چک لیست راهاندازی استارتاپ ، زیرساخت ها را اصولی بسازید
برای راه اندازی استارتاپ چه مراحلی را باید طی کنیم ؟
استارت آپ پروژه ای است که در جریان آن، یک ایده خام به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول میانجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم میشود. ایدههای موفق استارت آپی یا استارتاپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمیکنند؛ بلکه در تولید یک محصول و فروش آن به مشتری، موفقتر از سایرین هستند و تفاوت آن ها با استارتاپ های شکست خورده در تلاش، کوشش، دانش و استمرار اعضای تیم می باشد.همه این نکات برای راهاندازی استارتاپ موفق ضرروی می باشد اما قبل از آن باید مراحل که در ادامه در ماگرتا گفته می شود را پیاده سازی کرده باشید.
مراحل راهاندازی استارتاپ ، چک لیست استارت آپ
1. ایدهپردازی
مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع میشود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسبوکار خارجی یا داخلی باشد. به عنوان مثال، قرار نیست که همیشه یک کسبوکار جدید برمبنای یک اختراع جان بگیرد، شاید یک فرد خلاق بتواند با تغییر کوچکی در یک فلاسک چای، توجه مشتریان را به آن جلب کرده و آن را به عنوان محصول بفروشد. پس همیشه قرار نیست ایده راهاندازی استارتاپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری لازم داشته باشد.
اگر در اینترنت کلمه بهترین ایدهها برای راهاندازی استارتاپ را سرچ کنید، احتمالاً به گزینههای متعددی میرسید که برخی از آنها در نگاه اول مسخره یا نشدنی به نظر میرسد، اما میبینید که گروهی از جوانان پر تلاش توانستهاند که همین ایدههای مسخره را به کسب درآمد برسانند و اکنون در چندین نقطه دنیا به فعالیت مشغولند. پس هیچ وقت برای ایدهپردازی در حوزه کارآفرینی نترسید.
2. تحقیق و بررسی
به احتمال زیاد شما قبلا یک ایده کسب و کار را شناسایی کرده اید، بنابراین اکنون زمان آن است که در واقعیت آن را بررسی کنید. آیا ایده شما توانایی موفقیت دارد؟ قبل از اینکه بیشتر از این پیش بروید، باید از طریق فرآیند اعتبارسنجی، ایده کسب و کار خود را اجرا کنید. بهترین نقطه برای شروع تحقیق این است که از افراد خانواده و آشنایان خود بخواهید که در مورد ایده ای که برای راهاندازی استارتاپ خود دارید نظر دهند و اگر ایرادی در این مسیر وجود دارد، به شما متذکر شوند.
برای اینکه یک کسب و کار کوچک موفق شود، باید یک مشکل را حل کند، نیازی را پوشش دهد یا چیزی را که بازار بخواهد ارائه دهد.
یکی از راه هایی که می توانید این نیاز را شناسایی کنید، تحقیق، گروه های متمرکز و حتی آزمون و خطا است. همانطور که در بازار جستجو می کنید، برخی از سوالاتی که باید پاسخ دهید عبارتند از:
3. نمونهی ساده محصول را روی کاغذ تهیه کنید
هنگامیکه از ایدهی خود مطمئن شدید، در این مرحله از راهاندازی استارتاپ بسیار مهم است که سرویس موردنظرتان را به صورت دستی و به سادهترین شکل ممکن ارائه دهید.
این فرآیند ممکن است در ابتدای مسیر ناکارآمد و تلف کردن وقت به نظر برسد، اما به شما در طراحی مسیر حرکت کاربران و چرخه عمر محصول کمک خواهد کرد.
اگر قصد دارید برای راهاندازی استارتاپ از یک سرمایه گذار یا موسسه مالی حمایت مالی بگیرید ، یک طرح کسب و کار سنتی ضروری است. این نوع طرح کسب و کار به طور کلی طولانی و کامل است و مجموعه ای از بخش هایی دارد که سرمایه گذاران و بانک ها در هنگام تایید ایده شما به دنبال آن ها هستند.
اگر که برای راهاندازی استارتاپ به دنبال حمایت مالی نباشید و تنها بخواهید بررسی کنید که برای رسید به اهداف خود، چه کارهایی باید انجام داد، یک طرح کسب و کار ساده یک صفحه ای می تواند به شما در مورد آنچه که می خواهید به آن دست پیدا کنید و نحوه رسیدن به آن، کمک کند. در حقیقت، شما حتی می توانید یک طرح کسب و کار کاری را در پشت یک دستمال کاغذی ایجاد کنید و در طول زمان آن را بهبود بخشید. نوشتن طرح برای استارت آپ شما، به هر شکل و در هر قالبی که باشد، همیشه بهتر از این است که هیچ چیزی وجود نداشته باشد.
برای درک بهتر این بخش از مقاله پیشنهاد می شود که مقاله بوم مدل کسب و کار را در ماگرتا مطالعه فرمایید.
4. انتخاب نام تجاری استارتاپ
نام کسب و کار شما تقریبا در همه جنبه های کسب و کار شما تاثیر گذار است، بنابراین باید در هنگام راهاندازی استارتاپ یک اسم خوب انتخاب کنید. در انتخاب گزینه های خود برای نام کسب و کارتان، اطمینان حاصل کنید که به تمام پیامدهای بالقوه فکر کرده اید.
5. تیم خود را آماده کنید
اگر تصمیم دارید کارکنان خود را استخدام کنید، اکنون زمان انجام این کار است. اطمینان حاصل کنید که برای پر کردن مشاغل توسط افراد مناسب زمان کافی داشته و مسئولیت های شغلی که در هر موقعیت قرار دارند، را در نظر بگیرید. اما اگر می خواهید کارکنان را استخدام نکرده و به جای آن، کار را برون سپاری و از پیمانکاران مستقل استفاده کنید، اکنون زمان کار با یک وکیل یا نماینده رسیده تا کارهای مربوط به جستجو و قراردادهای شما را انجام دهد.
در نهایت، اگر شما به صورت تک مالکی و انفرادی راهاندازی استارتاپ را انجام داده اید، ممکن است نیازی به کارکنان یا پیمانکاران نداشته باشید، اما هنوز به تیم پشتیبانی خود نیاز دارید. این تیم را می توان از یک معلم، مربی کسب و کار کوچک یا حتی خانواده خود تشکیل داد و در زمانی که راه و مسیر را گم کردید، به عنوان یک منبع به شما برای مشاوره، انگیزه و اطمینان به شما کمک می کنند.
6. تهیه نمونه اولیه
پروتوتایپ یا نمونهی اولیه سادهترین مدل عملکردی محصول شما است که تمام فعالیتهای اساسی که محصول اصلی باید شامل شود، را داراست. در این مرحله باید از توسعهدهندگان، مهندسان و طراحان برای ساخت نمونهی اولیه کمک بگیرید تا برای شما پروتوتایپی طراحی کنند که در آینده قابل توسعه باشد.
نمونهسازی یا پروتوتایپ اغلب مابین سه تا نه ماه طول میکشد که زمان دقیق آن بستگی به پیچیدگی یا سادگی محصول شما دارد.
تهیه این فرم نظرسنجی تا حدود زیادی سلیقهای است و تحت تأثیر نوع محصول و خدمات آن ممکن است تغییر کند. ولی همیشه سعی کنید که از جامعه هدف خود پیشنهادهای مختلفی دریافت کنید و از آنها بخواهید که خیلی سریع و بدون رودربایستی در مورد محصول شما نظر دهند. این نظرها در گامهای بعدی به شما کمک خواهند کرد و یکی از اصلیترین عوامل موفقیت استارت آپ ها به شمار میروند.
7. دریافت مجوزهای مربوطه
بخواهید یا نخواهید، کاغذ بازی بخشی از روند راه اندازی یک استارت آپ و یا کسب کار است. انواع مختلف مجوزهای کسب و کار های کوچک وجود دارد که شما باید بسته به نوع استارت آپی که می خواهید شروع کنید و جایی که در آن قرار دارید، در خواست مجوزهای لازم را می دهید. برای این کار باید تحقیق کنید چه مجوزهایی در طول فرآیند راه اندازی استارت آپ شما اعمال می شود.
8. عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار
در گام دوم پیشنهاد دادیم که ایده خود را به افراد نزدیک و خانواده خود نشان دهید و نظر آنها را بپرسید. اما در این مرحله، با توجه به این که ایده خود را ثبت کردهاید و میتوانید ادعای مالکیت داشته باشید، میتوانید جامعه هدف خود را توسعه دهید. چند مورد یا نمونه اولیه را تولید کنید (در مورد محصولات فیزیکی بهتر است 100 نمونه باشد)، و آنها را در اختیار جامعه هدف خود قرار دهید و همزمان با آن، یک فرم نظرسنجی نیز در اختیار آنها قرار دهید. از این افراد بخواهید که از محصول مورد نظر استفاده کنند و در مورد شرایط مختلف آن نظر دهند.
فرم نظرسنجی شما میتواند شامل موارد زیر باشد:
- کیفیت کاری محصول؛
- کیفیت ظاهری محصول،
- کیفیت خدماتی محصول؛
- قیمت مناسب برای محصول؛
- پیشنهاداتی برای بالا بردن کیفیت کاری محصول؛
- میزان تمایل مشتریان به محصول؛
- احتمال موفقیت محصول در بازار؛
- نیازها و نواقص عملکردی محصول.
تهیه این فرم نظرسنجی تا حدود زیادی سلیقهای است و تحت تأثیر نوع محصول و خدمات آن ممکن است تغییر کند. ولی همیشه سعی کنید که از جامعه هدف خود پیشنهادهای مختلفی دریافت کنید و از آنها بخواهید که خیلی سریع و بدون رودربایستی در مورد محصول شما نظر دهند. این نظرها در گامهای بعدی به شما کمک خواهند کرد و یکی از اصلیترین عوامل موفقیت استارت آپ ها به شمار میروند.
9. پیدا کردن سرمایهگذار
یکی از مهمترین مراحل و شاید بزرگترین چالش برای راه اندازی استارت آپ، پیدا کردن یک سرمایهگذار برای پروژه است که بتواند ریسک سرمایهگذاری بر روی یک ایده نو را بپذیرد. در بالا به این نکته اشاره کردیم که استارت آپ ها همیشه با ایدههای نو شروع نمیشوند و ممکن است در برخی از آنها ایدههای تکراری یا ایدههای اجرا شده در سایر کشورها پیادهسازی شود. بنابراین، شاید پیدا کردن یک سرمایه گذار بعد از مدتی امکان پذیر باشد، اما لازم است که نوع سرمایه گذاری آنها نیز مشخص شود.
10. ارتقا استارت آپ
هنگامی که کسب و کار شما در حال اجرا است، باید شروع به جذب مشتریان و مصرف کنندگان کنید. شما می بایست با نوشتن یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) و ایجاد یک طرح بازاریابی بر اساس اصول اولیه شروع کنید. سپس، ایده های بازاریابی استارت آپ های مشابه خود را شناسایی کرده تا بتوانید تصمیم بگیرید که چگونه می توانید کسب و کار خود را به طور موثرتر ترویج و تبلیغ کنید.
11. تنظیم اهداف کسب و کار
بعد از اینکه تمامی مراحل گفته شده را انجام دادید و محصولی را به بازار ارائه دادید که مشتریان واقعا آن را میخواهند، میتوانید برای رشد آماده شوید. رشد با تنظیم اهداف تجاری بلندپروازانه آغاز میشود.
نه تنها برای کسب وکارتان، بلکه هر یک از اعضای تیم نیز میبایست هدفهای خود را براساس اهداف آن کسب وکار تعیین کند.
سلام وقت بخیر
متاسفانه شما از استارت آپ مطلب گذاشتید اما….
ما چیزی به نام استار تاپ (star top) نداریم
درواقع درسته این کلمه استارت آپ (start Up ) می باشد.
با تشکر.
سلام، در اینگونه نوشتارها صحیح نویسی به شدت ضعیف است و در برخی موارد غلط نویسی یعنی کلاس کار…. بطور نمونه کلمه”چه” بصورت “چ” نوشته میشود …. و این اعصاب مخاطب را به هم میزریزد.