بازاریابی و فروشکسب و کار

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست ؟ یک نیاز برای برند شما

اینفلوئنسر ها چه کسانی هستند؟ و اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه انجام می شود؟

نکات برگزیده مطلب
  • اینفلوئنسر یا فرد تاثیرگذار کیست؟
  • اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
  • بایدها و نبایدهای اینفلوئنسر مارکتینگ
  • معیار اینفلوئنسر بودن یک شخص یا حساب کاربری چیست؟
  • تقسیم‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد مخاطبان خود

شبکه های اجتماعی امروزه بیشترین نرخ تعامل را دارند به خصوص اینستاگرام که یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی می باشد، همه ما روزانه ساعتی را به چک کردن اینستاگرام خود اختصاص می دهیم و در بیشتر پست هایی که می بینیم یک اینفلوئنسر در حال تبلیغ یک محصول یا خدماتی می باشد بیشتر صاحبین کسب و کار به این که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند شک دارند و اصلا نمی دانند که تاثیری در کسب و کار آنها دارد یا نه در این مقاله مجله اینترنتی ماگرتا قصد داریم به توضیح این که چرا برند شما به اینفلوئنسر مارکتینگ احتیاج دارد صحبت کنیم .

اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر (influencer) یا فرد تاثیرگذار کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!
در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.
اصطلاح اینستا فیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

اصولا اینفلوئنسرها اشخاصی هستند که در زمینه شغلی و حرفه‌ای خود افرادی صاحب سبک و متمایز هستند که کیفیت کار آنها و تولید محتوای که انجام می‌دهند آنها را نسبت به افراد دیگر متمایز کرده است. این افراد می‌توانند در انتخاب محصول و معرفی برند شرکت‌ها روی مخاطبانشان تاثیرگذار باشند.

influencer-marketing
کار اینفلوئنسر برای برند شما

اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) یا بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار به نوعی بازاریابی گفته می‌شود که ما از طریق افراد تاثیرگذار تبلیغات محصول یا خدمات برند خودمان را انجام می‌دهیم و غالبا این تبلیغات بصورت غیر مستقیم و در قالب یک پیشنهاد یا توصیه به مخاطبان انجام می‌شود. با توجه به اینکه مردم به صحبت‌های اینفلوئنسر اعتماد دارند از توصیه آنها استفاده می‌کنند ما میتوانیم از طریق آنها برند خودمان را به افراد مختلف معرفی کنیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از موثرترین روش های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است و پایین بودن هزینه آن نسبت به تبلیغات محیطی از قبیل بیلبوردها باعث می‌شود شرکت های زیادی این روش از بازاریابی را جز پلن‌های بازاریابی خود قرار دهند. البته باید برای شما بیان کنم که بیش تر شرکت های کوچک به دلیل اینکه هزینه تبلیغات در رسانه هایی مانند تلویزیون زیاد می باشد به نوعی ترجیح می دهند با اینفلوئنسر مارکتینگ به شناختن محصول خود به دیگران بپردازند.

marketing-influencer-for-your-brand
بازاریابی از طریق افراد مشهور تاثیرگذار

بایدها و نبایدهای اینفلوئنسر مارکتینگ

1. هدف، برنامه و شاخص کلیدی ارزیابی داشته باشید.

اینفلوئنسر مارکتینگ، فراتر از این است که صرفاً بخواهید در کانال یک اینستاگرامر با فالوئرهای بالا، یا یک بازیگر پرطرفدار دیده شوید. برای استفاده از این ابزار، هدف خود را مشخص کنید. می خواهید محبوبیت برند خود را افزایش دهید یا برای صفحه کسب و کارتان عضو بگیرید؟ محصول جدیدی برای معرفی دارید؟ چگونه می خواهید اثربخشی کمپین اینفلوئنسری خود را بسنجید؟

2. پس از یک نوبت رها نکنید

به احتمال زیاد، با یک نوبت پست اینستاگرامی از سوی اینفلوئنسر، نتیجه قابل توجهی حاصل نخواهد شد. به این ابزار به چشم یک کمپین نگاه کنید. بودجه مکفی تخصیص دهید و به همکاری با ترکیبی از اینفلوئنسرها فکر کنید.

3. تنها به تعداد فالوئرها را در نظر نگیرید

اغلب برندها برای بهره گیری از توان تاثیرگذاری اینفلوئنسرها، تنها تعداد فالوئرهای آنان را مدنظر قرار می دهند. درحالیکه یکی از اصلی ترین مواردی که باید در نظر گرفت، سبک زندگی مخاطبین، میانگین سنی آنها و گرایشاتشان است. مسلماً فالوئرهای یک اینستاگرامر آرایشگر بسیار متفاوت است از دیگری که اهل سفر، ماجراجویی، کافه گردی و هنر و تاتر است. با مشاهده پست های خود اینفلوئنسر، و مراجعه به پروفایل چند نفر از فالوئرهای آنان که در صفحه وی فعال هم می باشند، به این مهم پی برده و نرخ تاثیرگذاری کمپین خود را افزایش دهید.

از طرف دیگر، برای ارزیابی اینفلوئنسرها، جدای تعداد فالوئر، Engagement آنان را هم در نظر بگیرید. 10 پست آخر را بررسی کنید که تا چه اندازه لایک و کامت دریافت کرده. کامنت ها را خوانده و بصورت کیفی آنها را ارزیابی کنید. حتی میزان پاسخگویی اینفلوئنسر نسبت به کامنت های کاربران را نیز بررسی کنید. اینفلوئنسرهایی که در E-CRM بهتری با دنبال کننده هایشان دارند، محبوب تر و تاثیرگذار ترند.

4. تنها به شهرت اینفلوئنسر توجه نکنید

شهرت اینفلوئنسرها نیز معیار مناسبی برای سنجش عیار تاثیرگذاری آنها نیست. همانطور که گفته شد، کیفیت ارتباط اینفلوئنسر با فالوئرهایش مسئله تعیین کننده ایست. ضمن اینکه شهرت به تنهایی به هیچ وجه تضمین کننده تاثیرگذاری وی بر سبک زندگی افراد نیست.

5. به کیفیت محتواهای گذشته اینفلوئنسر توجه کنید

محتوا من جمله پست ها، استوری، حتی نام کاربری و توضیحات Bio صفحه اینفلوئنسرها لازم به بررسیست. کیفیت محتواها می بایست بالا باشد، غیر اخلاقی نباشد، چه بسا که حتی گونه­ای که اینفلوئنسر خود را معرفی کرده، روی برند شما تاثیر بگذارد.

6. ضروریست که تبلیغات اینفلوئنسر، بسمت اسپم نرفته باشد

در انتخاب اینفلوئنسرهایی که تصمیم به همکاری با آنها میگیرید، در نظر داشته باشید که تبلیغاتی که قبلاً گرفته اند، و همکاری هایی که با برندهای مختلف کرده اند، به لحاظ کمّی از حد نگذشته و به لحاظ کیفی، از حالت طبیعی خارج نشده باشند. در غیر اینصورت تبلیغات اسنفلوئنسر بسمت اسپم رفته و کاربران بدون توجه به آنها از کنارشان عبور خواهند کرد.

7. محتوای شما کاملا مستقیم تبلیغاتی نباشد

در نظر داشته باشید در تهیه محتوای قابل ارائه در صحفه اینفلوئنسر، اهتمام ورزید که مستقیماً تبلیغاتی نباشد. گویی که اینفلوئنسر بصورت خود جوش، و صرفاً بر اساس میل باطنی اش تجربه خود از استفاده از یک محصول، و یا مراجعه به یک رستوران را باشتراک گذاشته است.

8. در انتخاب فرمت محتوا دقت کنید.

اگر قصد هدایت کاربر به بخشی از وبسایت خود را دارید، اینستاگرام به پیج های بیزینسی (که پیج اکثر اینفلوئنسرها ازین دست است) امکان لینک های غیر اینستاگرامی در “Story” را می دهد. اگر قصد هدایت به پیج اینستاگرام کسب و کار را دارید، “Post” کارسازتر است. اگر هدفتان Lead یا Conversion نیست و می خواهید محصول جدیدی معرفی کنید، و یا Brand awareness ایجاد نمایید، بسته به نوع محتوا و style و tone فرمت پست انتخاب می شود.

9. CTR را بعنوان KPI اصلی انتخاب کنید

اگر به دنبال Lead یا Conversion هستید، می بایست CTR بعنوان KPI انتخاب شود. معمولاً CRT 1%، هدف خوبی برای کمپین های اینفلوئنسری هستند. اگر کمپین شما دارای یک ویدئوی اختصاصی است، و یا از یک پروموشن هم بهره می برید، این نرخ می تواند بین 3 تا 10 درصد انتخاب گردد.

10. برای تولید محتوا به سراغ اینفلوئنسرها بروید، نه برای باشتراک گذاری محتوایتان

منظور ما این است که برا اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، ارائه یک محتوای از پیش تعیین شده به اینفلوئنسرها برای باشتراک گذاری، کاملاً اشتباه است. اینفلوئنسر خود می بایست با توجه به هدف و هویت برند شما، در راستای style و tone متداول پست هایش، و همچنین عادات و سبک زندگی خود برای شما محتوایی تولید و آنرا باشتراک بگذارد. محتوا باید با سبک زندگی و سبک پست های عادی او همخوانی داشته باشد تا باور پذیر تر شود.

11. بریف کامل به آنها بدهید

برای آنکه محتوای تولیدی از سوی اینفلوئنسر، به هدف و مدل ذهنی شما و کسب و کارتان نزدیک باشد، یک بریف کامل به وی بدهید. حتی در صورت لزوم جلسه ای با آنها بگذارید.

12. پیرامون نتیجه کمپین های سایر برندها با اینفلوئنسر، تحقیق کنید.

قبل از انتخاب اینفلوئنسر خود مدتی آنها را زیر نظر بگیرید. سایر برندها و کسب و کارهایی که با آنها همکاری می کنند را رصد کنید، بازخورها را ببینید، در صورت امکان با آن برندها صحبت کنید و میزان اثربخشی کمپینشان را جویا شوید.

13. اینکه از محصول خود به اون هدیه ای بدهید، جایگزین دستمزد او نمی شود

توجه داشته باشید که هدیه ای که از محصول یا خدمت خود به او می دهید، جایگزین هزینه تبلیغ و دستمزد وی نمی گردد.

معیار اینفلوئنسر بودن یک شخص یا حساب کاربری چیست؟

با توجه به آن که بازار اینفلوئنسر مارکتینگ داغ است. خیلی اشخاص انگیزه این را دارند که خود را به جمع اینفلوئنسرها ملحق کنند. این فضای ملتهب در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر از الباقی شبکه های اجتماعی قابل رویت است. سودای بهره برداری از بازار اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده افراد سعی کنند تعداد فالوئرهای خود را به هر قیمتی بالا ببرند. خرید فالوئرهای غیرواقعی، ایجاد جنجال های زودگذر و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب از جمله روش هایی هستند که برای افزایش تعداد فالوئر به کار برده می‌شود.

این ترفندها اگر چه در مواردی باعث افزایش تعداد فالوئر می‌شود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری این حساب های کاربری نیست. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیق‌تری را برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار می‌برند.

معیار دقیق‌تر برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر، میانگین نرخ درگیرکنندگی یا  Engagement Rate دوازده پست آخر آن اینفلوئنسر است.

برای محاسبه نرخ درگیر کنندگی هر پست اینستاگرام مجموع تبادلات کاربران با پست را بر تعداد کل فالوئرهای پیج تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب می‌کنند.

مجموع تبادلات شامل حاصل جمع کل تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و کسانی است که پست را ذخیره کرده‌اند. برای فهم بهتر موضوع فرمول محاسبه Engagement Rate را به صورت ریاضی برای شما می‌نویسیم

Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100

تاثیرگذاری قدرت است
تاثیرگذاری قدرت است

تقسیم‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد مخاطبان خود

شما می توانید با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ پیام تبلیغاتی خود را به طور غیر مستقیم بیان کنید سعی کنید از اینفلوئنسر ها به طور خلاقانه استفاده کنید و بر نحوه کار آنها نظارت داشته باشید ولی در عین حال به آن ها آزادی عمل بدهید و میدان را برای آنها تنگ نکنید، مطمئن شوید که کسب و کار شما به چه نوع اینفلوئنسری احتیاج دارد به طور کلی اینفلوئنسرها به سه دسته تقسیم می شوند :

میکرو اینفلوئنسر ( ۱۰۰۰ تا ۲۰ هزار فالوور)

در حوزه کاری خود تاثیر گذارترین ها را انتخاب کنید و هدف خود را به طور واضح مشخص کنید در اینفلوئنسر مارکتینگ ، میکرو اینفلوئنسر ها تاثیر گزاری بیشتری بر روی مردم دارند میکرو اینفلوئنسر ها کسانی هستند که بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ فالوور دارند و مخاطبان آن ها تردید دارند که برای منتشر کردن یک پست هزینه ای دریافت کرده باشند، این گروه از اینفلوئنسر ها موفقیت و تعامل بیشتری دارند.

میکرو اینفلوئنسر
میکرو اینفلوئنسر

ماکرو اینفلوئنسر (۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار فالوور)

این دسته از اینفلوئنسر ها کسانی هستند که بنا بر تخصصی که دارند شناخته شده اند و در حوزه کاری خاصی فعالیت دارند و انعطاف پذیری کمتری نسبت میکرو اینفلوئنسر ها دارند.

ماکرو اینفلوئنسر
ماکرو اینفلوئنسر

اینفلوئنسرهای سلیبریتی ( بیشتر از ۳۰۰ هزار فالوور)

این دسته از اینفلوئنسر ها کسانی هستند که بنا بر استعدادی که دارند معروف شده اند و فالوور های بسیار بالایی هم دارند و بیشتر برند های معروف و به نام تر با آنها تعامل همکاری دارند.

اینفلوئنسرهای سلیبریتی
اینفلوئنسرهای سلیبریتی

سخن پایانی

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد ثاثیرگذار مدتی است که مورد توجه خیلی از شرکت ها قرار گرفته است و تبلیغات غیر مستقیم این روش باعث شده مخاطبان آن، تمایل بیشتر داشته باشند تا پیام ما را دریافت کنند و تاثیر آن به مراتب بیشتر از تبلیغات مستقیم در بازاریابی سنتی و چه بازاریابی آنلاین است.افراد تاثیرگذاریا همان اینفلوئنسرها با توجه به تاثیرگذاری که در افراد دیگر دارند میتوانند از طریق توصیه یا پیشنهاد محصول و خدمات ما را به دیگران معرفی نمایند. اگر شما هم تجربه‌ای در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ یا همکاری با اینفلوئنسرها داشته‌اید میتونید تو بخش نظرات تجربیات خودتون رو بنویسید.

اگر شما هم تجربه‌ای در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ یا همکاری با اینفلوئنسرها داشته‌اید میتونید تو بخش نظرات تجربیات خودتون رو بنویسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 17 =