ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب کارگاه درس پژوهی صفحه ۲۶ فارسی و نگارش دهم فنی حرفه ای

توضیح و حل سوالات کارگاه درس پژوهی صفحه 26 درس سوم فارسی و نگارش دهم هنرستان

جواب کارگاه درس پژوهی صفحه ۲۶ فارسی و نگارش دهم فنی حرفه ای ؛ در این نوشته به سوالات درس سوم «کلاس نقاشی» فارسی و نگارش پایه دهم هنرستان و کاردانش پاسخ داده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ بعدی: معنی حکایت روزی ده و روزی صفحه ۲۷ فارسی دهم فنی حرفه ای

جواب کارگاه درس پژوهی صفحه ۲۶ فارسی و نگارش دهم فنی حرفه ای

حل کارگاه درس پژوهی صفحه ۲۶ فارسی دهم هنرستان

۱- برای هریک از موارد زیر، یک مترادف از درس بیابید.
– برآمدگی پشت پای اسب (کُلهّ)
– چنبرۀ گردن (آخُره)
– میان دو کتف (غارِب)

۲- از متن درس، چهار واژۀ مهمّ املایی بیابید و بنویسید.
صورتگری، صدق، وقب، غارب، مخمصه، رعنا

۳- نقش دستوری کلمات مشخّص شده را بنویسید.
«صاد» هرگز جانوری جز از پهلو نکشید.
صاد: نهاد
هرگز: قید
جانوری: مفعول
پهلو: متمم

۴- به کاربرد حرف «و» در جمله‌های زیر توجّه کنید:
الف) زندگی و سفر مانند هم هستند.
ب) در طول زندگی، سفر می‌کنیم و در سفر هم زندگی می‌کنیم.

«و» در جملۀ «الف»، دو یا چند کلمه را به هم پیوند داده‌ است؛ به این نوع «و»، «واو عطف» می‌گویند.
«و» در جملۀ «ب»، دو جمله را به هم ربط داده‌ است. به این نوع «و» که معمولا پس از فعل می‌آید و دو جمله را به هم می‌پیوندد، «نشانۀ ربط یا پیوند» می‌گویند.

■ اکنون از متن درس، برای کاربرد هر یک از انواع «و»، نمونه‌ای بیابید و بنویسید.
واو عطف: زنگ نقاشی دلخواه و روان بود. – صاد معلم ما بود آدمی افتاده و صاف.
نشانه ربط یا پیوند: نقش‌بندی‌اش دلگشا بود و رنگ را نگارین می‌ریخت. – کارش نگار نقشه قالی بود و در آن دستی نازک داشت.

۵- در کدام قسمت از متن درس، می‌توان نشانه‌های شاعری نویسنده را یافت؟
معلّم، مرغان را گویا می‌کشید؛ گوزن را رعنا رقم می‌زد؛ خرگوش را چابک می‌بست؛ سگ را روان گَرته می‌ریخت.

۶- دو کنایه در متن درس پیدا کنید و مفهوم آنها را بنویسید.
در بیرنگ اسب حرفی به کار بود. ← مهارت نداشت.
پی‌بردیم راه دست خودش هم نیست. ← خودش هم مهارت ندارد.
در نگار قالی دستی نازک داشت.  ← استادی و مهارت داشت.

۷- از نظر نویسنده، کلاس درس نقّاشی، در مقایسه با کلاس درس‌های دیگر چه ویژگی‌هایی داشت؟
۱- دلخواه و روان بود
۲- خشکی نداشت
۳- خنده در آن جایز بود
۴- کلاس خیلی جدی گرفته نمی‌شد
۵- معلم صمیمی و مهربان بود

۸- معنی و مفهوم هریک از عبارت‌های زیر را بنویسید.

■ خَلفَ صدق نیاکان هنرور خود بود. 
پیرو واقعی و جانشین راستین استادان (پدران) نقاشی پیش از خود بود.

■ اسب از پهلو، اسبی خود را به کمال نشان می‌داد. 
کشیدن اسب از پهلو (نیم‌ رخ) زیباتر بود و تناسب اندام اسب را بهتر نشان می‌داد.

توجه: شما دانش آموزان عزیز می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی فارسی و نگارش دهم برای رشته های مشترک فنی حرفه ای، کلمه و عبارت «ماگرتا» را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

پاسخ قبلی: معنی درس ۳ فارسی و نگارش دهم فنی حرفه ای

✅ در انتها امیدواریم که این جواب کارگاه درس پژوهی صفحه ۲۶ فارسی و نگارش دهم هنرستان، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 1 =