کسب و کار
موضوعات داغ

کد بورسی چیست و چگونه کد سهامداری بگیریم؟ راهنمای سجام

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟ نحوه دریافت کد از سامانه سجام

کد بورسی و راهنمای سجام : اولین گام برای خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار ایران، دریافت کد بورسی یا کد معاملات آنلاین می باشد. کد سهامداری یا کد بورسی شامل شناسه ای واحد که متشکل از تعدادی حرف و عدد است. هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس، بوسیله ی این کد شناسایی می‌شود. اشخاص با این کد، می توانند به خرید و فروش سهام صرفاً به‌صورت حضوری در بورس اوراق بهادار خواهند بود. با اطلاعات بورس ماگرتا همراه باشید.

هم‌چنین اگر درباره بورس چیزی نمیدانید مقاله رو به رو را کلیک کنید و مطالعه نمایید : بورس چیست؟ چرا باید در بازار سهام سرمایه گذاری کنیم؟

چگونگی دریافت کد بورسی من
چگونگی دریافت کد بورسی من

کد بورسی چیست؟

کد بورسی شناسه‌ای است که از سه حرف اول نام خانوادگی شما و ۵ عدد تصادفی تشکیل می‌شود. برای مثال اگر نام خانوادگی شخصی “فخری” باشد، کد معاملاتی آقای ثمری می‌تواند به‌ صورت “فخر۱۲۳۴۵” باشد. کد بورسی با نام کد سهامداری نیز شناخته می‌شود. کسی که دارای کد بورسی است می‌تواند از طریق نرم افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند. نام دیگر معاملات آنلاین، معاملات برخط و نام دیگر معاملات اینترنتی، معاملات آفلاین است. کد معاملاتی منحصربه‌فرد است و هر سرمایه گذار فقط می‌تواند یک کد بورس داشته باشد.

این کد برای اشخاص حقوقی بسته به ماهیت آن (موسسه، شرکت و …) شامل سه حرف ابتدایی کلمات مذکور مانند موس، شرک و … به همراه یک کد ۵ رقمی است.

آموزش مرحله به مرحله تصویری دریافت کد بورسی

در روش اول می‌توانید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه نمایید و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را برای دریافت کد سهامداری اعلام نمایید. پس از تکمیل و امضای فرم‌های مربوطه، کارگزاری اطلاعات شما را به شرکت بورس و شرکت سپرده گذاری ارسال می‌کند تا برای شما کد بورسی صادر شود. در شرایط معمول، صدور کد بورسی حدود ۲ روز کاری (از زمان تحویل کامل مدارک و اطلاعات) زمان نیاز دارد.

در روش دوم بدون مراجعه به کارگزاری می‌توانید برای دریافت کد بورسی، اینترنتی ثبت نام کنید. درحال حاضر تعداد اندکی از کارگزاری‌ها امکان کدگیری غیرحضوری را فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال در کارگزاری آگاه با مراجعه به سایت آگاه اکسپرس می‌توانید اطلاعات خود را ثبت کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات شناسنامه ای، شغلی، تحصیلی و معرفی یک شماره حساب بانکی است. پس از آن برای احراز هویت و تطبیق مشخصات با مدارک شناسایی می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

احراز هویت غیر حضوری یا کدگیری در محل شما (در این روش نماینده‌ای از کارگزاری برای احراز هویت شما در محل کار یا درب منزل مراجعه خواهد کرد.)
احراز هویت از طریق مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت (در این روش می‌توانید به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان که نزدیک به محل کار یا منزل شما است، مراجعه کنید.)
احراز هویت حضوری در شعب کارگزاری آگاه (در این روش می‌توانید به یکی از شعب کارگزاری آگاه که نزدیک به محل کار یا منزل شما است، مراجعه کنید.)

۱- شروع ثبت نام

برای دریافت کد معاملاتی یا کد بورسی خود کافی است روی عبارت شروع ثبت نام کلیک کنید.
پس از ورود به صفحه جدید کافی است روی گزینه ” ثبت نام دریافت کد بورسی رایگان ” کلیک نمایید.

شروع ثبت نام کد بورسی

۲- ثبت نام جدید

ثبت کد ملی : لازم است در صفحه ورود، گزینه “ ثبت نام جدید ” را انتخاب کنید و پس از انتخاب این گزینه با وارد کردن کد ملی برای شروع ثبت نام اقدام نمایید. در صورتی که کد ملی وارد شده پیش از این توسط شخص دیگری ثبت شده باشد، امکان ثبت نام جدید برای متقاضی ممکن نیست.

ثبت نام جدید کد بورسی

۳- ثبت مشخصات فردی

در این صفحه می‌توانید نسبت به تکمیل مشخصات فردی خود مطابق با مدارک هویتی، اقدام نمایید. پس از تکمیل اطلاعات مربوطه با انتخاب گزینه “ ادامه ثبت نام ”، کلیه اطلاعات این بخش ذخیره شده و به مرحله بعد هدایت خواهید شد.

نکته‌ای که در این صفحه وجود دارد این است که نام من به عنوان معرف شما آورده شده است که باعث می‌شود بعد از تکمیل ثبت نام، خدمات و امتیازات ویژه‌ای دریافت نمایید که از مهمترین آنها تخفیف ۲۵ درصدی کارمزد معاملات به مدت ۳ ماه خواهد بود.

ثبت مشخصات فردی کد بورسی

پس از تکمیل مشخصات خود در این مرحله، کد فعالسازی چهار رقمی به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد. با ثبت این کد فعالسازی در صفحه مربوط، مرحله اول عضویت شما تکمیل شده و می‌توانید بقیه مراحل ثبت نام را انجام دهید.

تکمیل ثبت نام کد بورسی

۴- ثبت مشخصات هویتی

در این مرحله پس از تکمیل اطلاعات شناسنامه‌ای و درج آدرس و کدپستی محل سکونت، برای ادامه مراحل می‌توانید گزینه “ادامه ثبت نام” را انتخاب نمایید.
✅ بارگذاری تصاویر مدارک شناسایی الزامی نیست.

ثبت مشخصات هویتی کد بورسی

۵- ثبت اطلاعات شغلی

در این بخش لازم است اطلاعات شغلی، شامل عنوان شغل، تلفن محل کار، کد پستی و نشانی محل کار و …. را ثبت کنید.

✅ درصورتی‌ که بازنشسته، خانه دار، دانشجو، بیکار و … هستید، می‌توانید اطلاعات محل زندگی خود را به عنوان اطلاعات محل کار درج نمایید.

ثبت اطلاعات شغلی کد بورسی

۶- ثبت اطلاعات مالی و تحصیلی

در این مرحله لازم است مشخصات حساب بانکی خود شامل نام بانک، نوع حساب، نام شعبه، کد شعبه، شماره حساب و شماره شبا و نیز اطلاعات تحصیلی خود را به صورت صحیح درج نموده و گزینه “ادامه ثبت نام” را انتخاب نمایید.

✅ در صورت مغایرت نام دارنده حساب با مشخصات حساب معاملاتی، امکان برداشت وجه مقدور نیست.
✅ ارائه مدرک تحصیلی حداقل دیپلم برای متقاضیان کد معاملات آنلاین الزامیست.
✅ برای افراد زیر ۱۸ سال یا فاقد مدرک تحصیلی حداقل دیپلم، کد بورسی آفلاین صادر خواهد شد.

ثبت اطلاعات مالی و تحصیلی کد بورسی

۷- مشاهده اطلاعات ثبت شده

در این بخش لازم است متقاضی صحت اطلاعات ثبت شده را بررسی و در صورت نیاز با استفاده از گزینه “ قبلی ” برای تصحیح اطلاعات اقدام نماید.

مشاهده اطلاعات ثبت شده کد بورسی

۸- تعیین روش احراز هویت

در این بخش شما می‎توانید نسبت به تعیین روش احراز هویت خود به شرح زیر اقدام نمایید:

توجه داشته باشید پس انتخاب شهر مورد نظر می‌بایست با انتخاب “ صحت اطلاعات وارد شده را تایید می نمایم ” اطلاعات ثبت شده را تایید و گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید.

گزینه مراجعه به شعبه

با انتخاب این گزینه آدرس و شماره تلفن شعب کارگزاری در آن شهر نمایش داده می‌شود.

✅ توجه داشته باشید در صورتی‌که زمان ثبت نام روش احراز هویت خود را مراجعه به شعبه انتخاب کنید و سپس قصد احراز هویت در دفاتر پیشخوان را داشته باشید، می‌بایست با کارگزاری واحد کدگیری تماس گرفته و درخواست تعویض روش احراز خود را اعلام فرمایید.

تعیین روش احراز هویت کد بورسی

گزینه مراجعه به دفاتر پیشخوان

با انتخاب این گزینه و پس از مشخص کردن شهر مورد نظر، آدرس و تلفن دفاتری که این سرویس را ارائه می‌دهند، نمایش داده می‌شود.

گزینه مراجعه به دفاتر پیشخوان کد بورسی

سامانه بورسی سجام چیست؟

«سجام» مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که توسط شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

طبق مصوبه اعلامی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار، تمام سرمایه‌گذاران فعلی که پیش از شهریور ۱۳۹۷ کد بورسی دریافت کرده‌اند باید به سامانه ثبت‌نام سجام به آدرس «https://profilesejam.csdiran.com/» مراجعه کرده و اطلاعات خواسته‌ شده را وارد کنند.

از طرفی، اگر افراد تازه‌وارد در بورس به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند باید علاوه بر پر کردن اطلاعات لازم که کارگزاری از افراد تقاضا می‌کند، وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خواسته‌ شده را هم تکمیل کنند. در مقاله بعدی، شیوه پر کردن فرم‌ها در سامانه سجام را توضیح خواهیم داد. در نهایت، با انجام هر دو مرحله گفته شده، کارگزاری طی مدت‌زمان مشخصی کد بورسی و کد معاملاتی را برای افراد صادر خواهد کرد.

لازم به ذکر است که از اوایل سال ۱۳۹۷ در طی چند مرحله به معامله گران فرصت داده شد تا اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت‌نام کنند که در مرحله اول این فرصت تا پایان شهریور ۹۷ به طول انجامید. در تازه‌ترین دستورالعمل از تمام سرمایه‌گذاران قدیمی بازار سرمایه خواسته‌ شده که تا پایان سال ۱۳۹۷ اطلاعات هویتی خود را در سامانه ثبت کنند. اگر ثبت‌نام اولیه در این سامانه انجام نگیرد و مهلت مقرر به اتمام برسد، آن‌گاه کد معاملاتی افراد بسته می‌شود و اجازه انجام معاملات را از دست می‌دهند.

این روند تا زمانی که سرمایه گذاران ثبت‌نام خود را در سامانه به انجام برسانند، ادامه خواهد داشت. پس از ثبت‌نام در سامانه، یک کد ۱۰ رقمی برای شما پیامک می‌شود که باید آن را نزد خود نگه‌ دارید. معمولا پس از یک ماه از تاریخ تکمیل اطلاعات در سامانه، پیامکی به شما ارسال خواهد شد تا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری‌ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی گردد.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان

مزیت سجام چیست؟

بدون سجام برای استفاده از خدمات یک کارگزاری مشخص یا سرمایه‌گذاری در یک صندوق، باید به صورت حضوری به آن کارگزاری یا صندوق مراجعه کرده و فرم‌های چندین صفحه‌ای پر کنید تا پس از احراز هویت بتوانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

اگر بخواهید کارگزاری یا صندوق خود را عوض کنید باید این کار را دوباره و دوباره انجام دهید.( هر بار تکمیل فرم‌های چندین صفحه‌ای و ارائه مدارک شناسایی و احراز هویت حضوری!)

سامانه سجام در واقع برای حل این مشکل به وجود آمده است. ثبت نام در “سجام” یکبار برای همیشه کافی است تا از کلیه فرصت‌های بازار مالی بدون نیاز به احراز هویت مجدد بهره‌مند شوید. در واقع با ثبت‌نام در سجام پس از احراز هویّت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز بوده و با یکبار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهید داشت.

مزایای ثبت‌نام در سامانه سجام

بدون نیاز به احراز هویت مجدد و تکمیل فرم کامل می‌توانید از خدمات موسسات فعال در بازار مالی بهره‌مند شوید.
سود شرکت‌های بورسی که در آن سهامدار هستید بدون نیاز به مراجعه به بانک و به صورت مستقیم به حساب بانکی (که به سامانه سجام معرفی کرده‌اید) واریز خواهد شد.
سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز است. به زودی سهام عدالت در قالب صندوق‌های ETF (قابل معامله) قابل خرید و فروش خواهند شد که هر فرد از طریق سامانه سجام به سهام عدالت خود دسترسی خواهد داشت. با هم ادامه کار را توضیح میدهیم…

۹- ثبت نام در سجام

با توجه به الزامی بودن ثبت نام سجام برای صدور کد بورسی، در این سامانه علاوه بر ثبت نام کد معاملاتی ثبت نام سجام نیز امکان پذیر است.
در این مرحله کد فعال سازی پنج رقمی به شماره همراه ثبت شده در فرایند ثبت نام ارسال شده و با درج کد توسط متقاضی، مرحله بعد نمایش داده می شود.

ثبت نام در سجام بورس

در این مرحله نیز موفقیت آمیز بودن ثبت نام سجام و پایان آن به متقاضی نمایش داده می شود و نیز پس از استعلامات مربوطه متعاقباً کد پیگیری ده رقمی برای مشتری ارسال می شود که متقاضی باید با در دست داشتن این کد و مدارک شناسایی و تحصیلی به مراکز احراز هویت مراجعه کند.

مرحله پایانی کد بورسی

روند صدور کدهای معاملاتی

پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و انجام مراحل قبل، شما می‌توانید در ایام و ساعات کاری به نزدیک‌ترین شعبه یا دفتر پیشخوان طرف قرارداد در محل سکونت خود مراجعه نمایید. پس از انجام احراز هویت، کد معاملات بورس و دسترسی آنلاین یا آفلاین شما، صادر و از طریق شماره موبایل و ایمیل ثبت شده، برای شما ارسال خواهد شد.

در زمان احراز هویت ( به صورت مراجعه به شعبه یا دفاتر پیشخوان) ارائه مدارک زیر الزامی است:
✔️ اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات
✔️ اصل کارت ملی و کپی از پشت و رو
✔️ کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)

در صورتی که مشتری احراز هویت سجام را پیش از این انجام نداده باشد، ارائه کد ده رقمی سجام در زمان احراز هویت الزامی است.

کدگیری اتباع خارجی در ایران

همه اتباع خارجی، می‌توانند با دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه، در بورس ایران فعالیت خود را آغاز کنند.

این دسته از مشتریان برای دریافت کد بورس اوراق بهادار، می‌بایست به‌صورت حضوری به همراه اصل پاسپورت معتبر و مدرک معتبری که نام پدر در آن قید شده باشد، به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه کنند.

با مراجعه به شعب کارگزاری آگاه، فرم‌های مربوطه را دریافت کرده و پس از تکمیل فرم‌ها، آن‌‌ را به همکاران کارگزاری آگاه تحویل می‌دهند.

سپس شرکت سپرده‌گذاری مدارک ارسال‌شده را بررسی کرده و یک تا چهار هفته بعد، دسترسی مشتری ایجاد و برای ایشان ارسال می‌شود.

نکات:

۱- مشتریان اتباع برای دریافت کدبورسی حتماً باید به‌صورت حضوری به شعب کارگزاری آگاه در سراسر کشور مراجعه کنند و دریافت کد بورسی از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان امکان‌پذیر نیست.

۲- مشتریان اتباع در حال حاضر نیازی به ثبت نام در سجام ندارند.

۳- برای انجام احراز هویت، متقاضی باید حتماً به همراه پاسپورت معتبر به شعب کارگزاری آگاه مراجعه نماید و کارت آمایش اتباع قابل‌قبول نیست.

کدگیری ایرانی های مقیم خارج کشور

افرادی که با ملیت ایرانی خارج از کشور اقامت دارند، برای دریافت کدبورسی باید همانند بقیه مشتریان در سایت آگاه اکسپرس (ex.agah.com) ثبت‌نام خود را کامل کنند و پس‌ازآن با در دست داشتن مدارک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و همچنین چاپ فرم‌های قرارداد اکسپرس، به سفارت ایران در کشور محل اقامت مراجعه و در سفارت ایران احراز هویت شوند.
پس از تحویل مدارک به سفارت و ارسال آن‌ها از طریق سفارت به کارگزاری آگاه، کد بورسی برای مشتری صادر و دسترسی‌های لازم ارسال می‌گردد.

نکات:

۱- احراز هویت سجام خارج از کشور امکان‌پذیر نیست و ازآنجایی‌که برای دریافت کد بورسی احراز سجام الزامی است مشتری می‌بایست به‌صورت وکالتی در ایران احراز هویت سجام را انجام دهد به این صورت که وکیل ایشان و یا شخصی که وکالت این کار را بر عهده دارد به همراه مدارک شناسایی و کد پیگیری ده‌رقمی سجام به‌صورت حضوری به مراکزی که احراز هویت سجام را انجام می‌دهند مراجعه نماید.

۲- درصورتی‌که در کشور مورد نظر سفارتخانه ایران وجود نداشت، مشتری می‌تواند به دفتر اتباع ایرانی حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران موجود در آن کشور مراجعه نماید.

۳- توجه داشته باشید مدارک و فرم‌های قرارداد حتماً باید از طریق سفارت و یا دفتر اتباع ایرانی به شعبه مرکزی کارگزاری آگاه ارسال شود و اگر شخصاً توسط مشتری ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.

۴- آدرس شعبه مرکزی کارگزاری آگاه عبارت است از: تهران خیابان آفریقا بالاتر از پل میرداماد بن‌بست پیروز پلاک ۱۳

تلفن: ۸۲۱۵۴۰۰۰-۰۲۱
کد پستی: ۱۹۱۷۶۷۵۱۱۳

چند نکته برای کد بورسی و سخن پایانی

پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و انجام مراحل قبل، شما می‌توانید در ایام و ساعات کاری به نزدیک‌ترین شعبه یا دفتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری آگاه در محل سکونت خود مراجعه نمایید. پس از انجام احراز هویت، کد معاملات بورس و دسترسی آنلاین یا آفلاین شما، صادر و از طریق شماره موبایل و ایمیل ثبت شده در آگاه اکسپرس، برای شما ارسال خواهد شد.

چند نکته: صحت اطلاعات درج شده در سامانه بر عهده متقاضی است. لذا دقت کافی در زمان ثبت اطلاعات الزامیست و نیز توجه داشته باشید اطلاعات شما به صورت محرمانه در کارگزاری ثبت می شود.

در صورتی که قصد تکمیل ثبت نام خود را دارید باید روی گزینه ادامه کلیک کنید و نام کاربری و رمز عبوری را که پیش از این تعیین کرده اید وارد نمایید، در صورت فراموشی رمز عبور شما می توانید با مراجعه به سایت باشگاه و انتخاب گزینه “رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟” رمز خود را بازیابی نمایید.

در هر مرحله، تکمیل موارد ستاره دار و دارای آیکون ضروری است و در صورت عدم تکمیل هر یک از آن‌ها، مرحله بعد قابل مشاهده نخواهد بود.

در صورتی که قبل از ثبت نام در باشگاه معرف خود را معرفی کرده اید ، برای تمدید امکان استفاده از مزایای سطح معرف خود (برای یک ماه از تاریخ صدور کد آنلاین) می‌توانید از آدرسی مشابه آدرس زیر استفاده نمایید:
کد باشگاه معرف/ex.agah.com/ref

همچنین در صورتیکه زیرمجموعه هایی دارید که قصد دریافت کد بورسی دارند میتوانید با دادن لینک اختصاصی خود به زیرمجموعه هایتان این امکان را در اختیار آنها قرار دهید که یک ماه دیگر از مزایای سطح شما بهره مند شوند.

نمونه: کد باشگاه خود/ex.agah.com/ref

برای مثال آقای جعفری با کد بآشگاه AG1111 می‌تواند لینک اختصاصی خود را به زیرمجموعه‌ها و یا افراد جدیدی که به باشگاه معرفی می‌نماید، ارائه نماید.
ex.agah.com/ref/AG1111

در زمان احراز هویت ( به صورت مراجعه به شعبه یا دفاتر پیشخوان) ارائه مدارک زیر الزامی است:
✔️ اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات
✔️ اصل کارت ملی و کپی از پشت و رو

در صورتی که مشتری احراز هویت سجام را پیش از این انجام نداده باشد، ارائه کد ده رقمی سجام در زمان احراز هویت الزامی است.

ماگرتا امیدوار است در بورس معاملات پرسودی را داشته باشید.هرگونه سوال و ابهامی داشتید می توانید از قسمت دیدگاه از ما بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 7 =