابعاد بزرگی است و برند شما در بین افراد اعتبار بالایی دارد، استفاده از یک درگاه پرداخت مستقیم میتواند به اعتبار شما بیفزاید؛ در غیر این صورت، میتوانید از درگاههای پرداخت واسطهای نیز برای این کار استفاده کنید.
سخن آخر
ساخت یک فروشگاه اینترنتی کار چندان سختی نیست و شما میتوانید با استفاده از روشهایی که در بخشهای قبلی ذکر شد، فروشگاه اینترنتی خود را به راحتی راهاندازی کنید.
موضوعی که در مورد راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است، ادامه و استمرار در فعالیتهای فروشگاه مانند انتشار محصولات، انتشار محتوا و اجرای فرایند بازاریابی است.