مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

جواب کاربرگ شماره ۹ مطالعات اجتماعی هشتم 🤓 شخصیت های تاریخی

پاسخ کاربرگ 9 مطالعات اجتماعی پایه هشتم دوره اول متوسطه : متن ها را بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید.

پاسخ کاربرگه شماره ۹ مطالعات اجتماعی پایه هشتم مربوط به درس شخصیت های تاریخی و سوالات درس ۱۴ مطالعات اجتماعی پایه هشتم در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم شده است.

مطلب پیشنهادی : جواب گفت و گو کنید صفحه ۶۷ تفکر هشتم

جواب کاربرگ شماره ۹ مطالعات اجتماعی هشتم

جواب کاربرگ ۹ مطالعات اجتماعی هشتم

متن ها را بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید.

📌 متن اول : من در یکی از روستاهای نیشابور به نام کندر، زاده شدم. درس خواندم و در ادب فارسی و عربی، مهارتی حاصل کردم. نخستین سلجوقی مرا به عنوان کاتب (نویسنده فرمان ها و نامه ها) برگزید و چون در این سمت خودی نشان دادم، منصب مهم وزارت رادر حالی که جوان بودم، به من سپرد.

من نقش موثری در گسترش حکومت سلجوقیان به عهده گرفتم و تلاش کردم تا رسم کشورداری را به حاکمان جدید بیاموزم و اوضاع مملکت را سر و سامان دهم. تا مرگ اولین سلطان سلجوقی به مدت بیست سال وزیر بودم.

من به عنوان یک ایرانی به زبان مادری خود یعنی زبان فارسی، علاقه مند بودم و برایم ناخوشایند بود که دفترهای ایران و فرمان ها حکومتی و نامه ها به زبانی غیر از فارسی نوشته می شد. به همین سبب دستور دادم دفترها و نامه ها به خط و زبان فارسی نوشته شود و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد.

بر اثر دسیسه رقیبم که در اندیشه جانشینی من بود، آلب ارسلان، دومین سلطان سلجوقی، فرمان به برکناری و سپس قتل من داد. چون فرمان قتل خود را دیدم، به جانشینم پیغام دادم : «وزیر را بگو، بد رسمی نهادی و وزیر کشتن را به سلاطین آموختی. عجب، اگر بر خود و نسل خودف این معنی باز نبینی».

📌 متن دوم : من در توس به دنیا آمدم. در زمان آلب ارسلان، ملکشاه پسر و جانشین او، وزیر بود. در سی سال وزارتم، تلاش زیادی برای گسترش قلمرو و قدرتمندی حکومت سلجوقی انجام دادم.

آلب ارسلان و ملکشاه به کمک و راهنمایی های من، موفق شدند رقیبان و مخالفان را از سر راه بردارند و به امور کشور نظم بدهند. من برای آبادانی و عمران سرزمین خود و رونق تجارت و کشاورزی کوشش زیادی کردم. در دوران وزارت من، فعالیت های اقتصادی رونق یافته و خزانه دولت، وضع مطلوبی داشت.

من همچنین مدارس و بیمارستان های زیادی بنا کردم. کتابی به زبان فارسی با عنوان «سیاست نامه» نوشتم و در این کتاب آیین فرمانروایی و راه و رسم کشور داری را به صورت پند و اندرز بیان کردم.

قدرت و نفوذ فراوان من و بستگانم، حسادت و دشمنی عده ای را بر انگیخت. رقیبان من می کوشیدند ملکشاه را بر ضد من، تحریک کنند. وقتی یکی از فدائیان اسماعیلیه، کاردش را در بدنم فرو کرد، به یاد آخرین پیغام وزیر قبل از خود افتادم.

سوالات درس ۱۴ مطالعات هشتم

۱- شخصیت های متن (۱) و (۲) چه کسانی هستند؟

متن اول مربوط به عمیدالملک کندری و متن دوم مربوط به خواجه نظام الملک توسی می باشد.

۲- کدام یک از این دو در حوزه زبان و ادب فارسی، اقدام مهمی انجام داده است؟ چگونه؟

عمیدالملک کندری یک ایرانی فارسی زبان بود و دوست نداشت دفاتر حکومتی فارسی نباشند، به همین دلیل دستور داد تا دفترها و نامه ها به خط فارسی نوشته شوند و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد.

۳- پیغامی که در انتهای متن (۱) آمده، خطاب به چه کسی بود؟

خواجه نظام الملک توسی.

۴- هدف شخصیت متن (۲) از نگارش سیاست نامه چه بود؟

او می خواست در این کتاب با در قالب پند و اندرز آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری را به سلجوقیان گله دار و بیابانگرد بیاموزد.

۵- اقدامات مشترک هر دو شخصیت چه بود؟

این دو شخصیت در راستای پیشرفت سرزمین خود و ایجاد یک رونق خوب در زمینه تجارت و کشاورزی تلاش های زیادی انجام دادند.

✅ امیدوارم این پاسخ های کاربرگ ۹ مطالعات هشتم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما می توانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫21 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =